Translate

Isnin, 6 Februari 2012

Koleksi Antara 7,000 Kereta Milik Sultan Brunei.


Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah ada 7000 koleksi kereta paling mewah dan terbesar di dunia, diulangi terbesar di dunia, dari pelbagai model.
Tu baru sebahagian lambang kekayaan dan kemewahan Sultan Brunei. Sultan Brunei dikatakan Sultan terkaya di dunia selepas Raja Arab Saudi, Raja Abdullah b. Abdul Aziz. 

Image DetailHarga kesemua kereta kereta mewah tu dalam anggaran RM15.9 Billion. Fuhh mak datukk!!Koleksi kereta milik Sultan Hassanal terdiri daripada :
Porsche 959, Porsche Carrera GT, Lamborghini Diablo Jota, Lamborghini Murcielago LP640, Bugatti EB110, dua buah Bugatti Veyron (edisi biasa dan Pur Sang) , Maybach 62, Jaguar XJR-15 dan enam Dauer 962s.
Porsche Carrera GT
                                                                             Porsche 959
Lamborghini Diablo Jota
Bugatti EB110
Porsche Carma
 6 buah kereta Ferrari FX, model asal Bentley Continental R, satu-satunya Porsche Carma di dunia, satu-satunya kereta sport Koenigsegg Agera CC GT.
2 buah kereta konsep Ferrari Mythos yang beroperasi sepenuhnya,
Ferrari Mythos
Image Detail

Image Detail2 buah kereta Sedan Ferrari 456 GT, satu-satunya kereta Mercedes-Benz CLK-GTR pemanduan kanan di dunia,Image Detail
5 buah  kereta lumba McLaren F1 termasuk dua model LM hitam dan tiga kereta Cizeta-Moroder V16T.
 10 buah kereta daripada 77 model Aston Martin One-77 yang pernah dikeluarkan,
satu-satunya Aston Martin Convertible DB4 GT Zagato, dan satu-satunya kereta Cicero BDB Maestro.
134 Koenigsegg


Image Detail
Hingga 30 Jun 2010, baginda ada 604 buah Rolls Royce, 574 Mercedes-Benze, 452 Ferrari, 382 Bentley, 209 BMW, 179 Jaguar, 134 Koenigsegg, 21 Lamborghini, 11 Aston Martin dan sebuah SSC.
Koleksi penuh kereta itu disimpan dan diselenggarakan di lima buah hangar pesawat yang lokasinya dirahsiakan.

20 ulasan:

Awanama berkata...

hebat...insyaallah di akhirat pun hebattt...

melayuraya berkata...

Kita patut bersyukur ada juga org Melayu Islam yg kaya-raya,alhamdulillah.Kenapa harus berdengki?Cara mengumpul harta halal/haram hanya Allah maha mengetahui. Kita juga patut berdoa' semuga ada rezeki utk sesuap nasi demi kelangsungan hidup tanpa mengucar kacirkan kehidupan dan keamanan yg sedia ada,walaupun cuma ada sebuah kancil cabuk,aminnn !!!!

Awanama berkata...

HEHEHE...MMG KAYA DIA NIH. tak perlah....duit negara,duit dia....negeri dia yg punya. dlm feudalisma rakyat tumpang jer.

pastinya duit beli keter tuh adalah duit lebihan setelah mengambilkira duit tuk pembangunan negara dan kebajikan rakyat.

lg pun duit brunei tak kan habis sbb banyak melabur di negara asing.

apa2 pun kita perlu bersangka baik.

Awanama berkata...

sekiranya kehidupan dan kebajikan rakyat brunei dah cukup terbela, kalau ada lebihannya alangkah baik di sedekahkan kpd umat islam di negara2 miskin dgn membina hospital, sekolah dan lain2 perkara yg boleh mengeluarkan mereka dari kemiskinan.

cuma pandangan...kalau tak boleh terima pun sy tak marah. kita hidup nih perlu saling ingat mengingati....kerana sy sayang pada mu sultan brunei sebagai umat islam pemegang amanah Allah.

Awanama berkata...

Halal Haram Hak Allah....tetapi manusia diperintah dan diberi akal untuk mengetahui halal haram.....
hang melayuraya pi belajaq lagi larh.....

aku berkata...

membazir itu amalan syaitan..tara faham ka?..ini amalan siapa ni?..

Awanama berkata...

mak ooi...kaya nye die nih..

Awanama berkata...

Sultan Brunei terbaik...

Unknown berkata...

Dalam wikipedia Dr Mahathir adalah bekas ketua negara yang kedua terkaya didunia dengan harta USD44 billion. Dari mana diia dapat sebanyak itu? Mungkin dari projek yg beliau jalankan seperti labuhraya PLUS, IPP, Bakun dll.Perjanjian projek ini manjadi rahsia kerajaan dan tak boleh didedahkan kepada rakyat sedangkan projek tersebut menggunakan wang rakyat.

Awanama berkata...

Nasib baik Brunei tak masuk dalam Malaysia, kalau tidak jangan harap nak kumpul asebegitu banyak kereta. Dalam Malaysia, mereka akan dapat 5% royalti sahaja.

Awanama berkata...

Sultan yang sangat pemurah. Kemana sahaja baginda pergi pasti zakat akan dikeluarkan kepada sesiapa umat Islam dan tidak ketinggalan jua kepada mereka yang meraikannya.

Awanama berkata...

Bila kita kaya, citarasa jadi lain. Ada orang makan kat Hotel 5 bintang, sekali makan RM100. Ada yang makan digerai tepi jalan saja, RM10 tak habis.

Kita kata Bazir, dia kata Tidak.

Awanama berkata...

Merepek la Isa Jabar.

Awanama berkata...

5%...haha.Yang dpt royalti pun boleh tukar jadi wang ehsan bila tidak sehaluan dgn pemerintah..Terengganu dan yg paling lama ialah Kelantan!

Awanama berkata...

PR bodoh seperti monyet telanjang

Awanama berkata...

Rezeki drp ALLAH,
Teringat cerita ustaz masa skolah dulu, org yg akhir masuk syurga adalah Nabi Sulaiman,sbb bnyk harta. Sultan Brunei mungkin yg ke 3 atau ke 4 akhir..

Awanama berkata...

Memang betul rezeki Allah. tapi celah mana hang tahu dia masuk syurga? Statement tu jangan sampai rosak akidah..

Awanama berkata...

Jika kita kaya entah2 lg teruk dr org yg kita umpat...nauzubillah.

Awanama berkata...

Allah uji seseorang itu dgn harta . Manfaatlah harta anda ke jalan ALLAH ..

Awanama berkata...

Kalau macan ni, zakatnya berapa ya? Tak ada le org miskin kat malaysia!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular