Translate

Selasa, 14 Jun 2011

Kerajaan Pohon Tambahan Sebanyak RM 13 Bilion Lagi, Tak Cukup-Cukup Lagi.


Sejak Rosmah Mansor (RM) menjadi Perdana Menteri dalam bayangan, perbelanjaan kerajaan semakin bertambah. Sudahlah untuk beliau sahaja menerusi projek Permatanya sahaja dapat RM 111 juta dalam Bajet 2011 dan dengan penubuhan Yayasan Permata tidak menjejaskan RM 111 juta tersebut kerana semuanya hasil sumbangan pihak swasta.

Setiap kali beliau keluar negara, kerajaan terpaksa menanggung berjuta-juta untuk perbelanjaan perjalanan beliau dan pengiringnya. Belanja untuk beliau tidur satu hari sahaja pun persamaan dengan gaji dua tahun kakitangan kerajaan yang berpendapatan RM 4,000 sebulan.

Hari ini kerajaan persekutuan membentangkan Rang Undang-Undang Bekalan Tambahan bagi memohon dana tambahan RM 13,186,713,000 untuk separuh masa pertama tahun ini. Sebelum ini, pada pembentangan Bajet 2011, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak tahun lalu telah memohon RM162,805,323,000.

Dengan alasan pengurangan subsidi bagi gula, elektrik, gas asli dan diesel tahun ini menyebabkan tekanan inflasi dan ini membantutkan perbelanjaan. Kononnya permohonan dana tambahan itu dibuat pada masa kerajaan pusat cuba mensasarkan pertumbuhan enam peratus tahun ini.

Apakah semasa perbentangan Bajet 2011 yang lepas, kerajaan tidak mengkaji secara halus akan segala kemungkinan-kemungkinan yang diluar jangkaan atau Rosmah terlalu pandai berbelanja diluar negara sehingga tidak mencukupi. Itu baru setengah tahun pertama dah minta RM 13 bilion, bagaimana pula untuk suku ketiga atau sehingga habis tahun ini.

Mungkin kerana dalam pengumuman Petronas baru-baru ini, syarikat milik negara menyumbang sebanyak RM 30 bilion kepada kerajaan telah membuatkan Rosmah semakin tidak duduk senang. Duit banyak katakan tapi bila bab kebajikan rakyat, alasan yang diberi ialah kerajaan tiada duit. Gua sanjung lu Rosmah, kerana membuka mata rakyat Malaysia betapa pandainya lu mengeringkan duit perbendaharaan. 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular