Translate

Ahad, 21 Jun 2009

Besar Sangatkah Dosa Ustaz Nasharuddin..........

Setelah tiga hari berpuasa daripada membaca internet, akhbar dan menulis, maka sudah tiba masanya saya menulis apa yang terbuku dihati dan fikiran yang cuba saya tahankan. Walaupun saya tahu pasti saya akan dikritik dan di maki hamun, saya tetap menerima dengan hati terbuka............... Insyallah.
Apabila Tuan Guru Musirdul Am Pas.meminta Ustaz Nasharuddin meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden Pas dan melepaskan juga jawatan ahli Parlimen Bachok, adalah benar-benar mengejutkan saya. Apakah benar kenyataan itu keluar daripada mulut Tuan Guru Mursidul Am Pas, ataupun hanya putar belit daripada media massa Umno-BN.
Tuan Guru Mursidul Pas tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan tersebut kerana ia melibatkan kepimpinan tertinggi Pas sendiri yang mendokong perjuangan yang berlandaskan Islam yang mana Al-Quran dan As-Sunnah sebagai pelembagaan tertinggi Pas. Sebuah gerakan Islam yang sudah terkenal dimata dunia.
Sebagai Mursidul Am Pas, Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak sepatutnya mengesa Ustaz Nasharuddin meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden Pas dan ahli Parlimen Bachok kerana beliau adalah Timbalan Presiden yang di pilih oleh perwakilan di Muktamar Pas yang lepas. Walaupun beliau hanya mendapat 46.96 % undi, tetapi beliau tetap sebagai pemenang dengan mengalahkan Datuk Paduka Husam Musa yang mendapat 27.49 % dan Saudara Mohamad Sabu yang mendapat 25.53 % undi.
Dan apabila Tuan Guru Nik Abdul Aziz meminta beliau meletakkan jawatan sebagai ahli parlimen Bachok, kerana ia berada didalam Negeri Kelantan. Tuan Guru seperti menyesal kerana membenarkan Ustaz Nasharuddin bertanding di negeri Kelantan. Apakah Tuan Guru Nik Abdul Aziz merasakan yang Pas umpama adalah milik mutlak beliau. Sedangkan sebagai Timbalan Presiden, beliau layak diberi kawasan selamat berasaskan kedudukan beliau.
Kenapa perlu di ungkitkan perkara yang dah lepas. Sampai begitu sekali beliau dimalukan oleh pemimpin sendiri yang memegang jawatan tertinggi didalam hariki parti Pas. Kenapa tidak di ungkitkan tentang kerusi yang telah diberi oleh Raja Lompat yang terang-terangan menikam kembali Pas. Saya tidak pernah mendengar apa-apa pun ulasan daripada Tuan Guru Nik Abdul Aziz tentang Datuk Ibrahim Ali apabila beliau ternyata menikam parti Pas sendiri. Mungkin alasannya kerana Datuk Ibrahim Ali bukan ahli Pas. Tetapi siapakah dalangnya yang telah memberi laluan kepada Datuk Ibrahim Ali bertanding diatas tiket Pas.
Besar manakah dosa Ustaz Nasharuddin sehinggakan beliau dimalukan berbandingkan Datuk Ibrahim Ali. Memang ahli-ahli Pas ditarbiahkan agar Wa'la kepada pemimpin. Apakah Ustaz Nasharuddin bukan seorang pemimpin. Kalau ada yang tidak kena, perlukah kita menghebahkan kepada musuh-musuh kita sendiri. Bukankah Pas ada tempat dan landasannya apabila belaku percanggahan pendapat. Itulah gunanya Majlis Syura, bukannya memanggil sidang akhbar yang pasti akan memutar belitkan kenyataan-kenyataan yang diberikan.
Kerana itulah para ulama-ulama besar dahulu, apabila bercanggah pendapat mereka akan berlapang dada agar tidak belaku perpecahan dikalangan umat Islam. Sebagai orang lama dan tinggi ilmunya didalam Pas, Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak sepatutnya memalukan Ustaz Nasharuddin begitu sekali. Saya bulanlah orang yang layak menegur Mursidul Am Pas. Siapalah saya kalau hendak dibandingkan umpama langit dengan bumi. Kerana saya tahu, pemimpin yang baik adalah pemimpin yang memimpin bukannya dipimpin.
Jikalau ditanya kepada saya siapakah pemimpin yang kamu wa'la kan. Saya pasti akan menjawab Tuan Guru Haji Hadi dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Kerana mereka adalah pemimpin saya selagi mereka tidak lari daripada landasan perjuangan Pas. Kerana pelembagaan tertinggi Pas adalah Al-Quran dan As-Sunnah yang akan menjadi pertunjuk kepada umat manusia.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular