Translate

Selasa, 25 Ogos 2009

Apakah Umno-Bn boleh berbangga.........

Setelah berjaya mengurangkan majoriti PAS sebanyak 882 undi , apakah Umno-Bn boleh berbangga dengan apa yang telah mereka lakukan, Tidak dinafikan undi PAS telah berkurang daripada 12,004 undi yang diperolehi pada PRU 12 telah berkurang sebanyak 2,386 undi iaitu menjadikannya sebanyak 9, 618 undi. Di pihak Umno-Bn pula, mereka telah kekurangan sebanyak 504 undi.
Bebanding dengan PRU 11, PAS hanya mendapat majoriti sebanyak 679 undi sahaja dengan peratusan yang keluar mengundi dikira agak tinggi iaitu 81.88 %. Dan pada PRU 12, peratusan yang keluar mengundi adalah tertinggi dengan 85.68 %. Tetapi pada PRK  kali ini, peratusan yang keluar mengundi agak berkurang iaitu hanya 72.51 %.
Undi kepada Umno-Bn sejak PRU 11, tidak pernah naik. Undi untuk Umno-Bn terus merosot daripada 7,378 pada PRU 11, kepada  5,571 undi pada PRU 12 dan terus menjunam kepada 5,067 undi sahaja pada PRK yang baru berlangsung. Iaitu diantara PRU 11 kepada PRU 12, mereka telah kekurangan sebanyak 1,807 undi. Tetapi keadaan mereka lebih baik sedikit diantara PRU 12 kepada PRK yang terbaru, mereka telah dapat menjurangkan sedikit kepada 504 undi.
Maka jika dinilai akan peratusan yang keluar mengundi berkurangan sebanyak 13.11 % iaitu seramai 2,668 pengundi. Apabila dicampur dengan undi masing-masing ialah seramai 2,890 dan ditolak dengan 2,668 dan ditolakkan lagi dengan undi rosak sebanyak 83 undi, jumlahnya ialah 56 undi. Jadi manakah pengundi seramai 56 orang menghilang.
Oleh itu undi kepada PAS sebenarnya tidak berkurang apabila diambil contoh peratusan yang keluar mengundi. Walau bagaimana pun, post mortem tetap perlu dilakukan untuk mengenal pasti apa kelemahan yang telah berlaku dengan peratusan yang keluar mengundi berkurangan.
Apakah mereka smua telah meninggal dunia? Jilaku sudah meninggsl dunia, kenapa nama mereka masih lagi ada didalam daftar pengundi yang dikeluarkan oleh SPR . Maka kesimpulan yang boleh dibuat, mereka-mereka inilah yang dikatakan pengundi puaka.Kerana itulah dalam daftar pemilih SPR, ada berpuluh-puluh pengundi berumur 115 tahun keatas. 
Seperti biasalah, kita seumpama menyalak bukit kerana SPR sentiasa tidak mengakui wujudnya pengundi puaka. Mereka-mereka ini senebarnya telah buta hati dalam mengampu Umno-Bn. Apakah laba yang mereka dapat, ialah gelaran, kenaikkan pangkat dab selepas pencen pasti akan dilantik sebagai pengerusi yarikat-syarikat gergasi yang banyak melabur setiap kali pilihan raya diadakan.
Kerana itulah markas-markas Umno-Bn bertaraf 5 bintang, berbandingan dengan penempatan petugas-petugas PAS mahu pun Pakatan Rakyat. Itulah sebenarnya sumber-sumber kewangan yang Umno-Bn dapat untuk bermewah setiap kali berlakunya pilihan raya. Jika BN menang dalam pilihan raya, maka kayalah syarikat yang membuat pelaburan debgab Umno-Bn. Tetapi jika Umno-Bn kalah, maka kantoilah mereka. 
Sebab Umno-Bn tidak dapat memberikan mereka projek-projek apabila Umno-Bn kalah. Kerana itulah apabila Umno-Bn menang, jalan yang sama akan diturap berkali-kali sedangkan jalan-jalan tersebut masih lagi elok dan boleh bertahan bertahun-tahun lagi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular