Translate

Khamis, 10 September 2009

Kalau Umno Nak Berunding, Ini Caranya...............

Terlalu banyak isu yang hendak saya luahkan dalam keadaan politik yang sudah menjadi cacarmarbar. Kebelakangan ini saya banyak menggunakan perkataan cacarmerbar,  semuanya kerana berpunca daripada Umno. Bagi saya, Umno betul-betul membuatkan rakyat Malaysia dalam keadaan yang memalukan jika diulas penganalisis politik semasa.

Tetapi saya akan mengulaskannya satu persatu, apa yang telah diutarakan oleh Umno yang sekarang ini berada didalam keadaan tertekan memohon simpati rakyat yang semakin terhakis akan kepercayaan mereka terhadap parti yang mengisytiharkan sebagai parti terbesar kaum Melayu. ............ Itu kata dia, pasal yang tidak menjadi ahli pun diletak nama sebagai ahli Umno dan yuran keahlian setiap tahun.......... Umno bahagian yang tolong bayarkan. Pasal itulah ahli dia ramai.

Apa yang saya nampak sekarang ini, daripada pemerhatian saya yang tidak secerdik.......... budak-budak yang hilang akal kat Shah Alam tempoh hari. Umno sebenarnya tidak mengkaji dahulu apa yang cuba mereka lalukan. Apakah pemikir-pemikir tajaan Umno yang tumbuh seperti cendawan itu, terlepas pandang dengan slogan-slogan yang diciptakan oleh setiap PM yang baru dilantik itu.

Masaalahnya........... badan pemikir yang ditaja oleh Umno atau pun kerajaan (Umno juga) bila tumbuh seperti cendawam, pasti kualitinya akan kurang.............. senang sebutannya ialah tidak berbentuk ilmiah. Ianya sekadar menyedapkan hati pemimpin Umno-Bn sahaja............. cukup bulan terima bebelas ribu seorang........... kajian langsung tiada rujukan yang tepat.

Sebagai contoh semasa era Mahathir dengan 'penerapan nilai-nilai Islamnya'............ Hancur akidah umat Islam............... Di era Pak Lah dengan 'Islam Hadharinya'................ sampai sekarang kalau kita tanya orang Umno apa makna 'Islam Hadhari'.............. mungkin mereka terlopong untuk mencari maknanya. Sekarang era Tok Jib (Big Mama) dengan One Malaysia : Rakyak didahulukan dan matlamat diutamakan............... lagi teruk.

Bila kita layari blog pro BN, kita akan lihat logo mereka,'Satu Bangsa'.............. ini apa cerita pulak........... satu bangsa yang dinamakan 'Bangsa Malaysia'............... Apa cerita ni............ satu bangsa.............. apalah bodoh sangat............. bangsa Melayu tetap bangsa Melayu ................. bangsa Cina tetap bangsa Cina............... India dan sebagainya................ bangsa mana boleh ubah-ubah. Walau apa agama yang mereka anuti, bangsa mereka tetap kekal sampai mati.

Umno sebuat parti yang berasaskan perkauman yang kuat.............. tidak berpejak dibumi yang nyata. Tidak belajar daripada sejarah-sejarah yang lampau. Betapa cara politik Umno sememangnya bahaya bagi orang Melayu. Kerana itulah saya memang tidak bersetuju sekiranya PAS ingin bekerjasama politik dengan Umno.

Yang pastinya PAS sudah awal-awal menolakkannya, satu langkah yang bijak buat PAS. Jika hendak diadakan perpaduan dengan PAS............. cukup mudah............. semua ahli Umno masuk PAS............. tetapi.............. tinggalkan karat-karat Umno didalam partinya seperti................. budak-budak yang hilang akal di Shah Alam.............. bagi kat orang Melayu yang berperangai kurang waras sahaja untuk menerajui Umno buat seketika, sebelum kita letakkan Umno dalam muzium........... jangan kuburkan terus............. kita bagi di hidup dulu seketika dengan diterajui oleh 12 yang didakwa kerana 'Tuang Arak Kepala Lembu'.

Sebenarnya banyak lagi yang saya nak hjahkan tetapi masa tidak mengizinkan............... jadi kita jumpa semula....................

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular