Translate

Selasa, 29 Disember 2009

Mikhail D. Prokhorov Kembali Sebagai Individu Terkaya Di Rusia.

Pada tahun 2007, selepas ditangkap kerana dipercayai menjadi dalang pelacuran untuk tetamu di Alp, Perancis, ia mengundurkan diri dibawah tekanan daripada peranan utama di perusahan logam terbasar Rusia, lalu menjual saham-sahamnya.

Hari ini walaupun kekayaan bersihnya menurun sebanyak 51 % pada tahun terakhir. Itulah dia Mikhail D. Prokhorov, individu terkaya di Rusia dengan nilaian aset sebanyak USD 9.5 bilion.Sekarang terdapat 32 jutawan di Rusia dengan aset bernilai USD 102 bilion.

Dengan kejatuhan ekonomi global, ramai yang menjadi mangsa, diantara yang terkenal ialah Oleg Deripaska yang mengawal industri aluminium gergasi Rusia (UC Rusal). Dengan nilaian USD 28 bilion pada tahun lalu, ia kini turun menjadi USD 3.5 bilion. Vladimir Potanin bekas rakan kongsi Prokhorov di Norilsk Nickel, telah susut daripada USD 19.3 bilion pada 2008 menjadi USD 2.1 bilion sekarang.

Prokhorov berjaya dalam keuntungan dengan cara lain daripada bencana. Sampai sekarang beliau tidak mempunyai hubungan dengan politbiro di Moskow, yang masih memutuskan siapa yang akan hidup atau mati dalam perniagaan. Kerajaan Rusia tidak mempunyai cukup wang untuk menyelamatkan semua orang.

Syarikat swasta dan milik kerajaan telah berhutang lebih USD 100 bilion daripada negara asing tahun ini dan kerajaan ingin menjaga  kestabilan Rusia daripada jatuh ke anasir luar. Oleh itu jalan terbaik bagi Moskow ialah menjadikan Prokhorow sebagai kawan baik kepada Kremlin menurut Sergei Guriev, Dekan Univesiti di Moskow.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular