Translate

Senarai Blog Saya

Isnin, 13 Februari 2012

Kenapa Umat Islam Di Larang Menyambut 'Valentine Day'.

Image Detail
'Valentine Day' atau 'Hari Menyambut Kekasih' yang jatuh pada setiap 14 Februari disambut oleh orang Kristian diseluruh dunia. Umat Islam dilarang menyertai sambutan hari tersebut walau bagaimana cara pun kerana ia adalah sambutan kedua terbesar selepas 'Hari Natal' oleh orang Kristian. Kerana kejahilan dan kurang kefahaman agama telah membuatkan umat Islam baik dari peringkat bawahan sehinggalah ketahap pemimpin telah mengagung-agungkan sambuatan 'Hari Kekasih'. 

Islam tidak menghalang penganut agama lain menyambut hari tersebut tetapi tidak bagi umat Islam kerana ia melibatkan akidah yang tidak boleh dipandang ringan. Jika kerajaan yang dikuasai oleh Umno menganggap Malaysia adalah sebuah 'Negara Islam', mereka tidak patut memandang ringan sambutan ini. Mereka patut mengharamkan pemuda-pemudi Islam dari turut serta meraikan 'Valentine Day' dengan memberi penerangan tentang perkara ini.

Tetapi kerana kejahilan yang ada pada pemimpin Umno, mereka bukan sahaja tidak menghalang tetapi mereka sendiri menyambutnya. Bagi umat Islam, apakah kebaikkan yang ada pada tarikh 14 Februari yang mereka sanjungi sedangkan mereka tidak mengetahui sejarahnya. 

Siapakah Santo Valentino?
i.

Santo Valentine adalah nama seorang paderi yang dianggap pelindung orang bercinta. Dia dihukum mati kerana melanggar perintah yang dibuat oleh Maharaja Claudius II Gothicus. Maharaja Claudius melarang pemuda-pemuda bujang dari berkahwin. Dia menganggap tentera yang masih bujang jauh lebih berprestasi berbanding yang sudah berkahwin. Perkara ini ditentang oleh Valentino dan tanpa pengetahuan Maharaja Clausdius, beliau telah mengahwinkan pasangan pemuda-pemudi. Valentino telah dihukum pancung di Rome pada 14 Februari 270 M (ada sumber kata 269 M) dan dikebumikan di tepi jalan Flaminia. Pada tahun 496 M,  pihak Vatican yang diketuai oleh Paus Glasisus I telah menjadikan kisah ini sebagai satu perayaan dengan nama St.Valentine's Day sebagai menghormati Santo Valentino yang dirayakan pada setiap 14 Februari.

Hari Valentine yang jatuh pada 14 Februari selalu dikait dengan kasih sayang. Benarkah hari Valentine itu hari untuk menebar kasih sayang?. Bila diteliti lebih lanjut Valentine's Day adalah sebuah acara keagamaan Romawi yang menyembah Dewa Lupercus (dewa kesuburan, padang rumput dan haiwan ternakan). Juga dihubungkan dengan penyembahan Dewa faunus sebagai dewa alam semesta dan pemberi wahyu dan diadakannya di bukit Falatine.

Upacara dimulai dengan mengorbankan beberapa ekor kambing dan seekor anjing lalu dua dua pemuda dibawa kesebuah altar. Sebilah pisau yang berlumuran darah disentuhkan ke kening mereka dan mereka harus tertawa. Setelah itu darah dikening dibersihkan dengan kain wol yang dicelupkan kedalam susu. Kemudian mereka dibagi menjadi dua kelompok dan berlari kearah yang berlawanan mengelilingi bukit dan tembok kota Falatine. Mereka mencambuki wanita yang dijumpai guna mengembalikan kesuburannya. Namun para wanita itu dengan senang hati menerima cambukan tersebut. Pada masa pemerintahan Maharaja Constantin (280-337 M) baru upacara tersebut mendapat tambahan. Maharaja pertama yang memeluk agama Nasrani memberi peluang kepada gereja untuk memberi pengaruhnya. Acara tambahannya dimulai dengan puisi-puisi cinta yang disampaikan para gadis dan diletakkan dalam sebuah jambatan kemudian diambil oleh para pemuda. Setelah itu mereka berpasangan dan menari yang diakhiri dengan tidur bersama yang lengkap dengan penzinaannya.

ii.

Mengikut cerita kedua, Valentino adalah seorang paderi yang berjaya memurtadkan lebih sejuta umat Islam Sepanyol selepas kekalahan kerajaan Islam disana. Apabila Sepanyol berjaya ditawan oleh tentera Salib, umat Islam yang ditawan telah diseksa dan dibunuh dengan kejam. Pada ketika itulah Valentino memainkan peranannya dalam usaha memurtadkan umat Islam. Mereka telah diberi pilihan, diseksa dan dibunuh atau dibebaskan dengan syarat memeluk agama Kristian. Dalam masa yang sama, beliau telah jatuh cinta kepada seorang gadis Kristian yang bernama Isabella. Tetapi cinta mereka terhalang disebabkan seorang paderi tidak dibenarkan berkahwin mengikut ajaran Kristian kerana Nabi Isa a.s. sendiri tidak berkahwin.

Oleh kerana cintanya kepada Isabella, Valentino telah membawa perkara ini kepada pihak atasan di Rome yang mana satu perbahasan telah dilakukan. Selepas itu pihak Pope telah mengeluarkan dikri dengan membenarkan paderi Valentino berkahwin dengan kekasihnya Isabella. Ini adalah perkara pertama dalam sejarah agama Kristian yang mana paderi Valentino adalah paderi pertama yang dibenarkan berkahwin. Kebenaran yang diberikan oleh pihak gereja kepada paderi Valentino kerana jasa-jasanya yang besar, iaitu memurtadkan umat Islam di Sepanyol. Beliau juga telah diangkat sebagai seorang Santo oleh pihak Vatican di Rome.

Apa pun visi cerita ini, amat menyedihkan bagi umat Islam yang turut sama merayakannya tanpa memikirkan apakah kesannya terhadap akidah pada diri masing-masing. Inilah agenda yang dilakukan oleh Zionis dalam usaha mereka memerangi umat Islam secara halus. Paling malang adalah para pemimpin negara umat Islam yang turut serta dalam agenda ini sebagaimana Malaysia yang diketuai oleh Najib telah menyertai rejim Zionis yang mengenakan sekatan terhadap Iran, negara umat Islam. Inilah hasil yang diperolehi oleh penjajah yang memberikan kemerdekaan kepada negara yang telah mereka jajahi. Mereka meninggalkan anak-anak didikan mereka dengan pemikiran yang berasaskan ideologi sekularisme.

thaipusam najib 070212
Dihadapan warga marhaen, mereka menyumpah seranah rejim Israel laknatullah tetapi dalam masa yang sama, mereka berdagang rejim Israel. Apa yang berlaku di Asia Barat ketika ini adalah saham yang Malaysia laburkan bersama dengan rejim Amerika dan sekutunya. Penaklukan negara umat Islam Iraq oleh rejim Amerika dan sekutunya pun adalah jasa daripada Malaysia yang ketika itu berada didalam Majlis Keselamatan PBB. Malaysia telah memberi undi kepada penjajahan rejim Amerika hanya dengan satu panggilan talipon daripada Bush kepada Mahathir. 

najib thaipusam 2011
Tidak dapat dinafikan umat Islam di Malaysia rosak disebabkan oleh Umno kerana bagi Umno, mereka tidak peduli akidah umat Islam asalkan mereka kekal berkuasa. Bagi Umno, akidah umat Islam di Malaysia adalah barang dagangan yang boleh dijual beli sebagaimana mereka berdagang dengan musuh Allah s.w.t. Akidah umat Islam adalah barang mainan yang boleh disepak seperti bola sebagaimana Najib 1Malaysia lakukan semasa perayaan kaum Hindu Thaipusam, Malah patung Najib 1Malaysia lebih tinggi dari patung dewa Hindu di Batu Cave.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular