Translate

Sabtu, 17 Oktober 2009

Syiah : Kenapa Menuduh Saya

Satu tuduhan yang berat buat saya apabila ada yang menuduh saya membawa budaya Syiah di dalam PAS, parti yang saya Wa'la kan. Disini saya ingin menulis tentang kelahiran parti dalam Islam. Setelah berlangsungnya perundingan, maka lahirlah apa yang dikatakan parti-parti politik yang pertama dalam masyarakat Islam. Antaranya ialah parti Syiah yang pro Khalifah Ali r.a., parti Ahli-Sunnah yang pro Muawiyah r.a. dan parti Khawarij yang anti kedua-dua parti tersebut. Pati-parti ini mempunyai pendirian yang tersendiri antara satu dengan yang lain, utamanya dalam masaalah Khalifah. Masing-masing parti cuba hendak mempengaruhi orangramai supaya memihak kepada mereka. Perkembangan parti-parti politik ini kemudiannya menjadi parti agama yang mempunyai cabang-cabang yang tertentu. Parti Syiah terdiri daripada mereka yang kasih kepada Saidina Ali r.a.. Mereka mahu supaya supaya Saidina Ali r.a. menjadi Khalifah sejak zaman Saidina Abu bakar r.a. lagi. Merka berpendapat bahawa Saidina Ali r.a. dan keturunannya sahaja yang berhak mewarisi tahta Khalifah. Mereka mengenali jawatan Hkalifah dengan nama Imamah. Pada pandangan mereka Saidina Ali r.a. adalah Imam yang pertama kerana beliau adalah menantu Rasulullah yang menurunkan keturunan Baginda. Kemudian jawatan Imam itu turun kepada anaknya Imam Hasan, kemudian kepada Imam Husein, seterusnya kepada anak-anak Saidina Husein. Golongan Syiah sentiasa patuh kepada Imamnya, bukan sahaja dari aspek politik, bahkan melibatkan aspek-aspek ibadat dan amalan harian mereka. Kernan sifat-sifat ganas dan kejam yang dilakukan oleh kerajaan Umayyah terhadap mereka, utamanya keturunan Saidina Ali r.a., maka gerakan mereka menjadi gerakan bawah tanah. Mereka mengembangkan satu dasar yang disebut 'taqiyah' yang bererti bahawa mereka diizin menyembunyikan watak mereka yang sebenar ketike berhadapan dengan ancaman musuh. Parti AhliSunnah yang pro Saidina Muawiyah r.a. berpendapat bahawa jawatab Khalifah dalam Islam bukanlah suatu perkara yang boleh diwarisi seperti harta pusaka. Khalifah hendaklah dipilih dari orangramai yang cukup syarat dengan tidak membezakan antara seorang dengan yang lain. Mereka juga berpendapat bahawa perselisihan di kalangan Sahabat-Sahabat r.a. adalah semata-mata suatu perkara ijtihad, ataupun pendapat sendiri yang menuju kearah kebaikan. Ertinya perselihihan ini tidaklah merupakan suatu perkara asasi yang merosakkan imam. Walaupun mereka bersimpati dengan tuntutan golongan Saidina Ali r.a. terhadap jawatan Khalifah, tetapi mereka menyokong orang yang berkuasa dan memusatkan minat kepada perlaksanaan ibadat dan pengajian agama. Golongan ini terkenal dengan nama Al-Sunnah kerana mereka dianggap tradisional, berpegang kepada Sunnah iaitu Hadis dan amalan-amalan Rasulullah s.a.w., dan tidak kepada logika dan pemikiran sebagaimana golongan Muktazilah yang lahir beberapa tahun kemudian. Parti Khawarij(tuduhan blog Umno terhadap PAS) pula ialah golongan mereka yang marah kepada Khalifah Saidina Ali r.a., kepada Muawiyah r.a. dan kepada Amru Ibnul-As. Mereka bercita-cita dan berusaha hendak membunuh ketiga-tiga pemimpin yang terlibat dalam perundingan 'Tahkim'. Dengan terbunuhnya mereka ini maka satu susunan politik yang baru bagi mewujudkan sebuah kerajaan Islam yang kukuh dan gagah dapat dilaksanakan. Muawiyah r.a. kufur kepada Allah kerana menuntut jawatan Khalifah kepada dirinya secara kekerasan. Saidina Ali r.a. terlibat dengan kekufuran itu kerana menerima tawatan damai melalui perundingan 'Tahkim' yang dianjurkan oleh Muawiyah r.a. Dan Amru Ibnul-As kufur kerana merancang perundingan itu. Dalam masaalah pemilihan Khalifah pula orang Khawarij berpendapat bahawa Khalifah hendaklah dipilih oleh rakyat dengan pilihan umum yang bebas.. Jawatan ini tidaklah khusus kepada bangsa Quraisy sahaja, bahkan sesiapa sahaja yang mempunyai syarat kelayakan walaupun dari hamba abdi sekali pun adalah berhak menjadi Khalifah untuk memimpin umat Islam. Khalifah yang dipilih tidak wajib ditaati lagi jika ia tidak menjalankan hukum yang dikehendaki oleh Islam. Pendapat mereka yang paling agresif sekali ialah, mempertahankan kebaikan Islam hendak dilakukan walau pun secara kekerasan. Adalah tidak adil apabila menuduh saya membawa Syiah. Apa yang saya maksudkan adalah renungan bersama. Apabila kita mengambil apa yang baik walau pun bukan golongan kita, maka saya diumpamakan sesat wakau tidak disebut secara nyata. Jika itulah andaiannya, pemimpin Umnolah yang sesat lagi menyesatkan kerana berhukum menggunakan kaedah British dengan menepikan apa yang diperintahkan oleh Allah dalam masaalah berhukum.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular