Translate

Khamis, 5 Julai 2012

Sejarah Politik Terengganu. (Bhg 3)


Politik Kotor Umno Terhadap Kerajaan PAS

Selepas kerajaan PAS tumbang melalui satu undi tidak percaya, ketiga-tiga bekas Adun Parti Negara itu dilantik sebagai ahli Exco kerajaan Perikatan Terengganu di bawah pimpinan Ibrahim Fikri. Undi tidak percaya itu dikemukakan setelah tiga orang Adun dari PAS diculik dan dibawa ke Kuala Lumpur untuk 'dibtainwash'. Ini menyebabkan kerajaan PAS terengganu itu tidak dapat diselamatkan dengan apa cara sekali pun apabila tiga orang Adun PAS turut berpaling tadah setelah tidga Adun dari Parti Negara menyertai Umno. Oleh itu, permainan kotor Umno bukannya baru dan ia sudah menjadi satu wabak bagi parti itu kerana menggunakan cara yang amat-amat kotor.

Sebenarnya kerajaan PAS Terengganu masih boleh diselamatkan lagi jika kalau pimpinan PAS bersedia bertolak ansur dengan Parti Negara dalam pembahagian portfolio. Dato' Onn Jaafar memberitahu Zakaria Hashim dan Hussain Yaakub (Ibnu Muslim) bahawa Parti Negara bersedia bekerjasama dengan PAS dalam usaha mempertahankan kerajaan negeri kalau seorang Adun dari Parti Negara diberi portfolio yang ada hubungannya dengan pemberian tanah.

Ini bererti, Parti Negara memebri kata dua kepada PAS sekiranya mahu menyelamatkan kerajaan PAS dengan syarat portfolio tanah hendaklah diberikan kepada seorang Adun dari Parti Negara yang dilantik menjadi Exco. Menurut Dato' Onn, PAS menolak syarat yang dikemukakan oleh Parti Negara itu dan akhirnya perhubungan dua parti itu menjadi tegang dan retak.

Jelaslah kepada kita bahawa kerajaan PAS Terengganu masih boleh diselamatkan sekiranya Daud Samad sebagai Menteri Besar mahu menyerahkan soal pemberian tanah kepada Parti Negara. Bagaimana pun, apalah ertinya sebuah kerajaan negeri kalau kuasa dan urusan pemberian tanah itu diberi kepada orang lain yang bukan dari kalangan PAS sedangkan yang paling penting didalam pentadbiran sesebuah kerajaan negeri ialah kuasa pentadbiran tanah termasuk memberi tanah. Portfolio tanah adalah portfolio paling penting untuk kerajaan negeri.

Berpegang kepada prinsip demikianlah maka Haji Daud Samad menolak kerjasama dan pakatan dengan Parti Negara. Itulah gambaran politik di Terengganu sebelum dan selepas pilihan raya umum1959. Tetapi soalnya, bagaimana Parti Negara yang tidak wujud di negeri lain dapat menawan empat kerusi DUN dan satu kawasan parlimen di Terengganu.

Dan mengapa Umno yang sudah dapat mewarisi jentera politik dan kekuasaan daripada British dapat dikalahkan oleh PAS yang dianggap lemah dan tidak bertenaga pada waktu itu?.

Jawapannya, kerana Umno pada hakikatnya tidak kuat di Terengganu sedangkan gambaran yang menunjukkan Umno itu kuat adalah kerana kuasa yang ada pada para pemimpinnya mempergunakan jentera kerajaan sedangkan rakyat tidak menyokong Umno. Ini jelas menunjukkan bahawa bumi Terengganu tidak subur bagi Umno kerana sebelum bertapaknya Umno, PKMM yang memperjuangkan kemerdekaan sudah pun berakar umbi di negeri itu.

Kemenangan Umno dan BN sebelum ini adalah pengaruh dan janji rancangan pembangunan dan projek mewah yang ditawarkan kepada rakyat tetapi setelah projek-projek itu terlaksana rakyat mendapat kesedaran baru dengan berbagai-bagai alasan untuk menolak Umno dan BN. Berdasarkan kepada faktor-faktor itulah Umno kalah pada pilihan raya umum tahun 1959 dan kalah lebih teruk lagi pada pilihan raya umum 29 November 1999. Pendek kata, banyak persamaan antara Kelantan dan Terengganu dalam percaturan dan pergolakan politik tanah air.

BERSAMBUNG.........

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular