Translate

Isnin, 6 Disember 2010

Benarkah Sultan Muhammad V Tidak Sah?

Go to fullsize image
 Go to fullsize image
Tengku Razaleigh dalam sidang media mengenai perlucutan Darjah Kebesaran Kelantan menjelaskan bahawa Beliau tidak merasakan apa apa perasaan dukacita akan perlucutan DK tersebut kerana tidak menjadi soal kepada beliau sedangkan Raja sendiri pun di Buang apatah lagi orang biasa semacam saya ini.

Ku Li dalam sidang ini juga mempersoalkan kedudukan Sultan Muhammad keV yang mana perlantikan tersebut tidak menepati dengan perlembagaan yang telah termaktub. Ini penting dalam menentukan Hak sesorang Raja kerana ada ada kait mengait dengan Perlembagaan.

Ku Li juga menambah bahawa Rakyat akan menjadi huru hara sekiranya Raja di buang dengan sewenang wenangnya walaupun Bapak sendiri.

Ku Li juga dalam kenyataan nya menyatakan Ini adalah peristiwa yang boleh menimbulkan keadaan kucar kacir dalam negeri dan negara. Kestabilan negeri dan negara akan tergugat. Bagaimana selepas ini jika Pemangku Raja yang ada di negeri negeri lain menggurgurkan Raja yang ada? Apakah ini tidak akan menimbulkan kekecohan dan menjadikan rakyat mangsa?

Ku Li juga kata Kalau sesiapa memangku dan boleh pinda perlembagaan dan mengizinkan dia sendiri menjadi raja maka semua raja boleh di tukar. Apakah ini yang kita mahukan?

Raja hanya boleh di tukar atau di ganti sekiranya Mangkat atau meninggalkan negeri. Itu yang saya faham akan perlembagaan kata Ku Li.

Ku Li juga menegaskan Sultan Ismail Petra adalah sultan yang Sah selepas mangkat Sultan Yahya Petra dan Sultan Ismail juga untuk makluman sudah beransur pulih dan berupaya menjalankan tugasnya walaupun masih kurang upaya untuk bergerak pantas.

Raja Ismail di buang begitu sahaja dan bagaimana pula kepentingan Rakyat di bawah perlembagaan yang ada? Kepentingan Rakyat dan perlembagaan lah yang akan membela rakyat. Kita seharusnya menjunjung perlembagaan dan Mengikut perlembagaan.

Sultan Ismail masih Hidup dan masih lagi menetap di Bumi Kelantan.

Usaha Ku Li nak lihat keluarga di Raja kelantan di damaikan sejak Tuanku Ismail Gering lagi malah Ku Li sendiri yang menamakan Tengku Muhamad Faris menjadi pemangku Sultan agar dapat membantu kesihatan Sultan Ismail bertambah sihat. Namun amanah tersebut tidak berlaku dan amat mendukacitakan Ku Li.

Ku Li juga menjelaskan bahawa Sultan Ismail sendiri mempertikaikan perlantikan Tengku Farish sebagai Sultan Kelantan dan turut menyampaikan Titah Sultan Ismail Petra mengenai hak Baginda sebagai Sultan yang Sah.

Kerajaan persekutuan wajar menjamin kedudukan raja raja. Dalam perlembagaan juga jelas menyatakannya hak Raja Raja Melayu perlu di lindungi. Artikel 71 perlembagaan kerajaan persekutuan bertanggung jawap dalam kedudukan Raja Raja Melayu

Ku Li dalam kenyataan nya Seolah olah Kelantan kini mempunyai Dua Sultan dan rakyat menjadi bengong dalam hal ini. Ini Tidak patut berlaku pada Raja kerana Raja Berdaulat! Pihak berkuasa tidak sewajarnya mendiamkan diri dalam hal ini.

Dalam sidang media ini juga Ku Li mengharapkan agar kewajaran pihak Kerajaan Malaysia melindungi Hak Raja Raja Melayu sebagaimana yang telah termaktub dalam perlembagaan Negara.

Apa yang berlaku berkenaan krisis Istana Kelantan, rakyat Kelantan sudah sedia maklum cerita yang sebenarnya. Ada juga terdengar suara-suara sumbang yang cuba mengaitkan  PAS dengan krisis yang baru belaku ini.apabila pelantikan Tengku Faris sebagai Sultan Kelantan dengan gelaran Sultan Muhammad V.

Rakyat Kelantan juga tahu siapa dalang yang cuba menjatuhkan Sultan Muhammad V semasa baginda masih lagi menjawat jawatan sebagai Pemangku Raja  dengan melantik Tengku Aziz sebagai Pemangku Raja tanpa suara majoriti Majlis Perajaan.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Salam Tuan

Sebenarnya Ku Li yang bengong bukanya kami Rakyat Kelantan. Sultan Kelantan adalah Sultan Muhammad V. Rakyat tidak pernah keliru.

musafirlalu berkata...

Sesungguhnya rakyat Kelantan bertuah kerana memiliki Sultan yang tegas dan warak..... Semoga Allah panjangkan umurnya..... Daulat Tuanku.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular