Translate

Senarai Blog Saya

Isnin, 3 Oktober 2011

Istana Baru RM 800 Juta, Rakyat Juga Yang Terpaksa Menanggungnya.


Korang tahu kan di malaysia neh ada banyak bangunan2 lama dan bersejarah. Dan bangunan2 neh di pulihara supaya boleh terus digunakan. Tapi ini berbeza untuk istana negara. Lagi satu, aku tatau larh tapi setahu aku satu2 bangunan yang dibina memang boleh dipakai lama dan sampai bila2 asalkan ia diselenggara dengan baik dan tidak runtuh. 

Hiasan dalaman boleh ditukar bila2 ikut kemodenan dan keperluan. Keluasan pun boleh ditambah ikut kesesuaian. Tak semestinya ia kena lebar, tambahan ruang boleh dibuat melalui ketinggian juga.  

Ala kalau korang ada rumah dan ia dah uzur, sudah tentu korang akan cari jalan untuk repair rumah korang kan? Renovate sana sini untuk jadi cantik dan luas kan? Takan korang expect rumah korang ada tempoh usia tertentu betul tak? Mesti korang fikir ia akan diwarisi oleh anak2 korang sambil2 ia akan diperbaiki dari semasa ke semasa ikut keperluan.

Tapi benda tue berbeza sket untuk istana kita. Istana negara sekarang neh dikhabarkan, sudah uzur. Itu pasal istana baru dibina. Konon nya dah tak relevant pulihara istana negara sekarang. Hahaha.. aku tatau andai itu boleh di anggap sebagai alasan.

Kos asal pembinaan istana baru neh ialah 400juta. Selepas itu 600juta. Dan kini ia 800juta. Samada ia akan jadi 1billion atau tidak, sama2 kita nanti. Di sini sebahagian dari gambar2 istana baru yang dah siap dengan perabot. Sila lihat sambil menangis. 

Sila lihat sambil memikirkan ramai lagi rakyat malaysia yang tiada rumah, hutang berlambak, penuh masalah, barang naik, kerja kurang, kerja tak setimpal gaji, gaji tak cukup makan, loan susah nak approved bagi memperluaskan perniagaan, loan hanya pada kroni, bantuan berbias, faedah pinjaman untuk pelajar, nak belajar pun kena hutang, jurang kehidupan kaya dan miskin, yang kaya selalu hina orang miskin, karenah biokrasi, dan macam2 lagi larh masalah rakyat kebanyakkan macam kita hadapi. 

Sila fikir tentang itu apabila korang lihat gambar2 di bawah neh.
Gambar ada banyak. Aku upload sikit dulu. Aku akan tambah dari masa ke semasa. Tenkiu sebab email gambar neh kepada aku. Aku hayati gambar neh sambil menangis. Beginilah nasib rakyat biasa macam aku dapat. Hanya dapat melihat kekayaan negara diberikan kepada orang yang memang sedia kaya. Haizhh... 

Kredit: AmenoWorld.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular