Translate

Rabu, 26 Ogos 2009

Najib Enggan Dedah Kenapa BN kalah Di Permatang Pasir .

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, beliau tahu faktor yang menyebabkan kekalahan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir semalam tetapi enggan mendedahkannya.
Menurut beliau, BN telah mencuba yang terbaik pada tetapi ada faktor tertentu yang menyebabkan kekalahan itu.
Bernama melaporkan, Presiden Umno itu juga enggan mengulas apakah kesilapan yang telah dilakukan BN pada pilihan raya berkenaan.
Beliau hanya dilaporkan berkata: "Saya tahu apa sebabnya".
Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula menyifatkan isu yang melibatkan calon mereka, Rohaizat Othman, juga menjadi faktor kepada kekalahan BN.
7 Mac tahun lalu, pendaftaran Rohaizat sebagai penguambela dan peguamcara dibatalkan oleh jawatankuasa disiplin Majlis Peguam.
Beliau mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Tinggi berikutan keputusan Majlis Peguam itu, di mana mahkamah menolak rayuannya 12 Ogos lalu.
Presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan berkata, salah laku yang menyebabkan beliau dipecat melibatkan wang pemegang amanah Koperasi Pekebun Getah.
Walaupun Muhyiddin mengaitkan isu Rohaizat sendiri antara faktor kekalahan BN, Pengarah Pilihan Raya BN yang juga Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kelihatan tidak sependapat dengan Muhyiddin.
"Penduduk memberi mesej bahawa mereka tidak mahukan perubahan, jadi kita jangan salahkan calon, jangan juga salahkan jentera," sebuah akhbar harian memetik Menteri Pertahanan itu berkata.
Rohaizat sendiri meletakkan kegagalan pengundi Cina menunaikan janji untuk menyokongnya sebagai punca kekalahan.
"Saya sedih dengan hakikat bahawa masyarakat Cina di sini gagal menunaikan janji mereka untuk menyokong.
"Mereka gagal memahami konsep pembangunan yang cuba dibawa oleh BN kepada rakyat Permatang Pasir," Malaysian Insider memetik beliau berkata.
Calon PAS, Ustaz Mohd Salleh Man menang dalam pilihan raya kecil itu dengan mendapat 9,618 undi berbanding 5,067 diperolehi oleh Rohaizat.
Beliau menyifatkan kejayaannya itu membuktikan kerjasama erat antara komponen Pakatan Rakyat (PR) yang sentiasa menjalin hubungan baik.
"Saya yakin Pulau Pinang akan terus kekal di bawah kerajaan PR," katanya.(Harakah)


Ulasan Musafirlalu............

Memang DS Najib tahu punca kekalahan tersebut dalam beberapa perkara, antaranya duit poket. Mereka tidak memberi duit poket kepada pengundi Permatang Pasir untuk digunakan pada hari raya Aidilfitri. Jadi, itu satu punca kekalahan BN yang mana Umno tidak menaburkan duit asli, tetapi mereka memberi duit palsu kepada penduduk Permatang Pasir. Maka kemarahan penduduk Permatang Pasir telah di terjemahkan didalam kertas undi mereka.

Faktor kedua pula ramai ahli-ahli Umno yang tidak keluar mengundi disebabkan, duit yang mereka dapat itu adalah palsu. Ini diketahui oleh mereka apabila mereka keluar bershopping untuk keperluan hari raya, dalam masa membuat bayaran penjaga kaunter telah memberitahu mereka yang duit itu adalah palsu.

Faktor ketiga pula, para pemimpin Umno menjadi alim seketika di bulan Ramadhan ini. Untuk mengelakkan amalan puasa mereka menjadi sia-sia, maka mereka tidak menghulurkan duit poket. Para pemimpin Umno beranggapan dibulan Ramadhan yang mulia ini, rasuah tidak dibenarkan.

Kalau dilakukan juga, maka kurus lah puasa mereka, seperti mana mereka menangguhkan hukuman sebat ke atas model yang dikenakan 6 sebatan. Alasan yang diberikan ialah kerana menghormati bulan Ramadhan.( alim juga pemimpin Umno .......rupanya)

Faktor keempat pula lebih tertumpu kepada calon mereka sendiri iaitu Rohaizat. Kerja beliau di masa kempen ialah buat penafian............ apa orang kata kamu nafi ............ apa orang tuduh kamu nafi ............ orang tuduh kamu seleweng wang pelanggan............ kamu nafi ............. orang tuduh kamu berbini dua............ kamu nafi.............. orang tuduh kamu pecah amanah............ kamu nafi........... mungkin itu arahan daripada Tok Zahid.

Sebenarnya isu calon tersebut timbul, adalah daripada Umno sendiri. Pakatan Rakyat bukannya tahu sangat, tapi dah seperti 'orang mengantuk disorong kan bantal'. Apa lagi.......... gunakan aje lah ............ itulah sikap sebenar Umno........... apabila mereka tidak dicalonkan........... maka mereka akan menikam belakang ......... yang mendapat labanya........... kita lah............ tak payah cari maklumat............ tetapi maklumat datang bergolek-golek........... sampai tak menang tangan untuk menahannya............ terima kasi............ Umno............ di atas segala maklumat ............. yang kome berikan.

Yang paling sedih dengan kekalahan BN ialah Zahid Hamidi, kerana 'Jiwa Murni' yang dibawanya tidak dihargai langsung oleh pengundi Permatang Pasir. Kamu Zahid ............ apa pasal bawa ...........'Jiwa Murni'.................. bukannya boleh buat belanja .............. lain kali bawa lah ............. 'Jiwa Pulus'................ barulah dapat sokongan macam kat ............ Manek Urai.

Zahid............ penduduk bukannya tidak mahu perubahan.............. mereka mahu perubahan ........ kerana itulah mereka mengundi calon PAS ............. bukankah itu satu perubahan............. jika mereka tidak mahu perubahan............ pasti mereka akan mengundi calon BN................ Jadi......... janganlah bersedih ............... mereka dah menyatakan........... yang mereka mahukan perubahan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular