Translate

Sabtu, 29 Ogos 2009

Adil Di Dalam Islam (Berkahwin).......

Kali ini kita berbincang tentang keadilan dalam berkenaan beristeri lebih daripada satu. Di sini kita akan melihat bagaimana Allah s.w.t. telah mengangkat darjat wanita di dalam Islam. Sebagaimana Islam memuliakan kaum wanita, dengan meletakkan adil pada tempatnya. Apabila menyebut beristeri lebih daripada satu yakni berpoligami, ada pihak yang mengaku memperjuangkan hak kaum wanita, seperti Sister In Islam (SIS). tetapi sebenarnya mereka itu jahil dan meletakkan martabat kaum wanita ditempat paling bawah, walaupun mereka menyatakan memperjuangkan kaum wanita. Islam mengangkat tinggi martabat kaum wanita tetapi SIS dengan kejahilan mereka telah mempertikaikan kedudukan kaum hawa itu sendiri. Mereka berhujah di atas hawa nafsu mereka tanpa mengambil kira fakta sebenar seperti yang dinyatakan oleh Allah s.w.t. yang telah telah berfirman didalam Surah An- Nisaak ayat 3 :
"Jika kamu takut, bahawa kamu tidak akan berlaku adil tentang anak-anak yatim, maka kahwinilah olehmu perempuan-perempuan yang baik bagimu, berdua, bertiga atau berempat orang. Tetapi jika kamu takut, bahawa tiada akan berlaku a'dil, maka kahwinilah seorang saja, atau pakailah hamba sahaya. Yang demikianlah itu lebih dekat kepada tiada aniaya".
Didalam ayat ini teranglah, bahawa kamu dibolehkan berkahwin dengan dua, tiga atau empat perempuan, ialah dengan syarat yang berat sekali, yaitu mestilah kamu berlaku adil antara perempuan-perempuan itu., tentang nafkahnya dan gilirannya. Tetapi jika kamu khuatir, bahawa tiada akan berlaku adil, hendaklah kamu beristeri seorang sahaja.
Hikmahnya (rahsianya) ialah kerana orang lelaki masa zaman Nabi Muhammad sedikit bilangannya dari orang-orang perempuan, disebabkan banyak yang mati dalam peperangan. Begitu juga di negeri-negeri yang telah terjadi peperangan di dalamnya, sedikit lelakinya dari perempuan. Oleh sebab itu dibolehkan lelaki beristeri lebih dari seorang, supaya janda-janda yang kematian suami itu, dapat bantuan dari suaminya yang kedua. Isteri-isteri Nabi Muhammad cuma seorang sahaja yang gadis : yang lain semuanya janda, sebagai bukti, bahawa baginda beristeri lebih dari seorang, ialah kerana membantu kehidupan perempuan-perempuan janda itu. Tidakkah Islam membela kaum wanita, yang menjadi permasalahannya ialah lelaki yang beristeri lebih, tetapi tidak memberi keadilan kepada para isteri-isterinya. Jadi kenapa marahkan hukum Islam, sedangkan Allah s.w.t. sudah memberi garis panduan jika beristeri lebih daripada satu. Kalau nak marah.......... marah lah kepada lelaki yang tidak berlaku adil........... kenapa menolak apa yang telah Allah s.w.t.......... hukum kan.............. jika jahil tentang hukum hakam................. duduk diam-diam........... jangan mempertikaikan apa yang telah tersurat didalam Al-Quran .......... berikan kepada yang pakar tentang hukum hakam.......... bercakap lah tentang bidang yang kamu pelajari........... kerana tersilap sedikit........... habis amalan seumur hidup........ Jangan kerana 'nila setitik habis susu sebelanga'.

1 ulasan:

Yan berkata...

hehehe...sedap baca artikel nih....
macam ada hati nak pasang lagi jer, tegur isteri ana!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular