Translate

Jumaat, 21 Ogos 2009

Dimanakah Kita

Dimanakah kita apabila Umno mula melakukan perang saraf terhadap PAS dengan menyerang Tuan Guru Nik Aziz dengan bertubi-tubi. Kerana Umno merasa apabila mereka menyerang akar, maka mereka boleh menporak perandakan PAS. Dan perkiraan mereka itu sebenarnya silap kerana akar pokok yang mereka serang itu telah pun berbuah dengan lebatnya. Dan ia akan bertunas dengan menjadikan pokok baru yang lebih kuat apabila ia mula membesar. Para wartawan arus perdana yang menjadi pencacai-pencacai Umno akan terus menyerang dengan soalan yang bertubi-tubi, agar Tuan Guru Nik Aziz melakukan kesilapan dengan jawapannya. Maka dimanakah kita untuk membantu pimpinan kita. Mereka akan mengulangi dan terus mengulangi segala kesilapan yang telah dilakukan oleh Tuan Guru. Kerana inilah teknik mereka dalam percubaan mereka untuk mengucar-kacirkan gerakan Islam. Maka kitalah yang akan memikul segala perang saraf yang telah mereka istyiharkan itu. Apakah mereka mengira, mereka telah menang dengan segala kekuatan yang mereka miliki itu. Apakah mereka menyangka yang mereka boleh merasuah pendokong-pendokong Islam dengan wang-wang palsu mereka itu. Sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam surah Ali-Imran yang bermaksud :
"Bukanlah nabi itu berkhianat ( tentang membahagikan harta rampasan ). Barang siapa berkhianat, datanglah ia pada hari kiamat bersama barang yang dikhianatinya ; kemudian disempurnakan ( balasan ) tiap-tiap manusia menurut apa yang telah diusahakannya, sedang mereka itu tiada teraniaya".
Nabi itu bukanlah berlaku curang atau khianat dalam membahagi harta rampasan, melainkan berlaku jujur, lurus dan adil dengan tiada memandang kepada anak bini, sanak saudara dan kroni-kroni. Kerana Nabi yakin dan percaya bahawa orang yang berlaku curang seperti Umno akan memikul dosanya dan tanggung jawabnya pada hari kiamat disisi Allah s.w.t. Walau pun para pemimpin Umno boleh terlepas daripada hukuman dunia. Ini adalah satu ingatan buat pemimpin Umno yang bertanggung jawab memegang khazanah negara, supaya memeliharanya dan membahagikannya secara jujur, lurus dan adil. Tetapi sayang seribu kali sayang, semua sifat-sifat tersebut tiada pada diri para pemimpin Umno. Dan jangan sesekali melakukan curang (korupsi) dan rasuah, kerana meski pun para pemimpin Umno terlepas dari hukuman dunia tetapi mereka tidak akan terlepas daripada hukuman diakhirat nanti. Inilah yang menbezakan antara orang kafir dan orang mukmin.
Yang membezakan orang yang beriman kepada Allah dari orang yang kafir ialah, orang kafir hanya takut kepada hukuman di dunia semata-mata. Mereka tidak takut melakukan korupsi secara sembunyi-sembunyi. maka ayat tersebut bertetapan dengan apa yang sedang para pemimpin Umno lakukan sekarang ini.
[kj2.JPG] Tidakkah para pemimpin Umno malu akan tingkah laku mereka yang amat memalukan itu. Mereka menyuburkan lagi segala larangan yang telah Allah s.w.t. tegahkan. Apakah majlis fatwa mahu pun SS TS Harunsani telah menjadi pekak dan buta, setelah lena dengan kekayaan dan pangkat. Layakkah orang-orang seperti ini mengeluarkan fatwa tentang hukum hakam, apabila apa yang berlaku dihadapan mata pun mereka berdiam diri. Kerana itulah Allah s..w.t. menempelek mereka dengan seperti yang terkandung didalam surah Al-Maaidah ayat 79, Allah s.w.t telah berfirman :
" Mereka tiada melarang suatu yang mungkar yang mereka perbuat. Sungguh amat jahat apa yang mereka perbuat".
Lihatlah betapa jahatnya mereka-mereka ini, mereka telah menghina amaran-amaran yang telah Allah s.w.t. berikan. Mereka sekarang hanya memcari dan memperdebatkan kenyataan yang telah diperkatakan tentang Umno oleh Tuan Guru Nik Aziz. Buat mufti Perak, SS TS Harunsani yang lebih Umno daripada Umno itu, bukalah pakaian mufti yang sedang dipakai sekarang ini dan masuklah kegelangang politik. Orang ramai akan lebih menghormati sekiranya beliau meletak jawatan dan masuk kegelangang politik. Apa yang belaku sekarang ini ialah kerana beliau masih lagi memakai title Mufti maka penghormatan yang diberikan bukan kerana namanya, tetapi kerana jawatan muftinya yang dihormati. Usahlah mencemarkan nama baik institusi jawatan mufti kerana ketaksubannya kepada Umno. Buangkanlah baju yang dipakai, agar orang ramai menghormatinya. janganlah kerana 'setitik nila habis susu sebelanga'. Ambillah iktibar daripada ulama yang terdahulu. Kenapa Iman-Iman Besar dahulu seperti Iman Malik, Iman Hanifah, Iman Hambali, Iman Syafie dan Iman-Iman yang tersohor. Kenapakah mereka menolak tawaran daripada khalifah-khalifah Islam dahulu untuk jawatan Kadi Besar?. Kadi Besar adalah satu jawatan paling kanan dalam satu-satu kerajaan. Mereka boleh menerimanya untuk hidup dalam kemewahan dan berkuasa, tetapi mereka tetap menolaknya. Hinggakan ada yang telah dipenjarakan kerana menolak tawaran daripada khalifah. Jawapannya senang sahaja kenapa mereka menolaknya ialah kerana mereka takut menjadi seperti Mufti Perak.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular