Translate

Rabu, 26 Ogos 2009

Senator Edward M Kennedy Meninggal Dunia.

Senator Edward M Kennedy telah meninggal dunia setelah berjuang melawan Tumor Otak, beliau berusia 77 Tahun. Selama setengah abad menjadi Senator didewan Senat Amerika, beliau yang diingat oleh rakyat Amerika sebagai perjuang untuk kelas bawahan (tetapi hidup mewah), yang mana keluarga Kennedy cukup terkenal di Amerika sebagai keluarga politik Amerika.
Kennedy terpilih menjadi anggota Senat pada tahun 1962, ketika abnagnya John F Kennedy menjadi Presiden Amerika. Harapan beliau untuk menduduki Rumah Putih berkecai pada 1969 kerana skandal yang dikenali sebagai 'Chappaguiddick iaitu pelanggaran kereka yang membawa maut kepada seorang gadis.
Kennedy yang dikenali oleh keluarga, kawan dan lawan dengan gelaran Ted, telah menghentikan cita-citanya untuk menjadi Presiden Amerika Syarikat pada 1980 dengan pidato perpisahannya yang disiarkan diseluruh Amerika iaitu, " Untuk semua orang peduli telah perhatikan kita, pekerjaan berlangsung, menyebabkannya bertahan, harapan masih hidup dan mimpi akan pernah mati." (apa punya pidato tah).
Senator paling lama dalam sejarah Amerika, beliau telah di diagnosis dan didapati mengalami Tumor Otak pada Mei 2008 dan menjalani pembedahan dan kemoterapi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular