Translate

Sabtu, 26 Disember 2009

Cubaan Serangan Keatas Pesawat Penumpang Amerika...

<span class=
Pemburuan sedang dilakukan di pusat bandar London selepas seorang lelaki yang disyaki ada kaitan dengan al-Qaeda yang dipercayai cuba meletupkan sebuah pesawat Transatlantik, Scotland Yard berkata hari ini. Mahasiswa dari Nigeria itu cuba menyalakan peranti agar Northwest Airlines siap mendarat di Detroit. Polis mengenal pasti suspek, Umar Farouk Abdul Mutallab, 23. Dan difahami dia adalah seorang mahasiswa teknik di University College London. Dia diketahui oleh penumpang dan anak kapal yang mencium bau asap dan mendengar apa yang terdengar seperti letupan, kata para pegawai persekutuan. Keselamatan telah dipertingkatkan lapangan terbang-lapangan terbang British untuk penumpang yang terbang ke AS, kata Jabatan Pengangkutan. Seorang pegawai berkata, seorang lelaki mengaku telah di perintahkan oleh al-Qaeda untuk meletupkan pesawat di atas bumi AS. Seorang jurucakap Scotland Yard berkata:" Kita berada dalam kerjasama penting dengan pihak berkuasa AS. Pemburuan telah dilakukan pada alamat yang diperolehi di pusat bandar London". Hal ini difahami daripada sumber-sumber keselamatan bahawa polis dan badan perisik British MI5 ingin untuk mencari maklumat "sebagai satu masalah yang serius" untuk mengetahui waktu yang ia habiskan di UK. Hal ini diyakini bahawa kakitangan dan sumber tambahan telah ditugaskan untuk siasatan sebagai masalah mendesak dan serius yang perlu diutamakan, adalah untuk menyemak sama ada ia telah terlepas dari pandangan siasatan. Penerbangan 253 dengan 278 penumpang dan 11 anak kapal itu berada sekitar 20 minit dari arahan ketika penumpang mendengar bunyi letupan, kata saksi. Setidaknya satu orang naik atas orang lain dan melompat pada lelaki itu. Tak lama kemudian, lelaki yang ditangkap itu dibawa ke depan pesawat dengan seluar panjang dipotong dan kakinya terbakar, kata seorang penumpang. Polis mengatakan luka terbakar di kakinya berpunca daripada letupan. Presiden Barrak Obama, yang sedang bercuti di Hawaii, telah mendapat maklumat mengenai situasi dan aktiviti pemantauan tersebut. Salah seorang pegawai perisikan AS mengatakan bahan letupan adalah campuran serbuk dan cecair. "Kedengarannya seperti letupan didalam bantal", kata Peter Smith, seorang pelancong dari Belanda. "Pertama ada pop dan kemudian (ada) asap".
Smith mengatakan seorang penumpang duduk berhadapan dengan laki-laki yang memanjat ke atas orang lain, menyeberangi kumpulan dan berusaha untuk menawan seorang lelaki.
Syed Jafri, seorang penumpang lain, mengatakan ia melihat cahaya dan menghidu bau asap. Lalu ia berkata, "seorang pemuda dibelakangku menyerangnya". "Kemudian yang anda tahu, keadaan menjadi panik", kata Jafri. Rumah Putih mengatakan yang mereka percaya bahawa hal itu satu cubaan pengganas, dan langkah-langkah keselamatan ketat yang dikenakan pada syarikat penerbangan. Itu tidak menentukan apa yang mereka jangkakan. Peristiwa yang telah mengemparkan British iaitu "pengebom kasut" Richard Reid, yang berusaha menghancurkan sebuah penerbangan TransAtlantik pada 2001 dengan bahan letupan disembunyikan di kasutnya, tapi dapat dihalang oleh penumpang lain. Reid sekarang ini sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup. Mutallab sedang disoal siasat sekarang ini. Seorang pegawai perisikan mengatakan dia ditahan dan dirawat di hospital. Penerbangan 253 bermula di Nigeria dan pergi melalui perjalanan Amsterdam ke Detroit. Di British, seorang jurucakap Jabatan Pengangkutan berkata, "Sebagai tanggapan atas peristiwa di Detroit, kerajaan AS telah meminta langkah-langkah tambahan yang lebih ketat dikenakan setiap kali penerbangan ke AS.
"Kami memantau keadaan dan akan membuat penilaian seperti yang diperlukan dalam perkembangan ini". Walaupun keselamatan lapangan terbang awam tetap sama, dengan tidak ada perubahan untuk bagasi dan sekatan cecair, penumpang yang ingin ke AS akan dikenakan lebih banyak pemeriksaan di pintu masuk sebelum menaiki penerbangan. Operator lapangan terbang BAA mengatakan dalam sebuah kenyataan. "Penumpang yang melakukan perjalanan ke AS harus bekerjasama dengan syarikat penerbangan mereka untuk melakukan pemeriksaan keselamatan tambahan sebelum berlepas. "Untuk menghadapi perkara penting ini, yang akan memakan masa, kami akan menyarankan penumpang untuk meluangkan lebih banyak masa untuk pemeriksaan dan menghadkan jumlah bagasi yang akan dibawa ke pesawat. Jika ragu-ragu, sila hubungi syarikat berkenaan untuk maklumat lanjut". Seorang jurucakap polis di lapangan terbang Schiphol di Amsterdam enggan memberi komen tentang prosedur keselamatan di lapangan terbang. Schiphol, salah satu lapangan terbang tersibuk di Eropah dengan banyak penumpang transit dari Afrika dan Asia ke Amerika Utara, Eropah menguatkuasakan secara ketat termasuk peraturan keselamatan dan hanya membenarkan sejumlah kecil cecair di beg tangan yang harus diletakkan didalam beg plastik lut sinar. Tidak ada yang luar biasa mengenai penerbangan itu sampai pada pendekatan akhir ke Detroit, kata jurucakap pentadbiran penerbangan persekutuan, Elizabeth Isham Cory. Itu adalah ketika juruterbang menyatakan keadaan kecemasan, katanya. Menurut syarikat yang dimiliki oleh delta, dengan lapan pramugari dan tiga pilot didalam pesawat. FBI dan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri mengeluarkan nota perisikan pada 20 November mengenai potensi ancaman untuk musim percutian. Pada waktu itu, para pegawai mengatakan mereka tidak mempunyai maklumat khusus mengenai rancangan serangan oleh al-Qaeda atau kumpulan pengganas lain. Pada tahun 2003, pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden mengedarkan rakaman di internet menyerukan agar Muslim di Nigeria yang kaya minyak untuk bangkit melawan salah salah satu "rejim yang menjadi budak AS". Keselamatan di Nigeria, dua lapangan terbang antara bangsa utama di ibu negara, Abuja dan Lagos tetap menjadi perhatian. Polis berseragam sering sibuk menjaga penumpang dan pemandu teksi keluar dari lapangan terbang. Bungkusan akan melalui scanner x-ray dan mereka yang menunggu termasuk penumpang biasanya mesti melalui pemeriksaan untuk mencari bahan letupan pada penumpang dan pada beg tangan atau kasut. Di pintu masuk, pekerja syarikat penerbangan akan memeriksa lagi melalui pengesan logam di tangan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular