Translate

Selasa, 7 Disember 2010

Krisis Istana Kelantan: Mencari Kebenaran......

 
View Image
Krisis Istana Kelantan bukan satu perkara yang baru kerana ianya sudah bermula semasa Ku Li menubuhkan parti Semangat 46. Pada 29.04.1993,Annuar Musa (baca UMNO) mendesak Tengku Ibrahim Indra Petra ditabalkan bagi menggantikan Sultan Ismail Petra kerana tak puas hati Sultan Kelantan memberi sokongan yang kuat kepada Ku Li & Semangat 46.

Pada 29.4.1993 Upacara melantik Tengku Ibrahim Indra Petra telah dilangsungkan di Ketereh anjuran Yayasan Kemiskinan Kelantan [Annuar Musa Pengerusinya] bagi mengantikan Sultan Ismail Petra yang ada sekarang, yang pada pemikiran pada waktu itu Sultan Ismail bukan waris yang sah.

Program Semarak di Lubok Jong, Pasir Mas, Mohamad Yakob menghina Sultan. Pada 23.4.1993 UMNO membuat perarakan ke istana menyerah memorandum mendesak Sultan turun tahta.

Pada pilihan raya 1990, Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra telah dituduh berkempen untuk parti Semangat 46 kerana pemimpin Semangat 46, Tengku Razaleigh adalah anggota diraja Kelantan. Perkara ini telah membangkitkan kemarahan Mahathir dan menuduh bahawa Sultan Kelantan telah melanggar peraturan dengan menyatakan bahawa Raja-Raja Melayu tidak boleh masuk campur dalam urusan politik seperti yang
View Imagetermaktub didalam Raja Berperlembagaan.

Tetapi Mahathir membisu seribu bahasa apabila Sultan Johor dan Sultan Pahang menyeru agar orang melayu Menyokong Umno. Umno Baru pun ditubuhkan di Istana Johor yang kononnya mengenangkan kembali penubuhan Umno pada 1946 oleh Dato Onn Jaafar.

Umum mengetahui bagaimana seriusnya perpecahan yang berlaku kepada Umno antara Team A dan Team B. Itulah sikap hipokritnya Umno apabila sokongan orang Melayu terhadap mereka semakin pudar, maka akan dilaungkan diseluruh dunia yang orang Melayu sudah berpecah. Tidak kira siapa pemimpin tersebut, baik Mahathir mahu pun Ku Li, agenda mereka tetap sama.

Sekarang Umno dengan 'Ketuanan Melayu' dan Ku Li pula dengan 'Darjat Yang Diambil ' kembali oleh Sultan Muhammad V iaitu cucu saudaranya sendiri. Jika ditanya oleh kebanyakkan orang, pasti mereka lebih menyokong pertabalan Sultan Muhammad V yang tidak diikat oleh mana-mana pihak. Tiada siapa yang berani menyanggah Sultan Muhammad V, melainkan mereka menolak Ku Li kehadapan sebagai jurucakap.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular