Translate

Senarai Blog Saya

Sabtu, 30 April 2011

Anwar Dakwa Soi Lek Pengecut.


Datuk Seri Anwar Ibrahim melabel Datuk Seri Dr Chua Soi Lek sebagai seorang pengecut ekoran kenyataan Presiden MCA itu bahawa beliau orang pertama akan mengundi PKR jika komponen Pakatan Rakyat (PR) tersebut sanggup memansuhkan keistimewaan orang-orang Melayu. 

Sehubungan itu, Anwar menekankan, PR akan mempertahankan setiap peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan khususnya Artikel 153 mengenai hak dan keistimewaan orang-orang Melayu. 

“Chua Soi Lek mahu kita bergaduh antara satu sama lain. Kita tidak akan disyaratkan oleh anda. Anda tidak ada keberanian untuk berhadapan dengan amalan rasuah pemimpin-pemimpin Melayu. 

“Pemimpin-pemimpin MCA tiada keberanian. Kami (PR) akan bangun dan lawan kedua-dua pemimpin Melayu dan Cina yang rasuah,” kata beliau ketika satu ceramah di Ampang dekat sini malam tadi. 

Ketua Umum PR ini berkata perbezaan antara BN dan PR ialah perikatannya berjuang untuk menjaga kepentingan Melayu manakala BN pula hanya melindungi kekayaan keluarga masing-masing. Beliau menambah, sementara Umno mendakwa ia menjadi pelindung hak orang Melayu, mereka terus mengabaikan golongan miskin dan meminggirkan anggota masyarakat sendiri. 

“Jangan terperangkap dengan permainan mereka. Kami akan mempertahankan peruntukan-peruntukan termaktub dalam Perlembagaan Malaysia,” katanya. 

Dalam satu mesej menerusi rakaman YouTube baru-baru ini, Dr Chua (gambar) berkata beliau akan menjadi orang pertama mengundi PKR jika ia sanggup memansuhkan keistimewaan orang Melayu. 

“Jika PKR berani meminda Perlembagaan dan memansuhkan keistimewaan orang Melayu, saya adalah orang pertama akan mengangkat tangan untuk mengundi PKR,” kata presiden MCA dalam video yang diposkan menerusi Youtube di laman partinya. 

“Mengapa tidak? Tiada parti politik yang cakap mengenai ini. Jika ya, undi orang Melayu akan pergi. Tiada kaum lain akan membatalkan hak dan keistimewaan mereka,” kata beliau. 

Dalam ceramahnya, Anwar juga memperlekehkan kempen Utusan “1Melayu, 1Bumi” dan mencabar konsep Umno komuniti Melayu. 

“Melayu bagi mereka ialah ahli-ahli perniagaan Melayu, keluarga menteri, keluarga Rosmah (isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak) dan anak-anak (bekas perdana menteri Tun Dr) Mahathir (Mohamad). Ini definisi orang Melayu. 

“Mereka tidak mahu mempertahankan nasib orang miskin,” katanya lagi. 

“Bagi mereka hak-hak orang Melayu adalah keluarga mereka, bagi kami hak-hak Melayu adalah hak komuniti,” katanya lagi. Insider

Antara Klip Video Dengan 4 Saksi, Islam Tetap Adil.


"Sesungguhnya orang-orang yang suka menyiarkan kejahatan pada orang-orang yang beriman, untuk mereka itu seksa yang pedih di dunia dan akhirat. allah mengetahui dan kamu tiada mengetahuinya"
Surah An-Nur ayat 19.

Orang yang membuat tuduhan yang jahat seperti zina pada orang-orang Islam, maka mereka akan mendapat seksaan di dunia dengan didera 80 puluh sebatan dan diakhirat pula mereka akan dihubangkan ke Neraka Jahanam. Oleh itu jangan sesekali kita  mempermain-mainkan dengan mengeluarkan tuduhan kepada seseorang. Orang yang menuduh itu wajib ia mengadakan empat orang saksi lelaki dan keempat-empatnya  melihat dengan mata kepalanya sendiri. Bukan hanya dengan khabar angin mahu pun klip video yang boleh diada-adakan dengan teknologi yang makin canggih.

Apakah trio tiga lahanat tidak sedar bahawa hukum Allah s.w.t. tidak pernah ketinggalan zaman seperti mana seorang bekas pemimpin Umno dan juga bekas Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan bahawa hukum Allah s.w.t. itu lapok. begitu juga dengan bekas Ketua Polis Negara, Hanif Omar yang mengatakan bahawa tiada ayat didalam Al-Quran mengharamkan judi. Jika Umno dan pencacai-pencacai celaka lagi fasik ingin kebenaran, kembalikan kepada Al-Quran dan Al-Hadith. Kenapa takut sangat berhukum dengan hukum yang telah diturunkan oleh Allah s.w.t.

Bila sebut bab ni, Umno celaka pasti akan kata yang rakyat Malaysia patut diberi penerangan dahulu kerana ramai orang tidak memahaminya.  Gua nak tanya kepada Umno celaka dan pencacai-pencacai sial mereka, adakah sesuatu undang-undang jalanraya (sebagai contoh) yang akan digubal di parlimen, apakah rakyat Malaysia benar-benar diberi penerangan?. Biar pun tanpa penerangan dari Umno celaka, rakyat Malaysia tetap menerimanya tanpa banyak soal, begitu juga dengan hukum Allah s.w.t. jika dilaksanakan.

Lu boleh terima hukum solat atau puasa dan bagaimana hukumnya jika sengaja ditinggalkan seperti bertaubat, membayar fidyah dan sebagainya. Kerana itulah Mahafiraun semasa menjadi PM, beliau dengan moto penerapan nilai-nilai Islamnya berkata bahawa rejimnya akan mengambil ayat-ayat yang elok-elok sahaja. Ini bermakna pada pandangan rejimnya ada ayat-ayat Al-Quran yang tidak elok kerana jika diambil juga pasti akan terkena pada dahinya sendiri.

Sebab itulah Umno celaka menyebarkan berita-berita fitnah tentang hukum Allah s.w.t. Mereka menakut-nakutkan orang Islam dan bukan Islam bahawa hukum Islam ini zalim, suka potong tangan, suka pancung,  jalan raya akan tidak dapat dibina kerana batu dah habis buat rejam orang dan sebagainya. Kerana itulah bila sebut hukum 'Hudud' semua orang gerun, tetapi orang tidak gerun bila disebut hukum 'Syariah'. Inilah kejahatan-kejahatan yang ada pada Umno celaka dulu, kini dan selama-lamanya.

Bik Ma tidak akan dapat bergaya seperti sekarang jika hukum Hudud dilaksanakan. Bik Ma dan para pemimpin Umno celaka pasti akan berfikir beratus kali untuk rompak khazanah negara, anak-anak mereka mungkin akan menunjukkan sifat seperti seorang muslim. Blogger celaka kaki minum, blogger fasik penyebar fitnah dan blogger-blogger nyamuk yang baru nak jadi celaka pasti akan baik jika tidak pun, akan jadi warak andainya hukum Islam dilaksanakan. Gua pun pasti akan jadi pencacai Najib dan Bik Ma yang total.

Lu rasa mereka ada berani atau tidak untuk melaksanakan hukum hudud kerana bagi gua mereka pasti akan berdiri dibelakang Karpal Singh jika isu ini dibangkitkan. Buat Karpal Singh dan DAP, lu jangan sesekali masuk campur dalam urusan orang Islam berkaitan dengan berhukum kerana ia langsung tidak melibatkan kaum bukan Islam. Jika lu hendak gunakan hukum penjajah atau hukum ikut lu punya ugama, itu lu punya suka ler bhai. Jadi apa masaalah lu untuk mencampuri urusan orang Islam jika tidak kerana tipu helah Umno celaka yang pasti akan ketakutan jika hukum hudud dilaksanakan di negara ini.

"Jangan engkau ikut orang yang banyak bersumpah lagi hina"
Surah Al-Qalam ayat 10

Inilah sikap yang ada pada Umno celaka dan pencacai-pencacai sial mereka kerana sumpah adalah makanan harian mereka walau pun mengucap dua kalimah syahadah dan baca bismillah yang dilakukan oleh Eskay tidak betul. Bahkan sumpah lahanat pun boleh dipas-paskan kepada orang lain sebagaimana Rahim mewakilkan kepada Eskay. Yang seronoknya ialah Rahim dan Shuib kerana tok wakilnya akan menerima segala lahanat itu disebabkan kebebalan Eskay menyebut aku bukannya kita, itu pun jika wakil-wakil nih boleh diterima oleh Islam.

Walau apa pun Eskay tidak sesekali akan dapat menyaingi raja sesumpah (Ezam) dan ratu sesumpah (Ummi) kerana mahkota itu akan kekal buat selama-lamanya sebagaimana raja katak yang dimiliki oleh Brahim Ali. Inilah product keluaran rejim Mahafiraun yang bertuhankan Kamel Artatturk sebagai rujukan. Umno celaka patut berbangga dengan ideologi yang mereka anuti kerana berjaya menjahanamkan minda umat Islam Malaysia. (Sumber)

Jumaat, 29 April 2011

PAS: Jangan Permainkan Sumpah Laknat.

PAS mengingatkan semua pihak tidak mempermainkan sumpah laknat seperti yang mahu dibuat ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah hari ini berhubung video seks yang didedahkannya, lapor Harakahdaily.
pas muktamar 130610 tuan ibrahim tuan manNaib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata dalam perundangan Islam, sumpah di hadapan hakim mahkamah syariah mempunyai nilai yang tinggi bagi menjaga martabat seseorang yang dituduh.

Bagaimanapun katanya, penuduh yang menggunakan kaedah sumpah laknat untuk membenarkan tuduhan, bukan sahaja akan merosakkan nilai sumpah itu sendiri, malah lari dari kaedah Islam.

"Sumpah mesti di dalam mahkamah atas arahan hakim syarie.

"Kita tengok sumpah ini dah jadi macam satu trend baru untuk menuduh orang. Lepas tuduh, bersumpah nak membenarkan tuduhan.

"Iaitu guna metodologi Islam (sumpah) untuk menghalalkan benda yang bukan syarak (fitnah)," katanya.
NONEBeliau mengulas hasrat Eskay yang mahu bersumpah laknat di Masjid Amru Al-As Bandar Baru Sentul selepas solat Jumaat hari ini bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan pelaku dalam video seks yang didedahkannya.

Beliau juga turut mengulangi penegasan bahawa Anwar juga tidak perlu bersumpah atas desakan mana-mana pihak kecuali hakim mahkamah syariah.

"Jika Anwar bersumpah di khalayak seperti yang didesak pihak tertentu, adakah ia menjamin bahawa tuduhan ke atasnya itu digugurkan?" soal Tuan Ibrahim.
Harussani ZakariaSebelum ini, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria turut menegaskan Anwar tidak perlu bersumpah mubahalah atau kerana pelaku dalam rakaman video seks masih belum dibuktikan lagi.

“Sumpah (mubahalah) dalam mahkamah bukan di luar... lagipun apa guna beliau (Anwar) nak bersumpah? Jadi beliau tidak perlu bersumpah di hadapan masyarakat, kenapa tidak buat di mahkamah? Anwar tak perlu dihukum sebab beliau tidak lagi didapati bersalah.

“Dalam video itu, kita belum tahu siapa pelakunya, kalau nak bersumpah mubahalah pun kena tunggu bukti dulu tapi kalau ada (bukti) pun Anwar tidak boleh disabitkan bersalah sebab menurut Islam perlu ada empat saksi yang menyaksikan kejadian itu berlaku,” katanya. MK

Soi Lek Sanggup Undi PKR Jika Sedia Mansuh Hak Melayu




Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menegaskan beliau akan menjadi orang pertama mengundi PKR jika parti komponen Pakatan Rakyat itu sanggup memansuhkan keistimewaan orang Melayu.

“Jika PKR berani meminda Perlembagaan dan memansuhkan keistimewaan orang Melayu, saya adalah orang pertama akan mengangkat tangan untuk mengundi PKR,” kata presiden  MCA dalam video yang diposkan menerusi Youtube di laman partinya.

Bagaimanapun beliau tidak mengatakan sama ada beliau akan secara peribadi menyokong keistimewaan orang Melayu dimansuhkan.

“Mengapa tidak? Tiada parti politik yang cakap mengenai ini.

Jika ya, undi orang Melayu akan pergi. Tiada kaum lain akan membatalkan hak dan keistimewaan mereka,” kata beliau.

Dalam video bertajuk “Harapan Seharusnya Bersandarkan Realiti-realiti Politik Negara”, bekas menteri kesihatan ini kelihatan mengesyorkan bahawa komuniti Cina seharusnya menerima senario politik semasa  didominasi Umno dan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun katanya, janji-janji Pakatan Rakyat memberi publik satu harapan tetapi itu semua adalah pembohongan.

“Saya mengakui bahawa kata-kata pembangkang menggambarkan keinginan generasi muda sebab mereka mewujudkan satu bentuk harapan.

“Tetapi dalam peredaran masa, rakyat akan melihat ia adalah pembohongan,” katanya.

Dr Chua berkata, harapan mesti bersandarkan pada realiti politik, dengan menekankan ia hanya boleh dipenuhi dengan menyokong MCA dalam lingkungan BN, perikatan yang memerintah.

“Jadi, anda boleh ada harapan anda tetapi harapan perlu bersandarkan realiti politik negara ini,” katanya lagi.

Malah dalam video 84 saat itu, Dr Chua juga mengingatkan bahawa agenda politik PAS ialah mempromosikan Islam.

Pandangan Dr Chua ini muncul beberapa hari selepas keputusan pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April di mana BN hilang di kesemua kerusi majoriti Cina. Insider

Soi Lek Sanggup Undi PKR Jika Sedia Mansuh Hak Melayu



Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menegaskan beliau akan menjadi orang pertama mengundi PKR jika parti komponen Pakatan Rakyat itu sanggup memansuhkan keistimewaan orang Melayu.

“Jika PKR berani meminda Perlembagaan dan memansuhkan keistimewaan orang Melayu, saya adalah orang pertama akan mengangkat tangan untuk mengundi PKR,” kata presiden  MCA dalam video yang diposkan menerusi Youtube di laman partinya.

Bagaimanapun beliau tidak mengatakan sama ada beliau akan secara peribadi menyokong keistimewaan orang Melayu dimansuhkan.

“Mengapa tidak? Tiada parti politik yang cakap mengenai ini.

Jika ya, undi orang Melayu akan pergi. Tiada kaum lain akan membatalkan hak dan keistimewaan mereka,” kata beliau.

Dalam video bertajuk “Harapan Seharusnya Bersandarkan Realiti-realiti Politik Negara”, bekas menteri kesihatan ini kelihatan mengesyorkan bahawa komuniti Cina seharusnya menerima senario politik semasa  didominasi Umno dan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun katanya, janji-janji Pakatan Rakyat memberi publik satu harapan tetapi itu semua adalah pembohongan.

“Saya mengakui bahawa kata-kata pembangkang menggambarkan keinginan generasi muda sebab mereka mewujudkan satu bentuk harapan.

“Tetapi dalam peredaran masa, rakyat akan melihat ia adalah pembohongan,” katanya.

Dr Chua berkata, harapan mesti bersandarkan pada realiti politik, dengan menekankan ia hanya boleh dipenuhi dengan menyokong MCA dalam lingkungan BN, perikatan yang memerintah.

“Jadi, anda boleh ada harapan anda tetapi harapan perlu bersandarkan realiti politik negara ini,” katanya lagi.

Malah dalam video 84 saat itu, Dr Chua juga mengingatkan bahawa agenda politik PAS ialah mempromosikan Islam.

Pandangan Dr Chua ini muncul beberapa hari selepas keputusan pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April di mana BN hilang di kesemua kerusi majoriti Cina.


Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menegaskan beliau akan menjadi orang pertama mengundi PKR jika parti komponen Pakatan Rakyat itu sanggup memansuhkan keistimewaan orang Melayu.

“Jika PKR berani meminda Perlembagaan dan memansuhkan keistimewaan orang Melayu, saya adalah orang pertama akan mengangkat tangan untuk mengundi PKR,” kata presiden  MCA dalam video yang diposkan menerusi Youtube di laman partinya.

Bagaimanapun beliau tidak mengatakan sama ada beliau akan secara peribadi menyokong keistimewaan orang Melayu dimansuhkan.

“Mengapa tidak? Tiada parti politik yang cakap mengenai ini.

Jika ya, undi orang Melayu akan pergi. Tiada kaum lain akan membatalkan hak dan keistimewaan mereka,” kata beliau.

Dalam video bertajuk “Harapan Seharusnya Bersandarkan Realiti-realiti Politik Negara”, bekas menteri kesihatan ini kelihatan mengesyorkan bahawa komuniti Cina seharusnya menerima senario politik semasa  didominasi Umno dan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun katanya, janji-janji Pakatan Rakyat memberi publik satu harapan tetapi itu semua adalah pembohongan.

“Saya mengakui bahawa kata-kata pembangkang menggambarkan keinginan generasi muda sebab mereka mewujudkan satu bentuk harapan.

“Tetapi dalam peredaran masa, rakyat akan melihat ia adalah pembohongan,” katanya.

Dr Chua berkata, harapan mesti bersandarkan pada realiti politik, dengan menekankan ia hanya boleh dipenuhi dengan menyokong MCA dalam lingkungan BN, perikatan yang memerintah.

“Jadi, anda boleh ada harapan anda tetapi harapan perlu bersandarkan realiti politik negara ini,” katanya lagi.

Malah dalam video 84 saat itu, Dr Chua juga mengingatkan bahawa agenda politik PAS ialah mempromosikan Islam.

Pandangan Dr Chua ini muncul beberapa hari selepas keputusan pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April di mana BN hilang di kesemua kerusi majoriti Cina. Insider

'Tiada Hak Rampas Selipar, Apatah Negeri Berdaulat'

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan bahawa tiada pihak yang berhak merampas apa-apa daripada sesiapa, apatah lagi jika daripada negara yang berdaulat.

“Saya katakan, sepasang selipar pun tidak ada sesiapa yang berhak merampasnya dari tuannya yang asal, apatah lagi sebuah negeri yang berdaulat.
NONE“Insya-Allah, harapan saya mesej ini sampai kepada dunia,” tulisnya Nik Aziz di laman twitter.

Beliau yang juga Mursyidul Am PAS menyatakan demikian selepas pertemuan dengan Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia, Paul W Jones di pejabat menteri besar Kelantan di Kota Bharu, tengah hari ini yang menyentuh mengenai isu Palestin.

“Tidak lupa saya tegaskan pendirian saya terhadap isu Palestin dan rasa tidak puas hati dengan polisi Amerika Syarikat di Palestin,” tulisnya.

Selain isu Palestin, menurut Nik Aziz, banyak perkara yang dibincangkan dengan duta berkenaan seperti isu pendidikan, senario politik di Malaysia dan lain-lain. MK

Nurul Izzah: Itu Bukan Anwar

Nurul Izzah Anwar - naib presiden PKR dan anak sulung Datuk Seri Anwar Anwar - sekali lagi mengulangi bahawa orang dalam video seks - sebahagian lagi daripadanya disebarkan di internet hari ini - bukan bapanya.
nik nazmi nik ahmad book launch 210310 nurulNurul menegaskan bahawa beliau serta keluarganya berdiri
teguh bersama Anwar, dan mengulangi bahawa pelakonnya bukan ketua umum PKR itu.

Beliau menyifatkannya sebagai satu usaha jijik untuk memusnahkan semangat berjuang mereka serta reformasi yang sangat diperlukan di negara ini. MK

"Kami tidak akan tunduk ataupun takut dengan taktik sedemikian," kata Nurul Izzah dalam pesanan teksnya kepada Malaysiakini.

Zamihan: Buktikan Jika Saya Hina Imam Besar Masjidil Haram



Tegas mempertahankan pendiriannya, Zamihan Mat Zain mencabar pengikut fahaman Wahabi membuktikan yang beliau ada menghina Imam Besar Masjidil Haram Sheikh Dr Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz As-Sudais seperti yang didakwa sesetengah pihak.

Sebaliknya, kata pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu, beliau hanya memberi pandangan berhubung kehadiran Sheikh Abdul Rahman ke Malaysia dan bukan menghina tokoh agama itu.

Selain itu, tegas Zamihan, beliau mempunyai bukti bahawa seminar Berpegang Kepada al-Quran dan As-Sunah anjuran kerajaan negeri Perlis yang turut disertai Sheikh Abdul Rahman menyanjung fahaman Wahabi dan mencela amalan Ahli Sunah Waljamaah yang menjadi pegangan umat Islam di Malaysia.

“Saya tidak serang (peribadi), saya tidak hina Sheikh Abdul Rahman... saya hanya beri pandangan dan sesiapa pun boleh beri pandangan dalam negara demokrasi, adakah ia salah? Dan saya akan terus berikan pandangan saya ini.

“Dalam pandangan yang saya utarakan, saya tidak bermaksud nak hina atau fitnah (Sheikh Abdul Rahman) tapi sekadar memberi pandangan, jika tidak boleh terima terpulang tapi kenapa ada pihak yang melenting... yang kepanasan terhadap pandangan saya sehingga cuba jatuh reputasi saya sebagai penjawat awam dengan hina saya dalam laman Facebook.

“Mereka yang kritik saya... hina saya itu adalah pengikut Wahabi yang fanatik, saya beri pandangan tapi mereka kata saya hina dan fitnah Sheikh Abdul Rahman. Mana bukti kata saya hina dan fitnah imam ini? Mana bukti saya kata macam itu?” katanya.

Kata Zamihan beliau mencabar pengikut fahaman Wahabi yang menghinanya agar membuktikan secara fakta beliau menghina Sheikh Abdul Rahman.

“Dan, saya bersedia bersemuka bagi menjelaskan situasi ini,” tegasnya merujuk kepada laman Facebook yang menghinanya.

Kelmarin satu laman Facebook yang dinamakan “Kami Mahu Zamihan Diambil Tindakan Kerana Menghina Sheikh Sudais” diwujudkan mengecam tindakan pegawai Jakim itu menghina Sheikh Abdul Rahman dan menuntut agar tindakan keras diambil terhadap Zamihan.

Laman Facebook itu telah menarik 1,620 peminat yang tidak bersetuju dengan tindakan dan kenyataan Zamihan terhadap Sheikh Abdul Rahman.

“Mereka yang serang saya dalam Facebook ini adalah pengikut fanatik Wahabi, kalau tidak mereka tidak akan serang saya macam itu. Kalau dah fanatik macam ini jadinya.

“Saya tidak serang Sheikh Abdul Rahman... saya tidak hina beliau tapi kena perlu kumpul orang serang saya dalam Facebook? Mereka ini adalah fanatik Wahabi, kalau tidak berpuas hati boleh bersemuka dengan saya,” kata Zamihan yang kini berkhidmat sebagai Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu, Teras Institut Latihan Islam Malaysia kepada The Malaysian Insider.

Berbalik kepada seminar Berpegang Kepada al-Quran dan As-Sunah, Zamihan berkata, seminar yang disertai tokoh agama dalam dan luar negara ini berorientasikan fahaman Wahabi kerana ada penceramah yang memuji fahaman itu dan mencela sifat 20 yang menjadi pegangan mazhab Shafie.

“Saya kata seminar itu berorientasikan fahaman Wahabi sebab ada penceramah yang menghina kita punya pegangan dan memuji Muhammad bin Abdul Wahab (Wahabi), jadi ini apa kalau sudah memuji? Ini adalah fahaman Wahabi.

“Kalau ada penceramah yang memuji Wahabi dan mencela sifat 20 maknanya orang ini berfahaman Wahabi dan fahaman ini tidak wajar diketengahkan dalam konteks pegangan kita, malah fahaman ini telah disanggah oleh beratus-ratus ulama muktabar Ahli Sunah Waljamaah,” katanya.

Tegas Zamihan, beliau mempunyai bukti sahih yang mengaitkan seminar itu dengan fahaman Wahabi.

“Saya miliki bukti... saya ada video dan saya ada gambar yang berkait seminar berkenaan dan ia memang tidak boleh dinafikan.

“Saya tak takut dan gentar untuk berdepan dengan sesiapa, saya sedia untuk bersemuka walaupun dengan pengikut Wahabi, saya jadikan seminar ini sebagai asas (menyuntik fahaman Wahabi), saya ada bukti dan fakta yang jelas, malah saya akan tetap mempertahankan pendirian saya ini,” katanya.

Tiga hari lalu, Zamihan dalam kenyataan kepada The Malaysian Insider berkata, beliau mengesyaki Sheikh Abdul Rahman cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini dengan menggunakan platform kerajaan dengan kerajaan.

Justeru, Zamihan meminta pihak berkuasa berhati-hati dan mengambil tindakan sewajarnya bagi mengelakkan penyebaran amalan Wahabi di negara ini. Insider

Rabu, 27 April 2011

PAS Kedah Sokong TGHH Pertahan Jawatan Presiden.



PAS Kedah akan terus menyokong dan mempertahankan kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai presiden dalam pemilihan parti itu Jun ini.

Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata Abdul Hadi adalah orang yang paling layak memimpin PAS ketika ini kerana berjaya membawa banyak perubahan kepada parti.
pas muktamar 130610 abdul hadi awang"Beliau telah membawa kejayaan besar kepada PAS. Di bawah beliau, kita dapat menawan Kedah...kita juga dapat mengekalkan Kelantan. Beliau juga berjaya meyakinkan ahli-ahli untuk bekerjasama dan berganding bahu di bawah Pakatan Rakyat.

"Dulu kita susah nak bekerjasama dengan parti lain dalam Pakatan Rakyat," kata menteri besar Kedah itu kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri di Alor Star hari ini.

Ditanya sama ada beliau berhasrat bertanding jawatan tertinggi parti dalam pemilihan itu, Azizan berkata beliau menyerahkan kepada anggota parti untuk mencalonkannya bagi sebarang jawatan.

"Saya pernah jadi naib presiden tetapi kemudian pemilihan lepas saya tak bertanding. Saya hanya tunggu orang calonkan saya untuk saya bertanding," katanya.

Mengulas mengenai kemungkinan pemilihan kali ini akan menyaksikan pertandingan sengit, Azizan berkata pemilihan dalam PAS sengit sejak
dahulu lagi tetapi kurang mendapat perhatian media.

Beliau turut menafikan wujud kem dalam PAS berdasarkan keadaan semasa yang membayangkan banyak individu mahu merebut jawatan tertinggi dalam parti itu.

"Setakat yang saya tahu..tak ada kem-kem dalam PAS. Tapi kalau di luar pengetahuan saya, saya tak tahulah," katanya.
- Bernama    

Isu Wahabi: Memalukan, Jakim Jelas Pandangan Pegawainya Salah


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah memanggil pegawainya Zamihan Mat Zain yang mengesyaki Imam Besar Masjidil Haram Sheikh Dr Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz As-Sudais cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini.

Pengesahan itu dibuat Ketua Pengarah Jakim Othman Mustapha ketika sidang media di sini.

“Padangan beliau (Zamihan) itu salah, kita memang menjemput Imam Besar Masjidil Haram ini dan menerima kunjungannya untuk menjalin hubungan lebih erat antara dua negara termasuk tentang Islam.

“Jadi tidak ada seperti yang didakwa kononnya Imam Besar Masjidil Haram ini cuba menyuntik fahaman Wahabi dan sebagainya, saya telah panggil pegawai ini pagi tadi serta memberi penjelasan kepada dia tentang kehadiran Imam Besar Masjidil Haram ini ke Malaysia,” katanya.

Ditanya sama ada Jakim akan mengambil tindakan terhadap Zamihan, Othman bagaimanapun berkata pihaknya akan menyiasat terlebih dahulu perkara itu.

“Kita akan siasat dulu perkara ini dan dalam pertemuan dengan pegawai ini pagi tadi saya dah jelaskan, nampaknya dia akur dengan apa yang saya katakan.

“Apa-apa pun kita akan siasat dulu, kita ikut prosedur... tindakan itu akan dibuat kemudian,” katanya.

Tahun lalu, Zamihan menjadi perhatian ekoran laporan bahawa beliau mengaitkan beberapa tokoh agama dan politik iaitu bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Mufti Perlis Dr Juanda Jaya, bekas menteri besar Perlis dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempunyai kaitan dengan fahaman wahabi dan pengganas JI.

Zamihan bagaimanapun menafikan dakwaan bahawa beliau pernah mengaitkan Presiden PAS, bekas menteri besar Perlis dan mufti Perlis dengan fahaman wahabi dan pengganas JI.

Semalam, Zamihan yang kini berkhidmat sebagai Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu, Teras Institut Latihan Islam Malaysia dalam kenyataan kepada The Malaysian Insider berkata, beliau mengesyaki Sheikh Abdul Rahman cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini dengan menggunakan platform kerajaan dengan kerajaan.

Justeru, Zamihan meminta pihak berkuasa berhati-hati dan mengambil tindakan sewajarnya bagi mengelakkan penyebaran amalan Wahabi di negara ini.

Beliau berkata lawatan kerja lima hari Sheikh Abdul Rahman yang berakhir Ahad lalu kemungkinan membawa metodologi yang bertentangan dengan amalan Ahli Sunah Waljamaah, yang menjadi pegangan umat Islam di Malaysia.

Kata Zamihan, Sheikh Abdul Rahman berpegang kepada fahaman Wahabi dan cuba menyuntik amalan itu di kalangan umat Islam melalui seminar anjuran kerajaan negeri Perlis itu.

“Imam ini (Sheikh Abdul Rahman) bawa amalan Wahabi dan menggunakan platform kerajaan dengan kerajaan untuk menyuntik fahaman Wahabi kepada umat Islam di Malaysia dan negara-negara Islam yang lain.

“Kalau beliau datang bercakap untuk soal umum tentang Islam, kepentingan Islam kita boleh terima, tapi ia jadi masalah kalah bercakap tentang Allah ada mata... ada tangan... ada kaki... itu semua kita tidak boleh terima,” kata Zamihan yang pernah menjadi fokus berhubung isu Wahabi tahun lalu.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata kenyataan yang dikeluarkan Zamihan itu bukan mewakili kerajaan atau Jakim.

“Apa yang dia katakan tidak mewakili kerajaan dan Jakim, itu mungkin hanya pandangan peribadinya.

“Biasalah dia ini, biasanya bila orang cakap A, dia akan cakap B tapi apa yang dia katakan dalam perkara ini bukan sebagai lidah kerajaan,” tegasnya.

Sambil mempertahankan kehadiran Sheikh Abdul Rahman, Jamil Khir berkata kunjungan itu bertujuan untuk mewujukan hubungan yang lebih erat antara dua negara - Malaysia dan Arab Saudi.

Selain itu, Juanda turut mempertahankan kehadiran Sheikh Abdul Rahman sambil menafikan beliau cuba menyuntik fahaman Wahabi.

Sehubungan itu kata beliau, kenyataan bahawa Sheikh Abdul Rahman telah menggunakan platform jemputan kerajaan untuk menyebarkan amalan Wahabi di Malaysia adalah “satu fitnah.” Insider

Selasa, 26 April 2011

Fitnah Media Umno: Apakah Azmin Ali Tidak Pernah Belajar?


Sepatutnya Azmin Ali lebih peka dengan apa yang berlaku dan beliau seperti tidak belajar apa yang dilakukan oleh media pencacai yang sentiasa mencari peluang untuk melaga-lagakan pimpinan PR. Sebagai pemimpin tertinggi PKR, beliau sepatutnya merujuk dahulu kepada Mustafa Ali berkaitan dengan kenyataannya dan bukan terus menyerang tanpa melakukan usul periksa.

Buat Pas Reform dan yang sewaktu dengannya, saya sudah boleh agak apa yang mereka akan kata. Mereka pasti akan mengungkit peristiwa yang lalu tentang perjumpaan yang dikatakan sulit dengan Umno. Mereka pasti berhujah dengan cerita penafian tentang pertemuan tersebut dengan merujuk yang Mustafa Ali tidak boleh dipercayai. 

Mereka cukup suka bila kenyataan dari Mustafa Ali atau Nasaruddin Mat Isa diputar belitkan oleh media pencacai kerana senanglah untuk mereka menyerang. Sebagaimana berita palsu Abu Bakar Chik mengherdik TGNA semasa penjumpaan peringkat tertinggi di KL berkaitan dengan UG. Tanpa usul periksa, mereka dan puak-puak mereka mencanangkan berita yang direka-reka oleh mereka yang tersisih kerana agenda jahat mereka.
  
Pada masa berita tersebut disebarkan oleh pencacai Pas Reform dan yang sewaktu dengannya, saya cuba mencari dan menghubungi banyak pihak untuk mengetahui apa sebenarnya yang berlaku sebelum saya memaparkan di blog ini. Tetapi dengan sikap yang tidak bertanggung jawab, puak-puak Pas Reform  terus memainkan isu ini untuk memburuk-burukkan kepimpinan TGHH. Petikan dari HarakahDaily boleh dibaca dibawah ini.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menghargai pendirian Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali  yang menjelaskan kenyataannya diputar belit oleh Umno.
 
Bagi Anwar, fitnah Umno dan percubaan untuk melagakan pemimpin Pakatan Rakyat hendaklah ditolak.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh menyatakan perkara itu di lama twitter.
Mustafa pada 23 April lepas menafikan laporan beberapa media termasuk Utusan yang mendakwa beliau berkata PAS akan menilai semula kedudukan dalam Pakatan Rakyat selepas siasatan video seks selesai.
Sambil kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab akhbar pro Umno itu, Setiausaha Agung PAS itu berkata, laporan tersebut berniat jahat dan sengaja memanipulasikan kenyataannya.
Katanya, dia sama sekali tidak pernah mengaitkan isu video seks dengan kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, 22 April.
"Saya ditanya berhubung saranan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang mencadangkan (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) melakukan sumpah mubahalah.
"Jadi saya jawab, perkara itu tidak timbul kerana kerajaan sekarang ini menggunakan undang-undang sivil, Polis siasat sahajalah.
"Kalau ubah kes ini ke Mahkamah Syariah, baru kita (PAS) tengok kembali apa pendirian kita dalam isu tersebut," katanya.
Akhbar Utusan Malaysia pada 23 April menyiarkan laporan sidang media Mustafa semalam itu dengan tajuk 'PAS tunggu siasatan selesai'.

Laporan itu menyebut bahawa PAS akan membuat ketetapan baru mengenai masa depan parti itu dalam pakatan pembangkang, apabila siasatan mengenai rakaman video seks yang pelakonnya dikatakan mirip Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim siap sepenuhnya.
Selain Utusan, beberapa media lain termasuk Berita Harian dan The Star turut melaporkannya.

Sehubungan itu, beliau mahu media-media yang terlibat agar memohon maaf serta memperbetulkan laporan mereka sebelum tindakan perundangan diambil.
“Saya hargai pendirian beliau dan PAS. Tolak fitnah Umno dan percubaan melagakan...” tulis Anwar.

Isnin, 25 April 2011

Gapena Gesa Putrajaya Tidak Hidupkan PPSMI


Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) membantah langkah kemungkinan Putrajaya memperkenalkan semula dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Mateamtik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dalam dua bahasa pengantara ekoran desakan pelbagai pihak.

Kerajaan mengumumkan dasar baru menggantikan PPSMI pertengahan tahun lalu.

Setiausaha Satu Gapena Prof Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata pengumuman membolehkan PPSMI dalam dua bahasa pengantar sedikit sebanyak merupakan kemenangan politik kepad Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (Page).

Sehubungan itu soal beliau, apakah kepentingan rakyat terbanyak tidak merupakan kepentingan politik manakala kepentingan rakyat terbanyak tidak didahulukan.

“PPSMI kini mencetuskan polemik yang tidak kunjung selesai, malah menimbulkan reaksi yang pelbagai apabila Perdana Menteri menyebut di kalangan sahabat Facebook di Pulau Pinang bahawa kemungkinan kerajaan akan mengkaji cadangan PPSMI diajar di dalam dua bahasa pengantar,” kata beliau di ruangannya diterbit Utusan Malaysia hari ini.

Kata beliau, Page dan beberapa akhbar berbahasa Inggeris mula mencanangkan isu bilingualism untuk PPSMI sebagai jalan keluar terbaik, suatu situasi menang-menang, yang tidak semestinya terbaik.

Zainal berkata Persatuan Linguistik Malaysia bersama-sama 48 pertubuhan Melayu juga Gapena membantah sekeras-kerasnya akan cadangan berkenaan.

“Lulus jarum lulus kelindan, bermula dari PPSMI, maka akan ada pula cadangan untuk multilingualism di sekolah-sekolah,” katanya.

Zainal berkata, identiti nasional yang berteraskan kepada seluruh wadah dan wahana kebangsaan akan hancur luluh, diluluh-lantakkan oleh kepentingan kelompok minoriti.

“Bahasa sebagai simbol perjuangan kebangsaan, perpaduan kebangsaan yang berteraskan semangat kebangsaan tidak lagi mempunyai apa-apa makna. Ia akan terakam sebagai satu sejarah yang dikalahkan oleh kepentingan praktis dan material kehidupan manusia.

“Para pejuang bahasa sekeras-kerasnya menolak PPSMI tetapi tidak menolak peri pentingnya bahasa Inggeris. Mereka memikirkan kepentingan bangsa dan negara bukannya kepentingan sekelompok kecil elit dan kelas atasan,” katanya.

Zainal menambah, ditimbulkan persoalan ini bukannya para pejuang bahasa antikelas tetapi khuatir ada pihak yang akan mengguna isu ini dalam kerangka kepentingan politik.

Secara khususnya kata beliau, pembesaran kelas menengah Melayu disebabkan oleh pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

“Semakin ramai kelas teknokrat, korporat dan birokrat Melayu adalah disebabkan kedua-dua dasar tersebut, walau pun dari segi jumlah kelas ini masih kecil berbanding kelas yang sepertinya di kalangan bukan Melayu,” katanya lagi.

Amat dikhuatirkan bahasa Inggeris menjadi bahasa pengucapan kelas birokrat, teknokrat dan korporat Melayu di bandar seperti Bukit Damansara dan kawasan-kawasan sepertinya berbanding majoriti rakyat di luar bandar yang terus berbahasa Melayu.

“Maka bahasa Inggeris untuk kelas atasan Melayu manakala bahasa Melayu untuk kelas bawahan Melayu,” katanya lagi.

Zainal juga berkata, seandainya isu PPSMI kembali dipolitikkan dan parti politik Melayu yang dominan seperti Umno sepi pula untuk memberikan reaksi, kemungkinan parti politik pembangkang Melayu lain akan mengutipnya mewadahi perjuangan politik mereka.

“Faktor jurang kebudayaan ini boleh dimanipulasi untuk kepentingan politik. Sekiranya agenda Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) tidak direalisasi secara konkrit, maka masalah juga akan muncul.

Beliau menambah, daripada pengalaman di beberapa bahagian dunia bahasa boleh mencetuskan konflik dalaman sesuatu negara, tetapi adalah amat diharapkan isu PPSMI ini tidak terjerumus ke lembah konflik.

“Pihak pemerintah telah mengemukakan MBMMBI, maka pelaksanaannya perlu disegerakan dan tidak wajar PPSMI dikaji semula atau dilaksanakan dalam apa jua bentuk,” katanya.

Kata beliau, pendekatan dan kaedah yang ditetapkan oleh MBMMBI amat memadai untuk mempertingkatkan keterampilan berbahasa Inggeris di kalangan para pelajar sekolah.

“Kita tidak mahu ada kelompok yang terus mengasingkan diri dari kelompok majoriti. Pengasingan budaya melalui bahasa amat berbahaya.

“Janganlah isu PPSMI diulang kembali untuk memusnahkan segala harapan untuk mencapai kemajuan, kesejahteraan, keamanan, masa depan rakyat terbanyak dan negara, maka berjiwa besarlah untuk mengutamakan kepentingan rakyat terbanyak,” katanya. Insider

Peguam Syaki Polis Mahu Tahan Raja Petra Dan Dibawa Pulang Ke Malaysia.


Peguam dan isteri Raja Petra Kamarudin mengesyaki langkah polis Malaysia mahu menemu bual blogger kontroversial itu di premis kedutaan negara di Bangkok kemungkinan bertujuan membawa dia balik ke Malaysia dan menahan semula di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Kakitangan Kedutaan Malaysia dan polis Malaysia telah mendampingi Raja Petra di Florida Hotel, Bangkok untuk mendapatkan keterangan beliau malam tadi.

Bagaimanapun urusan itu tidak menjadi sehingga awal hari ini.

Peguam Raja Petra, Haris Ibrahim (gambar) berkata beliau, seorang lagi peguamnya Amarjit Sindhu dan isteri blogger itu Marina Abdullah tidak begitu “senang” untuk melihat dia pergi ke Kedutaan Malaysia untuk diambil keterangan.

Mereka, kata Haris, membuat andaian sedemikian memandangkan pihak polis pernah mengambil keterangan daripada Raja Petra sebelum ini iaitu mengenai akuan bersumpah (SD) ketika ditahan di bawah ISA tiga tahun lalu.

“Amarjit dan saya tidak begitu selesa dengan idea Raja Petra pergi ke kedutaan untuk memberi kenyataan,” kata Haris dalam entri blognya hari ini.

“Sementara itu, sebelum majlis dialog bermula (sempena pelancaran semalam), kedua-dua Amarjit dan saya menerima panggilan demi panggilan dan SMS daripada orang ramai dari tanah air mengatakan bahawa sudah ada berita media bahawa RPK akan disoal siasat di kedutaan.

“Ada juga khabar angin bahawa dia sudah ditahan atau akan ditahan,” kata Haris lagi.

Kata Haris beliau dan Amarjit juga telah memujuk Raja Petra daripada pergi ke kedutaan memandangkan polis boleh datang ke hotel untuk mengambil kenyataan di mana kedua-dua mereka akan hadir.

“Kami menyuarakan kekhuatiran bahawa kedutaan, di bawah undang-undang antarabanga dianggap sebagai bumi Malaysia, kami bimbang keseluruhan (tujuan) urusan mengambil kenyataan ialah membawa dia ke sana (ke kedutaan), menahan dan kemudian, dengan ataupun tanpa bantuan pihak berkuasa tempatan, membawanya ke Kamunting,” katanya lagi.Kata Haris, Raja Petra “seperti biasa” berdegil tidak mahu menerima nasihat, sebaliknya mahu pergi ke Kedutaan Malaysia untuk diambil kenyataan atas tanggapan bahawa bertujuan membantu siasatan berkaitan individu-individu yang dinamakan dalam temu bual dengan TV3 dua minggu lalu.

Raja Petra pernah diambil keterangan mengenai SDnya tiga tahun lalu.

“Ketika sesi soal jawab, salah seorang hadirin juga berhujah agar Raja Petra tidak pergi ke kedutaan. ‘Jika anda pergi ke sana, mereka akan menahan anda,’” katanya lagi.

Kata Haris lagi, Amarjit mengugut untuk memutuskan hubungan dengan Raja Petra jika masih berdegil untuk pergi ke kedutaan.

“Marina (pula) berkata jika dia pergi, dia akan menempah tiket untuk keluar dari Bangkok malam itu juga (semalam). Akhirnya Raja Petra berlembut,” katanya.

“Keempat-empat kami pergi bertemu dengan (kakitangan kedutaan, Abdul) Hamid (Bulat) dan RPK memberitahunya bahawa dia bersetuju untuk pergi ke kedutaan tetapi Marina, Amarjit dan saya tidak bersetuju kepada urusan ini dan serahkan kepada Hamid untuk memujuk mereka.

“Saya memberitahu Hamid bahawa tiada apa yang dia (Hamid) boleh kata untuk memujuk kami daripada (berubah) pendirian kami,” kata Haris.

Haris seterusnya berkata, dia memberitahu Hamid bahawa Amarjit dan dia telah menasihatkan Raja Petra, yang telah menerima nasihat agar tidak pergi ke kedutaan.

“Kami memberitahu bahawa RPK akan memberikan kerjasama penuh dan kenyataannya kepada polis di hotel di mana dia dan Marina tinggal,” katanya.

Haris berkata, Hamid memberitahunya bahawa dia akan kembali ke kedutaan dan akan membawa pegawai-pegawai polis ke hotel.

“Dengan itu, RPK, Marina, Amarjit dan saya menuju kembali ke hotel.

“Sekitar 10.15 malam, Hamid, ACP Aziz dan seorang lagi pegawai yang memperkenalkannya sebagai Tony, berada di hotel. Tony, saya dimaklumkan kemudian bahawa adalah pegawai polis bertugas di kedutaan,” katanya lagi.

“RPK, Amarjit dan saya bertemu dengan mereka di lobi hotel,” katanya.

Kata Haris, anggota polis terbabit cuba memujuk agar kenyataan diberikan di kedutaan sambil menimbulkan aspek status penerimaan di mahkamah jika kenyataan tidak diambil di kedutaan.

“Kedua-dua Aziz dan Hamid memberi jaminan bahawa RPK akan dilepaskan sebaik sahaja kenyataan diambil. Amarjit dan saya tidak tertarik dengan jaminan mereka dan tidak diyakinkan untuk menasikatkan RPK agar datang ke kedutaan untuk memberi kenyataan,” katanya.

Malah Haris juga menulis dia telah meminta Aziz mengenai bentuk kesalahan disiasat, di mana kenyataan diperlukan daripada RPK.

“Dia menjawab bahawa ia berkaitan kesalahan di bawah Seksyen 203 Kanun Keseksaan. Saya bertanya apa itu (yang dimaksudkan),” kata Haris sambil berkata. “Aziz kemudian berkata ia berkaitan dengan kenyataan palsu.”

Haris menambah, dia bertanya sama ada ia berkaitan dengan kenyataan dalam temu bual TV3 atau SD pada 2008.

Haris juga berkata, Amarjit juga bertanya untuk melihat laporan polis dibuat, yang menyebabkan polis memutuskan untuk menjalankan siasatan.

“Aziz berjanji untuk menunjukkan (salinan) laporan itu di kedutaan jika kami mengikut mereka ke sana.

“Kedua-dua Amarjit dan saya dengan segera menerima tawaran tetapi menekankan bahawa RPK akan kekal berada di hotel manakala kedua-dua kami akan pergi ke kedutaan untuk melihat kandungan laporan polis,” katanya lagi.

“Aziz juga cuba membuat pusingan ‘U’. Kami menekan untuk melihat laporan polis bagi membolehkan kami menasihati RPK jika selamat untuk hadir di kedutaan. Akhirnya Aziz berlembut,” katanya.

Mereka pergi ke pejabat kedutaan sekitar 11 malam.

“Di sini (kedutaan) kami dimaklumkan bahawa Aziz tiada salinan laporan polis dan sedang menunggu satu salinan dari KL.

“Ini adalah pengesahan pertama yang serius bagi kami berdua, Amarjit dan saya bahawa keseluruhan urusan mahu mendapatkan kenyataan RPK di kedutaan adalah untuk membolehkan beberapa agenda lain.

“Mengapa pegawai penyiasat datang ke Bangkok untuk menyoal siasat seorang saksi bagi satu kemungkinan (perbuatan) jenayah dan tanpa salinan aduan polis bersamanya. Keseluruhan adalah jelik,” katanya lagi. Insider

Ahad, 24 April 2011

Raja Petra belum beri kenyataan, peguam tikai motif polis



Raja Petra Kamarudin belum memberikan sebarang kenyataan kepada polis Malaysia di Bangkok ekoran pertikaian mengenai tujuan siasatan polis ke atas blogger kontroversial itu, kata peguamnya hari ini.

Malam tadi, polis mahu mendapatkan keterangannya di Kedutaan Malaysia di Bangkok.

“Tiada kenyataan diberikan kepada polis setakat malam tadi,” kata peguam Haris Ibrahim kepada The Malaysian Insider menerusi kenyataan SMS sebentar tadi.

Dalam pada itu, maklumat diperoleh dari portal Malaysia Today pagi ini menyebut polis mahu menyiasat Raja Petra (gambar) berhubung aduan bahawa dia telah berbohong dalam temu bual disiarkan TV3 dua minggu lalu.

Oleh itu, entri ringkas Malaysia Today hari ini berkata wujud ‘kebuntuan’ dan peguam-peguamnya meminta polis yang mahu bertemu dengan Raja Petra menunjukkan salinan aduan dibuat ke atasnya.

“Nampaknya polis mahu mengambil keterangan Raja Petra di bawah Seksyen 203, satu jenayah membuat kenyataan palsu berhubung temu bual dengan TV3 di Perth, Australia.

“Satu laporan polis dibuat terhadap Raja Petra mendakwa dia berbohong dalam temu bual TV3,” kata tulisan itu. Insider

Jumaat, 22 April 2011

Ugutan Bunuh Untuk Blogger Gerakan Anti Najib/Rosmah.

Gerakan Anti Najib/Rosmah
Foto Saya

Mungkin Blogger Gerakan Anti Najib/Rosmah (GANR) patut membuat satu laporan polis berkaitan komen-komen yang diterbitkan diblog-blog pro Barisan Nasional. Sebenarnya banyak kecaman-kecaman yang telah dilontarkan terhadap GARN dalam pemerhatian saya 3 minggu lepas terhadap blog-blog pro Barisan Nasional dan tidak perlu saya menyebut blog-blog tersebut tetapi ianya datang dari blog berpengaruh Umno.

Antara kecaman yang diterima ialah 'Bakar Mayat Beliau' dan yang paling teruk ialah 'Ugutan Bunuh' oleh blogger pro BN. Mungkin mereka merasakan yang mereka sebagai blogger pro kerajaan boleh melakukan apa sahaja tanpa boleh disentuh oleh undang-undang maka mereka boleh melakukan apa sahaja tanpa berselindung. Ugutan berbentuk ancaman patut diambil tindakan oleh pihak berkuasa seperti apa yang saudara baca DISINI

Mereka terlalu bongkak dengan apa yang mereka miliki tanpa siapa boleh menyentuh kerana mereka adalah penulis upahan Umno yang tegar. Dengan angkuh mereka menulis berita-berita ugutan tanpa memikirkan akan kesannya nanti. Saya tak rasa blogger GANR begitu takut dengan ugutan-ugutan mereka kerana beliau bukan budak baru dalam politik dan alam siber.

Boleh dikatakan komen-komen yang dilontarkan pada blog  GANR datangnya dari blog-blog taiko Umno yang tegar. Nampaknya serangan daripada GANR benar-benar membuatkan mereka marah dengan menuduhnya sebagai budak mentah dan sebagainya,

Untuk makluman semua, blogger Gerakan Anti Najib/Rosmah bukannya budak mentah seperti apa yang mereka fikirkan selama ini. Beliau cukup aktif dalam politik semasa era Tun Hussein Onn menjadi Perdana Menteri dan mempunyai ramai kenalan daripada Umno dan PAS. 

Jika hendak dibandingkan dengan 'si Pengugut Bunuh' dengan blogger GARN, mungkin jauh panggang dari api kerana dari segi usia dan pematangan berpolitik. Para blogger Umno menyangka bahawa blogger GARN adalah budak mentah yang baru bertatih dalam arena politik dan alam siber.

Apa yang saya ketahui, segala tindakan beliau tiada hubung kait langsung dengan Pakatan. Oleh itu blogger-blogger BN jangan sesekali mengaitkan Pakatan dalam segala tindakan yang dilakukan oleh GANR kerana apa yang beliau lakukan adalah dari ideanya sendiri tanpa melibatkan mana-mana pihak. Bagaimana jika saya mengatakan blogger GANR sebenarnya adalah blogger Umno yang tidak berpuashati dengan apa yang berlaku didalam kerajaan sekarang ini.

Blog GANR diwujudkan pun kerana ketidak puas hati beliau terhadap kerajaan yang diterajui oleh Umno dan Rosmah yang banyak mencampuri urusan kerajaan. Penyalahguna kuasa yang berleluasa dikalangan pemimpin Umno/BN dengan merompak hasil kerajaan untuk memperkayakan diri, keluarga dan kroni-kroni. Jurang hidup diantara rakyat dengan pemimpin begitu ketara yang menjadikan rakyat Malaysia mengemis di negara sendiri. Yang kaya bertambah kaya (Umno/BN) dan yang miskin bertambah miskin (Rakyat).

Adalah tidak bijak bagi blogger Umno menyalahkan blogger Pakatan jika tindakan yang dilakukannya mendatangkan kemudaratan pada blog masing-masing. Blogger pro BN boleh melapor terus kepada pengendali  Blogger jika mereka rasa yang GANR telah menyalahi peraturan. Itu pun jika blogger BN dapat mengemukakan buktikan yang GARN telah menghantar virus terhadap blog-blog mereka.

Jika blogger BN benar-benar anak jantan, lakukan secara anak jantan dan jangan hanya pandai menyalahkan orang jika tiba-tiba blog mereka hilang dari alam siber. Gunakan segala kepandaian yang ada seperti mana dilaung-laungkan selama ini dan jangan hanya pandai bercakap sahaja.

Tidak Wajar Hadi Di Cabar.



Pelan peralihan pucuk pimpinan parti itu akan berlaku apabila "tiba masanya", kata ahli jawatankuasa PAS Pusat Mazlan Aliman.

"(Jadi) perubahan kepimpinan telah berjalan sebenarnya seiring dengan keperluan semasa," katanya.
NONEKetua penerangan PAS Johor itu berkata secara tradisinya amalan yang diamalkan dalam parti itu "sangat menghormati kepimpinan dan bukan budaya saingi-menyaingi" antara satu sama lain.

Sambil berkata, tidak pernah berlaku cabar-mencabar, Mazlan mengambil contoh peralihan kepemimpinan dari Yusof Rawa kepada Fadzil Mohd Noor sehingga kepada Abdul Hadi Awang.

Sehubungan itu, Mazlan yang juga presiden Persatuan Anak-anak Peneroka Felda (ANAK) berkata beliau tidak nampak kewajaran Abdul Hadi perlu ditukar.

"Kalau pun ada usaha (untuk mencabar presiden) mungkin dari satu dua kawasan, walaupun ianya tidak salah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Mazlan mengulas kenyataan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sedia dicabar dalam pemilihan parti dalam muktamar parti itu bulan depan.

Ahli parlimen Marang itu dilaporkan mengalu-alukan mana-mana pemimpin yang mendapat pencalonan untuk bertanding jawatan tersebut kerana tidak selamanya beliau akan memimpin parti itu.

"Jika ada pencalonan diterima pemimpin lain untuk menentang (saya merebut jawatan presiden), saya sendiri amat mengalu-alukannya kerana saya bukan mahu menjadi pemimpin selamanya. Saya sendiri sudah berumur dan memerlukan barisan pelapis," katanya dalam satu laporan hari ini.
merlimau by election pas candidate announcement 240211 hadi awangSebelum ini, dilaporkan sejak awal mesyuarat kawasan bermula pertengahan Mac lalu, Abdul Hadi tidak menghadapi masalah untuk mempertahankannya selepas mendapat dua pencalonan minima. Antara kawasan mencalonlan beliau adalah Muar, Temerloh dan Parit.

Bagaimanapun, PAS Bukit Bintang mencalonkan exco kanan kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa untuk mencabar Abdul Hadi.

Husam, bagaimanapun, telah menolaknya dan sekadar mahu mempertahankan jawatannya dalam jawatankuasa PAS pusat.

Mengulas lanjut, Mazlan berkata, pada hakikatnya, Abdul Hadi mendapat sokongan lebih 95 peratus kawasan untuk mengekalkan jawatan presiden.

"Saya yakin cubaan itu tidak memberi kesan kepada keseluruhan kawasan," katanya.

Sementara itu, seorang lagi ahli jawatankuasa PAS Mohamad Hanipa Maidin juga bersetuju dengan Mazlan bahawa tidak nampak keperluan Abdul Hadi dicabarkan.

Bahkan, katanya, perwakilan dari kawasan "melihat kepimpinan Abdul Hadi diperlukan" pada masa kini.hanipah maidin"(Pelan peralihan) bergantung kepada perwakilan untuk membuat perubahan. PAS sebuah parti yang demokrasi, sesiapa sahaja boleh mencabar dan dicabar.

"(Tetapi) saya tidak nampak dalam masa terdekat ini, jawatan presiden akan dicabar... Saya tidak nampak dalam masa terdekat (perwakilan) membuat keputusan untuk menukar presiden parti.

"Mungkin kawasan Bukit Bintang special sikit, selalu buat kejutan, tapi saya tidak nampak sentimen itu memperngaruhi kawasan lain," katanya ketika dihubungi Malaysiakini. MK
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular