Translate

Ahad, 29 November 2009

Osama Bin Laden Memalukan Amerika Syarikat..

FILE - In this April 1998 file photo, exiled al Qaida leader Osama bin Laden is
Osama bin Laden tidak diragukan lagi dalam jangkauan tentera AS di pergunungan Tora Bora ketika para pemimpin tentera Amerika membuat keputusan penting dan dengan kos yang mahal untuk mengejar pemimpin pengganas dengan kekuatan tentera yang besar, kata sebuah laporan Senat.
Laporan menegaskan bahawa kegagalan untuk membunuh atau menangkap bin Laden telah didedah pada bulan Disember 2001 telah melampaui akal untuk menangkap satu orang yang paling dikehendaki. Osama Bin Laden melarikan diri dan telah meletakkan asas bagi kebangkitan hari ini apa yang terpaksa Afghanistan hadapi dan membuka ruang pertikaian dalaman yang membahayakan Pakistan.
Senat Jawatankuasa Perhubungan Luar Negeri majoriti Demokratik menyiapkan laporan atas permintaan ketua, Senator John Kerry, sebagai Presiden Barack Obama bersiap untuk meningkatkan tentera AS di Afghanistan.
Senator Massachusetts dan 2004 calon presiden dari Parti Demokrat telah lama berpendapat kerajaan Bush melewatkan kesempatan untuk mendapatkan pemimpin al-Qaeda dan orang kanannya ketika mereka bersembunyi di kawasan pergunungan yang melanjur timur Afghanistan hanya tiga bulan selepas 11 September 2001 , serangan pengganas.
Meskipun terbatas pada tinjauan operasi ketenteraan lapan tahun, laporan juga boleh dibaca sebagai nota amaran bagi mereka yang menolak peningkatan kehadiran pasukan di sana sekarang.
Lebih tajam, ia berusaha untuk menyalahkan atas keadaan perang hari ini tentang bekas pemimpin tentera di bawah Presiden George W. Bush, khususnya Donald H. Rumsfeld sebagai menteri pertahanan dan komander tentera atas, Tommy Franks.
"Mengeluarkan pemimpin al-Qaeda dari medan perang lapan tahun lepas tidak akan menghilangkan ancaman ekstremis di seluruh dunia," kata laporan itu. "Tapi keputusan-keputusan yang membuka pintu untuk melarikan diri ke Pakistan, Osama bin Laden dibenarkan untuk muncul sebagai watak simbolik yang kuat terus menarik aliran wang dan mengilhami fanatik di seluruh dunia. Kegagalan untuk menyelesaikan pekerjaan itu merupakan kesempatan yang hilang selamanya. Selama konflik di Afghanistan dan masa depan keganasan antarabangsa. "
Laporan itu menyatakan secara kategoris bahawa Osama bin Laden sedang bersembunyi di Tora Bora ketika Amerika punya cara untuk melakukan sebuah serangan cepat dengan beberapa ribu pasukan setidaknya. Dikatakan bahawa tinjauan teratur yang ada, nota sulit kerajaan pusat dan wawancara dengan peserta "menghilangkan keraguan apapun dan membuat jelas bahawa Osama bin Laden berada dalam genggaman kita di Tora Bora."
Pada atau sekitar 16 Disember 2001, Osama Bin Laden dan pengawal "berjalan tanpa gangguan dari Tora Bora dan menghilang ke Pakistan daerah kesukuan tidak ditetapkan," di mana ia masih percaya harus didasarkan, kata laporan itu.
Bukan sebuah serangan besar-besaran, kurang daripada 100 US Komando, bekerja sama dengan militia Afghanistan, cuba memanfaatkan serangan udara dan menjejaki mangsa.
"Maklumat yang luas daripada kekuatan tentera Amerika, daripada pasukan penembak tepat yang paling elit dari division Kor Marin dan Tentera Darat, adalah terus di pinggir lapangan," kata laporan itu.
Pada saat itu, Rumsfeld mendedahkan kekhawatirannya bahawa kehadiran besar pasukan AS mungkin bahan bakar sebuah tendangan dia dan beberapa orang lain mengatakan bukti tidak konklusif tentang lokasi Osama bin Laden. Memburu Osama bin Laden umpama mencari sebatang jarum ditengah-tengah padang yang luas. Walaupun US mempunyai segala kelengkapan ketenteraan, tetapi mereka tidak akan dapat mengatasi kekuasaan Allah s.w.t.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular