Translate

Selasa, 23 Oktober 2012

Kenapa Najib Tidak Terkejut Sumbangan RM40 Juta Untuk Umno Sabah.


Jika pemimpin tertinggi seorang yang amanah, pasti beliau akan terkejut dengan jumlah yang cukup besar untuk sumbangan politik Umno Sabah. Bagi pemimpin yang beramanah, perkara ini bukan perkara kecil kerana bila seseorang menyumbang sebanyak RM40 juta pasti mereka mahu pulangan yang lebih besar dan projeknya pula mestilah melibat bilion. Walau apa pun penafian yang dilakukan oleh Najib, sumbangan tersebut pasti melibatkan Ketua Menteri Sabah, Musa Aman.

Pada April lalu, laman web Sarawak Report telah mendedahkan dokumen daripada ICAC yang didakwa menunjukkan seorang peguam di Sabah memasukkan sejumlah USM 30 juta (RM92 juta) ke dalam akaun di bank Switzerland yang dimiliki Musa Aman. Michael Chia yang dituduh sebagai mempunyai kaitan dengan kes Musa Aman merupakan pelabur balak yang banyak menjalankan urusan dengan syarikat British Virgin Islands yang secara langsung melibatkan peguam tersebut.

Najib menjelaskan pemberian dana RM 40 juta kepada Umno Sabah adalah bertujuan derma politik dan ia bukannya satu kesalahan kerana ia melibatkan Umno atau BN dan yang menjadi kesalahan ialah apabila parti-parti dalam Pakatan Rakyat yang menerimanya. Atas sebab itulah tiada merit untuk SPRM  menyiasatnya kerana SPRM adalah parti komponen BN sebagaimana PDRM, SPR, JPN, HAKIM dan Jabatan Imigresen.

Bagi Najib, sumbangan ini bukannya banyak sangat pun sampai nak diperbesarkan jika hendak dibandingkan sebentuk cincin yang Rosmah pakai. Jika seorang bertaraf Ketua Menteri mendapat komisen sebanyak RM 92 dan RM 40 juta, berapa pula yang dipulun oleh Najib dan Rosmah. 

Jika mengikut apa yang dibelanjakan oleh bini Najib yang suka berbelanja mewah seperti cincin RM 72 juta, beg tangan yang paling murah RM 92,000, rantai leher RM 3 juta, menginap dihotel RM 100,000 satu malam dan bermacam-macam kemewahan, kita boleh andaikan yang mereka telah mengumpul lebih dari RM 2 bilion sejak menjawat jawatan FLOM. Anda kira sendirilah jika dicampur dengan penabungan beliau sejak berumur satu hari.

Siapa Michael Chia

Michael Chia ditahan pada 14 Ogos 2008 di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong apabila wang berjumlah RM 40 juta (SGD 16 juta) ditemui dalam bagasinya ketika mahu menaiki pesawat yang menghala ke Kuala Lumpur.

Michael Chia ditahan dan didakwa atas tuduhan pengubahan wang haram dan beliau memberi tahu penyiasat agensi anti rasuah Hong Kong (ICAC) bahawa wang tersebut adalah untuk Ketua Menteri Sabah, Mr Musa Aman.

Yang menjadi tanda tanya kita ialah siapakah Mr X yang menyerahkan wang sebanyak SGD 16 juta kepada Michael Chia di Kota Kinabalu sebelum beliau ditahan di Lapangan Terbang Hong Kong. Yang nyata beliau (Chia) hanyalah keldai kepada Musa Aman. Andainya tangkapan ini tidak berlaku, pasti ia sudah masuk ke kantung Musa Aman dan bukannya dana untuk Umno Sabah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular