Translate

Selasa, 16 Mac 2010

Hina Nabi: Umat Islam Digesa Boikot Barangan Sweden.



















Seorang penyokong kerajaan menyarankan umat Islam di negara ini memboikot barangan keluaran Sweden sebagai bantahan terhadap tindakan tiga akhbar negara itu menyiarkan lakaran karikatur menghina Nabi Muhammad S.A.W.

Datuk Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau) berkata, kerajaan Sweden perlu memohon maaf kepada umat Islam di seluruh dunia kerana kejahilan warganya iaitu pelukis Lars Vilks yang jelas tidak menghormati agama Islam.

"Mereka seharusnya memahami perasaan penganut agama lain dalam memastikan keseimbangan berterusan dalam setiap perkara,” katanya ketika membahas usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat di sini.

Lakaran karikatur berkenaan yang pada mulanya dikemukakan kepada sebuah pusat warisan budaya Sweden untuk pameran, ditolak atas sebab-sebab keselamatan, tetapi sebuah akhbar Sweden kemudian menyiarkannya.

Ini membawa kepada bantahan negara-negara Islam dan Vilks menerima beberapa ancaman bunuh.

Pada 10 Mac lepas, tiga akhbar Sweden lain menyiarkan semula karikatur itu.

"Tidakkah mereka terfikir disebabkan kejahilan tersebut boleh memberi kesan yang tidak baik seperti yang berlaku pada tahun 2008, apabila akhbar Denmark, Politiken yang menyiarkan perkara sama dan kemudiannya mendapat kecaman masyarakat Islam seluruh dunia,” kata Ismail. – Bernama

Ulasan Musafirlalu........

Jangankan barangan Sweden, malah blog-blog yang menghina Rasulullah s.a.w., Isteri dan Sahabat-Sahabat baginda  pun patut kita boikot. Kerana terlalu mengambil berat apa yang telah dilakukan oleh negara luar, yang kat Malaysia pula terlepas pandang.

Di Malaysia pun tidak kurang hebatnya penghinaan yang dilakukan terhadap Islam. Banyak ajaran-ajaran sesat berlaku di negara ini tanpa apa-apa tindakan diambil sebagai contoh, pemimpin ajaran 'Kerajaan Dilangit', Ayah Pin. Beliau bebas bergerak kesana kemari dan mempunyai laman Facebook pulak............ kenapa ya!!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular