Translate

Jumaat, 24 Mei 2013

Lari-Lari Polis Kejar (LLPK): Tindakan Najib Menangkap Pemimpin PR Mungkin Membakar Dirinya Sendiri.


TINDAKAN KERAS: Tindakan Najib Menangkap Pemimpin PR Mungkin Membakar Dirinya Sendiri




Dalam usaha menyekat pendapat awam yang semakin tidak menyebelahi pentadbirannya, Najib Razak telah memulakan tindakan keras terhadap lawan politiknya di pihak Pembangkang dan juga aktivis-aktivis masyarakat sivil pada hari Khamis di mana empat orang telahpun ditahan dan satu didakwa menghasut..
Samada tindakan melampau ini akan berjaya meredakan kemarahan rakyat terhadap tanggapan bahawa penyelewengan pilihanraya berlaku secara berleluasa yang juga telah mendapat perhatian kerajaan Amerika Syarikat masih menjadi tanda tanya.
Kenyataan media daripada Rumah Putih yang mengucapkan tahniah kepada Najib setelah memenangi Pilihanraya 5 Mei yang penuh kontroversi ini juga menyatakan bahawa mereka "prihatin tentang dakwaan penyelewengan yang telah dilaporkan dan kami percaya bahawa ia amat penting supaya pihak berkuasa Malaysia menangani kebimbangan yang diketengahkan. Kami menanti hasil penyiasatan ini."
Gerakan Black505 Melanda Nusa Teras Melayu Menjanakan Panik
Umno-BN (UBN) yang dipimpin oleh Najib berjaya memenangi 133 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen Persekutuan manakala Pakatan Rakyat (PR) yang diterajui Anwar Ibrahim berjaya memenangi 89 kerusi. Namun demikian, Pakatan telah mendakwa bahawa terdapat penyelewengan di sekurang-kurangnya 27 buah kerusi dan menuntut supaya pemilihan semula dijalankan di kawasan-kawasan yang terbabit.
Justeru itu, Anwar yang berumur 64 tahun telah memulakan kunjungan ke seluruh negara untuk meraih sokongan bagi rancangan beliau untuk mencabar keputusan Pilihanraya ke 13. Di setiap tempat yang beliau bersinggah, beliau disambut oleh berpuluh ribu warga setempat.
Hentian yang akhir disinggah sebelum ini adalah Kota Sarang Semut di Kedah, sebuah kawasan teras Melayu yang tipikal. Sambutan hangat yang telah diberi oleh warga setempat yang lazimnya kaum Melayu untuk gerakan Black505 dengan memakai baju hitam sebagai tanda tidak puas hati dengan dakwaan penyelewengan pilihanraya sambil memanggil Najib untuk letak jawatan dan pentadbiran BN diganti oleh PR pastinya telah menggerunkan hati segenap pemimpin Umno, parti dominan di dalam gabungan UBN.
Jadi tidak hairanlah tindak balas daripada pihak berkuasa UBN begitu pantas dan agresif berlaku pada hari Khamis, cuma beberapa jam sebelum sebuah lagi Himpunan Black505 dijadualkan untuk bermula di Kuala Terengganu, sebuah lagi kawasan teras Melayu.
Anwar melalui sistem pesanan ringkas Twitter telah menyatakan:
"The arrests of Tian, Tamrin and Haris shows how much under pressure this regime is" (Penahanan Tian (Chua), Tamrin (Ghafar) dan Haris (Ibrahim) menunjukkan betapa kuatnya tekanan yang dihadapi regim ini)
Beliau juga menyatakan melalui Twitter:
"Tonight #Black505 with DS. Anda semua dijemput hadir! #IniKalilah!" (Malam ini #Black505 bersama DS (Dato' Seri). Anda semua dijemput hadir! #IniKalilah!)
Najib "Membunuh Diri" Dengan Lebih Pantas
Ahli-ahli politik yang menjadi tahanan yang terkini ialah Ahli Parlimen Batu, Tian Chua, dan Thamrin Ghafar, anak mantan Timbalan Perdana Menteri, Ghafar Baba, yang baru-baru ini telah meninggalkan Umno untuk menyertai PAS. Terdengar juga desas-desus yang Ahli Parlimen Serdang yang baru dipilih, Ong Kian Ming, mungkin akan ditahan selanjutnya.
Pejabat Harakah, unit akhbar PAS, juga diserbu.
Nik Nazmi Nik Ahmad selaku Pengarah Komunikasi Parti KeADILan Rakyat menyatakan:
"Kami mengutuk penahanan yang bersikap angkuh ini yang hanya menunjukkan satu lagi bukti bahawa pentadbiran Datuk Seri Najib Razak masih lagi terperangkap dengan dasar-dasar lapuk Umno-BN".
Beberapa pemerhati politik berpendapat bahawa gerak balas Najib yang berpaksikan panik ini mungkin akan ada akibat yang negatif. Jikalau orang ramai masih turun padang beramai-ramai di dalam perhimpunan di Kuala Terengganu pada hari Khamis dan di Melaka pada hari Jumaat, ini akan mengukuhkan tanggapan bahawa Najib berada di ambang keruntuhan dan tidak dihiraukan oleh rakyat.
Seorang pemerhati politik veteran memberi komen yang sinis dengan menyatakan:
"Najib mungkin, oleh kerana panik, membuat keputusan yang berketerlaluan dan mengarahkan keganasan digunakan diatas rakyat biasa. Jikalau beliau berbuat begitu maka beliau akan "membunuh diri" dengan lebih pantas. Beliau akan memerangkapkan dirinya sendiri. Tindakan untuk mencabar dan memerangi rakyat sendiri adalah tindakan yang kurang bijak."
Serbuan Tengah Hari
Tian Chua ditahan di Terminal Penerbangan Tambang Rendah (LCCT) di Sepang pada pukul 1 petang pada hari Khamis. Haris Ibrahim pula ditahan beberapa minit sebelum itu semasa beliau sedang makan tengah hari di Segambut. Tamrin Ghafar pula ditahan semasa beliau sedang makan tengah hari di Restoran Chawan di Bangsar pada lebih kurang pukul 2 petang.
Aktivis mahasiswa, Adam Adli, yang ditahan dan direman selama 5 hari minggu lepas pula didakwa menghasut pagi tadi. Dia tidak mengaku salah dan dilepaskan dengan ikat jamin. Tian dan Tamrin juga dijangka akan didakwa menghasut.
Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Polis Kuala Lumpur, Ku Chin Wah, mengesahkan bahawa kedua-dua mereka ditahan dan beliau akan mengadakan sesi penerangan untuk pihak media kemudian.
Ku enggan memberi maklumat yang lebih tetapi kami mempercayai bahawa penahanan Tian dan Haris berkait dengan kandungan ucapan yang dibuat oleh mereka di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor pada 13 Mei lepas. Mereka dilaporkan menyeru orang rami turun ke jalanraya untuk protes keputusan pilihanraya.
Adam Adli pula didakwa di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 di mana beliau dituduh menyeru rakyat Malaysia menggulingkan kerajaan Umno-BN untuk mengelakkan matinya demokrasi dibawah tindasan pemerintahan mereka.
Pemilihan Pimpinan Umno: Muhyiddin Sedia Menyambar
Gerak balas agresif Najib dan Menteri Dalam Negeri baru, Zahid Hamidi, sudah tentu akan menyebabkan lebih menularnya perasaan tidak puas hati terhadap mereka dan juga mungkin akan menyebabkan segelintir rakyat mengambil tindakan yang terburu-buru.
Namun demikian, beberapa pemerhati berpendapat bahawa ini memanglah senario yang ingin dicetuskan Najib untuk mengukuhkan kedudukannya di dalam Umno yang kini diancam oleh timbalannya, Muhyiddin Yassin.
Ibarat sambil menyelam meminumair, Najib akan memperolehi kelegaan yang segera dengan menakutkan orang ramai daripada mengambil bahagian di dalam Himpunan Black505 anjuran Pembangkang, dan jikalau benar-benar berlakunya huru-hara seperti rusuhan, partinya berkemungkinan besar akan mengekalkannya sebagai pemimpin sehingga ketidakstablan ini diatasi.
Setakat ini, Anwar dan pemimpin-pemimpin PR yang lain telah memastikan bahawa orang ramai yang hadir di perhimpunan Black505 dipesan supaya tidak menimbulkan provokasi terhadap penyokong-penyokong BN apabila mereka bersurai. Pemimpin-pemimpin PR juga telah menjauhkan diri mereka daripada seruan beberapa kumpulan tertentu supaya demonstrasi jalanan dilangsungkan.
Gentar Terhadap Gen-Y
Apa yang jelas di dalam kesemua Himpunan Black505 setakat ini, golongan penyokong yang terbesar merupakan golongan yang dikenali sebagai Gen-Y, yakni rakyat muda yang berumur 20an dan 30an. Sebagai generasi yang mempunyai lebih peluang untuk pendidikan yang baik dan mendalami sikap kendiri yang kuat, mereka telah menyambut baik seruan Pembangkang untuk perubahan dengan penuh keghairahan.
Jadi tidak hairanlah bahawa orang yang ulung sekali ditahan oleh pentadbiran Najib adalah Adam, seorang anak muda dan ketua mahasiswa yang popular dan menonjolkan. Adam yang telah direman selama 5 hari hanya dibenarkan berjumpa dengan ayahnya selepas rundingan bertubi-tubi daripada pihak peguamnya dan tekanan daripada media.
Mahkamah menetapkan jaminan RM5,000 dengan seorang penjamin dan kes berkenaan akan disebut semula pada 2 Julai. Adam diwakili peguam Datuk S Ambiga dan N Surendran manakala pasukan pendakwaan diketuai timbalan pendakwaraya Abarzafee Mohd Abbas.
Dakwaan di bawah Seksyen 4(1) Akta Hasutan membawa hukuman penjara tidak kurang daripada tiga tahun dan denda maksima sebanyak RM5,000 ataupun kedua-duanya sekali. Pihak pembelaan merancang untuk memfailkan permohonan untuk membatalkan kes berkenaan dengan menyebut pendakwaan terpilih dan mala fide (niat buruk) di dalam penyiasatan pihak polis.
Malaysia Chronicle

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular