Translate

Selasa, 24 Disember 2013

Adakah Laman Sesawang Anda Selamat?.


Isu pengintipan oleh kuasa besar dunia telah mengegarkan dunia di mana agensi perisikan Amerika NSA dilaporkan telah mengintip lebih 1 bilion panggilan, tulisan di laman-laman sosial dalam masa satu hari. Adakah anda merasa selamat walau pun anda menganggap yang anda bukan sesiapa pun untuk di intip.

Bagaimana cara anda di intip tanpa anda sendiri sedari dan untuk pengetahuan anda, ada beberapa cara bagaimana laman anda di intip iaitu kebanyakkannya adalah melalui satelit. Sebagai contoh, laman saya yang bukan sesiapa pun telah di intip sebanyak 649 kali melalui satelit, 590 kali melalui fasific region dan 307 kali dengan menggunakan anonymous.

Jika laman saya yang bukan sesiapa sahaja pun di intip lebih dari 1,500 kali, apa pula laman-laman yang lebih terkenal. Intipan ini bukannya dilakukan oleh kuasa luar luar sahaja malah kerajaan kita sendiri terlibat sama dalam pengintipan terhadap rakyatnya sendiri. 

Sebenarnya saya sudah lama saya mengetahui akan perkara ini tetapi saya hanya berdiam diri sahaja. Oleh kerana ia sudah heboh di perkatakan maka perlu saya mengingatkan anda semua akan perkara ini. Dalam keadaan kerajaan yang semakin tertekan dengan desakan rakyat dengan anda sebagai pemain utama yang menyebarkan maklumat salah guna kuasa dan salah laku pemimpin kepada rakyat maka adalah perlu anda berhati-hati dalam menyalurkan maklumat anda.//Musafirlalu

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular