Translate

Senarai Blog Saya

Jumaat, 13 Jun 2014

Aku Seorang Yang Gagal. ( Bhg2 )



Sebagai boss, saya mesti mempunyai sikap yang tegas kepada setiap kerja yang dilakukan oleh para pekerja. Yang silap mesti ditegur dan bagus mesti dipuji di mana boss dan pekerja mempunyai sempadan semasa waktu kerja tetapi menjadi kawan selepas habis bekerja. Bila menyebut boss maka saya pasti terkenang kepada kerenah bekas pekerja-pekerja saya kerana itulah gelaran mereka untuk saya, "Baik Boss".

Memang saya cukup cerewet dengan setiap kerja yang dilakukan, disebabkan itulah juga pekerja saya cukup takut bila mereka melakukan kesilapan dalam sesuatu kerja. Mereka tahu tahu jika berlaku kesilapan maka masa dan kos yang meningkat. Adakah saya akan marah...!!!!, itu sudah pasti tetapi saya bagi tahu mereka bahawa setiap kesilapan yang mereka lakukan memang mendatang kerugian buat syarikat tetapi setiap kesilapan itulah yang akan menjadi ilmu.

Jika kamu melakukan satu kesilapan, kamu pasti tidak akan mengulangi lagi kesalahan yang dilakukan. Saya memberi mereka satu contoh pencipta mentol, Thomas Edison yang melakukan beribu kesilapan sebelum berjaya mencipta sebiji mentol yang boleh bertahan lama untuk menerangi malam. Saya menerangkan kepada mereka akan kedudukan saya ketika itu (berjaya) adalah hasil dari kesilapan demi kesilapan yang telah saya lakukan dan saya menjadikannya satu pedoman buat diri saya sendiri. BACA LAGI
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular