Translate

Senarai Blog Saya

Ahad, 11 Oktober 2009

Bagan Pinang : Bolehkah Umno Dapat Pertahankan Kubunya............

Bagan Pinang: 50:50, 51:49, 49:51, 44:56....


Siapa bakal muncul sebagai pemenang malam ini di Bagan Pinang? Ramai yang membuat anlisis, culaan dan tinjauan melalui laman web, SMS dan kajian rambang. Hasilnya pelbagai. Ada yang kata peluang 50:50 untuk BN dan Pas, ada pula kata 49 BN 51 Pas, ada kata 51 BN 49 Pas, ada kata 44 BN 56 Pas, ada kata.....alahai macam-macam keputusan yang berbeza.

Yang seronoknya tinjauan yang dibuat bukan 100% membabitkan pengundi yang layak mengundi di Bagan Pinang. Tinjauan yang dibuat oleh mStar dan Malaysian Insider yang menyebelahi Pas misalnya terbuka untuk semua pembaca akhbar internet itu, termasuk warga Bangla, Indonesia, Mesir, Nigeria atau Venuezela. Culaan yang dibuat oleh beberapa parti politik dan penganalisis politik juga diragui ketepatannya. Hanya pengundi yang berdaftar dan keluar mengundi saja akan menentukan siapa sebenarnya yang mereka pilih. Kiraan jumlah undi pada petang ini tidak berdasarkan undian dalam akhbar internet dan laman web mahupun SMS, tetapi berdasakan apa yang telah ditanda pengundi dalam kertas undi yang dikeluarkan oleh SPR.

Apapun, kedua-dua parti telah berusaha untuk menjadi pemenang pada malam ini., termasuk ke peringkat sanggup tetak badan orang lain. Jika Pas menang dengan majoriti paling tipis sekalipun, ia adalah bonus untuk PR yang tidak pernah bermimpi menang di situ. Jika Pas tewas dengan majoriti di bawah 1,000 undi juga ia sudah dikira baik untuk satu pilihanraya kecil dalam kubu BN.


~ pendikar gunung kriang
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular