Translate

Senarai Blog Saya

Sabtu, 27 Jun 2009

Apabila Umno Mengamalkan Idologi Tujuan Menghalalkan Cara................

Tun Dr Mahatdir berkata "ramai orang Islam yang menganggap tujuan atau maksud sesuatu hukum dalam Islam tidak penting, yang penting ialah cara atau pendekatannya saja. Dengan kerana kita mengutamakan cara, maka maksud dan tujuan ajaran Islam kerap kali tidak tercapai".

Didalam pandangan Islam, tujuan tidak menghalalkan cara. Ini kerana kedua-duanya, iaitu tujuan dan cara, adalah penting. Ia saling menentukan syar'ei atau tidak syar'ei sesuau perbuatan itu.

Kerana itu didalam pandangan Islam, sungguhpun persembahan konsert Michael jackson atau konsert Krumania atau persembahan hiburan seumpamanya yang dibenarkan oleh kerajaan, dimana sebahagian pungutan hasilnya untuk derma kebajikan, tetapi ia tetap haram.

Ini kerana cara memdapatkan derma kebajikan itu haram ( menerusi konsert jahiliah itu ). Sesuatu tujuan walau sebagaimana sucinya, ia akan terbatal jika cara memcapai tujuan itu haram. Ini berbeza dengan pandangan sekular yang tidak langsung mengambil kira wilayah dosa dan pahala.

Kerana itu dalam pandangan golongan sekular tujuan boleh menghalalkan cara. tetapi Islam meletakkan keutamaan keatas tujuan bersekali dengan cara mencapai tujuan itu. Golngan sekular hanya mengutamakan tujuan, tidak mengambil kira halal haram dalam cara melaksanakan sesuatu tujuan. Inilah pandangan asas yang berbeza antara golongan sekular dengan Islam.

Kerana yang menjadi anutan para pemimpin Umno ialah ajaran tujuan menghalalkan cara, yang mana kita boleh melihat apa yang berlaku didepan mata kita sekarang. Kebanyakkan kutipan-kutipan amal yang mereka lakukan banyak bercanggah dengan ajaran Islam itu sendiri.

Inilah para pemimpin Umno yang disanjung-sanjung oleh pencacai-cacai dalam mencari sesuap nasi. Dimanakah perginya ulama-ulama Umno dalam memperjelaskan isu-isu yang melibatkan akidah umat Islam. 

Kerana bagi yang cetek pegangan agamanya mereka lebih cepat terjerumuh kedalam kejahilan kerana mereka menyangkakan apa yang pemimpin Umno lakukan adalah satu perkara yang baik.

Pemimpin datang dan pergi didalam parti Umno, oleh kerana parti Umno sendiri adalah perti yang berasaskan kepada idologi sekularisme maka akan timbullah slogan-slogan baru atau yang sebetulnya adalah ajaran-ajaran baru, yang lama ditinggal sepi bersama-sama beriringan  dengan pemimpin mengikut pemimpin yang telah bersara.

Maka kedengaranlah para-para ulama upahan dalam menghafal dn memahaminya supaya senang untuk diterjemahkan nanti kepada ahli-ahli yang sentiasa kebingungan kerana yang lama pun masih belum faham-faham lagi akan maknanya, inikan pula timbul yang baru........ letih......letih.

Berbeza dengan parti Pas, walau seramai mana pun pemimpin datang dan pergi, Al-Quran Dan Hadist tetap menjadi pegangan kerana itulah pelembagaan tertinggi Pas yang tiada siapa dapat mengubahkannya.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular