Translate

Senarai Blog Saya

Sabtu, 29 Ogos 2009

Isu Lembu di Shah Alam....... Satu Pengkhianatan Terhadap Islam.

Islam melarang kita menghina agama lain walau apa pun alasan yang diberi. Isu mengarak kepala lembu selepas solat Jumaat, amat-amat memalukan. Apakah ini sikap orang yang mengaku Islam, tetapi tiada langsung roh ke Islam didalam dirinya. Melakukan protes itu tidak salah, tetapi caranya tidak kena pada tempat. Apakah Islam mengajar kita melakukan perkara seperti itu. Bagi saya, yang melakukan protes tersebut mengaku sebagai ahli PAS, patut dipecat keahliannya. Buat malu PAS sahaja, mungkin ahli tersebut asalnya ahli Umno dan sikap Umno masih lagi ada dalam dirinya. Kerana ahli PAS yang tulin tidak akan melakukan perkara yang memalukan seperti itu. Kita sebagai umat yang mengaku Islam, ada batas-batas yang perlu kita patuhi. Didalam Al-Quran sendiri melarang kita mencerca agama mereka seperti firman Allah s.w.t. dalam surah Al-An'aam ayat 108, yang bermaksud :
"Janganlah kamu cerca (berhala) yang mereka sembah, selain daripada Allah, nanti mereka mencerca Allah pula dengan aniaya, tanpa ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami hiaskan bagi tiap umat amal perbuatannya, kemudian tempat kembali mereka kepada tuhannya, lalu Allah mengkhabarkan kepada mereka apa-apa yang telah mereka perbuat". Didalam ayat ini Allah melarang mencela berhala yang mereka sembah, kerana hal itu membawa dan menarik mereka untuk mencela Allah, sebagai balasan bagi mencela berhalanya. Inilah petunjuk Al-Quran yang wajib kita turut.
Sedangkan mencela berhala dilarang, apa lagi mencela orang yang menyembahnya. Di manakah pihak berkuasa semasa perkara tersebut berlaku. Yang pasti, mereka akan cepat bertindak sekiranya yang menganjurkannya adalah dari Pakatan Rakyat. Ini memang telah diakui sejak dulu lagi dengan sikap berat sebelah pihak berkuasa. Jika Umno yang menganjurkannya, mereka bukan menahan tetapi memberi bantuan dan pelindungan lagi. berbeza jika Pembangkang yang melakukannya, belum sempat sampai dah kena tangkap. Sedarlah diri sedikit........ Umno dah semakin nazak............ kome tak takut ke.......... bila Pakatan Rakyat............. dapat memerintah............. tapi jangan takut.......... Pakatan Rakyat bukan macam Umno............. kita tidak akan membalas dendam............... Kalau Pakatan Rakyat buat juga.......... maka mereka samalah seperti ............Umno.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular