Translate

Rabu, 29 Julai 2009

Kenapa Memutar Belitkan Kenyataan.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, sebagai seorang ulama, Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak seharusnya mengeluarkan kata-kata kesat atau memaki hamun pihak lain.

Katanya, Menteri Besar Kelantan itu seharusnya memberi contoh terbaik kepada ummah dan bukannya memaki hamun dan mengeluarkan kenyataan yang kurang sopan kepada pihak lain.

"Nik Aziz juga tidak sepatutnya melabelkan mana-mana pihak yang tidak sehaluan dengannya sebagai menyimpang dari perjuangan Islam sebenar.

"Ini kerana, Nik Aziz sendiri bukan seorang pejuang Islam sebenar dan tidak bersifat sempurna atau maksum seperti Nabi. Justeru, beliau tidak berhak mengeluarkan kenyataan yang bersifat seolah- olah tidak bertamadun," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Ahmad Zahid mengulas kenyataan Nik Aziz yang menyebut ungkapan kurang sopan 'pergi jahanamlah UMNO' ketika diminta mengulas 'salam' kerjasama di antara UMNO dan Pas.

Semalam, Mursyidul Am Pas itu menjelaskan, 'salam' kerjasama yang dihulurkan sebelum ini adalah atas hubungan antara kerajaan Pusat dan negeri yang tiada kaitan sama sekali dengan kesediaan membentuk kerjasama antara Pas dan UMNO.

Menurut Nik Aziz, beliau tetap dengan pendirian menolak sebarang perbincangan atau kerjasama dengan UMNO kerana menganggap parti itu telah menyimpang daripada perjuangan Islam.

Ahmad Zahid menambah, jika Nik Aziz atau kerajaan negeri Kelantan mahu berbaik-baik dengan kerajaan Pusat hanya kerana ada udang di sebalik batu, lebih baik lupakan sahaja hasrat tersebut.

Ini kerana, jelasnya, Nik Aziz sendiri tidak pernah ikhlas untuk menjalin hubungan dengan mana-mana pihak sama ada kerajaan Pusat atau UMNO sendiri.

"Lupakan saja hasrat tersebut," ujarnya.(utusan malaysia)

Ulasan Musafirlalu:

Apabila kenyataan TGNA diputar belitkan maka inilah jadinya. Seseorang ulama tanpa mengira setinggi mana taraf keilmuannya, mereka bukannya seorang yang maksum kerana perkara ini adalah jelas. Kerana Rasulullah s.a.w. sahaja manusia yang maksum, tidak payah diulang-ulang perkara ini kerana semua orang sudah tahu. Usah lah Zahid Hamidi mengingatkannya, kerana dari dulu lagi para pemimpin Umno memperkatakannya. Kenapa diulang-ulang perkara yang umat Islam sudah mengetahuinya. Yang tidak mengetahuinya hanyalah segelintir bangsa Melayu sahaja(Umnolah tu). Kerana bangsa tidak melambangkan agama tetapi agama yang melambangkan bangsa itu sendiri.

Apakah beliau merasakan yang beliau seorang yang bertamadun apabila menuduh orang lain tidak bertamadun. Di manakah letaknya ketamadunan beliau apabila tidak boleh membezakan antara kerajaan(rakyat) dengan Barisan Nasional(parti). Layakkah beliau yang bertaraf Doktor Falsafah menilai akan ketamadunan seseorang jika beliau sendiri pun tidak boleh membezakan antara kerajaan dengan parti.

Cuma kerana Barisan Nasional memerintah dengan memenanginya melalui pilihan raya maka ia boleh ditafsirkan sebagai Barisan Nasional Malaysia, ataupun kerajaan Barisan Nasional yang selalu digunakan di papan kenyataan sesuatu projek kerajaan persekutuan dan kenapa tidak hanya menggunakan perkataan kerajaan Malaysia sahaja.

Tetapi kenapa di persada dunia BN tidak menggunakan perkataan kerajaan Barisan Nasional, kenapa menggunakan perkataan kerajaan Malaysia. Maka inilah perbezaannya apa yang dikatakan kerjasama kerajaan pusat dengan kerajaan negeri. Tiada negeri-negeri, maka tiada lah wujudnya Malaysia. Sebagaimana penggalian minyak di negeri Kelantan dan juga Terengganu, apakah Petronas boleh mencari gali minyak di perairan Terengganu dan Kelantan sekiranya kedua-dua negeri tersebut terletak didalam wilayah Thailand.

Sebagaimana saman yang dikemukakan oleh kerajaan PAS Terengganu dahulu, apa alasan yang diberikan ialah kerana pelantar minyak tersebut berada diluar pesisir pantai negeri Terengganu maka kerajaan Terengganu tiada hak untuk mendapat royalti. Satu hujah bodoh daripada kerajaan BN. Andainya Terengganu berada di negara Thailand, bolehkah Petronas mencari gali diluar pesisir pantai Terengganu? maka jawapannya adalah tidak kerana ia adalah hak Thailand kerana Terengganu adalah wilayahnya. Dan andainya BN berkata ia berada dilaut antara bangsa, maka sempatkah Petronas mencarigalinya tanpa bersaing dengan China, Indonesia, Filipina, Thailand dan Vietnam.

Apabila Zahid Hamidi menyatakan sekiranya Kelantan ingin berbaik-baik dengan kerajaan pusat kerana ada udang di sebalik batu, baik lupakan sahaja hasrat itu. Apakah beliau merasakan harta kerajaan pusat adalah milik mak bapak dia. BN sebagai pemegang amanah kerajaan pusat, maka BN tidak layak menyekat apa sahaja yang menjadi milik kerajaan Kelantan. Kerana ini bukannya boleh dikira atas budibicara kerajaan pusat, tetapi ia sudah menjadi kewajipan kerajaan pusat untuk menyalurkan apa sahaja yang menjadi milik kerajaan Kelantan dan negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat.

Inilah yang dikatakan 'bodoh tidak boleh diajar, cerdik tidak boleh diikut'. Sejak institusi pendidikan negara diswastakan, sudah dapat dilihat akan mutunya taraf pemikiran pelajar-pelajarnya. Sudah tiada 'class' dari segi mutu pemikirannya, walaupun bertaraf Phd. Hancur pendidikan dan pemikiran rakyat Malaysia kerana keborokkan Umno-Bn. Yang menjadi mangsanya ialah anak cucu kita, kerana Umno-Bn lah penyebabnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular