Translate

Senarai Blog Saya

Rabu, 29 Februari 2012

AirAsia Dan Tony Fernandes: Dari Wira Menjadi Ahli Sihir Gila Duit.

AirAsia dan Tony Fernandes: Dari wira menjadi ahli sihir gila duit
Air Asia adalah antara kisah kejayaan Malaysia. Bermula kecil-kecilan dengan beberapa kapal terbang lama yang melalui destinasi domestic, CEOnya, Tony Fernandes telah Berjaya membina empayar syarikat penerbangan tambang murah yang beroperasi dari Asia sehingga NZ dan Eropah. Dia telah berjaya melalukannya tanpa bantuan kerajaan tidak seperti usahawan bumiputra.
Namun, kisah kejayaan AirAsia semakin dicemari dengan cerita dan khabar tentang cas, kualiti servis yang teruk, tiada fleksibiliti, cas tersembunyi, kadar tambang yang mengelirukan dan praktis anti penggunanya yang digunapakai untuk memaksimakan keuntungan sahaja. Apabila Malaysiakini, Malaysian Insider atau mana-mana portal berita online melaporkan tentang Airasia, sentiasa ada komen-komen negatif yang akan ditinggalkan oleh pembacanya berkenaan syarikat tambang murah itu. Ianya agak ganjil apabila syarikat kapal terbang tambang murah yang bertujuan untuk membekalkan perkhidmatan dengan kadar berpatutan menerima persepsi yang sebegini rupa daripada pengguna, dan nampaknya AirAsia juga berjaya melalukan itu.
Sejak bilakah AirAsia bertukar dari pilihan rakyat kepada alhi sihir yang rakus membolot wang? Sudah semestinya perubahan ini berlaku sudah lama dan bukannya hanya semalam. Persepsi negatif rakyat terhadap AirAsia telah mencapai tahap yang membimbangkan dan telah meninggalkan kesan pada perniagaan mereka. Saman daripada pemerhati konsumer Australia ACCA juga memburukkan lagi keadaan.
Meniru amalan lapuk
AirAsia banyak menggunapakai amalan yang dilakukan oleh syarikat tambang murah yang lain seperti Virgin Airways tetapi ada yang diikutinya sudah menjadi amalan lapuk atau tidak sesuai dengan budaya pengguna tempatan. Ia Nampak bijak untuk tidak menerima penumpang yang tiba 1 minit lambat selepas kaunter tutup supaya dia terpaksa membeli tiket yang baru. Tapi, rakyat Malaysia mendapati ini agak keterlaluan terutamanya apabila syarikat kapal terbang yang lain begitu fleksibel. MAS akan membenarkan anda mendaftar masuk jika anda boleh tiba di dewan berlepas selagi kapal terbang belum berlepas.
Satu lagi amalan yang kurang disenangi oleh penumpang adalah cas kad kredit, cas kaunter chek in dan cas pemilihan tempat duduk. Yang pertama dan kedua boleh dikategorikan sebagai cas tersembunyi kerana ianya bukan pilihan penumpang yang sepatutnya ditambah kepada nilai tiket. Mereka yang tidak membayar untuk tempat duduk ( kosnya RM35 untuk seorang dari KL) akan disediakan tempat duduk secara rawak dan ini bermakna sebuah keluarga berkemungkinan akan dipisahkan. Ini amat menyusahkan kerana penumpang dikenakan bayaran untuk sesuatu yang menjadi hak mereka dari mula lagi iaitu duduk bersama. Ia umpama mengambil hak sesorang dan meminta mereka membayarnya untuk mendapatkan ia semula.
Namun, paling menjelikkan adalah apabila AirAsia mengenakan cas RM1.95 seminit untuk bercakap dengan staf perkhidmatan mereka. Ia mungkin bukan sesuatu yang dipinta oleh penumpang seperti penerbangan yang ditunda, kehilangan beg atau dicas lebih pada kad kredit mereka. Tetapi, apabila dikenakan bayaran mengikut minit untuk bercakap adalah sesuatu yang menyakitkan hati. Tambah lagi, mereka selalunya akan disuruh menunggu walaupun cas berjalan.
Benarkah AirAsia tambang murah?
AirAsia mengamalkan sistem kadar harga tiket yang berubah mengikut bila masa dibeli. Pembeli awal akan mendapati harga yang murah manakala pembeli saat akhir akan dikehendaki membayar lebih. Gimik mempromosi tambang murah sebenarnya telah dibayar oleh orang lain, yang pasti, bukan dari poket Tony. Yang sebenarnya AirAsia bukanlah penerbangan tambang murah dalam erti kata sebenar. Ia boleh menjadi lebih mahal dari penerbangan biasa. Tiada yang mahu bayar untuk tiket yang mahal jadi, AirAsia menyembunyikan harga sebenar tiket supaya pengguna sukar membuat perbandingan.
Cara memaksa orang lain untuk menampung kos tambang orang lain pula tidak berkesan lagi. Pembeli semakin bijak dengan adanya hubungan sosial yang lebih erat dan tidak lagi percaya bahawa AirAsia adalah penerbangan tambang murah. Mereka akan membeli tiket apabila ianya murah dan akan menjauhkan diri apabila ianya mahal. Masih ada yang tidak tahu membandingkan harga tetapi bergantung kepada kepercayaan bahawa pengguna adalah bodoh bukanlah model bisnes yang baik. Ini tidak ubah seperti BN yang bergantung kepada undi masyarakat melayu luar Bandar dengan memberi maklumat yang tidak tepat.
Pada musim kemuncak Krismas dan Tahun Baru pada tahun lepas, AirAsia telah terbang diantara Kuala Lumpur dan Melbourne dengan kerusi-kerusi kosong apabila kesemua syarikat penerbangan lain kehabisan tiket. Ini agak aneh memandangkan sebuah syarikat penerbangan tambang murah sepatutnya ‘sold out’ terlebih dahulu. Penumpang sudah arif dengan cara AirAsia menjual tiket.
Pengguna juga sepatutnya membuat perbandingan lebih daripada harga asanya sahaja. Perkara lain seperti makanan, hiburan, alat bantuan keselesaan dan bagasi perlu diambil kira selain daripada cas-cas lain. Penumpang yang terbang dari LCCT yang merupakan lapangan terbang yang menyedihkan kerana penumpang terpaksa berjalan dengan jauh untuk menaiki kapal terbang kerana AirAsia tidak akan membayar kos penggunaan ‘aerobriges’. Ini membuatkan AirAsia tidak sesuai untuk penumpang warga emas. Selain dari itu, AirAsia selalunya akan mendarat di lapangan terbang yang jauh dari bandar, jadi tambang ke bandar juga terpaksa disediakan.
Terdapat juga kos tersembunyi. AirAsia benar-benar murah jika anda menempah tiket jauh lebih awal. Mereka menerima tempahan seawal setahun sebelum penerbangan. Ini bermakna, wang anda terikat disitu. Apa sahaja perubahan dalam jadual perjalanan akan menyebabkan kepayahan kerana AirAsia akan mengenakan cas yang tinggi untuk tiket penerbangan yang dijadualkan semula. Ada pengguna yang akan berfikir dengan membayar lebih sedikit untuk fleksibiliti adalah lebih baik.
Penundaan dan Pembatalan
Mereka yang menaiki penerbangan AirAsia tahu betapa kerapnya AirAsia menunda dan membatalkan penerbangan. AirAsia sering menggabungkan penerbangan jika penumpangnya terlalu sedikit tanpa menghiraukan masa penumpang yang lain. Tulisan kecil pada tiket mereka memberitahu bahawa mereka mempunyai hak untuk berbuat demikian. Hanya Negara yang mempunyai undang-undang pengguna yang lemah seperti Malaysia sahaja akan membiarkan mereka berbuat begitu.
Mereka yang penerbangannya telah dibatalkan berhak dikembalikan wang, namun, ini tidak semudah itu kerana mereka harus bersabar menanti. Menghubungi staf AirAsia sendiri merupakan satu cabaran. Ada yang mendakwa mereka terpaksa menunggu sehingga 30 ke 60 hari untuk pemprosesan dan apabila tempoh itu tamat, mereka dipaksa menunggu lagi selepas diberi pelbagai alasan oleh pihak AirAsia.
Penantian yang lama untuk wang dikembalikan, tidak flksibel, kesukaran, kebarangkalian penerbangan ditunda dan perkhidmatan yang berkualiti rendah bermakna penumpang akan meminta harga yang lebih berpatutan dari syarikat penerbangan tambang biasa daripada AirAsia. Ini juga bermakna, AirAsia akan terpaksa menjual tiketnya pada harga yang amat murah dibawah kos. Pengguna akan pergi kepada syarikat penerbangan yang lain, jika harga adalah sama sahaja.
Satu kes yang jelas menunjukkan keadaan ini adalah pembatalan penerbangan ke London, New Delhi dan Mumbai. Ini merupakan destinasi-destinasi yang agak popular ke Bandar-bandar yang padat dimana penerbangan tambang murah boleh mengendalikannya dengan Berjaya. Alasan AirAsia berkenaan keperluan visa, cukai tambahan tidak masuk akal kerana ini dikenakan ke atas semua syarikat penerbangan dan boleh dicaskan ke atas tambang. Alasan sebenar seperti yang dilaporkan oleh The Star adalah AirAsia sebenarnya kerugian jutaan ringgit setiap bulan kerana destinasi-destinasi ini. Jadi, kenapa AirAsia tidak menaikkan tambang mereka? Jawapannya ialah, jika begitu, penumpang akan beralih kepada syarikat penerbangan lain. Mereka meminta harga tambang yang berpatutan yang tidak mampu ditampung oleh AirAsia dan ia masih lagi boleh untung.
Sudah tiba masanya buat AirAsia
AirAsia mungkin telah bermula dengan baik dimata rakyat tetapi tempoh bulan madu sudah berakhir. Perkhidmatannya sudah semakin teruk dan ia sering mengugut penumpangnya dan menyebabkan mereka benci. AirAsia berlagak seperti ia beroperasi dimana ia memonopoli segalanya tetapi monopoli itu tidak wujud.
Pengguna mempunyai pilihan lain termasuk Jetstar, syarikat penerbangan tambang murah yang dipuji kerana menetapkan harga tiket dengan jujur. Air Emirates juga mengambil peluang destinasi KL ke Melbourne dengan tawaran harga yang kompetitif. Mengharapkan destinasi KL ke Sydney akan memberi pulangan bagi AirAsia mungkin tidak akan kesampaian kerana SIA akan melancarkan penerbangan tambang murahnya sendiri iaitu Scoot juga akan melalui destinasi ini.
AirAsia sememangnya belum tahu lagi akan penangan media sosial. Pada masa lalu, pengguna yang marah hanya boleh mempengaruhi keluarga atau sahabat terdekatnya. Sekarang, mereka boleh berkongsi kemarahan mereka di forum-forum online, facebook, twitter dan mempengaruhi bukan sahaja ratusan, malah ribuan pengguna yang lain.
Kisah menakutkan berkaitan AirAsia banyak tersebar online. Ada yang mendakwa staf-staf AirAsia sukar dihubungi dan mereka selalunya terpaksa membeli tiket lagi apabila perlu menukar tarikh pelepasan. Seorang penumpang yang marah berkata, dia terpaksa menunggu selama 2 tahun untuk mendapatkan wangnya semula dengan pelbagai alasan yang diberi AirAsia. Seorang lagi penumpang malang telah mendapati apabila sampai ke kaunter pendaftaran, ianya telah ditutup lebih awal dan staf disitu juga mengesahkan keadaan itu. Staf itu telah membuat beberapa panggilan telefon tetapi tidak dibenarkan untuk membuka kaunter itu semula. Akibatnya, penumpang tersebut sudah ketinggalan kapal terbang dan penerbangan yang menghubungkannya ke destinasi seterusnya. Lebih menyedihkan, AirAsia tidak mahu memulangkan wangnya.
Ada budaya tidak baik yang cuba memeras ugut penumpang sehinggakan memaksa mereka untuk membeli tiket lagi. Ketamakan korporat ini akan menyebabkan pengguna menjauhkan diri. Adik perempuan saya terpaksa membayar RM1000 demi mengubah tarikh pelepasannya dari KL ke Melbourne. Dia memberitahu bahawa dia akan terbang menggunakan Air Emirates mulai sekarang.
Tony Fernandez sepatutnya menagguhkan pembelian pesawat mega dan memperbaiki servis AirAsia dan tanggapan negatif masyarakat. Dia patut bangun dari mimpinya yang setiap tahun akan menjadi tahun yang paling baik buat AirAsia. Tanda-tandanya sudah ada dan AirAsia akan jatuh menjunam dan ini amat malang sekali buat jenama Malaysia yang sudah berada di persada antarabangsa.
Malaysia Chronicle

Isnin, 27 Februari 2012

KAMI, Sakmongkol Dan ISA.


Ahmad Lutfi Othman



Wacana PRU13 yang dianjurkan Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI), 18 Februari lalu, di Hotel Midah, Kuala Lumpur, merakamkan keprihatinan, sekali gus kebimbangan, terhadap persiapan dan persediaan Pakatan Rakyat, khususnya PAS, berdepan pilihan raya paling signifikan dalam sejarah negara ini.

Lebih ekstrim lagi, ada yang mempersoalkan, apakah tajuk yang dipilih penganjur, "Peranan Kritikal dan Strategik PAS Menjayakan Road Map Pakatan ke Putrajaya", masih relevan memandangkan tindakan agresif Dato' Seri Najib Razak berkempen, turun padang dan menawarkan rakyat pelbagai insentif "one off".


"Mungkin lebih baik difokuskan strategi untuk mempertahankan negeri-negeri Pakatan yang ada daripada menjangkau impian yang terlalu besar. Saya bimbang road map ke Putrajaya akan menjadi harapan palsu," kata Ghazali Mayudin, bekas pensyarah sains politik yang diundang sebagai penalis bersama Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS.

Saya tidak terperanjat dengan ingatan ikhlas bekas guru saya itu. Sewajarnya elemen "syok sendiri" tidak membatasi penggerak PAS daripada terus berikhtiar dan mencari formula mengatasi kelemahan yang ada.

Malah tujuan KAMI menghimpunkan lebih 40 aktivis pelbagai latar belakang itu didorong oleh kesedaran tinggi --  masih banyak ruang untuk meningkatkan keupayaan Pakatan bagi meyakinkan rakyat bahawa mereka bukan sahaja mempunyai pilihan lain dalam PRU13, bahkan pilihan itu lebih jauh lebih baik berbanding Umno-BN. 

Melalui siri wawancara eksklusif saya dengannya, dan wacana pada 3 Disember 2011, di Shah Village Hotel, Petaling Jaya, bertajuk  "PRU13: Malaysia Ke Arah Negara Berintegriti", Mat Sabu  begitu prihatin dengan kewibawaan semua komponen parti dan para pemimpin Pakatan.

Beliau memandang serius aspek integriti, ketelusan dan keterbukaan, yang perlu dipamerkan oleh aksi dan teladan kerajaan negeri Pakatan. Katanya, kerosakan Umno-BN tidak dapat dibaiki lagi dan amarah rakyat sukar dibendung. Gabungan parti yang memerintah sejak merdeka itu akan jatuh. 

Soalnya, kata Mat Sabu, rakyat sedang menilai dengan cermat prestasi pemerintahan Pakatan, khususnya penampilan pemimpin dan wakil rakyatnya. Mereka mahu diyakinkan bahawa kerajaan alternatif akan membawa pengisian jauh lebih baik, bukan sahaja membasmi elemen korupsi tetapi juga  mampu mengangkat martabat rakyat.

Dalam sesi perbincangan pagi 18 Feb itu, Mat Sabu masih menekankan aspek integriti dan keadilan sosial yang ditawarkan Pakatan. Sebagai tokoh no. 2 PAS tentulah beliau lebih senang merujuk situasi dalam partinya sendiri -- dengan segala kelemahan dan kelebihan yang ada. 

Beberapa peserta wacana membangkitkan soal tarikh PRU13 dan mengaitkannya dengan tempoh singkat untuk mengubah persepsi pengundi, terutama masyarakat Melayu, yang sebahagian besarnya dijangka akan mengekalkan BN sebagai pemerintah. 

Seperti ditekankan berulangkali, tanpa penyertaan majoriti orang Melayu dalam gelombang perubahan, maka impian untuk melihat Malaysia yang bersih daripada rasuah, penindasan, dan salahguna kuasa sukar dicapai. 

Di waktu ramai percaya bahawa  semakin tinggi peratusan masyarakat Cina akan mengundi Pakatan Rakyat -- ada meramalkan sehingga 85 peratus -- dalam masa sama, jentera pilihan raya PAS dibebankan amanah lebih besar, agar melipatgandakan lagi usaha mendedahkan dakyah palsu Umno yang masih mempengaruhi pengundi Melayu.

Di awal majlis, saya menjelaskan posisi "strategik tetapi kritikal PAS", di antaranya berpunca daripada faktor demografi kawasan yang bakal ditandingi Parti Islam, berdepan Ummno di kerusi majoriti pengundi Melayu, di kampung-kampung tradisi yang mungkin belum terdedah sepenuhnya dengan politik baru.

Namun begitu, tidak sedikit pengundi Melayu yang sudah jelak dengan kepincangan pemerintahan BN, sekali gus menyedari tingkah laku menjolok mata pemimpin Umno yang bergelumang rasuah, tetapi minda politik mereka masih terkepung dan mudah dipengaruhi dakyah perkauman sempit BTN. 

"Selepas Najib menyelesaikan bantahan kakitangan awam terhadap syor awal SBPA (Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam) dan meredakan kontroversi fidlot lembu Shahrizat, Parlimen mungkin akan dibubarkan segera," kata seorang peserta wacana.

Kerisauan itu sebenarnya mudah difahami. Mereka bukannya sangsi dengan keupayaan rakyat untuk menolak kebobrokan Umno, atau merasakan Najib sudah ada lampu aladin untuk menyelamatkan BN yang kian kronik. Cepat atau lambat, era Umno  akan berakhir; penyakit yang dideritainya mustahil disembuhkan lagi. 

Peserta wacana sekadar tidak mahu kesempatan terbaik untuk menukar kerajaan -- yang tidak pernah 'terhidang' sebelum ini --  terlepas hanya disebabkan masalah remeh-temeh atau titik-bengik, seperti perselisihan sesama Pakatan atau mengambil ringan persiapan taktikal dan logistik.

"Tiada istilah terlewat, kerana ruang dan peluang luas terbentang. Rakyat sudah bersedia untuk berubah, malah mereka tidak sabar-sabar lagi untuk menghukum BN. Dalam masa singkat tetapi berkesan ini, setiap potensi tidak boleh dibazirkan. Jangan hampakan impian rakyat," bisik seorang rakan.

"Keyakinan itu mesti dibajai, bukan digoyang atau diragui dengan pelbagai karenah negatif di kalangan Pakatan," tegurnya lagi. "Saya setuju pandangan you bahawa parti yang paling kurang melakukan kesilapan akan muncul sebagai pemenang," tambahnya merujuk kolum Catatan Hujung.

Mat Sabu mengakui, mana-mana parti pemerintah yang berkuasa dalam tempoh yang lama seperti Umno, hanya menunggu detik kematian. 

"Kita memang sentiasa berasa seperti tidak cukup bersedia, misalnya pada 2008, siapa jangka tsunami politik melanda. Sekarang ketika berceramah, berdasarkan pengalaman lebih 30 tahun, saya dapat rasai riak perubahan yang ketara. Nampak hadirin yang pelbagai, tidak seperti dahulu," ujarnya.


Nada suara bekas Timbalan Presiden KeADILan, Abd Rahman Othman agak menyentak. Beliau mengingatkan, kedudukan PAS memang kritikal apatah lagi misinya adalah untuk memenangi 60 kerusi Parlimen berbanding 80 yang dijangka bertanding.

Sambil menegur prestasi kerajaan negeri Kedah dan Kelantan, yang baginya mampu melonjak lebih tinggi, Abd Rahman mahu PAS mengambil langkah drastik atau bertindak "di luar kotak" dalam PRU13.

"PAS mesti berubah. Dalam waktu singkat dan kritial ini saya tidak nampak  isu lebih besar daripada keberanian untuk kemukakan calon daripada muka-muka baru. Ramai tokoh PAS hari ini merupakan orang lama lebih 30 tahun lalu. Tampilkan calon berwibawa, profesional dan diyakini rakyat. Kalau perlu, fikirkan untuk perkenalkan calon-calon itu lebih awal lagi," katanya. 

Saya  tertarik dengan cadangan yang dilontarkan Dr Mohamad Alinor Abd Kadir, bagi memecahkan "kebuntuan" menangani kemelut pengundi Melayu. Katanya, PAs mesti menakluki pengundi Melayu dengan tindakan awal mengubah cara mereka berfikir. Katanya, dalam masa yang singkat sebelum PRU13, PAS, DAP dan KeADILan mesti menghantar penceramah khas dalam setiap ceramah untuk mengubah cara orang Melayu berfikir. 

Di majlis berbeda, dalam sesi cakap-cakap Harakah dengan Dato' Mohd Ariff Sabri  Abdul Aziz, bekas Adun Pulau Manis, Pekan (2004-2009), Khamis lalu, kami didedahkan dengan situasi politik yang lebih meyakinkan.

Ariff Sabri, yang lebih dikenali melalui blog Sakmongkol AK47, menceritakan pengalamannya bersama bekas ketuanya, Najib, terutama semasa beliau menjadi Ketua Penerangan Umno Pekan. 

Gambaran yang dipaparkan dalam pertemuan sejam setengah itu cukup menarik. Meskipun memilih DAP sebagai wadah barunya, Ariff Sabri komited dengan misi perubahan yang didambakan rakyat.


Baginya, Najib bukanlah seorang tokoh pembaharu yang dapat menyelamatkan Umno, sebaliknya hanya bergantung dengan rasuah untuk membeli sokongan, termasuk untuk "menjaga pemimpin dan ahli-ahli Umno Bahagian Pekan".

"Najib ini tiada wawasan, dia ini mentadbir dan urus negara macam urus Umno Bahagian Pekan," tambahnya. 

Mengakui agak rapat dengan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin, terutama selepas melancarkan blognya, Ariff Sabri mendapat maklumat bahawa hanya tiga negeri yang agak selamat buat Umno, iaitu Johor, Melaka dan Pahang.

"Dan BN mungkin kalah lebih 20 kerusi Parlimen Sabah dan Sarawak dalam PRU13 nanti," katanya, merujuk satu sumber kajian pemimpin Umno sendiri.

"Zaman membeli undi seperti yang dilakukan Najib, sehingga terjelma dalam pentadbiran kerajaan BN, sudah berlalu. Veteran terkemuka Umno sendiri mengakui hakikat ini. Rakyat lebih prihatin ke mana pemimpin politik nak bawa negara ini, itu yang ditanya mereka, bukannya duit dua tiga ratus yang disogok," tegas Ariff Sabri yang nampak yakin pengundi Melayu juga turut berubah sekiranya maklumat sahih disampaikan kepada mereka.

Dalam pada itu, saya yang turut ke kompleks mahkamah, Jalan Duta, Rabu lalu, terkedu mendengar hukuman yang dijatuhkan Hakim Mahkamah Sesyen ke atas aktivis Himpunan Mansuh ISA, 1 Ogos 2009.

Ketika Najib berbangga dengan apa yang didakwanya sebagai tranformasi politik memansuhkan akta zalim itu pada malam Hari Malaysia tahun lalu, hukuman penjara sehari dan denda RM2,000 memberi mesej berbeza.

Seorang yang selalu menghubungi saya melalui telefon, Mak Cik Kedah tidak mahu mengulas panjang hipokrasi itu, sebaliknya membaca serangkap pantun. Kebetulan saya sedang memandu ketika itu, lantas memintanya SMS sahaja: "Bujang Senang Sungai Sarawak, berenang berendam di kala senja; lidah bercabang mengalah biawak, indah khabar dari rupa."

HarakahDaily

Nyanyian Untuk Yang Membenci Hijab, Renunglah Wahai Umat Islam.

Sabtu, 25 Februari 2012

Skandal NFC: Memang Sah NFCorp Salahguna Dana.


Tony Pua hari ini mendedahkan bukti yang didakwanya perjanjian pinjaman yang ditandatangani oleh Pusat Fidlot Nasional (NFC), yang mana menurutnya bukti syarikat berkenaan telah melanggar syarat pinjaman berjumlah RM250 juta bagi fasiliti tersebut.
Ketua Publisit DAP itu menjelaskan Perkara 3 perjanjian itu dengan jelas menyatakan dana kerajaan itu mesti digunakan bagi “ membiayai projek tersebut seperti yang dinyatakan dalam Jadual Pertama perjanjian ini.”
Perjanjian Pertama itu menyatakan pinjaman berkenaan harus “konsisten dengan polisi kerajaan Malaysia membangunkan, memperkenalkan, dan mengusahakan pengeluaran  lembu dan produk lembu melalui Pusat Fidlot Nasional menjadi pusat untuk aktiviti komersial dan bersepadu ternakan lembu fidlot.”
“Itu tidak diragukan lagi. Penggunaan duit tersebut hanya di benarkan untuk membiayai pembangunan pusat berkenaan dan bukannya untuk tujuan lain,” katanya (gambar) di ibu pejabat DAP hari ini.
“Ini bermakna, setiap dakwaan yang dibuat eksekutif dan pengarah NFCorp bahawa mereka boleh menggunakan dana itu untuk apa sahaja adalah mengarut.”
Tambah Pua, perkara itu dikuatkuasakan oleh Perkara 18.1 (b), yang menyatakan mana-mana keadaan selagi mana hutang tersebut masih wujud, NFCorp harus menggunakan duit yang dipinjam itu “untuk kegunaan yang dinyatakan dalam Perkara 3 perjanjian ini.”
Pua turut akan menanyakan perkara itu kepada Kementerian Pertanian dan Industri Asa Tani kerana membenarkan NFCorp mencatatkan di akaun pinjaman khas itu, mencatat yang permintaan-permintaan sedemikian perlu diiringi oleh satu laporan kemajuan daripada syarikat itu.
Laporan perkembangan itu harus ditandatangani oleh jawatankuasa teknikal yang berkelayakan dan dipengerusikan oleh pegawai daripada kementerian, berdasarkan perjanjian tersebut.
“Mereka perlu menandatangani laporan kemajuan itu. Jadi, penyusutan telah berlaku walaupun NFC gagal memenuhi sasaran ... (menunjukkan) kementerian pertanian turut sama bertanggungjawab terhadap kecelaruan ini,” katanya.
NFCorp harus mengemukakan kenyataan bulanan daripada bank kepada Kementerian Kewangan setiap suku tahun menjelaskan bagaiman dana itu digunakan, kata Pua dan mempersoalkan kementerian membenarkan pinjaman itu diteruskan.
“Kecuali NFCorp menghantar laporan palsu. Mungkin itu akan diklasifikasikan sebagai jenayah, kita tidak tahu sama ada mereka menyerahkan laporan palsu ketika itu.
“Kementerian Kewangan perlu membuat penjelasan maklumat laporan tersebut,” katanya menambah, pegawai rasmi kementerian yang diberi taklimat oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung NFC menyatakan tidak disebut berkenaan pembelian hartanah dibuat dalam laporan berkenaan.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu turut mempersoal kemenyterian kerana tidak membekukan akaun kerana Perkara 4 menjelaskan pembayaran balik harus dibuat tiga tahun kemudian selepas bermula sekitar 2008.
“Kita sekarang berada dalam bulan Febuari 2012. Menurut pemahaman saya mereka belum membuat pembayaran walu sesen pun. Kita sudah lebih daripada tiga tahun,” katanya.
“Kenapa mereka tak bayar? Kenapa Kemeterian Kewangan tidak mengambil tindakan terhadap pembayaran lewat? Dab kenapa pinjaman tersebut tidak dibekukan atau dipindah akaun?”
Projek yang dibiayai kerajaan ini menjadi topik perbualan selepas ianya diletakkan di dalam Laporan Tahunan Ketua Audit Negara 2010 dan dikaitkan dengan keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil.
PKR telah membuat beberapa siri pendedahan dengan mendakwa berlakunya penyalahgunaan dana kerajaan termasuksejumlah RM62 juta digunakan untuk tanah, hartanah dan perbelanjaan tidak berkaitan NFC.
Anak Shahrizat dan eksekutif NFCorp, Wan Shahinur Izmir Salleh, bertegas menyatakan syarikat berkenaan telah menggunakan dana dengan lebih baik dengan melabur dalam hartanah ketika menghentikan operasi perniagaan selepas Putrajaya mengambil keputusan menggantung pembinaan pusat penyembelihan yang disewakan kepada syarikat.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bulan lalu mengumumkan Putrajaya akan melantik badan audit khas bagi menyemak buku laporan NFCorp bagi mengenalpasti sekiranya terdapat pertuduhan terhadap syarikat kesa, tetapi menentang cadangan suruhanjaya diraja bagi menangani masalah itu.MInsider

Bakar Quran: Umat Islam Demo Depan Kedutaan Amerika

Jumaat, 24 Februari 2012

Bila pula Sultan jadi bayangan Allah?


Dr Mohd Asri Zainul Abidin

Minggu ini saya kembali ke Oxford, United Kingdom setelah beberapa minggu berada di Malaysia. Di samping menyambut kedatangan ‘puteri baru’, banyak juga aktiviti yang sempat saya sertai.

Bahang  pilihan raya semakin kuat sehingga segala perkara berbau politik. Semasa seminar Islam dan Eropah di Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS), baru-baru ini, pengarahnya Dr Farhan Nizami bersembang dengan kami. Beliau memberi pandangannya tentang Malaysia.

Katanya, betapa beliau tidak menyangka bahawa bangsa Melayu yang kelihatan sopan santun itu apabila tiba kepada bab politik, mereka berpolitik habis-habisan. Saya senyum sahaja mendengar ulasannya.

NONEBerkaitan fenomena pilihan raya juga, beberapa hari lalu saya menerima begitu banyak soalan berhubung dengan kenyataan “Raja adalah bayangan Allah di bumi”.

Hadis ini katanya telah diwar-warkan oleh pihak tertentu dalam menjustifikasikan perjuangan tertentu.

Saya dengar ada yang lebih lantang lagi dengan menyebut lafaz asal hadis itu – “al-Sultan adalah bayangan Allah di bumi – bagi merujuk sultan pilihannya. Ada pula yang seakan ingin menyuburkan feudalisme Melayu dengan hadis tersebut.

Saya bergurau dengan sesetengah pihak yang berminat menggunakan hadis itu dengan berkata: “Raja yang menjadi bayangan Allah itu Raja Jordan ke, atau Raja Saudi? Atau Raja Moroko? Oleh kerana terlalu umum, apakah boleh juga digunakan oleh Raja Siam?

thailand airport reopen flights king speech tourism 041208 03Sebenarnya, perkataan yang digunakan dalam hadis ‘al-Sultan, bukan al-Malik (Raja). Jika ia difaham secara bahasa Melayu, mungkin para sultan seperti Sultan Qabos di Oman atau Sultan Brunei tergambar semasa membaca hadis ini.
‘Negara Pasir Berdengung’

Sudah pasti bukan Sultan Damsyik Jani dari ‘Negara Pasir Berdengung’ dalam filem Do Re Mi arahan allahyarham Tan Sri P Ramlee.

Sebenarnya hadis tersebut mempunyai banyak riwayat. Ada yang palsu, ada yang sangat daif (daif jiddan), ada yang daif dan ada yang hasan, ataupun mungkin boleh mendekati sahih.

Antara lafaz yang palsu atau sekurang-kurang teramat daif (bermaksud):

“Al-Sultan  bayangan Allah di bumi. Jika mereka berbuat baik bagi mereka pahala dan wajib ke atas kamu syukur. Jika mereka jahat, mereka mendapat dosa, wajib ke atas kamu sabar. Janganlah kejahatannya itu menyebabkan kamu keluar dari ketaatan. Ini kerana, sesungguhnya kehinaan dalam mentaati Allah (dengan mentaati sultan yang jahat) lebih baik dari kekal dalam neraka (kerana menentang sultan). Jika tidak kerana mereka, manusia tidak akan aman”. (Hadis ini dihukum oleh al-Albani sebagai ‘terlalu daif’ dalam Silsilah al-Daifah/ no 1664.)

Namun secara kesimpulan penilaian hadis, setakat lafaz “al-Sultan bayangan Allah di bumi” adalah sahih disebabkan pelbagai riwayat.

Adapun tambahan selepas lafaz tersebut ada yang hasan, daif, sangat daif dan palsu.

Ada juga riwayat dalam al-Jami’ al-Saghir oleh al-Sayuti (meninggal 911H) yang menyebut (bermaksud):

“Al-Sultan bayangan Allah di bumi. Jika seseorang kamu memasuki sesuatu negeri yang tiada sultan padanya, janganlah dia tinggal dalamnya.”

azlanSaya bimbang menjelang musim berkempen ini akan ada yang menggunakan riwayat yang daif ini untuk melarang orang tinggal di negeri-negeri yang tiada sultan seperti Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak.

Kemudian, di negara Arab, hanyalah negara Oman yang boleh tinggal dalamnya sebab masih ada Sultan Qabos. Selainnya sudah tiada sultan. Indonesia pun tidak boleh tinggal dalamnya kerana sudah tiada sultan.

Hanya Brunei yang sesuai. Jangan sampai begitu pula tafsiran kita.

Apakah maksud al-Sultan?

Perkataan al-Sultan bukanlah bermaksud pemerintah yang memakai gelaran ‘sultan’. Jika tidak sudah pasti al-Khulafa al-Rasyidin menggunakan gelaran sultan. Sultan bermaksud pihak yang berkuasa.

Ertinya ia merangkumi semua mereka yang mempunyai kuasa pemerintahan tanpa mengira apa pun gelarannya. Abu Bakr al-Siddiq naik memerintah selepas Rasulullah memakai gelaran ‘Khalifah Rasulillah’.

NONEKemudian pada zaman ‘Umar mula diperkenalkan gelaran ‘Amir al-Mukminin. Selepas itu beberapa dinasti seperti Ayyubiah, Mamalik dan ‘Uthamaniyyah memakai gelaran sultan. Mereka itu kebanyakannya bukan arab. Ada juga yang memakai al-Malik iaitu ‘raja’ dan sebagainya.

Maka hendaklah jelas, perkataan sultan dalam hadis merujuk kepada ulul amri iaitu mereka yang berkuasa memerintah. Jangan putarkan hadis untuk pemainan politik.

Ertinya, secara literal dalam konteks Malaysia, perdana menteri juga zhillu Allah ataupun bayangan Allah di bumi. Demikian Presiden Mesir, Libya dan sebagainya.

Kini kita wajar bertanya apakah maksud bayangan Allah? Apakah kita memahami seperti golongan literalis yang akan melihat sultan atau raja atau penguasa atau presiden sebagai benar-benar bayangan Allah yang kemudian mungkin dijustifikasikan segala tindakannya.

NONEJika mereka itu berjudi di London ini sehingga tergadai balak dan minyak di negara mereka, apakah itu bayangan Allah? Jika mereka kejam seperti Assad di Syria, atau mereka rasuah dan bermewahan dengan harta rakyat jelata, apakah mereka tetap dimuliakan sebab mereka bayangan Allah?

Bayangan Allah

Jika kita faham makna khalifah, ia bermaksud pengganti ataupun wakil. Apabila kita menyebut manusia khalifah Allah bermaksud manusia mengganti Allah di bumi.

Ketika mentafsirkan Surah al-Baqarah ayat 30 berhubung manusia sebagai khalifah Allah di bumi, al-Imam al-Baidawi berkata:

“Khalifah itu dari bermaksud (segi bahasa) sesiapa yang menggantikan tempat pihak yang lain atau menjadi penggantinya. Yang dimaksudkan dengan khalifah dalam ayat ini adalah Adam AS kerana beliau merupakan khalifah Allah di bumiNya.

“Demikian sekelian nabi yang Allah utuskan mereka sebagai pengganti (khalifah) bagi memakmurkan bumi, menguruskan manusia, menyempurnakan keperluan mereka dan melaksanakan perintah Allah ke atas mereka.” (Al-Baidawi, Anwar al-Tanzil wa Asrar al-Takwil, 1/64).

Makna yang sama merujuk kepada sultan ataupun penguasa itu bayangan Allah di bumi. Bukan bermaksud kesucian penguasa sehingga tidak boleh dibahas dan dipertikaikan. Sama sekali tidak!

NONESebab betapa ramai manusia ini yang Allah tabalkan menjadi khalifah telah melakukan kerja yang sebaliknya. Apakah kita tetap mempertahankannya atas nama khalifah Allah?

Justeru al-Imam al-Munawi dalam Faidh al-Qadir ketika menafsir maksud: “al-Sultan bayangan Allah di bumi”, beliau berkata:

“Kerana dia memelihara manusia dari keburukan seperti bayang memelihara dari panas matahari”.

Ya! Demikianlah tugasan penguasa!
Kepentingan politik

Dalam masa yang sama kita hendaklah sedar, bahawa berlebihan dalam menggunakan agama untuk kepentingan politik telah mengorbankan agama itu sendiri. Inilah yang berlaku di Barat yang diistilahkan sebagai secularism ataupun lebih mudah difahami sebagai a movement towards the separation of religion and government.

Walaupun secularism itu mempunyai akar yang lama sejak zaman Greek dan Roman tetapi di Eropah ia subur dan diperjuangkan pada era Enlightenment akibat dari kesedaran rakyat tentang betapa buruk peranan agama dalam politik. Saya akan bahaskan nanti.

Islam memandu politik supaya harmoni dan kudus. Islam bukan alat politik tetapi cahaya yang menerangi jalan politik yang dibina atas maslahah rakyat.

NONESultan ataupun penguasa bayangan Tuhan boleh disalahtafsirkan seperti yang berlaku dalam sejarah politik pelbagai bangsa. Akibatnya, kerakusan penguasa mencengkam rakyat dan dihalalkan atas nama Tuhan.

Jika hendak memahami maksud penguasa bayangan Tuhan dalam Islam, fahamilah ucapan Abu Bakr al-Siddiq apabila menjadi khalifah:

"Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku. Benar itu adalah amanah, bohong itu adalah khianat.

“Orang yang lemah dalam kalangan kamu adalah kuat di sisi sehingga aku mengembalikan haknya. Orang yang kuat dalam kalangan kamu, lemah di sisiku sehingga aku mengambil daripadanya hak (menghalang apa yang bukan haknya),  insya-Allah. Jangan kamu meninggalkan jihad, kerana tidak ada kaum yang meninggalkan jihad, melainkan Allah timpakan mereka dengan kehinaan.

“Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan Rasul-Nya. Jika aku derhakakan Allah dan Rasul-Nya, maka tiada ketaatan untukku."(Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361).

Inilah insan yang paling faham maksud sultan itu bayangan Allah di bumi. Jangan kita gadaikan Islam untuk suatu pentafsiran nas yang akhirnya akan menimbulkan syak manusia terhadap Allah dan Rasul-Nya.MK

Khamis, 23 Februari 2012

Tuntutan Gaji Untuk Gred 1 Hingga 54 Ialah RM700- RM2,500.

Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) telah menuntut kerajaan Memberi Kenaikan gaji sebanyak RM700 sehingga RM2,500 untuk gred 1-54. kenaikan itu perlu dilaksanakan terlebih dahulu menerusi skim sedia ada iaitu Skim Saraan Malaysia (SSM) sebelum pembaharuan dibuat menerusi Skim Saran Baru Perkhidmatan Awam (SBPA).

Tuntutan yang dikemukakan oleh Cuepacs ialah seperti berikut :
  • Gred 1 hingga Gred 16 ialah RM 700
  • Gred 17 hingga Gred 26 ialah RM 1,000
  • Gred 27 hingga Gred 40 ialah RM 1,500
  • Gred 41 hingga Gred 48 ialah RM 1,800
  • Gred 49 hingga Gred 54 ialah RM 2,500
Bagi yang berada di Gred 17, gaji semasa mereka dalam SSM ialah RM 820 perlu dinaikkan sebanyak RM 1,000 kepada RM 1,800. Cuepacs turut mencadangkan agar mereka yang berada ditangga gaji tahap maksimum atau pada tangga gaji mati perlu dibayar tunggakan kenaikan tahunan selama mana mereka tidak menikmati sebarang kenaikkan selain perlu dinaikkan gred mereka.

Selasa, 21 Februari 2012

Negara Berkebajikan PAS Berbeza Dengan Negara Kebajikan Umno.

Masih ramai yang terkeliru sehingga tidak faham perbezaan di antara negara berkebajikan dan negara kebajikan. Negara berkebajikan Islam tidak sama dengan negara kebajikan yang diamalkan di negara barat, kerana perbezaan prinsip, konsep dan matlamatnya berteraskan teori sekularisme yang berwawasan sekadar dunia sahaja seperti wawasan 2020. Negara kebajikan memisahkan urusan negara daripada agama sama ada secara total atau terpilih dan tanpa perhitungan halal dan haram serta dosa dan pahala. Selepas melakukan berbagai salah laku dan dosa, boleh hilang dengan pergi haji dan umrah atau sembahyang Jumaat. Selepas itu mengulangi semula dan kadang-kadang dengan kadar yang lebih besar berlipat kali ganda.

Islam menjadikan kebajikan tajuk umum kepada seluruh sifat kejadian manusia, melibatkan kehidupannya dalam hubungan dengan Tuhan, manusia dan seluruh alam. Bukan sahaja amalnya kebajikan, bahkan seluruhnya hendaklah bersifat kebajikan. Bermula daripada dasar dan cara, sehinggalah matlamatnya. Maka perkataan ‘berkebajikan’ adalah memberi makna yang tersebut, sehingga meliputi dasar, konsep, amalan dan matlamat seterusnya mencapai kemuncak yang menentukan martabat manusia iaitu taqwa. Perkara ini dihuraikan oleh firman Allah:

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آَمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآَتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآَتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا 
عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (177 ) البقرة .
 Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah sesiapa yang beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan solat dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka Itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa.

Menunjukkan berkebajikan itu berdasarkan kepada beriman kepada yang zahir dan yang ghaib, serta berwawasan sehingga hari akhirat. Malah sehinggalah menjadikan pelaksanannya ikhlas tanpa rasuah, menipu dan zalim. Membantu mereka yang memerlukan bantuan. Bukannya kosong tidak ada sumber ekonomi, tetapi mestilah dengan mengumpulkan sumber pendapatan tanpa menindas, serta menunaikan janji tarhadap semua manusia secara majmuk dan bersedia  menghadapi cabaran dalam dan luar dengan sabar. Kesemua ciri tersebut membentuk sifat taqwa dengan makna yang menyeluruh.

Apabila pemimpin Makkah menolak tawaran Rasulullah S.A.W. kerana menganggap dasar dan konsep berkebajikan yang membawa sifat taqwa itu menjadikan negara bangsat kerana ditolak oleh masyarakat sekeliling dizaman itu. Mereka takutkan bahaya menimpa sekiranya mengikut Rasulullah S.A.W.  Maka penduduk Makkah akan kelaparan dan lemah dikuasai musuh. Mereka bersedia untuk beriman sekiranya ditunjukkan di hadapan mata mereka segala projek kebendaan semata-mata yang boleh memberi kebajikan hidup tanpa  iman, amal soleh dan akhlak yang baik. Malah tanpa perhitungan dosa dan pahala serta tidak berwawasankan hari akhirat.

Firman Allah SWT mengesahkan desakan mereka terhadap Rasulullah S.A.W:

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآَنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ فَأَبَى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُورًا (89) وَقَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعًا (90) أَوْ تَكُونَ لَكَ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَعِنَبٍ فَتُفَجِّرَ الْأَنْهَارَ خِلَالَهَا تَفْجِيرًا (91) أَوْ تُسْقِطَ السَّمَاءَ كَمَا زَعَمْتَ عَلَيْنَا كِسَفًا أَوْ تَأْتِيَ بِاللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ قَبِيلًا (92) أَوْ يَكُونَ لَكَ بَيْتٌ مِنْ زُخْرُفٍ أَوْ تَرْقَى فِي السَّمَاءِ وَلَنْ نُؤْمِنَ لِرُقِيِّكَ حَتَّى تُنَزِّلَ عَلَيْنَا كِتَابًا نَقْرَؤُهُ قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنْتُ إِلَّا بَشَرًا رَسُولًا (93) الإسراء.
89.  Dan Sesungguhnya kami telah mengulang-ulang kepada manusia dalam Al Quran ini tiap-tiap macam perumpamaan, tetapi kebanyakan manusia tidak menyukai kecuali mengingkari (Nya).
90.  Dan mereka berkata: "Kami sekali-kali tidak percaya kepadamu hingga kamu memancarkan mata air dan bumi untuk kami.
91.  Atau kamu mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di celah kebun yang deras alirannya.
92.  Atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping atas kami, sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan malaikat-malaikat berhadapan muka dengan kami.
93.  Atau kamu mempunyai sebuah rumah dari bahan paling mahal (saperti emas dan sebagainya), atau kamu naik ke langit, dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah Kitab yang kami baca". Katakanlah(wahai Muhammad S.A.W).: "Maha Suci Tuhanku, bukankah aku ini hanyalah  seorang manusia yang dilantik menjadi Rasul?"

Seterusnya Allah menjanjikan keberkatan apabila negera beriman dan bertaqwa, bukanlah bermakna tidak ada hasil langsung sehingga bangsat. Allah berfirman:

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آَمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (96) الأعراف.
96.  Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, Pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka berkat yang banyak dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat kami) itu. Maka kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.

Konsep iman dan taqwa bagi negara, dengan makna mengikut para Rasul dalam menegakkan Islam secara menyeluruh, memenuhi perinsip iman, amal soleh dan akhlak tersebut. Ia membawa berkat yang mendatangkan hasil negara sehingga melimpah ruah. Taqwa adalah  ungkapan  yang memenuhi ciri negara berkebajikan yang tersebut. Masalahnya, perkataan berkat tidak ada dalam kamus sains politik dan ekonomi yang lain daripada Islam.

Rasulullah S.A.W. dilahirkan di Makkah, bumi yang tidak ada sumber ekonomi dan tenaga manusia. Ia mengandungi hikmat yang besar yang menunjukkan acuan membangun negara bermula dengan pembangunan insan dan dengan konsep taqwa boleh menegakkan negara maju yang sebenar. Tanpa acuan ini, maka ia memusnahkan negara yang paling maju dan kuat dalam sejarah manusia.

Firman Allah:
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14 ) . الفجر .
6.  Apakah kamu tidak memerhatikan bagaimana Tuhanmu berbuat terhadap kaum 'Aad?
7.  (Iaitu) penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi.
8.  Yang belum pernah dibangun (suatu kota) seperti itu, di negeri-negeri lain.
9.  Dan kaum Tsamud yang memotong batu-batu besar di lembah.
10.  Dan kaum Fir'aun yang mempunyai pasak-pasak khemah (tentara yang banyak).
11.  Yang melampau (zalim) dalam negeri.
12.  Lalu mereka berbuat banyak kerosakan (maksiat dan berbagai kejahatan) dalam negeri itu.
13.  Karana itu Tuhanmu menimpakan kepada mereka cemeti azab.
14.  Sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mengawasi.

Kaum A’d, Thamud dan Firaun merupakan contoh kerajaan-kerajaan paling maju di zamannya, tetapi dibejati kezaliman dan maksiat, pembangunan bersama maksiat dan zalim sehinggalah akhirnya semuanya dimusnahkan. Walaupun maju dan bertamadun dari segi kebendaannya. Allah meninggalkan kesan kebendaan yang dapat dilawati sehingga hari ini. Kemusnahannya kerana kemusnahan insan disebabkan musnahkan iman, amal dan akhlak. Walaupun banyak kebajikan bersifat kebendaan untuk rakyat, sehingga rakyat menjadi bodoh dengan kesenangan, temasuk yang berpelajaran tinggi pun menjadi bodoh dan manusiawinya dimusnahkan, maka keberkatan akan hilang keran hilangnya iman, akhlak dan amal soleh.

Allah menceritakan kesah Firaun berbuat kebajikan untuk menipu rakyat:

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ (51) أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ (52) فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ (53) فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ (54) فَلَمَّا آَسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ (55) فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآَخِرِينَ (56      الزخرف .  (
51.  Dan Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir Ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; Maka apakah kamu tidak melihat(nya)?
52.  Bukankah aku lebih baik dari orang yang hina ini dan yang hampir tidak dapat menjelaskan (perkataannya)?
53.  Mengapa tidak dipakaikan kepadanya gelang dari emas atau malaikat datang bersama-sama dia untuk mengiringinya?"
54.  Maka Fir'aun mempengaruhi kaumnya (dengan perkataan itu sehingga bodoh atau lemah akal) lalu mereka patuh kepadanya. Karana Sesungguhnya mereka adalah kaum yang fasik.
55.  Maka tatkala mereka membuat kami murka, kami menghukum mereka lalu kami tenggelamkan mereka semuanya (di laut).
56.  Dan kami jadikan mereka sebagai pelajaran dan contoh bagi orang-orang yang kemudian.

Begitulah nasib Firaun yang bermegah dengan projek pembangunan untuk kesenangan hidup bagi rakyat Mesir dengan membandingkan dirinya dengan Nabi Musa yang tidak dapat membuat apa-apa projek pembangunan dan tidak mampu membantu rakyat kerana belum mandapat memerintah negara.

Ada juga kalangan mereka yang menyatakan PAS sudah menyeleweng daripada dasar Islamnya apabila membawa konsep negara berkebajikan. Jawapannya, PAS tetap dipelihara oleh undang-undang tubuhnya yang menghalang daripada melakukan sesuatu yang menyeleweng daripada Islam. Peranan Majlis Syura Ulama yang mampu merujuk setiap langkah dan keputusan  daripada Al Quran dan Sunnah. Setiap calon PAS yang bertanding dalam pilihanraya diwajibkan berbaiah yang lebih besar dan berat daripada bersumpah, supaya tidak menyeleweng daripada dasar Islam, cara dan matlamatnya. Maka celaka dunia dan akhirat sesiapa yang melanggar baiahnya.

Perlu diketahui bahawa setiap ajaran Islam yang dinyatakan oleh Al-Quran dan Sunnah, menegaskan dalil secara dua pendekatan. Mantuq (dilafazkan secara nyata ) dan Mafhum (secara difahami tujuan dan maknanya ). Walaupun Al-Quran tidak menyebut secara lafaz yang nyata dengan perkataan sembahyang Islam, puasa Islam, zakat Islam, haji Islam dan lain-lain, namun boleh difahami perbezaan diantara ibadat Islam yang sah mengikut hukum Islam dan ibadat yang tidak sah mengikut cara bukan Islam.

Adapun dalam aspek politik, ekonomi dan sosial yang melibatkan ajaran Islam dengan masyarakat majmuk, pendekatan yang menerima kewujudan berbagai kaum dan agama, maka sering kali dilafazkan dengan kalimah adil dan kebajikan. Di antaranya tawaran Rasulullah S.A.W. konsep negara kepada Bani Syaiban dengan membaca firman Allah:

إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (90)  النحل .
90.  Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, membantu kaum kerabat yang perlu dibantu dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepada kamu, agar kamu dapat mengambil pelajaran.

Sila baca buku Sirah Nabawiyyah berkenaan perbincangan Rasulullah S.A.W. dengan Kabilah Bani Amir ketika menawarkan sebuah negara sekiranya mereka menerima hijrah dilakukan di negeri mereka.

Negara kebajikan BN berteraskan Umno melaksanakan kebajikan berunsurkan rasuah untuk pilihanraya. Ini kerana acuan kepiminannya dibarahi rasuah dalam pemilihan di semua peringkat dan mendapat undi pilihanraya juga dengan rasuah. Negara terus dibanjiri kemungkaran dan jenayah yang tidak mampu dihapuskan.

PAS tetap Istiqamah dengan pegangan dasar, konsep dan matlamat perjuangan ketika bersama BN sejak awal tahun tujuh puluhan dan dikeluarkan daripada BN di akhirnya, dan bersama Barisan Alternatif sejak tahun 1999 sehingga DAP keluar daripada BA dan masuk semula selepas itu. PAS juga tetap setia dan ikhlas dengan ikatan janjinya dengan sesiapa sahaja dan wajib menunjukkan contoh khusus kepada pihak bukan Islam dengan berpegang teguh dengan pesanan Rasulullah S.A.W.

الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ إِلَّا شَرْطًا حَرَّمَ حَلَالًا أَوْ أَحَلَّ حَرَامًا
سنن الترمذي - (ج 5 / ص 199)
(Orang-orang Islam itu wajib menunaikan syarat-syarat mereka (khususnya kesetiaan dalam perjanjian dengan pihak lain) malainkan syarat mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram.

Maka PAS tidak boleh menerima adanya arak halal kerana berlesen dan arak haram kerana tidak berlesen mengikut konsep Umno dengan bukan Islam dalam kerjasama BN. Walaupun tidak boleh dihalang hak bukan Islam untuk minum arak sesama mereka. PAS juga memahami sikap melempar batu sembunyi tangan Umno menggunakan MCA bagi menentang undang-undang jenayah Syariat Islam yang diwajibkan oleh Allah. Sebelum ini mereka menghalang PAS melaksanakan cara Islamnya, dengan merompak royalti petroleum Terengganu  melalui  perhimpunan agung Umno dan menafikan hak royalti Kelantan. Ia merupakan langkah silat politik yang tidak pernah dilakukan terhadap kerajaan PAP di Singapura ketika dalam Malaysia di tahun enam puluhan, ketika Parti Gerakan masih pembangkang di Pulau Pinang di tahun akhir enam puluhan dan juga ketika Sabah di bawah PBS. Inilah sifat Umno yang mengajak kepada Melayu dan Islam setiap kali pilihanraya.

Di sinilah perbezaan diantara Tahaluf Siyasi PAS dengan kalangan bukan Islam melalui konsep negara berkebajikan dengan mendahulukan titik persamaan yang boleh menunjukkan contoh amanah, bersih dan adil, supaya masyarakat Melayu  menolak  Umno yang gagal menunjukkan contoh khususnya kepada bukan Islam dan menjahilkan Melayu Islam sejak mencapai kemerdekaan lebih daripada lima puluh tahun.

Presiden PAS
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular