Translate

Khamis, 27 Ogos 2009

Skandal Watergate Malaysia....... PKFZ

Barisan Nasional (BN) tidak akan campur tangan dalam kemelut yang dihadapi MCA.

Bagaimanapun, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menasihatkan supaya MCA memelihara kepentingan BN dalam apa jua tindakan yang diambil.

Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek menyifatkan kedudukannya hari ini lebih teruk berbanding situasi semasa beliau melepaskan jawatan dalam kerajaan dan parti pada 2 januari tahun lalu. . Dalam laman blog peribadinya yang boleh diakses di http://drchua9.blogspot.com, bekas Timbalan Presiden MCA itu turut mempersoalkan sama ada pemecatannya itu akan memulihkan imej parti. “Adakah pemecatan saya akan meningkatkan imej parti? Saya perlu mengandaikan Presiden sekarang (Datuk Seri Ong Tee Keat) bersih dan jernih umpama kristal. “Hanya masa yang akan menentukannya,” katanya. (Utusan Malaysia)

Ulasan Musafirlalu....

Macam mana Umno nak masuk campur kalau mereka sendiri pun terlibat dengan skandal tersebut. Sekiranya Umno Umno masuk campur, pasti keadaan akan menjadi lebih rumit lagi untuk otak ini berfikir. Kerana itulah PM dan TPM hanya mendiamkan diri sahaja tanpa memberi apa-apa ulasan berkaitan dengan isu PKFZ.

Kerana isu tersebut melibatkan wang yang banyak, maka yang terlibat pun pastinya ramai, termasuk juga para pemimpin Umno. Tidak logok langsung kalau pemimpin tidak tupang semangkuk dengan wang sebanyak itu. Pasal jenis pemimpin tertinggi Umno ni kalau makan, mesti main puluh-puluh juta.

Tindakan beliau (Ong Tee Keat) mengheret sama MCA di dalam pertikaiannya dengan Tiong telah mencemar nama baik dan imej parti di kalangan masyarakat Cina negara ini.

Keenam-enam bahagian MCA itu kata Ng, juga mahukan biro terbabit menyiasat tuduhan presiden parti tentang usaha pengumpulan dana sebanyak RM100 juta bagi membiayai usaha menjatuhkannya.

Pelucutan sementara kuasa presiden itu adalah satu daripada empat permintaan yang dikemukakan kepada biro disiplin parti oleh MCA bahagian Pontian, Tanjung Piai, Tebrau, Gelang Patah, Kota Tinggi dan Pulai.

Tiga permintaan lain ialah biro disiplin MCA menyiasat tuduhan derma RM10 juta kepada MCA oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Sdn Bdn, Datuk Tiong King Sing.

Pengerusi MCA Kota Tinggi Ng Keng Heng berkata bahawa enam bahagian MCA hari ini sebulat suara bersetuju meminta Biro Disiplin parti melaksanakan empat permintaan pihak mereka.

"Dr Chua telah dipilih oleh 1,115 perwakilan pada perhimpunan agung parti yang lepas untuk memegang jawatan Timbalan Presiden MCA. Tindakan biro disiplin yang dianggotai hanya beberapa ahli untuk memecatnya adalah tidak wajar dan seperti mempermainkan perwakilan," katanya.

"Saya tidak sangka yang lembaga disiplin MCA, diketuai peguam yang sudah berusia, mendapati adalah sesuai untuk mencadangkan supaya saya dipecat, 21 bulan selepas saya meletakkan semua jawatan parti dan kerajaan bagi alasan yang sama semasa saya meletakkan jawatan pada Januari 2008 yang lalu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular