Translate

Khamis, 24 November 2011

Apa itu Akta Polis Seksyen 27.





















































Semakin ramai membantah Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman setelah ianya dibaca buat pertama kali yang sepatutnya dibawa oleh Najib tetapi pada saat akhir dibawa Menteri yang jaga parlimen, Nazri Aziz. Patut ler beliau tidak membenarkan ianya dihebahkan kepada umum sebelum ianya dibacakan oleh bos beliau. Gua ingin berkongsi dengan lu all, apa itu akta polis seksyen 27, 27A, 27B dan 27C yang menjadi kontroversel ketika ini.

Seksyen 27 Akta Polis 1967 secara jelas memperuntukan:
  1. Mana-mana pihak yang hendak mengadakan perhimpunan atau ceramah umum hendaklah mempunyai kelulusan daripada pegawai polis daerah yang berkenaan.
  2. Sebelum mengadakan perhimpunan sama ada di dalam premis atau di luar premis, kebenaran polis hendaklah diperolehi demi kepentingan ketenteraman awam dan keselamatan rakyat.
  3. OCPD boleh menimbang sesuatu permohonan (permit perhimpunan dan ceramah umum) itu tetapi ini bukan bermakna kumpulan atau mana-mana pihak boleh dengan sendiri mengadakan ceramah umum dan perkumpulan yang lebih dari bilangan lima orang.
  4. Kelulusan permohonan permit juga tertakluk kepada budibicara polis dan perhimpunan biasa didalam bangunan kebiasaannya dibenarkan.
Maka lu all boleh ler bezakan antara akta diatas dengan RUU Perhimpunan Aman yang baru dibacakan. Adakah Rang Undang-undang ini lebih bagus atau lebih zalim, maka lu all sendirilah yang nilaikan kerana ini melibatkan kepentingan awam.

Antara kandungan penting rang undang-undang yang dicadangkan itu:
  1. Notis awal 30 hari untuk berhimpun, kecuali mereka yang berada di kawasan yang ditetapkan oleh menteri dalam negeri.
  2. Selepas memaklumkan, perhimpunan boleh diteruskan kecuali terdapat bantahan dari polis.
  3. Tiada protes jalan dibenarkan.
  4. Tiada protes dalam 50 meter daripada kawasan yang dilarang, termasuk hospital, sekolah dan rumah ibadat.
  5. Seksyen 9(5) membenarkan polis mendenda penganjur sehingga RM10,000 sekiranya tiada notis awal mengadakan perhimpunan diserahkan kepada polis.
  6. Seksyen 21(3) membenarkan polis mendenda pihak yang ditangkap sehingga RM20,000.
  7. Individu bawah umur 21 tahun tidak dibenar menganjurkan perhimpunan; dan
  8. Kanak-kanak bawah 15 tahun tidak dibenarkan mengambil bahagian dalam perhimpunan. Ini tidak termasuk perhimpunan berkaitan kebudayaan dan acara keagamaan seperti perarakan kematian yang diluluskan oleh menteri dalam negeri.
Dimanakah keadilan buat rakyat marhaen bila akta baru untuk mengantikan akta polis seksyen 27 lebih zalim dan menindas hak rakyat untuk bersuara. Kita telah ditipu hidup-hidup oleh kerajaan milik Umno kerana kita menyangkakan akta yang baru hendak digubal ini lebih baik daripada akta polis. Inilah kecelakaan yang dibawa oleh Umno terhadap rakyat dalam mempertahankan kesenambungan politik mereka.

Umno berhujah "Perkara 9 dan 10 Perlembagaan Malaysia jelas menyatakan bahawa apa-apa sekatan boleh dikenakan kepada hak untuk mewujudkan perkumpulan atau hak bersuara sekiranya ia penting daripada segi ketenteraman dan keselamatan dalam negeri". Nampaknya Umno semakin menyerlah dan cuba mewujudkan sikap pemerintahan diktator dalam mengengkang rakyat marhaen bersuara dan menentang segala penyalahgunaan kuasa yang mereka lakukan. Malah menteri dalam negeri, Hishamuddin dengan sikap sombong dan angkuhnya berkata tidak akan menarik balik akta tersebut atau menerima sebarang rayuan dari mana-mana pihak agar ianya dikaji semula.

Inilah sikap angkuh pemimpin Umno yang semakin hari semakin ego dan sombong dengan kuasa yang dipinjamkan oleh Allah s.w.t. kepada mereka. Mereka merasakan yang mereka akan berkuasa buat selama-lamanya tanpa menoleh kebelakang untuk melihat apa yang terjadi kepada para pemimpin yang sealiran dengan mereka yang akhirnya tumbang ditanya rakyat mereka sendiri. Inilah masanya rakyat patut bangun menentang akta yang bersikap drakula dan usah lagi percaya dengan kata-kata manis Najib yang kononnya ingin melakukan perubahan. kita pasti dua akta baru yang akan mengantikan akta ISA laknatullah pasti lebih zalim dari akta ISA itu sendiri kerana inilah buktinya.

Ben Ali dari Algeria, Mubarak dari Mesir, Gaddafi dari Libya, Suharto dari Indonesia, Arroyo dari Filipina telah tumbang ditangan rakyat mereka sendiri. Sikap para pemimpin ini sama sahaja dengan sikap pemimpin Umno yang angkuh kerana mereka merasakan bahawa tiada siapa yang berani menjatuhkan mereka. Siapalah kamu wahai Umno yang sombong,  
"Tidakkah kamu tahu bahawa Allah itu Maha Berkuasa lagi Maha Mengetahui apa yang kamu tidak tahu. Maha suci bagi Allah, Tuhan sekalian alam yang menjadikan manusia untuk menjadi khalifah di muka bumi ini dan sesungguhnya Allah itu Maha Kaya lagi Maha Bijaksana dan  tidak pula Allah itu adalah MahaThir kerana Mahathir adalah Bapa Mizan".

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keangkuhan UMNO sudah sampai ke kemuncaknya.Mereka merasayang mereka akan berkuasa hingga Hari Khiamat.Ingat UMNO....apa yang telah terjadi kepada Kaum Ad, Tsamud, Firaun ,Farsi,Mesir, Libya........Apa kesudahan dengan kekuasaan mereka.Ingat....kalau kamu ingkar dengan perintah-perintah Allah, Allah akan gantikan kamu dengan kaum yang lain....kaum yang lebih taat kepada Allah.Ingatlah wahai UMNO...Jangan sombong sangat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular