Translate

Isnin, 27 Julai 2009

Hishammuddin Jahil Politik.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat diminta berpendirian lebih konsisten berhubung soal perpaduan di antara parti itu dengan Kerajaan Pusat yang diterajui UMNO.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, sikap konsisten itu penting kerana ia bukti keikhlasan untuk bersatu demi bangsa dan masa depan agama Islam.

"Saya pun bingung. Sekejap hendak damai, sekejap tidak mahu," katanya ketika diminta mengulas kenyataan terbaru Nik Abdul Aziz semalam yang bersedia menghulurkan tangan kepada Kerajaan Pusat bagi menjaga kepentingan rakyat Kelantan.

Kerajaan negeri tidak pernah menolak kerjasama di antara kerajaan negeri dengan kerajaan pusat. Apa yang beliau hendak dibingungkan, kerana isu ini telah lama disuarakan oleh TGNA. Apa yang beliau katakan adalah kerjasama di antara kerajaan Negeri dengan kerajaan Pusat untuk penduduk Kelantan. Beliau ingat ini adalah kerjasama politik antara PAS dengan Umno. Apa yang TGNA maksudkan adalah demi pembangunan rakyat dan negeri Kelantan.

Apakah Hishammuddin menyangkakan ia adalah kerjasama antara PAS dan Umno. Kenapa cetek sangat pemikiran Hishammuddin yang berkata' sekejap hendak damai, sekejap tidak mahu. Fahamilah dulu maksudnya sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan. Kerana yang memegang khazanah negara adalah kerajaan pusat yang diterajui oleh Umno-Bn dengan mengambil cukai dari rakyat, maka kembalilah khazanah negara itu kepada rakyat. Apa susah sangat untuk difahami.

Kerajaan Kelantan tidak pernah memusuhi kerajaan pusat, kerana ia melibatkan pentadbiran kerajaan negeri. Kenapa ada kerajaan didalam kerajaan apabila kerajaan pusat yang diterajui oleh Umno-Bn telah menubuhkan Pusat pentadbiran kerajaan pusat di Kelantan dan juga negeri-negeri yang ditadbirkan oleh Pakatan Rakyat.

Menurut Menteri Besar Kelantan itu, walaupun wujud perbezaan ideologi antara kedua-dua pihak yang menjadi pertembungan dalam pilihan raya namun ia terbatas setakat itu.

Kerana itulah TGNA meminta diketepikan ideologi antara kedua-dua parti demi kepentingan rakyat, itu pun susah untuk difahami. Kerjasama pemerintahan dengan kerjasama politik adalah perkara yang berbeza. TGNA meminta agar Kelantan tidak di anak tirikan kerana pembayar cukai adalah rakyat, bukannya Umno-Bn. Maka kembalikan khazanah itu kepada kerajaan negeri dan jangan melengah-lengahkan lagi pembayaran yang memang menjadi kewajipan kerajaan pusat, oleh itu dari rakyat kepada rakyat.

"Jadi terserah pada mereka yang kadang kala tidak bersetuju dan kadang kala setuju balik. Kalau setuju Alhamdulillah tetapi kalau tidak, kita teruskan juga perjuangan kita seperti di Batu Sapi ini," kata Hishammuddin.

Apalah jahil sangat beliau dalam isu ini, tidak boleh membezakan antara kerjasama politik dengan kerjasama pentadbiran. Apakah beliau patut bersekolah semula tentang politik. Ataupun beliau memang cuba men'isu'kan perkara tersebut.

Setuju atau tidak, kerajaan pusat tidak boleh mengabaikan kerajaan negeri yang ditadbirkan oleh Pakatan Rakyat kerana kerajaan pusat yang mengambil dan mengenakan cukai kepada kepada rakyat. Maka kembalikan semula hak-hak yang sememangnya menjadi milik sesebuah negeri. Jangan dilengah-lengahkan pembayaran yang menjadi milik kerajaan negeri Pakatan Rakyat. Sudah 19 tahun kerajaan Kelantan telah di anak tirikan dan dinafikan hak-haknya.

Bagaimana geran untuk negeri Kelantan dilambat-lambatkan pembayarannya, pelabur asing disekat daripada melabur di Kelantan, pembangunan tidak diberikan langsung kepada Kelantan tetapi melalui agensi kerajaan pusat dan bermacam-macam lagi sekatan yang dilakukan. Semua ini adalah kerana satu matlamat, iaitu untuk menganggu gugat pentadbiran kerajaan Kelantan. Dan sekarang ditambahkan lagi dengan tiga buah negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat tidak termasuk negeri Perak.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular