Translate

Senarai Blog Saya

Khamis, 20 Ogos 2009

Pengerusi SPR Mula Sakit Kepala.

Tan Sri Abdul Aziz,,,,, Pengarah Suruhanjaya Pilihan raya. Yang banyak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang penuh dengan kontravesil. Sejak mengambil alih jawatan tersebut daripada Tan Sri Rashid.. Banyak kenyataan beliau lebih memihak kepada Umno. Yang mana, kenyataan beliau di ibaratkan lebih kuah daripada nasi.
Beliau mencadangkan agar calon-calon yang akan bertanding mestilah sihat tubuh badan. Ini memandangkan banyak pilihan kecil telah belaku sejak beliau memegang jawatan tersebut.............. pening-pening......... makin ...... dielak..................... makin menjadi-jadi pulak............. pilihan raya ni.
Ini yang buat ....... aku ....... betul-betul........ geram ni........ tak ada masa........ rehat langsung......... Apa yang patut aku kalukan.......... supaya .........tiada lagi ......... pilihan raya kecil........ dah nasib badan......... inilah yang dikatakan.......... dah nasib badan........... silap betul lah.......... jadi barua........... Umno........... betul-betul............. dah jadi............. macam lembu dicucuk ............ hidung.
Ini semua......... hang punya........... pasal laaaaaaaa............. aku pulak yang menjadi.............. mangsanya..... kalau tak ikut........... periuk nasik ............ aku pulak yang menjadi ............ mangsanya........... hang ni........ betul-betul......... menyusahkan aku ajeeeee......... wahai Najib. Selepas ........ seorang ........... seorang ........... adun yang ........... meninggal dunia............ apa yang aku nak.......... lakukan sekarang ini ............ Ini................ kena ubah .............. secara ......... besar-besaran......... peraturan dalam ............. Suruhanjaya pilihan raya .............. nanti nak ........... fikir............ apa patut aku kena ubah. Aku tak bagi buat......... barong panas............. mereka buat barong sejuk......... aku tak bagi........ buat rayu undi......... mereka buat-buat tak endah. Nak .......... marah............ Umno pun.............. sama aje 2 X 5 .............. siap dengan TPM.......... pun hadir sama ............. apa lagi aku............ nak buat.............. kalau marah .............. aku juga yang susah. Ini pulak.......... keranda Umno ke.............. keranda untuk aku.............. payah........... payah. Lagi marah......... lagi banyak............ bendera............. mereka pasang............. Umno......... PAS......... sama je. kenapalah kome ........ meletakkan beban.............. diatas kepala aku......... Ini sorang lagi............ yang betul-betul............ menyusahkan aku .............. tapi sekarang ............ dah lega sikit.............. tentang balak ini ............ pasal mentua dia............. dah tadak kuasa dah ........... senang sikit nak urus ............ dulu.......... sikit punya berlagak ............ mentang-mentanglah .......... menANTU kesayangan .......... pak mentua .................. tepi........tepi............ kamu sekarang............ duduk diam-diam .... kalau tak.......... aku ........... lekut-lekut kepala hang .......... pi main ........ jauh-jauh. Ok..... sekarang kamu dengar baik-baik, mulai sekarang aku nak ubah sikit peraturan Pilihan raya. Pasal kamu semua betul menyusahkan aku, sebagai orang yang paling berkuasa disetiap kali pilihanraya, maka disini aku letakkan syarat yang aku sendiri fikir dengan kepala otak aku yang ber IQ tinggi ini ialah :
  • Barong panas aku haramkan.
  • Kenderaan parti yang bawa pengundi tidak dibenarkan berada didalam lingkungan 5 kilometer.
  • Lepas itu, pandai-pandailah kamu berjalan ke tempat mengundi, tak kiralah orang tua ke atau pun OKU.
  • Perayu undi mestilah berada 5 kilometer dari pusat pengundi.
  • Bendera parti mesti berada daripada 500 meter daripada jalanraya.
  • Kalau nak merayu undi sebelum hari mengundi, mestilah dilakukan dalam rumah masing-masing.
  • Calon mestilah berumur bawah daripada 45 tahun, pasal MIC kata, umur 45 tahun masih boleh pegang jawatan pemuda.
  • Calon yang ada sakit-sakit tu, kirim salam lah, tak boleh jadi calon walau pun ada batuk sikit-sikit.
  • Wang pertaruhan sekarang adalah RM 200,000.00.
  • Borang calon sekeping RM 20,000.00, wang tidak akan dikembalikan walau pun menarik diri..
  • Diposit untuk tampal poster Rm 100,000.00.
  • Pada hari mengundi. perayu undi hanya dibenarkan merayu undi dirumah masing-masing.
  • Mengundi diwajibkan, sekiranya tidak mengundi akan didenda RM 10,000.00. MC-MC dari doktor kerajaan ke.... doktor swasta ke..... tak laku...... sorry ya.
  • Jika belaku kematian calon, ahli keluarga adun akan didenda RM 50,000.00.
  • Kalau adun letak jawatan secara sukarela atau paksarela, akan didenda sebanyak RM 500,000.00.
  • Perayu undi yang engkar kerana masih merayu undi akan didenda RM 25,000.00 dan mulut akan dijahit.
  • Kenderaan yang memasuki jarak tempat mengundi yang telah diwartakan sejauh 5 kilometer akan dirampas kenderaannya, didenda sebanyak RM 50,000.00 dan kakinya akan dipotong.
Dan beberapa lagi syarat-syarat akan difikirkan selepas pilihanraya Permatang Pasir.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular