Translate

Jumaat, 8 Januari 2010

Amerika Di Tipu Oleh Al-Qaeda...... 8 Agen CIA Terbunuh










Seorang pengebom berani mati yang mengorbankan lapan orang disebuah pengkalan AS di Afghanistan telah dikenalpasti sebagai 'agen dua muka  untuk perisikan Jordan, menurut media AS dan laporan risikan.


Sumber Al-Jazeera di Afghanistan pada Selasa lepas mengatakan bahawa lelaki yang dikenalpasti sebagai Khalil Hammam al-Balawi, telah dibawa ke pangkalan di Afghanistan timur wilayah Khost dengan kereta dari seberang sempadan di Pakistan.

Al-Balawi, yang juga dikenali sebagai Abu Dujana al-Khurasani, dipercayai telah menawarkan kepada CIA maklumat baru tentang kewujudan Ayman al-Zawahiri, pemimpin no.2 al-Qaeda.

Kejadian di pengkalan tentera Amerika, yang terjadi Rabu lalu, mengorbankan tujuh perisik CIA dan seorang pegawai perisikan Jordan, dikenalpasti sebagai Kapten Syarif Ali bin Zeid.

Kata bekas pegawai CIA, Zeid yang ada hubungan dengan keluarga diraja Jordan.

Al-Balawi, yang pada masa lalu dipenjarakan di Jordan, dikatakan telah direkrut oleh perisikan Jordan untuk membantu menjejaki al-Zawahiri kerana hubungannya dengan al-Qaeda.

Bruce Riedel, bekas agen CIA dan penasihat Rumah Putih mengatakan bahawa mengikut laporan perisikan belum dipastikan lagi, al-Zawahiri sendiri telah memerintahkan al-Balawi untuk melakukan serangan dengan menggunakan maklumat kononnya beliau mengetahui tempat pesembunyiannya.

"Pengebom dipercayai dihantar oleh Ayman Zawahiri sendiri untuk melakukan serangan itu dan menyatakan ia mempunyai maklumat tentang Zawahiri,"

Kerajaan Jordan belum mengesahkan lagi tentang berita tersebut.

Nisreen el-Shamayleh, wartawan Al Jazeera di Amman, ibu negara Jordan, berkata: "Di masa lalu al-Balawi telah dipenjarakan dan diseksa di penjara Jordan untuk berpartisipasi dalam pertemuan al-Qaeda. Itu adalah jalan kembali pada masa lalu.


"Selepas keluar dari penjara, ia dipanggil beberapa kali oleh risikan Jordan dan diyakini bahawa selama tempoh itu, dan kerana al-Balawi adalah maklumat yang berharga al-Qaeda, dia mungkin kemudian direkrut oleh perisikan Jordan," katanya .

"Kita tahu bahawa ia tidak benar-benar direkrut oleh perisikan Jordan yang sangat lama."

Al-Balawi, yang berasal dari bandar Jordan Zarqa, juga diketahui telah dilatih dan bekerja sebagai doktor di sebuah hospital di Amman.

Perkhidmatan Perisikan AS mengatakan bahawa apa yang disebut website 'Love of Jihad' telah melaporkan penangkapan al-Balawi pada Disember 2007 tanpa mengetahui di mana dia telah ditahan.

Website tersebut juga melaporkan bahawa al-Balwai adalah penyumbang produktif laman web tersebut, bahkan selepas beliau dibebaskan daripada tahanan ketika, ia seharusnya bekerja sebagai agen Jordan.

September 2009 dalam sebuah posting pada halaman yang dijalankan oleh al-Qaeda, ia menulis: "Jika [seorang Muslim] mati di jalan Allah, dia akan memberikan kata-katanya kemuliaan yang akan tanda kekal di jalan jihad, dengan izin daripada Allah, "menurut halaman.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular