Translate

Senarai Blog Saya

Rabu, 20 Mac 2013

Kakitangan Awam Dah, Sekarang Ni Tok-Tok Bilal Pulak Di Ugut.


Oleh kerana isu ini adalah ditempat kelahiranku dan semua adik beradik, sepupu sepapan dan saudara mara memang tinggal menetap di sana maka aku terpaksalah ulas sikit bagaimana banggangnya MB Mat Said yang mengugut iman-iman yang berada di negeri Terengganu. Mat Said ini memang dari mula sampai bercucu, perangai samsengnya tak berubah-ubah.

Inilah perangai Mat Said apabila mula besar kepala dan tak kenang budi, jika tidak kerana sokongan PAS pasti beliau tidak akan merasa kerusi empuk milik Mat Deris kerana majoriti adun-adun Umno di Terengganu berada di pihak Mat Deris sehingga berlaku konflik dalam Umno Terengganu. Hanya segelintir sahaja yang berada di pihak Mat Said atau kalau dibuat undi rahsia, pasti beliau kalah.

Maka ke hulu kehilirlah Mat Said dengan kopiahnya demi untuk mencari simpati dari PAS dan adun-adunnya. Jika ikutkan hati memang PAS tak setuju tetapi mengenangkan kejahatan, kezaliman dan kebiadapan Mat Deris terhadap rakyat Terengganu maka PAS memberi sokongan kepada Mat Said untuk jawatan MB Terengganu. 

Salah satu kes yang membuatkan pihak Istana Terengganu menolak Mat Deris sebagai MB penggal ke 2 iaialh tindakan biadab beliau meroboh rumah dan merampas semua lot-lot tanah yang diberikan oleh kerajaan PAS Terengganu kepada rakyatnya. Mungkin Sultan Mirzan cukup terguris dengan tindakan Mat Deris merobohkan masjid yang didirikan dari titik peluh rakyat Terengganu sendiri.

Sikap terlampau berdendam yang dimiliki oleh Mat Deris memang semua orang Terengganu tahu. Bagaimana royalti minyak yang ditukarkan kepada wang ehsan oleh Mahathir 'Si Kutty Yang Mudah Lupa' benar-benar membuatkan para pemimpin Umno bahagian menjadi jutawan segera. Ini disebabkan wang yang dijadikan wang ehsan mesti sampai ke tangan Ketua Bahagian dulu sebelum disalurkan kepada rakyat Terengganu. Jika seorang rakyat Terengganu dapat RM500 sebelum dikurangkan kepada RM200, saudara bayangkan sendiri berapa banyak yang masuk ke poket pemimpin-pemimpin Umno bahagian.

Walau pun saya berada jauh di perantauan tetapi saya tahu akan perkembangannya. Tanya Mat Deris berapa ratus juta beliau dapat melalui projek runding terus kepada syarikat yang beliau miliki. Bayangkan ketua-ketua bahagian dan para AJK bahagian dapat juta-juta kerana royalti minyak yang kerajaan Terengganu dapat berbilion setahun sebelum ianya ditukar kepada wang ehsan kerana kali terakhir kerajaan PAS terima bayaran royalti dari Petronas ialah RM800 juta.

Apabila BN berjaya merampas kembali Terengganu hasil dari projek pengundi hantu SPR, bayaran dari kerajaan pusat makin berkurangan, kerana itulah dari RM500 kepada RM200 seorang dan para JKKK mula menjual kupon untuk RM 5 sekeping, tiada kupon maka lebuhlah RM200. Bayangkan jika dalam kampung tu ada 100 orang, dah RM500 JKKK dapat dan tak kan 100 orang ajer dalam sesebuah kampung di Terengganu. Itu belum masuk nama-nama zombie-zombie yang jumlahnya beribu-ribu.

Ibarat anjing yang tersepit, begitulah juga perangai Mat Said apabila beliau mula kuat barulah beliau menunjukkan taringnya yang mana orang PAS memang dah cukup tahu akan perangai beliau dari hujung kaki sehingga hujung rambut. Sekarang nih beliau duk ugut tok-tok iman agar memberi sokongan kepada kerajaan sebijik meniru kata-kata Muhyiddin Yassin terhadap kakitangan awam. Dia orang nih nama ajer pemimpin tapi tahap pemikiran zero.

Semua kakitangan awam dan tok-tok iman memang menyokong kerajaan, sokongan mereka terhadap kerajaan tidak berbelah bagi. Jika mereka tidak sokong kerajaan tumbang dah  Najib/Rosmah  dah lari ke Kazakhstan dan Mamat Kutty dah ke India. Antara kerajaan dan parti adalah perkara yang berlainan, jika BN menang BN jadi kerajaan dan jika PR memang maka PR pula yang menjadi kerajaan. Kakitangan awam bukan bekerja dengan Umno/BN tetapi mereka bekerja dengan kerajaan yang mereka sendiri yang memberi mandatnya. 

Nak ugut buat apalah jika tidak boleh membezakan antara kerajaan dengan parti. Taat kepada kerajaan yang diberi mandat tidak sama dengan taat kepada mana-mana parti politik yang mereka suka. BN menang ke atau PR menang ke, mereka tetap akan taat bekerja kerana gaji yang mereka terima setiap bulan bukannya daripada Umno tahi hidung masin tetapi dari sumber rakyat sendiri. Zaman ugut-ugut ni dah ditelan zaman dah, bukannya seperti awal-awal kemerdekaan yang mana semua maklumat adalah dari kerajaan sendiri. Pasal itulah ditubuhkan Jabatan Penerangan, supaya senang makcik-makcik, pakcik-pakcik ditipu hidup-hidup. Nak baca lebih lanjut, Klik Disni
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular