Translate

Selasa, 16 Jun 2009

Betukah Pakej Ransangan Pertama Telah Diagihkan.....

Apabila Perdana Menteri DS Najib mengumumkan pakej ransangan pertama sebanyak RM 7 bilion telah berjaya diagihkan sebanyak 99%, iaitu sebanyak RM 6.95 bilion. Yang melibatkan 43,681 projek dengan kos sebanyak RM 4.02 bilion ( 57.9% ) telah ditawarkan kepada kontraktor-kontraktor yang berjaya dan bakinya dalam proses untuk ditawarkan. Pada persidangan parlimen semalam.
Betulkah pakej itu sampai kepada sasarannya, kerana ini boleh dipertikaikan memandangkan projek yang beliau sebutkan kebanyakannya adalah projek-projek yang telah diberikan sebelum Pakej Ransangan pertama dilancarkan. Maka sebagai rakyat Malaysia, saya merasakan ada sesuatu perkara yang tidak kena dalam pembentangan beliau itu.
Kalau lah projek-projek yang dahulu dimasukkan sekali maka pasti ada wang yang tidak sepatutnya. Sebagai contoh, satu projek menaik tarafkan jalan diluar bandar yang telah dijalankan sebelum pakej tersebut sebanyak RM 300,000 . Apabila projek tersebut dimasukkan bersama-sama dengan Pakej Rancangan Pertama, ke manakah perginya duit tersebut. Oleh kerana ia melibatkan projek dan wang yang banyak maka pasti ada yang masuk ke poket dalam kesedaran kerajaan. Kita boleh bayangkan sebanyak 43,681 projek, itu adalah satu angka yang besar. Maka kita boleh lagi mempertikaikan pasti ada dana tidak pergi ke tempat yang sepatutnya. Kita pun tahu, kebanyakan peruntukkan pasti akan sampai ke tangan ketua bahagian dulu, kemudian barulah diagih-agihkan. Maka apa yang dibentangkan oleh Perdana Menteri pasti ada kecacatan angka yang beliau sebutkan. Purata satu projek ialah sebanyak RM 92,030.00. Itu adalah satu projek daripada keseluruhannya sebanyak 43,681 projek. Bayangkanlah betapa banyaknya duit tidak sampai kepada yang sepatutnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular