Translate

Senarai Blog Saya

Ahad, 31 Mac 2013

Pilihan Ditangan Warga N9, Ingin Berada Dipihak Pembangkang Atau Kerajaan.


Dewan Undangan Negeri Sembilan baru sahaja terbubar secara automatik dan tiada lagi istilah YB melainkan dipanggil bekas YB. Jika mengikut perlembagaan negara-negara yang pernah menjadi negara jajahan Great British, apabila terbubarnya dewan maka Ketua Negara atau Negeri akan melantik seorang hakim untuk memegang tampuk pemerintahan kerajaan sementara. Kebaikannya memang banyak apatah lagi dengan Malaysia yang cukup terkenal dengan penyalahgunaan kuasa. 

Nama sahaja kerajaan sementara yang dipangku oleh mantan MB N9 yang kononnya sudah tiada kuasa tetapi perangai pemimpin Umno/BN yang sudah sebati menyalah guna jentera milik kerajaan baik negeri mahu pun pusat. Umum mengetahui yang Umno/BN sebenarnya tidak memiliki jentera sendiri seperti PAS, PKR dan DAP. Daripada dulu sampai sekarang jentera milik kerajaan telah ditukar milik oleh Umno yang semakin hari semakin besar kepala. 

Sekarang ini pilihan berada ditangan pengundi warga N9 untuk menjadi negeri pembangkang atau pun tidak. Jika mereka ingin menjadi negeri pembangkang maka pilihan mereka ialah Barisan Nasional (BN). Jika mereka ingin duduk bersama kerajaan pusat maka pilihan mereka ialah dengan mengundi Pakatan Rakyat (PR). 

Pakatan Rakyat telah menunjukkan kecemerlangan dalam pentadbiran di Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan. Walau pun banyak tekanan yang kerajaan pusat dibawah BN menekan dan menahan segala saluran kewangan, kerajaan dibawah PR tetap menunjukkan betapa mereka berupaya untuk mentadbir. Indeks rasuah dan defisit kewangan berjaya dikekang sehinggakan Ketua Audit Negara sendiri memujikan pentadbiran negeri-negeri dibawah PR.

Contoh telah ditunjukkan di hadapan mata rakyat walau pun bermacam-macam cara kerajaan pusat mensabotaj kerajaan negeri PR baik melalui media massa cetak/elektronik yang dikuasai mereka mahu pun melalui media siber melalui para pencacai mereka yang diupah setiap bulan oleh para pemimpin Umno/BN. Sehebat mana serangan mereka terhadap PR, ianya tetap berjaya di tangkis oleh PR. Para blogger PR yang bekerja tanpa mendapat apa-apa imbuhan berjaya menangkis segala fitnah-fitnah yang dilemparkan terhadap kerajaan dan para pemimpin PR.

Dahulu jika menjelang pilihan raya, maka jabatan penerangan akan memasuki kampung-kampung dengan menayangkan filem atau dipanggil wayang pacak. Kita tidak menafikan akan kekuatan yang dimiliki Umno yang bertunjangkan jentera kerajaan sehinggakan jika pokok kelapa disarungkan baju sebagai calon BN, pasti pokok kelapa akan menang. Itu dulu, zaman aku makan garam dulu dari kamu tetapi sekarang zaman IT zaman maklumat di hujung jari.

Kerana zaman maklumat di hujung jarilah yang menjadikan Najib takut untuk membubarkan parlimen. Teka teki PRU13 bukan merusingkan pendokong PAS, PKR atau DAP tetapi ia benar-benar membuatkan para pemimpin Umno/BN mula panas punggung disebabkan kuasa yang mereka agungkan selama ini akan dikuburkan oleh rakyat Malaysia. Kerana itulah saya memberi pilihan kepada pengundi warga Negeri Sembilan mana satu pilihan mereka. Jika mereka memilih BN maka mereka akan menjadi negeri pembangkang dan jika mereka mengundi PR, maka mereka akan berada di pihak kerajaan.

Khamis, 21 Mac 2013

Nak Jadi Barua Pun Agak-Agaklah: Ceupacs Tak Patut Kecam Pasara Yang Sokong Pembangkang.



CUEPACS tidak sepatutnya menjadi agen parti pemerintah dengan bertindak mengecam pesara kerajaan semata-mata kerana mereka kini menyokong pembangkang.

Sebagai sebuah negara demokrasi, rakyat tanpa mengira apa jawatan mesti diberi kebebasan untuk mereka memilih mana-mana parti yang mereka inginkan.

Penjawat awam bukannya bergaji buta, gaji yang diterima adalah untuk kerja yang dilakukan. Setelah sekian lama membanting tulang untuk kerajaan dan rakyat, tindakan menganggap pesara yang kini menyokong pembangkang sebagai tidak mengenang jasa adalah pandangan yang sangat dangkal.

Adalah lebih baik untuk Datuk Omar Osman mengkaji kenapa para pesara kini beralih menyokong pembangkang. Sebagai Presiden CUEPACS, beliau harus sedar bahawa beliau bukan mewakili parti pemerintah. Beliau mewakili pelbagai kakitangan yang terdiri dari pelbagai segmen parti politik.

Hormatilah hak 600,000 pesara yang kini mula menyatakan sokongan kepada pembangkang.

Beliau sepatutnya memperjuangkan kebebasan kepada kakitangan awam dalam menyatakan sokongan kepada mana-mana parti yang mereka sukai.

Akibat tekanan melampau semasa mereka bertugas menyebabkan mereka hanya menunggu hari pencen untuk menyatakan bantahan kepada kerajaan yang memerintah.

Beliau tentunya masih ingat bagaimana seorang pegawai daerah di Selangor yang diberi penyapu oleh Menteri Besar Selangor.

Tindakan yang menjatuhkan maruah kakitangan awam serta menimbulkan pelbagai tekanan kerja.

Penyalahgunaan kuasa politik Umno sehingga memaksa kakitangan awam meninggalkan tugasan di pejabat semata mata memenuhi program Umno juga menimbulkan ketidaksenangan kakitangan awam.

Bahkan ada yang menerima surat tunjuk sebab kerana tidak menghadiri program anjuran parti pemerintah yang tiada kena-mengena dengan tugasan.

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
20 Mac 2013

Rabu, 20 Mac 2013

Kakitangan Awam Dah, Sekarang Ni Tok-Tok Bilal Pulak Di Ugut.


Oleh kerana isu ini adalah ditempat kelahiranku dan semua adik beradik, sepupu sepapan dan saudara mara memang tinggal menetap di sana maka aku terpaksalah ulas sikit bagaimana banggangnya MB Mat Said yang mengugut iman-iman yang berada di negeri Terengganu. Mat Said ini memang dari mula sampai bercucu, perangai samsengnya tak berubah-ubah.

Inilah perangai Mat Said apabila mula besar kepala dan tak kenang budi, jika tidak kerana sokongan PAS pasti beliau tidak akan merasa kerusi empuk milik Mat Deris kerana majoriti adun-adun Umno di Terengganu berada di pihak Mat Deris sehingga berlaku konflik dalam Umno Terengganu. Hanya segelintir sahaja yang berada di pihak Mat Said atau kalau dibuat undi rahsia, pasti beliau kalah.

Maka ke hulu kehilirlah Mat Said dengan kopiahnya demi untuk mencari simpati dari PAS dan adun-adunnya. Jika ikutkan hati memang PAS tak setuju tetapi mengenangkan kejahatan, kezaliman dan kebiadapan Mat Deris terhadap rakyat Terengganu maka PAS memberi sokongan kepada Mat Said untuk jawatan MB Terengganu. 

Salah satu kes yang membuatkan pihak Istana Terengganu menolak Mat Deris sebagai MB penggal ke 2 iaialh tindakan biadab beliau meroboh rumah dan merampas semua lot-lot tanah yang diberikan oleh kerajaan PAS Terengganu kepada rakyatnya. Mungkin Sultan Mirzan cukup terguris dengan tindakan Mat Deris merobohkan masjid yang didirikan dari titik peluh rakyat Terengganu sendiri.

Sikap terlampau berdendam yang dimiliki oleh Mat Deris memang semua orang Terengganu tahu. Bagaimana royalti minyak yang ditukarkan kepada wang ehsan oleh Mahathir 'Si Kutty Yang Mudah Lupa' benar-benar membuatkan para pemimpin Umno bahagian menjadi jutawan segera. Ini disebabkan wang yang dijadikan wang ehsan mesti sampai ke tangan Ketua Bahagian dulu sebelum disalurkan kepada rakyat Terengganu. Jika seorang rakyat Terengganu dapat RM500 sebelum dikurangkan kepada RM200, saudara bayangkan sendiri berapa banyak yang masuk ke poket pemimpin-pemimpin Umno bahagian.

Walau pun saya berada jauh di perantauan tetapi saya tahu akan perkembangannya. Tanya Mat Deris berapa ratus juta beliau dapat melalui projek runding terus kepada syarikat yang beliau miliki. Bayangkan ketua-ketua bahagian dan para AJK bahagian dapat juta-juta kerana royalti minyak yang kerajaan Terengganu dapat berbilion setahun sebelum ianya ditukar kepada wang ehsan kerana kali terakhir kerajaan PAS terima bayaran royalti dari Petronas ialah RM800 juta.

Apabila BN berjaya merampas kembali Terengganu hasil dari projek pengundi hantu SPR, bayaran dari kerajaan pusat makin berkurangan, kerana itulah dari RM500 kepada RM200 seorang dan para JKKK mula menjual kupon untuk RM 5 sekeping, tiada kupon maka lebuhlah RM200. Bayangkan jika dalam kampung tu ada 100 orang, dah RM500 JKKK dapat dan tak kan 100 orang ajer dalam sesebuah kampung di Terengganu. Itu belum masuk nama-nama zombie-zombie yang jumlahnya beribu-ribu.

Ibarat anjing yang tersepit, begitulah juga perangai Mat Said apabila beliau mula kuat barulah beliau menunjukkan taringnya yang mana orang PAS memang dah cukup tahu akan perangai beliau dari hujung kaki sehingga hujung rambut. Sekarang nih beliau duk ugut tok-tok iman agar memberi sokongan kepada kerajaan sebijik meniru kata-kata Muhyiddin Yassin terhadap kakitangan awam. Dia orang nih nama ajer pemimpin tapi tahap pemikiran zero.

Semua kakitangan awam dan tok-tok iman memang menyokong kerajaan, sokongan mereka terhadap kerajaan tidak berbelah bagi. Jika mereka tidak sokong kerajaan tumbang dah  Najib/Rosmah  dah lari ke Kazakhstan dan Mamat Kutty dah ke India. Antara kerajaan dan parti adalah perkara yang berlainan, jika BN menang BN jadi kerajaan dan jika PR memang maka PR pula yang menjadi kerajaan. Kakitangan awam bukan bekerja dengan Umno/BN tetapi mereka bekerja dengan kerajaan yang mereka sendiri yang memberi mandatnya. 

Nak ugut buat apalah jika tidak boleh membezakan antara kerajaan dengan parti. Taat kepada kerajaan yang diberi mandat tidak sama dengan taat kepada mana-mana parti politik yang mereka suka. BN menang ke atau PR menang ke, mereka tetap akan taat bekerja kerana gaji yang mereka terima setiap bulan bukannya daripada Umno tahi hidung masin tetapi dari sumber rakyat sendiri. Zaman ugut-ugut ni dah ditelan zaman dah, bukannya seperti awal-awal kemerdekaan yang mana semua maklumat adalah dari kerajaan sendiri. Pasal itulah ditubuhkan Jabatan Penerangan, supaya senang makcik-makcik, pakcik-pakcik ditipu hidup-hidup. Nak baca lebih lanjut, Klik Disni

Ahad, 17 Mac 2013

Konspirasi Terkini Umno: Jika Dulu Mungkin, Tapi Sekarang Zaman IT Semua Perkara Boleh Dipalsukan.

KONSPIRASI TERKINI UMNO? Anwar mungkin ditahan tak lama lagi – Rafizi

Terdapat kebimbangan bahawa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin akan ditangkap tidak lama lagi kerana Perdana Menteri Najib Razak dan parti pemerintahannya Umno menuduh beliau sebagai dalang pencerobohan di Lahad Datu.

Ahli-ahli parti PKR Anwar menjangka perkara paling buruk mungkin akan berlaku, berdasarkan maklumat yang diterima daripada sumber di peringkat tinggi serta jika dibaca daripada rentetan peristiwa yang "dirancang" mereka merasa ini bertujuan untuk mewujudkan perasaan benci terhadap pemimpin berusia 64 tahun itu.

Kebangkitan Anwar dijangka bakal membentuk dan menerajui kerajaan persekutuan pada masa akan datang, dan jika dia 'ditahan', kemaraan Pembangkang boleh dipatahkan.

"Saya rasa adalah wajar bagi saya untuk sekurang-kurangnya tidak memandang remeh apa-apa kemungkinan kerana kebarangkalian adalah sangat tinggi. Jika anda bercakap dengan sesiapa sahaja, memang sudah jelas terdapat kemungkinan bahawa Pakatan Rakyat akan menang," pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli memberitahuMalaysia Chronicle.

"Pada mulanya saya fikir kita telah menolaknya. Tetapi setelah memerhatikan bagaimana peristiwa telah dirancang sejak 2 minggu yang lalu, mesej keseluruhan seolah-olah cuba mengaitkan Anwar Ibrahim sebagai dalang di sebalik kejadian. Saya tidak fikir ia adalah sesuatu yang keterlaluan jika kita mengambil langkah berjaga-jaga kerana negara ini pernah menyaksikan perkara yang lebih teruk daripada itu. Jika mereka telah melibatkan Anwar Ibrahim dalam dua kes tuduhan liwat yang dibuat-buat, saya tidak fikir ia adalah sukar bagi mereka untuk menjadikan Anwar Ibrahim sebagai modal politik yang bakal menguntungkan mereka dalam pilihanraya yang akan dating. Kita sudah begitu hamper pada pilihanraya, jadi kita sedang memantau dan melakukan yang terbaik untuk mengumpul seberapa banyak maklumat. Tetapi saya fikir orang ramai juga perlu berwaspada jika terdapat sebarang cubaan untuk mengaitkan Anwar Ibrahim dengan apa yang berlaku di Sabah, bagi saya, ia perlu ditolak dengan serta-merta kerana ia tidak lebih daripada helah politik Umno."


Menaikkan kemarahan rakyat terhadap Anwar, Tian Chua

Tekanan ke atas Najib yang tertekan semakin hebat berikutan kematian 2 askar pada hari Selasa, membawa kepada jumlah kematian meningkat kepada 10 setakat ini daripada pasukan keselamatan Malaysia yang dikerahkan untuk mengawal krisis Lahad Datu. Dengan pilihan raya umum ke-13 di negara yang bakal menjelang, Najib yang berusia 59 tahun akan terpaksa mengosongkan tempatnya.

"Saya fikir mereka akan cuba menaikkan kemarahan rakyat terhadap Anwar dan Pakatan Rakyat. Rentak mereka sama sahaja, anda boleh melihat di kaca TV setiap hari bagaimana kata-kata Anwar sering dimanipulasi, sedangkan lagu beliau mengenai Umno kehilangan Sabah sudah disalahguna. Gambar lama pertemuan beliau dengan Nur Misuari (pengerusi Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro) ditunjukkan untuk memberi bukti terdapat konspirasi diantarabeliau dan Sultan Sulu untuk menyerang Sabah. Walaupun kedua-dua Anwar dan Kesultanan Sulu telah menafikannya, mereka hanya akan mengabaikannya dan memutar belit segala-galanya untuk memenuhi tujuan mereka, "Tan Kee Kwong, seorang pemimpin kanan PKR, memberitahu Malaysia Chronicle.

"Taktik yang sama digunakan ke atas Tian Chua. Dia merupakan unsur Cina bagi UMNO yang gunakan untuk menaikkan kemarahan orang Melayu bertindak sebagai bukti akan tuduhan Mahathir bahawa Anwar akan menjual negara ini kepada orang Cina jika dia menjadi PM adalah benar. Mereka memalsukan dakwaan pasukan polis untuk ‘mati katak' daripada Tian Chua walaupun dia sebenarnya tidak pernah berkata demikian. Bagi golongan elit Umno, apabila mereka sudah terdesak, apa-apa sahaja akan sanggup mereka lakukan tanpa perlu ada alasan."

Bukan pertama kali

PKR mungkin mempunyai alas an untuk bimbang. Kenyataan yang dikeluarkan sehari yang lalu oleh Menteri Pertahanan Zahid Hamidi bahawa kerajaan akan memantau media Filipina untuk mendapatkan maklumat mengenai dalang di sebalik krisis Lahad Datu mencetuskan syak wasangka.

"Saya percaya media Filipina akan menyiarkan maklumat lanjut. Saya tidak mahu untuk mengaitkan mana-mana individu. Biarkan media Filipina yang mendedahkannya, "Bernama melaporkan Zahid sebagai berkata pada hari Selasa.

Jika Anwar ditahan dan didakwa atas dakwaan pengkhianatan, implikasi bagi pilihanraya Malaysia mungkin tidak akan menjadi seperti apa yang Najib harapkan.

Ia hanya boleh meyakinkan pengundi Melayu luar bandar untuk menyebelahi Umno, namun bakal mencetuskan gelombang besar undi protes kepada pembangkang. Pilihan raya 2008 adalah bukti yang terbaik, mendedahkan pengundi Malaysia berjiwa bebas , yang mempunyai pemikiran mereka sendiri.

Dan jika diperhatikan kepada trend menurun dalam populariti Najib sejak memegang jawatan pada April 2009, dia seharusnya ingat bahawa taktik ekstrim telah gagal mengembalikan keyakinan rakyat terhadapnya, menghalang Anwar daripada terus berada di dunia politik selalunya hanya akan memakan diri mereka sendiri.

Antara konspirasi yang didakwa dirancang Najib untuk menggagalkan pembangkang termasuk pusingan kedua tuduhan liwat yang direka terhadap Anwar pada tahun 2008, mengadakan rampasan kuasa terhadap kerajaan negeri Perak yang dipimpin PR pada tahun 2009, serta skandal seks yang diketuai oleh Datuk T dan media BN pada tahun 2011.

Untuk menangkap Anwar kerana didakwa mendalangi pencerobohan di Lahad Datu bukanlah di luar keupayaan Najib.

Najib juga terikat untuk mendapatkan sokongan dari bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, orang yang dikatakan bakal paling rugi jika PR menang dalam PRU ke-13 dan Anwar menjadi PM yang seterusnya.

Ini kerana, bukan sahaja Mahathir telah memecat dan memenjarakan Anwar pada tahun 1998 pada pusingan pertama tuduhan liwat palsu, Anwar juga telah memberi amaran bahawa anak-anak Mahathir, yang disenaraikan dalam indeks Forbes sebagai antara yang terkaya di dunia, akan dipaksa untuk membayar balik kesemua wang yang telah dirompak dari negara setelah beberapa tahun. Sumber

Khamis, 14 Mac 2013

Tahap Mana Cerdiknya Cara Kita Berfikir...!!!!


Isu serangan pengganas di Lahad Datu banyak bermain di fikiran kita yang waras sehingga setakat ini 10 anggota keselamatan tewas. Pada mulanya kerajaan kata jangan mempolitikkan itu tersebut tetapi kesudahannya, kerajaan sendiri menuduh pembangkang. Kita tidak tahu ramainya pengganas dari Sulu yang berada di Sabah dan apa yang kita tahu lebih kurang 100 pengganas telah mendarat, bagaimana pula yang sudah lama berada di negara. Mungkin ada beribu-ribu kerana Malaysia ada melatih mereka pada ketika dahulu. Inilah antara jasa Mahathir yang memberi kerakyatan secara besar-besaran kepada pendatang dari Filipina demi kerana nafsu serakah beliau untuk memenangkan BN di Sabah. 

Demi kerana undi maka beliau sendiri sempat melihat akan kemusnahan yang beliau lakukan. Beliau sendiri tidak menyangka apa yang beliau lakukan 20 tahun lepas akan merosakkan negara dan Malaysia terpaksa berperang dengan pengganas. Bagi saya, Mahathir adalah seorang yang cukup angkuh, sombong, penipu, zalim, pemungkir janji, perosak masyarakat dan agama disebabkan beliau memang suka pada syaitan yang dikenali daripada malaikat yang tidak dikenali. Apa yang beliau katakan hanya 30 peratus sahaja yang boleh dipakai, itu pun dikira tinggi jika kita melihat, membaca dan merenung sejarah beliau dalam politik.

Sungguh Allah S.W.T telah memakbulkan doa al-Marhum Ustaz Fadhil Noor agar Mahathir dipanjangkan umur agar beliau dapat melihat kerosakan yang beliau lakukan pada rakyat dan negara. Inilah akibatnya bila pemimpin menjadi angkuh dan sombong demi menunjukkan betapa berkuasanya beliau ketika itu. Mungkin kerana terlalu suka sangat kat syaitan yang dikenali dari malaikat yang tidak dikenali dan mati itu pasti kerana ia akan dicabut oleh malaikat yang tak dikenali.

Apabila pendaratan pertama pengganas dari Sulu, kerajaan cuba menunjukkan kepada rakyat betapa bijaknya mereka untuk menghadapi situasi dengan kumpulan bersenjata ini. Mereka siap dibawa berunding lagi sedangkan mereka datang bukan membawa buah tangan tetapi senjata. Malah pemimpin-pemimpin tertinggi memberi amaran kepada pembangkang agar jangan dipolitikkan isu ini. Jika di negara lain sebelum mendarat lagi mereka dah diperangi kerana mengikut undang-undang antara bangsa, mereka dianggap sebagai pengganas yang patut diperangi.

Kesudahannya, mereka pula menuduh ia didalangi oleh pemimpin pembangkang tetapi dengan kuasa Allah S.W.T, semakin mereka menuduh semakin terserlah kebenarannya. Semakin mereka menipu semakin ramai ahli-ahli parti mereka menyertai Pakatan Rakyat. Yang terbaru, Muhyiddin Yassin pula mendedahkan kononnya Pakatan Rakyat cuba menggagalkan pilihan raya (PRU13) dengan mewujudkan keadaan porak peranda di negara.

Kalau kita fikir secara bodoh-bodoh kitalah, adakah kita akan melakukan perkara yang boleh mengagalkan pilihan raya sedangkan kita sudah hampir untuk menubuhkan kerajaan sehinggakan PM sendiri takut untuk membubarkan parlimen. Apa yang boleh kita simpulkan ialah mereka sudah awal-awal lagi tahu yang mereka tidak akan menang untuk pilihan raya kali ini. Mereka mula takut untuk menjadi pembangkang kerana selama 55 tahun mereka duduk di kerusi empuk ditambah pula dengan skandal-skandal dan penyalahgunaan kuasa. 

Mereka tahu yang rakyat akan menghukum mereka kali ini walau pun mereka menjanjikan bulan dan bintang sekali pun. Mereka menjadi semakin angau separuh gila dengan bermacam-macam ugutan di taburkan kononnya negara akan bankrap jika Pakatan Rakyat dapat memerintah sedangkan sekarang pun negara sudah hampir bankrap di atas pembelanjaan yang dilakukan oleh Najib. Tidak mustahil negara akan mengikuti negara Greece jika Umno/BN diberi mandat sekali lagi.

Sebagaimana imbuhan untuk kakitangan awam yang akan diberikan pada bulan Julai. Kenapa bulan Julai, kenapa tidak sekarang?. Inilah dinamakan helah kebudak-budakkan dengan melakukan cara itu mereka akan menjaja kepada kakitangan awam yang imbuhan pasti tak dapat jika Pakatan Rakyat memerintah. Umno kena ingatlah sekarang ini zaman siber, dulu bolehlah sehinggakan jika calon itu pokok kelapa yang menggunakan lambang dacing pasti akan menang.

Selasa, 12 Mac 2013

Majlis Syura PAS: Ambil Iktibar Insiden Lahad Datu.

Majlis Syura Ulamak PAS mahu semua pihak mengambil iktibar dengan insiden pencerobohan bersenjata yang berlaku di Sabah.

Dalam satu kenyataan hari ini, Setiausaha Majlis Syura Ulamak Datuk Nik Muhammad Zawawi Saleh mengharapkan, insiden seperti itu sebolehnya tidak lagi berlaku pada masa akan datang dan kerajaan Malaysia perlu memastikan kawalan keselamatan negara pada tahap terbaik.

"Majlis Syura Ulamak menganggap kewajipan menjaga keamanan negara adalah tanggungjawab bersama. Majlis Syura Ulamak juga menentang sebarang ancaman keselamatan yang dilakukan oleh mana-mana pihak, samaada  dari dalam mahupun luar negara.

"Majlis Syura Ulamak menyarankan agar Kerajaan Malaysia memastikan tiada lagi ancaman keselamatan terhadap rakyat dan negara di masa hadapan. Jika berlaku juga, Majlis Syura Ulamak mendesak agar tindakan diambil dengan penuh kebijaksanaan dan lebih segera, agar keselamatan rakyat dan negara terjamin," katanya.

Pencerobohan kumpulan bersenjata di Sabah sejak sebulan lalu telah menyaksikan lapan anggota polis terkorban ditangan kumpulan tersebut.

Di pihak penceroboh bersenjata itu pula, seramai 54 orang mati di tangan anggota keselamatan manakala 97 ditahan kerana disyaki terbabit.

Pasukan keselamatan turut menahan 122 orang kerana berada dalam zon larangan Operasi Daulat.

Dalam pada itu, Majlis Syura Ulamak turut merakamkan ucapan takziah kepada keluarga anggota polis yang terkorban dan menganggap mereka wira negara.

"Kita memandang serius peristiwa Lahad Datu dan merakamkan doa dan ucapan takziah kepada semua keluarga mangsa," kata Zawawi. Sumber

Isnin, 11 Mac 2013

10 Berita Memang Baik Untuk Kakitangan Awam, Tetapi Ia Tetap Gula-Gula PRU13.


Najib Tun Razak
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan 'berita baik' 10 perkara yang dinantikan 1.4 juta kakitangan awam.

Antaranya:

- Mulai 1 Januari 2013, pangkat dalam ATM dan PDRM disetarakan dengan perkhidmatan awam iaitu Koperal ATM & PDRM dari gred gaji 17 kepada gred 22; Sarjan ATM & PDRM dari gred 27 kepada gred 29; Kapten ATM dan Pen Penguasa Polis dari gred 41 kepada 44; Mejar ATM dan Timbalan Penguasa Polis dari gred 41 kepada 46A; Kolonel ATM dan Penolong Pesuruhjaya Polis dari gred 48 kepada 52

- 50,000 pegawai kontrak yang tamat kontraknya pada 31 Disember 2013, akan disambung lagi setahun. Kajian menyeluruh akan dilaksanakan kemudian

- Skim perkhidmatan dari gred 1 hingga 10, dinaik taraf kepada gred gaji kelayakan masuk PMR. Seramai 166,541 penyandang terima manfaat itu

- Kerajaan setuju laksana urusan kenaikan pangkat Kumpulan Pelaksana dengan memendekkan tempoh kenaikan pangkat dari tempoh 15 tahun kepada 13 tahun. Ia libatkan seramai 17,000 penjawat awam yang layak

- Kerajaan setuju luaskan kaedah pelaksanaan kenaikan pangkat iaitu Kenaikan Pangkat Laluan Pantas, Kenaikan Pangkat Laluan Pakar Bidang dan Kenaikan Pangkat Laluan Kemahiran Tinggi

-  Seramai 182,434 penjawat awam punyai gaji maksimum pada 2013 dan tidak dapat kenaikan gaji tahunan, semua struktur gaji maksimum dalam Jadual Gaji Minimum-Maksimum ditambah Kenaikan Gaji Tahunan sebanyak tiga kenaikan gaji tahunan berkuat kuasa 1 Januari 2013.

- Sekiranya tiada pelarasan gaji atau semakan dibuat, kerajaan setuju beri Pergerakan Gaji Khas sebanyak tiga peratus kepada pegawai yang capai dan punyai gaji maksimum

- Dalam Skim Saraan Malaysia (SSM), bagi KGT Gred 1 hingga 11 dan gaji gred naik pangkat tidak dapat tampung kenaikan pangkat, kerajaan setuju buat tambah baik sebelum akhir 2013 berpandukan prinsip saraan sejagat iaitu kadar upah untuk kerja relativiti dan pariti perkhidmatan serta "pay for performanca"

- Kerajaan setuju beri semua penjawat awam faedah pemindahan gaji sebanyak satu kenaikan gaji tahunan diawalkan pada 1 Julai 2013. Setiap penjawat awam terima antara RM80 hingga RM320. Ia membabitkan perbelanjaan sebanyak RM1.5 bilion

- Semua inisiatif yang diumumkan hari ini adalah sebahagian daripada sistem saraan baru iaitu Sistem Saraan Transformatif (SST)

Ahad, 10 Mac 2013

Wartawan Tersua Lelaki Bersenjata Di Zon Merah.


Petugas media terserempak dengan satu individu bersenjata ketika memasuki "zon merah" dalam kawasan Kampung Tanjung Labian yang menjadi kawasan operasi pasukan keselamatan ke atas kumpulan penceroboh bersenjata.

Kumpulan petugas media berkenaan mengunjungi kawasan tersebut yang disangka selamat memandangkan satu sekatan polis yang terletak kira-kira 5 kilometer dari kampung tersebut tidak dikawal.

Jurugambar The Star Normiemie Duin berkata mereka menyangka demikian apabila melihat penduduk bermotosikal keluar dari kampung berkenaan dan sekatan itu juga tidak dikawal.

Dua kenderaan membawa jurukamera tersebut terpisah sebai memasuki kampung berkenaan.

Normiemie berkata, beliau secara tiba-tiba terlihat satu individu berpakaian gelap dan bersenjata raifal sedang bersembunyi di sebalik pohon kelapa sawit.

Beliau segera tunduk dan meletakkan kameranya kerana bimbang individu tersebut menyangka kameranya satu senjata.

Lelaki bersenjata itu juga merebahkan badan ke tanah manakala pemandu kenderaan, wartawan TV Al-Hijrah Senieffa Mushtadfa Albakry, berpatah balik dan memecut untuk meninggalkan kawasan tersebut.

Beliau turut memberitahu rakannya, yang sedang merakam foto di kawasan berdekatan, untuk meninggalkan kawasan itu.

Rakannya itu turut meninggalkan kawasan berkenaan, katanya.

Normiemie berkata beliau pasti bahawa lelaki bersenjata itu bukan seorang anggota keselamatan.

Tambahnya, individu berkenaan tentunya akan memberhentikan mereka dan tidak bertindak sedemikian. Sumber

Sabtu, 9 Mac 2013

27 Lelaki Dalam Tiga Bot Ditahan Di Pantai Tanjung Batu.



Seramai 27 lelaki dalam tiga buah bot ditahan pagi ini di kawasan pantai Tanjung Batu, Lahad Datu berhampiran zon operasi di mana pasukan keselamatan melancarkan gerakan mengusir penceroboh Sulu,  kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar.

NONE"Kami telah menyerahkan mereka kepada Ibu Pejabat Polis 
Daerah Lahad Datu untuk siasatan.

"Kita tidak mahu sesiapa pun memasuki kawasan operasi. Ia akan menjejaskan operasi dan membahayakan nyawa," katanya dalam satu sidang akhbar di Felda Residence Sabahat, Lahad Datu, pagi ini.

Ismail berkata tidak jelas sama ada mereka cuba memasuki zon operasi atau meninggalkannya, dan polis masih menyiasat motif mereka.

Ismail berkata mereka yang mendakwa ingin menangkap ikan, ditahan di atas bot masing-masing setelah pihak keselamatan mencurigai kehadiran mereka di kawasan larangan itu, dan menyerahkan kesemua mereka kepada Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu untuk siasatan lanjut.

map sabah lahad datuBagaimanapun, Ismail berkata, tiada senjata ditemui di dalam 
bot mereka. Beliau juga tidak mendedahkan kerakyatan mereka yang ditahan itu.

Dengan ini, jumlah tangkapan suspek berhubung krisis Sabah yang bermula 12 Februari lalu ialah 106 orang.

Dalam sempadan operasi yang terdiri daripada Kampung Tanduo dan Tanjung Batu, Ismail berkata tidak ada perkembangan baru selain daripada seorang penceroboh ditembak oleh oleh pasukan keselamatan pagi ini. Sumber

Jual GLC Dengan Harga Murah Kepada Kroni Kerana Umno Memerlukan Dana Untuk PRU13.


Hentikan penswastaan pintu belakang GLC kpd Syed Mokhtar - Rafizi

Hentikan penswastaan pintu belakang GLC kpd Syed Mokhtar - Rafizi

Saya sertakan surat Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF Incorporated atau MKD) bertarikh 30 Ogos 2012 kepada YBhg Datuk Wira Syed Ali Tan Sri Syed Abbas Alhabshee, Pengerusi Composites Technology Research Malaysia Sdn Bhd (CTRM).

Surat itu menyampaikan keputusan MKD bertarikh 24 Ogos 2012 untuk melupuskan pegangan ekuiti sebanyak 96.8% di dalam CTRM kepada DRB-HICOM Defense Technologies Sdn Bhd, salah satu syarikat yang dikuasai oleh Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.

CTRM adalah syarikat Malaysia yang paling terkedepan dalam bidang pembuatan dan teknologi penerbangan (aerospace). Jumlah kontraknya dengan syarikat-syarikat penerbangan dan aerospace terkemuka dunia adalah berjumlah RM8.26 bilion di antara tempoh 2012 hingga 2017.
Portfolio pelanggannya termasuklah syarikat-syarikat terbesar di dunia seperti Airbus, Eurocopter, Spirit UK dan Goodrich.

CTRM juga adalah salah sebuah syarikat milik kerajaan yang mempamerkan prestasi kewangan yang membanggakan, dengan keuntungan di peringkat kumpulan berjumlah RM13 juta (2010) dan RM11 juta (2011). Perolehan kumpulan CTRM juga meningkat dari RM256 juta (2010) kepada RM293 juta (2011).

Prestasi yang baik ini telah dipamerkan secara konsisten sejak lima tahun yang lalu.

Saya telah meneliti dokumen-dokumen yang diserahkan kepada saya oleh whistleblowers dan berpuas hati bahawa cubaan untuk menswastakan CTRM kepada Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary ini dibuat dengan melanggar prosedur dan mengenepikan kebajikan kakitangan CTRM.

Saya khuatir ini juga sebahagian daripada proses pelupusan syarikat-syarikat milik kerajaan yang berprestasi baik (dengan kontrak yang dijamin dalam tempoh yang panjang di masa hadapan) kepada kroni sebagai langkah berjaga-jaga sekiranya Pakatan Rakyat mengambil alih Putrajaya kelak. Jika ini berterusan, banyak syarikat-syarikat yang berprestasi dan mempunyai aset besar dipindahmilik tanpa pengetahuan awam.

Sewajarnya sebarang proses penswastaan syarikat milik kerajaan perlu melalui proses tender terbuka dan mengambil kira pandangan pengurusan dan pekerja, lebih-lebih lagi yang melibatkan CTRM kerana ia dibina di atas keringat tenaga kerja professional tempatan yang bertungkus lumus menaikkan imejnya selama ini.

Saya mendesak supaya Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Kewangan menghentikan penjualan ini serta-merta. Saya juga melontarkan cabaran kepada Ketua Pemuda Umno, Saudara Khairy Jamaluddin untuk berani bersuara membela nasib kakitangan professional CTRM yang rata-ratanya professional Bumiputra dengan turut sama mendesak supaya urusniaga ini dihentikan.

RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI, PARTI KEADILAN RAKYAT

Jumaat, 8 Mac 2013

Betulkah Dakwaan Saiful Ayahnya Mangsa Politik Anwar.



Saiful Bukhari Azlan meminta ayahnya, Azlan Mohd Lazim kembali ke pangkal jalan kerana didakwanya "telah menjadi mangsa kerakusan politik makhluk bernama Anwar bin Ibrahim".

Beliau membuat kenyataan itu dalam satu sidang media sebentar tadi selepas bapanya pagi tadi memohon maaf kepada Anwar dan mendakwa tuduhan liwat terhadap ketua umum PKR itu selama ini satu konspirasi politik.

NONE"Demi Allah, agama, bangsa dan negara tercinta, saya ingin tegaskan bahawa saya tidak sama sekali akan berganjak dengan dakwaan saya," kata Saiful.

"Saya akan terus istiqamah dan berpegang teguh pada dakwaan saya, segala keterangan saya di mahkamah, juga sumpah laknat yang telah saya lafazkan hingga akhir hayat," katanya sambil menambah beliau telah memaafkan bapanya.

Menurutnya, beliau tidak tahu sebab ayahnya membuat dakwaan itu pagi tadi.
Katanya, beliau sendiri sebelum ini langsung tiada masalah dengan ayahnya itu dan kali terakhir berbual dengan beliau menerusi telefon semalam.

Saiful yang memberitahu dia akan berkahwin dua minggu lagi, berkata, dia dan bapanya turut bercuti ke Kelantan baru-baru ini dan ada bertemu lagi dengan bapanya Isnin lalu.

Namun, cubaan untuk menghubungi bapanya tengah hari tadi gagal kerana bapanya dipercayai mematikan telefonnya, kata saiful lagi.
Menurut Saiful, beliau yakin ayahnya "menjadi mangsa politik Anwar" kerana sidang media ayahnya pagi tadi diaturkan seorang ahli parlimen Pakatan Rakyat, dan dilakukan untuk "mengalih perhatian isu pengkhianat negara".

NONE"Sebagai seorang anak, kasih sayang dan hormat saya kepada seorang ayah akan kekal hingga ke akhir hayat.

"Kepada seluruh rakyat Malaysia, saya menyeru agar tidak terpedaya dengan permainan jijik Anwar Ibrahim," katanya yang turut ditemani peguam pemerhati kesnya sebelum ini, Zamri Idrus.

Dalam sidang media pagi tadi, Azlan turut mendakwa segala kenyataan Saiful dalam perbicaraan liwatnya sebelum ini diaturkan oleh Zamri.

Menjawab soalan wartawan, Zamri menafikan perkara itu dan mempertimbang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Azlan berhubung dakwaan tersebut. Sumber
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular