Translate

Senarai Blog Saya

Selasa, 16 Jun 2009

Tuan Guru Haji Hadi Yang Aku Kenali

Ke mana perginya pendokong-pendokong PAS, baik ahli, ketua cawangan, ketua bahagian dan juga pucuk pimpinan tertinggi dalam membela TGHH. Tonjolkanlah diri kamu dalam mempertahankan diri kamu semua atas sifat pendokong perjuangan PAS. Apa yang terkandung didalam diri Tuan Guru yang saya kenali adalah seorang yang tegas dalam memperjuangkan prinsip-prinsip perlembagaan PAS. Beliau bukanlah seorang yang pemimpin yang akan merosakkan parti. Mungkin saya tidak dapat menyelami apa yang ada didalam pemikiran beliau. Tetapi apa yang jelas beliau seorang pemimpin yang senang didekati, tidak meninggikan diri walaupun beliau adalah Presiden PAS. Dari segi perbualan, beliau bukan seorang kedekut ilmu. Ada satu waktu beliau menceritakan tentang bagaimana sekembalinya beliau daripada Mesir, beliau telah diberi satu jawatan didalam Yayasan Terengganu ( kalau tidak silap saya ) oleh mantan menteri besar yakni Tan Sri Wan Mokhtar. jawatan yang diberikan ialah satu kerusi dan satu meja. Datang pagi balik petang, datang pagi balik petang, cukup bulan terima gaji lebih senang lagi istilahnya ialah makan gaji buta. Sebenarnya matlamat Menteri Besar ialah menghalang beliau daripada bergiat aktif didalam politik. Kerana pada masa itu beliau adalah Yang Di Pertua Abim Terengganu di zaman DSAI sebagai pemimpin dan Almarhum Ustaz Fadhil Noor sebagai timbalan beliau. Dan juga kerana pengaruh Haji Awang iaitu bapa beliau dengan pihak Istana terlalu kuat. Jadi dengan berbuat demikian, mantan menteri Besar dapat menghalang pengaruh PAS daripada berkembang di negeri Terengganu sehinggalah beliau meletakkan jawatan yang beliau tidak tahu apa pangkatnya. Selepas meletak jawatan, beliau bergiat aktif didalam parti PAS. Apa yang saya hendak utara kan di sini ialah bagaimana seramai ahli-ahli PAS, baik daripada peringkat bawah hinggalah kepada peringkat tertinggi. Tak kan seorang pun tidak mengerti apakah Kerajaan Perpaduan yang cuba beliau lontar kan. Tidak ada langsungkah orang yang dapat membela beliau. Bahasa yang senang bagi saya ialah, bukan tidak tahu....... tapi tidak menyetujuinya........ jadi jalan keluar yang terbaik bagi mereka ialah buat tidak tahu apakah kerajaan perpaduan yang cuba digagaskan oleh TGHH. Tanyalah pada diri sendiri, hurai kan dan dapat kritikan atau aku diam semoga aku tidak ditanya bermacam-macam soalan. Ada kala saya cukup kesian kepada orang-orang begini. Terus terang sahajalah yang aku faham tapi aku tidak menyetujuinya. Bukan susah sangat untuk melafazkan kata-kata tersebut. Di manakah pemimpin-pemimpin yang dahulu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah menghilangkan diri. Layakkah orang-orang begini menjadi pemimpin dalam memperkatakan yang haq dan bathil. Sedarkah kamu, yang kamu ini berada didalam gerakan Islam. Kalau kamu tidak bersetuju pun kamu tidak akan dipecat seperti parti Umno yang para pemimpinnya tidak boleh dikritik. Bangun lah dari tidur kamu, jangan berdiam diri sahaja dan terangkan pendirian kamu yang sebenar. Jangan biarkan TGHH menghadapinya seorang diri. Beliau tidak sesekali merujuk hendak masuk Umno. Apa yang beliau lontar kan hanyalah satu idea kerana kita berada didalam jemaah Islam. Para pemimpin ada kala tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Saya rasa cukup-cukup sedih dengan pemimpin-pemimpin yang perangai dah nak sama dengan perangai Umno. Saya bukanlah seorang ahli PAS tetapi saya tetap mempertahankan beliau selagi beliau tidak lari daripada landasan perjuangan PAS. Saya tetap akan berdiri teguh dalam mempertahankan beliau walaupun saya di maki hamun atau pun di cerca. saya tetap akan berpegang kepada prinsip perjuangan saya walaupun saya bukan ahli PAS. Kerana saya tahu dan saya kenal beliau, beliau adalah guru saya. Apakah satu kesalahan besar apabila pemimpin kita melontarkan idea, itu hanyalah satu idea........ satu idea. Apa yang pasti beliau tidak....... saya ulangi TIDAK akan membawa PAS ke kancah kebinasaan. Apakah beliau tidak membaca sejarah bagaimana PAS diperlakukan oleh Umno?. Beliau sedar dan beliau tahu apa yang beliau lakukan. Beliau bukannya memimpin satu jemaah yang kecil seperti Akim, tetapi parti Islam yang terbesar di Malaysia. Saya bukanlah orang layak bercakap tentang idea beliau, kerana saya sedar siapa diri saya. Yang layak bercakap adalah kamu semua yang mendokong pejuang PAS. Pada pendapat saya orang yang paling berterus terang didalam PAS adalah TGNA...... itulah seorang pemimpin yang sebaik-baik pemimpin yang berada didalam PAS. Jikalau beliau sudah tidak ada, dapatkah kita jumpa pemimpin seperti itu....... berterus terang. Beliau menentang kerana beliau telah mengalaminya, bak kata ada hujahnya.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular