Translate

Jumaat, 12 November 2010

Apa Nak Jadi : Peguam Muslim Pula Kata Boleh

Walaupun terdapat pelbagai pandangan berhubung bidang kuasa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) - yang diarah menyiasat kes 'sosej babi' di Sarawak - Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia (PPMM) berpendapat perkara itu bukanlah satu isu.
subashini mohd shafi court case pc 030407 zainul rijalPresidennya Zainul Rijal Abu Bakar berpendapat, walaupun dinyatakan dalam perjanjian 18 Perkara Sarawak bahawa tiada agama negeri bagi Borneo (Sabah dan Sarawak), tetapi enakmen agama tetap wujud di negeri itu.

"Walaupun dinyatakan begitu dalam perjanjian (18 perkara) itu, tetapi undang-undang itu ada. 

"Misalnya enakmen agama dan kekeluargaan Islam," katanya ketika diminta mengulas arahan supaya JAKIM menyiasat status agama seorang budak yang bapanya dikatakan Islam manakala ibunya pula Kristian.

Kes murid sekolah rendah itu mencetuskan kontroversi apabila dia dirotan kerana membawa makanan berlaukkan sosej tidak halal ke sekolah. Perkara itu turut didebatkan di Parlimen semalam.

Semalam juga, kerajaan mengarahkan bahagian penyelidikan JAKIM menyiasat status agama bapa budak itu, Baginda Minda atau Noor Azman Abdullah.
azlanBagaimanapun, timbul persoalan sama ada arahan itu bertentangan dengan perjanjian 18 Perkara Sarawak ketika negeri di pulau Borneo itu menyertai Malaysia pada tahun 1963.

Perkara pertama dalam perjanjian itu menyebut tiada bantahan Islam sebagai agama negara, bagaimanapun tiada agama negeri bagi Borneo (Sabah dan Sarawak) dan tiada pengamalan berkaitan dengan Perlembagaan Malaya patut digunapakai di Borneo.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Zainul Rijal berkata Perlembagaan Persekutuan telah menggariskan Yang Di-Pertuan Agong sebagai ketua bagi agama Islam di negeri-negeri yang tidak beraja seperti Sarawak.

"Perjanjian itu hanya deklarasi. Undang-undang itu ada. Dan ia diterima seperti di negeri-negeri lain di Malaysia," katanya. (MK)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular