Translate

Rabu, 8 Januari 2014

Peguam Kamal Menulis : Dari Baik Menjadi Musuh (Part 1)



gambar sekadar hiasan
Peristiwa Petang Kemangkatan Sultan Iskandar 22 Jan 2010


Negeri Johor tiba-tiba diselubungi suasana kesedihan dengan berita kemangkatan Sultan Iskandar pada 22 Jan 2010. Al-marhum Sultan Iskandar merupakan seorang Sultan yang "unik" dan mempunyai pendirian serta cara tersendiri sepanjang hidupnya. Beliau tidak pernah sekali pun meminta apa-apa projek persekutuan dan negeri yang dibuat di Negeri Johor bagi kepentingan peribadi. Baginda hanya menumpukan kepada perniagaan perladangan kelapa sawitnya. Baginda juga tidak mahu dan tidak pernah bersaing dengan rakyat Johor untuk berniaga, merebut projek-projek Kerajaan, melobi kontrak-kontrak Kerajaan bagi pihak ketiga/orang asing, tidak mengganggu pegawai-pegawai Kerajaan untuk mendapatkan peluang perniagaan, apakah lagi mengambil bahagian merebut lot-lot kecil perniagaan bersaing dengan peniaga kecil yang disediakan oleh pihak Kerajaan. Inilah Sultan yang bengis wajahnya tetapi lembut dihatinyaserta ikhlas menjadi "Pemimpin" kepada rakyat Johor. 

Ini jelas berbeza dengan Sultan Ibrahim, Sultan sekarang, hampir semua projek Kerajaan Persekutuan dan mega projek di Negeri Johor beliau mempunyai kepentingan peribadi sama ada di atas namanya, nama anak-anaknya atau syarikat miliknya iaitu IBZI. Bukan hanya projek-projek besar, projek sekangkang kera dan lot-lot gerai perniagaan pun beliau campur tangan dan menyebabkan ramai peniaga mengeluh dan kecewa. Kebanyakan kepentingan peribadi beliau dan keluarga di dalam syarikat-syarikat di dapati "tanpa mengeluarkan duit....(faham-faham sajalah)". Kalau tidak dapat apa yang dikehendakinya maka "bermusuhlah" dengannya. Kalau nasib baik projek berjaya, kalau tidak tunggulah masalah-masalah yang akan timbul atau tunggulah pengumuman projek akan dibatalkan. 

gambar sekadar hiasan
gambar sekadar hiasan
gambar sekadar hiasan
gambar sekadar hiasan
Pernah suatu ketika, beliau sanggup pergi ke Sri Perdana pada satu petang menyatakan ketidak puasan hati kepada Perdana Menteri terhadap pembahagian saham satu projek "Bunkering" yang dikenali sebagai Asia Petroleum Hub (APH) yang mana beliau mendapat saham yang sangat kecil. Apabila balik dari Sri Perdana beliau dengan egonya berkata "Aku dah beri kata dua kepada PM....."

Al-marhum Sultan Iskandar memang pada zaman mudanya telah melakukan beberapa perkara yang tidak "disenangi" oleh rakyat Johor namun Baginda berubah pada beberapa tahun akhir pemerintahannya sebagai seorang Sultan. Baginda menjadi seorang Sultan yang prihatin, berpandangan jauh serta mengamalkan sikap tidak campur tangan terhadap pentadbiran Kerajaan Negeri kerana Baginda percaya kepada orang yang dilantik sendiri oleh Baginda untuk menjalankan tugas-tugas pentadbiran Negeri serta menjalankan amanah rakyat. Memang ada sekali-sekala teguran-teguran dibuat oleh Baginda terhadap pegawai-pegawai Kerajaan, tapi yang pasti segala tegurannya dibuat dengan ikhlas dan bukannya "mempunyai udang disebalik batu" atau "bersandiwara".

 Semasa jenazah Sultan Iskandar dibawa dari Hospital Pakar Putri Johor Bahru ke Istana Besar, pada petang 22 Jan 2010, saya telah pun berada di Istana Besar menunggu ketibaan jenazah Baginda. Pada masa itu tidak ramai yang ada disitu hanya Sultan Ibrahim, Tun Daim, Dato' Yahya Jalil dan beberapa pegawai Kerajaan dan Istana. Di dalam suasana penuh kesedihan saya telah dipanggil oleh Sultan Ibrahim dan beliau telah berbisik kepada saya, "kau mesti cepat-cepat "back-dated"kan harta-harta bapak aku sebelum adik-beradik aku tau apa yang ditinggalkan oleh bapak aku". 

Saya terperanjat dan termenung sejenak mendengar kata-kata itu. Saya berkata kepadanya "kalau harta yang telah ditinggalkan masih atas nama Almarhum Sultan Iskandar, caranya ialah melalui pembahagian faraid atau wasiat jika ada, ini hukum Tuanku". Sultan Ibrahim menjawab "kau dah cukup "lemak" semasa zaman bapak aku, kalau kau nak selamat dan nak hidup senang kau ikut cara aku, FAHAM!!!"

Tidak lama kemudian kakitangan Istana memaklumkan Menteri Besar Dato' Abdul Ghani Othman sudah sampai di Istana Besar setelah bergegas pulang dari luar Negara mengikuti lawatan rasmi Perdana Menteri. Memandangkan jumlah kerusi tidak banyak dikawasan menunggu, Dato' Yahya Jalil telah berkata bahawa beliau hendak bangun dan memberi kerusinya kepada Menteri Besar, tapi Sultan Ibrahim berkata "biarkan Ghani tu berdiri, aku pun nak bagi peringatan dekat dia".



ganbar sekadar hiasan
Apabila Menteri Besar sampai dan bersalaman, Sultan Ibrahim terus bercakap kepadanya "kau baru sampai Ghani, bapak aku sakit kau keluar Negara. You never take care of my father. Ghani, aku nak bagi tahu kau..this is my era, you have to follow my style not my father style. If you can't  follow u can GO..!! i will replace you with other people. You never submit the EXCO paper to me since you became The Menteri Besar. Start from now, you better submit that paper every week without fail"

Dato' Ghani tergamam. "Ada juga beberapa perkara lain, aku akan minta Daing Malik untuk sampaikan pada kau nanti" (Daing Malik http://www.mykmujohor.net/index.php?option=com_content&task=view&id=449&Itemid=67 )

Secara peribadi saya tidak pasti cara Sultan Ibrahim, adakah beliau memang penakut atau pun tidak cukup "guts" untuk menegur orang secara berdepan dan sering menggunakan orang lain seperti Daing Malik untuk menyampaikan kehendak dan kerenah beliau. 

Selepas Dato' Ghani berlalu dari kelompok kami Sultan Ibrahim telah berkata, "aku nak suruh Daing Malik cakap dengan Ghani supaya bila salam dengan aku MESTI CIUM TANGAN aku. Selama ini dia tidak pernah cium tangan aku pun. Kalau dia rasa nak jadi Menteri Besar lagi ikut cara aku....., kau Kamal, kau pun sama, kalau kau tak nak dengar cakap aku, aku boleh suruh orang lain buat, kau boleh GET LOST.." Saya hanya berdiam diri sahaja dan berdoa kepada Allah s.w.t. supaya memberi petunjuk dan hidayah kepada bakal Sultan pada masa itu. Setengah jam selepas itu jenazah Sultan Iskandar pun sampai di Istana dan suasana menjadi sibuk dengan proses dan istiadat pengurusan jenazah bermula.

gambar sekadar hiasan
gambar sekadar hiasan
gambar sekadar hiasan


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular