Translate

Isnin, 26 Disember 2011

Dendam Umno Besut Terhadap Sultan Terengganu.

Bendera Terengganu dikibar separuh tiang oleh Umno Besut.

Umno Besut bersikap separuh matang apabila mengibarkan bendera negeri Terengganu separuh tiang ketika rakyat Terengganu menyambut keberangkatan pulang Sultan Terengganu, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Tindakan yang dilakukan oleh Umno Besut yang dipimpin oleh Datuk Seri Idris Jusoh amat memalukan dalam keadaan beliau sendiri masih memakai gelaran 'Datuk Seri' yang dianugerahkan oleh Sultan Mizan kepada beliau. Jika beliau dan pengikut setianya Datuk Rosol Wahid seorang yang mempunyai maruah, mereka patut mengembalikan semula gelaran tersebut kepada pihak Istana Terengganu.

Dendam mantan Menteri Besar Terengganu dan pengikut setianya masih terbuku dihati mereka disebabkan Idris Jusoh tidak dilantik semula untuk jawatan Menteri besar Terengganu untuk penggal kedua. Pelantikan Idris Jusoh sebagai Menteri Besar Terengganu oleh Umno telah ditolak pihak Istana yang ketika itu dipangku oleh Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR). Kerana dendam itulah, Umno Besut cukup sinonim dengan perkataan 'Natang' (binatang) yang dilemparkan terhadap pihak Istana Terengganu. 

Kemungkinan perlantikkan Idris Jusoh tidak diperkenankan oleh (MPPR) disebabkan penganaiyaan beliau terhadap rakyat Terengganu dengan merampas semula tanah-tanah yang diberi hakmilik oleh kerajaan PAS kepada rakyat Terengganu setelah berjaya menumbangkan kerajaan Umno/BN pada tahun 1999. Tidak cukup dengan itu, kerajaan Idris Jusoh juga meroboh rumah-rumah dan surau yang didirikan diatas tanah yang telah diberi hakmilik. Kerana kezaliman kerajaan Idris Jusoh yang bersikap separuh matang, membuatkan pihak Istana tidak berkenan dan mencari penganti dengan melantik Mat Said sebagai Menteri besar terengganu yang baru.
Kain rentang memaki Sultan Terengganu oleh pengikut fanatik Idris Jusoh.

Inilah rengetan isu pelantikan jawatan Menteri Besar Terengganu....

KUALA TERENGGANU, 25 Mac 2008 - Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kijal, Datuk Ahmad Said, 51, yang menerima watikah perisytiharan pelantikan sebagai Menteri Besar Terengganu yang baru hari ini, dipecat keahliannya dalam UMNO sebaik sahaja mengangkat sumpah jawatan tersebut.

Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Rosol Wahid berkata, surat peringatan berhubung pemecatan itu telah dikeluarkan oleh UMNO Terengganu dan diserahkan kepada Ahmad selepas diminta berbuat demikian oleh Presiden parti, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi serta Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, malam tadi.

Tindakan pemecatan dilaksanakan oleh Badan Disiplin UMNO,€ ujarnya selepas menyerahkan surat berkenaan kepada Ahmad dan salinan surat itu serta memorandum menyokong kepimpinan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Idris Jusoh yang ditandatangani 22 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN kepada Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) di Istana Tetamu di sini hari ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular