Translate

Senarai Blog Saya

Ahad, 31 Januari 2010

Penyerahan Diri Aduka Di Kelantan Umpama Menegak Benang Basah.

Apabila mendengar akan cerita disebalik penyerahan diri AT di Kelantan bukan di Negeri Sembilan, umpama cuba menipu pentaksudnya. Hakikatnya, itulah sikap sebenarnya Aduka,  manusia yang sentiasa bercakap besar tetapi mempunyai hati yang pengecut. Jika beliau sorang yang berani, kenapa menyusahkan mentuanya walau apa pun alasan yang diberikannya.

Kenapa aku mengatakan begitu, kerana jika beliau tidak pulang ke Kelantan pasti rumah mentuanya tidak digeladah. Mengikut siasatan polis, polis akan mengeledah mana-mana rumah yang menjadi persinggahnya semasa pemburuan sedang dilakukan. Seandainya beliau bersembunyi dirumah kawan-kawannya di Negeri Sembilan pun, polis tetap akan mengeledah sebagaimana pengeledahan dirumahnya adalah sasaran utama.

Sebelum itu yang menjadi kemuskyilan aku lah................ beliau kata dah berkahwin............... tetapi dalam rayuannya pula.............. beliau mengatakan akan melangsungkan perkahwinannya.............. mana satu betul ni.............. bukankah lebih baik kata.............. aku dah nikah............. cuma untuk majlis persandingan sahaja yang belum............. kan senang............... baru orang faham............... Dan untuk makluman aku pulak.......... bersanding ni amalan agama Hindu............ dalam Islam tak ada bersanding-sanding............... ooooooppppppss lupa................ dia ni bukan suka sangat ikut amalan Islam............. kuno katakan.............. kalau tak, takkan Iman-Iman besar 4 mazhad dimaki hamunnya.

Jadi.......... jika orang mengatakan yang beliau cuba melarikan diri ke Siam ada asasnya kerana Kelantan bersempadanan dengan Siam. Mungkin juga atas nasihat mentuanya yang membuatkan beliau menyerah diri. Usahlah memberi berbagai alasan nak hantar isterilah........... nak itulah............. nak inilah.............. hakikat sebenarnya............. memang nak lari............... tetapi bila dah tak ada harapan............... terpaksalah menyerah diri.

Yang lucunya............. geng-geng pencacai dia kata............. macam mana nak lari ke Siam........... duit pun tak ada............. maka mereka pakat-pakat kumpullah sikit sorang............... untuk makan minum dan isi minyak............. hai, takkan sampai gitu sekali pokainya............ dengar-dengar income mengalah elaun exco............. takkan nak makan minum ke Kelantan pun tak ada duit.
Berapalah sangat belanja kalau setakat makan minum sehari untuk pulang ke rumah mentua................ kalau dah sampai kat Kelantan............ takkanlah sampai hati mentua tak nak bagi makan............. yang bebenarnya mesti betul-betul nak larikan diri............... pakat fikirlah sendiri dengan akal yang waras............. lojik akal........... oleh kerana Aduka suka pakai lojik akal.............. jadi kita pakai lojik akal jugalah.

RM 150 tak cukupkah untuk perjalanan dengan Waja (kalau dia pakai kereta Waja)................ campur makan minum............. campur tol dan minyak............... Kalau nak menipu tu biarlah lojik akal.............. usahlah temberang dengan bermacam-macam alasan............... maka mentualah yang menjadi mangsanya............. tempat mengadu katakan.

Mungkin juga bila beliau lari ke rumah mentuanya di Kelantan, beliau telah diperli oleh mentuanya........ kamu macam jantan tak ada anu............ cakap ajer besar............ tetapi di hati sebenarnya pengecut. Lepas itu kerana nak menutup malu........... macam-macam ceritalah dikarangnya. Untuk menunjukkan yang beliau seorang jantan............. berani buat berani tanggung.

Aku rasalah........... sebenarnya beliau memang nak lari ke Siam.................. mungkin nak minta tolong dengan Raja Bhumipol.............. kut-kut raja Bhumipol boleh tolong................. boleh minta suaka politik dengan kerajaan Siam............. manalah tahu............ orang macam ni bukan boleh dipercaya sangat............ autanya lebih............ aku ingat Aduka ni anak jantan............... rupa-rupanya jenis aaauuuuuwwwww jugak.

Macam orang kata le............ tahi je besar.............. hati kecut nak mampooooooos............. oleh kerana Raja Bhumipol tak boleh tolong............. terpaksalah menyerah diri................ nasib kamulah jalob............ kesian tu memanglah kesian sesama blogger.............. tetapi bab-bab hina Sahabat r.a. yang aku tak boleh terima............ yang lain tu............. lantak kamulah nak maki hamun banyak mana............. selagi kamu mampu pikul.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular