Translate

Senarai Blog Saya

Khamis, 19 November 2009

4U2C :Bila Gendang Perang Berbunyi..

Sekarang timbul semula sebahagian daripada 20 kotak yang dilaporkan oleh Ezam. Serangan daripada bekas-bekas pembantu DSAI mula kedengaran kembali. Apa motifnya........... tak lain dan tak bukan ialah salah salah satunya................ keputusan mahkamah yang memihak kepada speaker Kedah.............. secara tak langsung akan mewarnai krisis di Perak yang hanya menunggu keputusan sahaja.
Banyak lagi akn berlaku sumpah menyumpah................ yang sememangnya ada dijual kat kedai-kedai............ baik kedai Melaya atau pun kedai Cina................ Apa berbagai jenis sumpah dijual............. bagitau sahaja yang mereka mahu..
Apabila aku buka blog Kickdefella................ bukan main ramai lagi menyokong beliau............... ada juga yang menganggap bertapa mulianya beliau............. maka aku kutip lah salah satu komen yaang memuji akan kebaikan beliau............ inilah komen tersebut.
Saya orang kedah yang dah menetap di kg demit lebih dari 10 thn. Saya kenal tuan syed walaupun tak rapat dengan beliau. Bercakap pun boleh dibilang dengan jari. Setiap hari saya harus lalu dihadapan rumahnya kerana rumahnya merupakan laluan utama di kg demit. Saya tak pernah tinggal komen disini, tapi kali ini saya benar2 rasa terpanggil bila lihat beberapa komen yg mempertikaikan keikhlasan beliau hinggakan soal ibadah beliau sekeluarga turut dipersoalkan. Alhafidz hingga sanggup mengatakan tuan syed kafir di hati! masyallah adalah tuan alhafidz kenal dgn tuan syed? Sejak tuan syed menetap di kg demit beliau & isteri banyak membantu keluarga susah di kg demit. Kak Som & arwah Pok wi selalu dijengah oleh tuan syed & isteri, sah sekeluarga, pak jusoh sekeluarga. Boleh tanya jiran dekatnya mok teh, telur burung puyuhnya dibagi sama rata untuk semua jiran2, diberinya pula untuk mok teh berniaga di pasar berek 12. Bila Derma ramadhan tahun pertama beliau tinggal disini, saya saksikan dgn mata kepala saya waktu melintasi rumahnya. Zakat bulan puasa tak usah cakap, org mari tak berhenti dirumahnya setiap tahun. Ramai org kampung tau perkara ini. Tuan syed suami/isteri tak ada dirumah duit zakat ditinggal pada pembantunya. Bahkan seorang pemuda pattani yg dtg menjual minyak 6 bulan sekali pun menceritakan bagaimana beliau dijamu dan makan tengahari bersama keluarga tuan syed sewaktu tuan syed beli minyak panas darinya. Bukankah ini semua ibadat namanya? Anak2 lelaki tuan syed sembahyang subuh sebelum ke sekolah. Saya tau sbb anak2nya sembahyang di ruang tamu dan boleh dilihat melalui tingkap. Isterinya boleh dilihat bertelekung pada jam 10-11pagi (isteri saya cakap). Kalau waktu tu maknanya sembahyang sunat dhuha la. Tuan alhafidz lakukan sembahyang dhuha? Setiap kali musim hujan, dalam hujan lebat tuan syed akan pacakkan kayu2 yg diikat dgn plastik di sepanjang longkang si jalan utama. Bimbang bila air penuh longkang tertutup kereta yg lalu lalang akan termasuk dlm longkang. Sampai sekarang ada lagi kayu2 tu sbb naik air bah baru ni. Perkara ini yang saya boleh lihat dengan mata saya. Setiap petang tuan syed n keluarga main bolasepak, main kriket la sampai pelik budak2 kampung tengok tuan syed sekeluarga main apa, tanam pokok ( keluarga ni memang rajin bercucuk tanam, puas jiran merasa ). Jadi saya nasihatkan mereka2 yg tak kenal atau tak biasa lihat mereka sekeluarga, jangan sesuka hati suruh orang bertaubat kerana anda sendiri seharusnya yg harus bertaubat dan minta maaf dari mereka sekeluarga. Buat tuan syed sekeluarga, saya harap tuan syed bersabarlah. Nanti saya mari untuk bincang pasal rukun tetangga. Salam. Dr Nazir.
Terharu juga bila membaca akan kebaikkan beliau itu............. payah nak cari orang semulia beliau............... kalau ikut perpatah orang-orang tua dahulu........... jika nak tahu kebaikkan seseorang itu, tanyalah kawannya............ Tetapi jika ingin mengetahui keburukkannya, tanyalah musuhnya.
Aku ni bukan ni bukan nak pertikaikan bukti-bukti yang telah beliau hebohkan............ Sehinggakan menantu Tuan Guru, Abdul Ariffahmi CEO Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) telah diminta oleh TGNA meletak jawatan............... Satu kejayaan yang besar buat kamu......... Kickdefella........... jika berita yang dilaporkan itu benar.
Tetapi yang menjadi kemusykilan aku yang tak sepandai engaku............. kenapa isu ini timbul setelah kamu dipecat dari PMBK............. andainya kamu seorang yang beragama Islam.............. apatah lagi dengan akhlak mulia kamu seperti ceritakan oleh Dr. Nazir itu............. maka kamu tidak ubah seperti barua pencacai.............. yang kamu pentingkan bukan akhirat tetapi dunia semata-mata................ sedangkan TGNA telah memberi peluang kepada sesiapa sahaja dan juga kepada SPRM 25 jam sehari untuk menyiasat.............. sekiranya adanya berlaku rasuah dan salahguna kuasa didalam pentadbiran beliau.
Sekarang orang tidak akan menganggap kamu wira............... tetapi seorang yang tidak jujur, tidak amanah, gila kuasa, gila jawatan, bila kekayaan dunia.................. apa yang kamu pertontonkan kepada jiran-jiran kamu itu................ hanyalah sendiwara sahaja............... baik diluar tetapi jahat didalam................ apakah tidak benar dengan dakwaan yang kamu ada memohon jawatan sebagai CEO kepada salah satu anak Syarikat Perbadanan Negeri Kelantan............... dengan gaji rm 10,000 sebulan............. tetapi telah ditolak.
Kamu sebenarnya hanyalah berwatakkan Islam semata-mata.................. tetapi seorang yang tidak boleh memegang amanah................ apabila diberi amanah, kamu mengkhianati amanah yang diberikan.........andainya kamu seorang yang mempunyai maruah dan ada sedikit kejujuran pada diri kamu............... pasti kamu akan melaporkan segala perkara yang melibatkan salahguna kuasa dalam kerajaan Kelantan kepada SPRM.
Apakah kamu takut kehilangan pekerjaan................. andainya kamu melaporkan kepada SPRM sebelum kamu dipecat............. Anjing pun pandai menghormati tuan yang sentiasa memberi makan kepadanya............. jika tuannya terlepas sehari tidak memberinya makan................... ia tidak sesekali akan mengigit tuannya.
Tetapi kamu bukan sahaja mengigit.............. malah habis rumah tuan kamu selongkar............ termasuk rumah-rumah kawan kepada tuan kamu................ ini sikap manusia yang akan melakukan apa sahaja............. supaya ada respons dari seseorang untuk mengambil kamu untuk dijadikan barua mereka............ itulah kejahatan yang aku nampat pada diri kamu............... walaupun aku tidak mengenali kamu............ tetapi dari tulisan kamu itulah yang mendedahkan segala sikap dan sifat kamu yang sebenar. Greennpages 4U2C
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular