Translate

Khamis, 28 Julai 2011

Wahabi: Siapa Sebenarnya Yang Sesat, Jika Kerajaan Ini Betul Kenapa Hukum Islam Dipinggirkan.


Mufti Perlis Dr Juanda Jaya mengambil langkah susulan berhubung idea agar berdialog mengenai polemik Wahabi dengan mempelawa pendakwah bebas Dr. Muhammad Uthman El Muhammady agar bertandang ke Perlis semasa Ramadan bagi menjernihkan isu “kesesatan Saudi.”

Juanda berkata Jabatan Mufti Perlis menghantar surat hari ini mempelawa Uthman, yang dijemput memberi taklimat pada satu mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) Isnin lalu, agar memberikan penjelasan mengenai isu tersebut khususnya kepada warga Perlis.

“Sebenarnya kami hendak menjemput beliau datang secepat mungkin, tetapi oleh kerana kita sudah menghampiri bulan Ramadan, jadi lebih elok dialog diadakan ketika bulan puasa.

“Lagipun bulan Ramadan adalah bulan yang mulia, kita boleh membincangkan isu ini dalam suasana jernih dan terbuka mengenai apa yang beliau (Uthman) mendakwa sebagai wujudnya kesesatan Saudi (dalam isu Wahabi),” kata beliau.

Juanda menegaskan, apa yang didakwa diperkatakan oleh Uthman kononnya wujud “kesesatan” berkenaan isu fahaman Wahabi adalah tidak betul.

“Apabila kenyataan beliau mengaitkan dengan Arab Saudi, ia menimbulkan kekeliruan, sebab ramai rakyat negara ini pergi ke Saudi dan bersolat di masjid-masjid di negara itu,” katanya.

“Malah kita juga menjemput imam-imam dari Arab Saudi datang ke negara, jadi apabila isu ini dibangkitkan, ia menjadi satu isu . . . jadi saya berharap beliau dapat datang ke Perlis dan menjelaskan kepada kami tentang isu sebenarnya,” kata Juanda lagi.

The Malaysian Insider difahamkan Uthman, yang kini merupakan Felo Kehormat Institut Pemikiran dan Tamadun Antarabangsa telah dijemput untuk memberikan taklimat mengenai isu Wahabi di Putrajaya, Isnin lalu.

Dalam laporan terdahulu hari ini, The Malaysian Insider memetik Juanda sebagai berkata, beliau mempelawa mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan Perlis termasuk mereka di Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) agar berdialog berhubung isu fahaman Wahabi yang terus hangat diperkatakan.

Laporan terbaru mengatakan bahawa amalan fahaman Wahabi boleh membawa kepada pemikiran radikal dan aktiviti pengganas.

“Kepada mana-mana pihak yang tidak berpuas hati dengan Perlis, kami sedia untuk berdialog... kami sedia berdialog dengan mana-mana pihak,” kata beliau.

“Mereka boleh berdialog dengan jawatankuasa fatwa negeri dan juga rakyat Perlis yang memang mencintakan keamanan dan kestabilan negara,” kata tokoh agama ini mengulas perkembangan terbaru berkaitan dengan isu Wahabi, yang dilaporkan menjadi fokus perbincangan dalam satu mesyuarat MKN Isnin lalu.

Juanda berpendapat bahawa dialog yang dimaksudkan penting memandangkan Perlis sentiasa dikaitkan dengan amalan fahaman Wahabi.

Isu itu sekali lagi muncul April lalu apabila seorang pegawai kanan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia mengesyaki Imam Besar Masjidil Haram Sheikh Dr Abdul Rahman Ibn Abdul Aziz As-Sudais, yang berada di Malaysia, cuba menyuntik fahaman Wahabi di kalangan umat Islam negara ini dengan menggunakan platform “kerajaan dengan kerajaan.”
Selain Juanda dan bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Zainul Abidin (gambar) turut disenaraikan sebagai pihak yang harus dipantau oleh agensi agama ialah sekitar 40 ulama muda yang menyertai Umno tahun lalu juga disebutkan dalam senarai “dikehendaki” pihak berkuasa.

Ulama-ulama muda itu juga mahu mengadakan pertemuan dengan MKN bagi mendapatkan penjelasan.

Mengulas lanjut, Juanda berkata sementara isu semasa mendapat penjelasan daripada pihak berkuasa termasuk Uthman sendiri, beliau menasihatkan agar Muslim negara ini tidak menjemput imam-imam dari Arab Saudi datang ke Malaysia.

“Kalau benar dakwaan yang dibuat oleh Uthman, kita nak menasihatkan agar pihak-pihak yang hendak menjemput imam-imam dari Saudi pada bulan Ramadan ini, untuk menjadi imam tarawih agar menangguhkan jemputan itu . . . pada kebiasaan, yang menjemput adalah parti-parti politik seperti Umno, PKR, PAS, dermawan-dermawan,” katanya lagi.

Tambah beliau, setiap tahun puluhan ribu jemaah haji dan jutaan jemaah umrah dari Malaysia pergi ke tanah suci, dan “kalaulah benar kenyataan beliau tentang kesesatan kerajaan Saudi, kita ingin mempertimbangkan satu fatwa untuk menasihati umat Islam menangguhkan sementara pemergian mereka untuk menunaikan haji dan umrah sehingga isu kesesatan Saudi ini selesai.”

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular