Translate

Khamis, 17 Januari 2013

Akhbar Cina, Sinar Harian Wajar Dipuji; TV3, Utusan Kekal Primitif.

























Ahmad Lutfi Othman

Harakah edisi Isnin lalu terpaksa dilewatkan penerbitannya bagi mendapatkan liputan terkini Himpunan Kebangkitan Rakyat, 12 Januari 2013. Lazimnya deadline kami, pada Jumaat malam; ada kalanya terlajak sekitar jam 3 pagi Sabtu, malah kadang-kadang sehingga azan Subuh.

Himpunan bersejarah paling aman itu berakhir lebih kurang jam 5 petang Sabtu. Kami perlu bergegas menyiapkan bahan untuk  proses percetakan tidak boleh melewati tengah malam. Saya masih di hotel dekat Pudu Sentral, sehingga jam 6 petang. Mengambil masa berehat sebentar sebelum memulakan tugasan. Malangnya, seorang editor jatuh pitam semasa berjalan balik dari Stadium Merdeka dan proses editing dan rekabentuk tersangkut sehingga 2 pagi.

Rakan-rakan di bahagian pengedaran berhak untuk khuatir jualan merosot jika pembeli menunggu lama sehingga senja Ahad, apatah lagi jumlah cetakan sengaja ditambah.



Alhamdulillah, sambutannya laris, mengulangi terbitan Harakah untuk siri demonstrasi Bersih, yang juga kami lewatkan percetakannya. Ramai mahu mengabadikan foto besar yang menghiasai dari muka depan ke back cover itu sebagai poster untuk tatapan awam.

Pagi-pagi Ahad, 13 Januari,  ketika lenguh seluruh badan menapak ke Stadium Merdeka belum terubat, kolumnis A Shukur Harun menelefon: "Lutfi, dengar suara pun sudah maklum anta tak sihat, tapi harap dapat beli akhbar-akhbar Cina hari ini dan bandingkan dengan surat khabar Melayu. Jangan tunggu sampai tengahari, nanti habis!"

Tidak lagi kemudian, seorang lagi rakan SMS: "Pagi ini aku cari Sinar Harian di lima kedai, semua habis. Masa minum di kedai tadi, aku tengok orang sebelah baca, memang menarik. Laporannya seimbang."
Selain lidah rasmi PAS dan KeADILan, Sinar Harian dikira akhbar yang berani mencarik adat. Ia bukan sahaja  bersedia melaporkan dengan penuh tanggungjawab, tetapi dapat membantu pembaca melihat sesuatu isu secara lebih menyeluruh.

Pastinya semua sudah maklum akan "tabiat dan kelakuan pelik" media yang dikawal ketat Umno-BN -- khususnya Utusan Malaysia dan TV3 -- dalam menyorot HKR ini ... ya, sejak awal lagi.

Tentulah rakan-rakan wartawan di media berkenaan berhak membuat liputan yang menguntungkan bos politik mereka, tetapi usahlah sengaja menurunkan martabat diri, misalnya dengan membuat gelaran yang bukan-bukan seperti "Himpunan Shamsidar".

Lebih bebal lagi, momokan yang dimulakan oleh seteru ketat Anwar Ibrahim, Nallakaruppan itu, turut dilafazkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin dan bekas PM, Dr Mahathir Mohamad. Saya belum mendengar PM Najib Razak mengulanginya.

Mendengar Buletin Utama TV3, yang merujuk semua liputannya tentang HKR sebagai Himpunan Shamsidar, awalnya saya rasa marah dan panas telinga, tetapi selepas diulang-ulang istilah itu,  terbetik perasaan kasihan bercampur lucu, terutama kepada kawan-kawan di sana.

Terbukti Umno dan segala jentera propagandanya tidak pernah berubah, malah makin mengarut, tersasar dan terbabas, walaupun menyedari kuasa BN terancam. Rakyat yang semakin cerdik dan matang terus diperbodoh tanpa segan. Kalau bukan kerjaya sebagai wartawan, saya sendiri sudah lama melupakan Utusan, tetapi terpaksa juga mengikuti tohmahan dan fitnah terhadap pembangkang.

Pagi Ahad itu, anak saya terpaksa berpusing-pusing juga sekitar Ampang mencari akhbar Cina. Rupanya bukan saya seorang, bahkan ramai lagi yang bergegas membelinya hanya untuk melihat gambar-gambar menarik -- bukan hanya di muka depan tetapi menempati empat lima halaman penuh di dalam -- tanpa  memahami walaupun satu kalimat!
Ketiga-tiga naskhah akhbar Cina yang saya tatap pagi hujung minggu itu memaparkan foto sama  di muka depan -- pemandangan dari udara, menunjukkan bukan saja Stadium Merdeka penuh sesak hingga tiada ruang kosong di tengah padang, malah ia melimpah keluar, bersesak-sesak, dalam lingkaran beberapa kilometer di sekitarnya.

Prof Dr Shaharir Md Zain, anak Melayu pertama memperolehi PhD dalam matematik, melalui kaedah pengiraan tersendiri, menganggarkan hampir 700,000 orang menyertai HKR. Manakala Pengerusi HKR, Mohamad Sabu -- berdasarkan kutipan sumbangan hadirin, khususnya di dalam stadium, iaitu sekitar RM280,000 -- meletakkan angka setengah juta peserta.


Daripada himpunan gambar-gambar yang dipilih akhbar Cina itu, laporannya cukup positif, menggambarkan suasana harmoni peserta HKR pelbagai kaum, dengan gaya santai dan mimik muka ceria. Ada foto di muka depan menunjukkan tiga orang, pertengahan umur, rasanya dari kalangan Melayu, India dan Cina, tersenyum girang sambil memegang banner mendokong tuntutan bersihkan proses pilihan raya.

Sementara itu, Malaysiakini membuat analisis ringkas kandungan akhbar hujung minggu yang dikawal Umno-BN itu. New Sunday Times, yang meletakkan tajuk utama "Simply Irresponsible" (Memang Tak Bertanggungjawab) menyiarkan gambat besar tiga wanita, termasuk seorang darinya mengintai dari celah pagar besi kedai yang hampir ditutup.

Mingguan Malaysia menggunakan tajuk utama "Penganjur langgar syarat" dan tajuk kecil "Polis berjaya kawal himpunan pembangkang" di muka depan.

Dalam intisarinya, akhbar tersebut menyebut polis bertindak dengan "bijaksana" namun peserta melanggar syarat dengan membawa kanak-kanak berusia bawah 15 tahun dan juga "sepanduk menghasut dan boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan". Ia juga menyebut dakwaan satu blog bahawa peserta dibayar RM200 hingga RM700.

Muka depan itu dihiasi gabungan tiga gambar ibu bapa bersama anak masing-masing dengan kapsyen "Undang bahaya".

Berita Harian pula langsung tidak menonjolkan apa-apa berhubung perhimpunan berkenaan di muka depannya.

Berdasarkan respons dalam FB saya, ramai kenalan yang sudah lama tidak membaca akhbar-akhbar berkenaan. Mereka menyifatkan "membuang masa" saja saya memberi perhatian istimewa kepada kandungan "akhbar tali barut" Umno itu.

Sebagai pengamal media, saya menghormati dasar editorial akhbar masing-masing, tapi janganlah sampai menghina diri ke tahap pencacai yang tidak bermaruah. Boleh saja menggelapkan berita dan gambar perhimpunan raksasa tetapi mengapa perlu menggelarnya Himpunan Shamsidar?

II.

Sejak lebih sebulan, Pengerusi HKR, Mohamad Sabu, merupakan orang paling sibuk menjelajah seluruh negara. Himpunan yang bermula di Seremban Jaya, 3 November lalu dan melintasi semua bandar-bandar besar membawa mesej penting dan kritikal, khususnya bagi memastikan PRU13 berjalan bebas, bersih dan adil.

Mulanya kami menetapkan temujanji pada petang Selasa lalu, tetapi sehari sebelumnya, iaitu tengahari Isnin, Timbalan Presiden PAS itu menelefon minta segera berjumpa. Saya di Restoran Haslam, tidak jauh dari pejabat, baru menjamah hidangan. Disebabkan tidak dapat menunggu lama, kerana banyak urusan penting yang perlu dibereskan, Mat Sabu terpaksa mencari saya di restoran.

Beliau minta disiarkan iklan semuka penuh, menzahirkan penghargaan dan terima kasih tidak terhingga kepada peserta HKR, termasuk petugas daripada Jabatan Amal, AMK dan DAPSY yang bertungkus-lumus memastikan kelicinan program, selain pihak polis yang berjaya menunaikan janji untuk bertindak sebagai pemudahcara (bukan lagi provokator ataupun menganggu majlis!).

Semasa kami bersembang, dua rakan wartawan Harakah, Roy Rasul dan Nyza Ayob datang untuk bertanya lebih lanjut hal HKR. Memang tidak selesa berbicara semasa restoran penuh tetapi Mat Sabu tidak mempunyai masa terluang petang itu kerana perlu ke Kota Bharu. Lebih mendesak, deadline Harakah untuk sisipan Fikrah mesti disiapkan malam itu juga.

Perbualan kami kerap tertangguh apabila banyak panggilan masuk. Hampir semuanya mengucapkan tahniah di atas kejayaan mengendalikan himpunan Ahad lalu. Beberapa  pengunjung restoran kelihatan menyapanya, bersalam atau sekadar menunjukkan tanda bagus; pastinya merujuk acara kemuncak HKR yang menarik perhatian semua pihak itu.

Beliau nampak lega dan selesa. Saya cuba membayangkan perasaannya ketika Stadium Merdeka penuh sesak petang Ahad lalu dan Mat Sabu merupakan penganjurnya. Pastinya pertimbangan utama beliau ialah keselamatan orang ramai yang memenuhi setiap inci stadium.

Dia menceritakan hubungan baiknya dengan pihak polis dan sentiasa berinteraksi dengan OCPD Dang Wangi semasa program berlangsung. Timbul juga soal ugutan yang diterimanya melalui SMS bagi menakutkan beliau.

Ternyata pasukan keselamatan dalam bertindak profesional dan independen sekiranya tidak diganggu elit penguasa yang lebih mementingkan survival politik daripada keselamatan awam.

Mungkin teguran berbisa bekas Ketua Polis Negara, Musa Hassan -- walaupun menyinggung penggantinya, Ismail Omar -- turut menyumbang ke arah formula praktikal yang melegakan semua pihak.

Teringat saya kos sia-sia yang terpaksa ditanggung apabila siri himpunan Bersih digempur polis. Bayangkan, di peringkat awal dahulu, memakai baju kuning pun menjadi satu kesalahan besar sehinggakan pembantu restoran Bangladesh pun ditangkap disebabkan baju seragam oren mereka.

Dalam jawapan bertulis kepada soalan Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) pada persidangan Dewan Rakyat 11 Jun 2012, Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Husseein menjelaskan kerajaan menanggung RM1.8 juta daripada Bersih 3.0 pada 28 April.

Hishamuddin juga memberitahu sidang Dewan Rakyat, menjawab  soalan Teresa Kok Suh Sim (DAP-Seputeh), kos keseluruhan yang dibelanja oleh PDRM bagi menangani Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011 adalah sebanyak RM2,018,850.06.

Selain itu, tambah Hishamuddin, sejumlah 11,046 pegawai dan anggota polis terlibat mengawal keselamatan di Lembah Klang termasuk 2,600 yang dikerah untuk siap sedia di kontinjen-kontinjen seluruh negara.

Sepanjang berjalan dan kemudiannya menyusuri Jalan Sultan dengan teksi apabila sukar mengheret kaki lagi, sehinggalah ke pintu stadium, saya perasan tidak ramai polis yang berkawal.

Begitu juga semasa saya berpusing-pusing di sekitar ibu kota pada sebelah paginya, polis trafik pun jarang-jarang kelihatan.

Rupanya tanpa kelibat polis, apatah lagi FRU, kita menjadi lebih selesa. Pelik juga 'kan?

Najib memilih jalan selamat apabila tidak melanjutkan konfrontasi dengan peserta himpunan, sebaliknya mengucapkan terima kasih di atas kerjasama baik melicinkan aturcara program, berbeda dengan timbalannya, Muhyiddin dan mentornya, Dr Mahathir.

Sebenarnya Najib tidak banyak pilihan. Sekiranya pasukan polis dikerah untuk menggempur rakyat -- seperti lazimnya -- saya yakin kehadiran tetap melimpah. Rakyat tidak takut lagi dengan gertakan dan ancaman, malah sebahagiannya mungkin lebih bersemangat jika meraka cuba dihalang.

Dan imej PM dan BN sendiri akan menjunam lebih teruk; situasi cukup berbahaya di saat-saat akhir menjelang Parlimen terpaksa dibubarkan.

Ketika ini, saya tidak mahu menghitung untung-rugi politik kepada Najib dan juga Pakatan Rakyat ekoran HKR. Yang penting, kita telah menunjukkan tradisi yang baik.

Pendekatan konfontasi dan bermusuhan tidak membawa manfaat, sebaliknya amalan rundingan dengan fikiran terbuka, tanpa terlalu terikat dengan peraturan yang sedia mengongkong dapat memberi laluan kepada "politik baru" untuk berkembang.

Terbukti sudah, perhimpunan aman, biarpun melibatkan ratusan ribu orang pada Ahad lalu -- termasuk kanak-kanak dan juga bayi, juga OKU dan orang-orang tua --  seperti juga siri pertemuan yang sering dihadiri Perdana Menteri, yang dihadiri pelbagai lapisan umur, termasuk anak-anak kecil yang masih didukung, dapat berjalan lancar, harmoni dan tenteram sekali. Alhamdulilah.
 Harakah

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular