Translate

Senarai Blog Saya

Isnin, 8 Februari 2010

Najib Kata Ulama Perlu Tuntas Dalam Transformasi Kefahaman

Apakah agenda yang diutarakan oleh Najib apabila meminta ulama supaya tuntas dala melaksanakan transformasi dan memahami secara mendalam pengertian terminologi yang berkait dengan politik antarabangsa, serantau dan nasional
 
Beliau juga melontarkan agar ia termasuklah berkaitan globalisasi, neo-kolonialisme atau imperialisme dan skala pengaruh gerakan tersebut terhadap akidah, budaya, pendidikan, politik dan ekonomi umat. Apakah beliau baru bangun dari tidur dengan idea-idea yang kononnya dilontarkan oleh beliau.

Atau juga kerana terlalu lama berada didalam gologan elit dan jarang turun keperingkat bawahan yang selama ini hanya mendapat maklumat yang sentiasa berada diatas meja bila masuk pejabat. Sememangnya beliau baru tersedar dari mimpi.
Inilah susahnya jika baru sekarang ingin mengambil tahu apa yang sudah berlaku di negara ini.Jika itulah yang ingin dikatakan, baik tak usah kerana perkara ini sudah lama dipriktikan oleh para ulama dan umarak di pihak pembangkang dan juga yang berkecuali daripada mana-mana politik.

Hakikatnya beliau sudah tertinggal kebelakang apabila mengatakan,"Tanpa kefahaman yang mendalam menyebabkan segala usaha kita menghadapi cabaran ini akan gagal atau kurang berkesan". Dan beliau berkata lagi,"warga ulama wajar menjadi warga dunia yang saling berkait, paling hampir dengan sumber terkini, dan menguasai kaedah berkomunikasi secara bestari dan mutakhir".
Malang sungguh buat Perdana Menteri One Malaysia kita ini, kerana rupa-rupanya beliau baru keluar daripada kepompong. Inilah masaalahnya apabila pemimpin yang kehidupannya dari kecil penuh dengan kemewahan dan tidak pernah merasa bahana keperitan hidup rakyat marhean. Jahil sungguhlah Perdana Menteri One Malaysia kita ini.

Apakah beliau menganggap ulama-ulama sekarang hanya mengajar agama semata-mata dan masih lagi berjubah, berkopiah dan berselipar Jepun. Mungkin disebabkan itulah bermacam-macam slogan beliau utarakan kepada rakyat. Berbagai slogan tok nenek, beliau ciptakan untuk rakyat yang kononnya masih lagi ditakuk lama. Sedarlah wahai Najib One Malaysia, ini bukan lagi zaman berseluar pendek dan berkaki ayam.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, ulama juga wajar duduk semeja bagi menangani krisis ekonomi global, memberi pandangan, dan merumuskan dasar ekonomi yang lebih adil, Islamik serta melindungi nilai moral dan kemanusiaan. 

Layakkah PM One Malaysia bercakap tentang Adil, Islamik, nilai Moral dan Kemanusian?. Sepatutnya beliau cermin dirinya dahulu sebelum menyebut nilai-nilai Adil, Islamik, Moral dan Kemanusiaan. Apakah beliau sedar apa yang beliau ucapkan itu tentang moral dan Islamik......... buang tabiat ke si Najib ni. Entah apa yang beliau mengarut................ demam kot. 
















Apatah lagi apabila beliau mahu supaya mereka sentiasa bersamping dengan ulama, mempelajari dan menimba ilmu ang yang dari ulama. Kepada siapa yang beliau tujukan apabila menyebut 'mereka'............ siapa 'mereka' tu............ Rosmah, Musa Hasan, Ghani 4 Tahil atau pun  beliau sendiri.

Beliau kata, "Jika timbul sesuatu isu dan tuduhan berkaitan isu agama, hendaklah terus bertemu atau menghadiri majlis penerangan dan penjelasan bagi mengetahui perkara sebenar dan bukan pergi mencari dari sumber yang tidak diketahui asas dan kebenarannya. Untuk itu, ulama mestilah konsisten mempersiapkan diri dengan mengikuti perkembangan semasa, tekun mengaji, dan memahami betul-betul sesuatu perkara yang baru timbul"

Beliau bagaikan ketam mengajar anaknya jalan dengan betul, kerana itulah Rosmah boleh dijadikan contoh yang bagus sebagai seorang 'Muslimah'. Seorang isteri Perdana Menteri One Malaysia yang warak, baik hati, tidak memandang dan merasa jijik memegang kanak-kanak terancat akal atau pun anak-anak yatim. Kerana kebaikkan budinyalah yang membuatkan beliau akan mengelap tangannya selepas memegang kanak-kanak OKU............. bukan saya yang kata........... tapi yang duduk kat hadapannya yang kata.


Berkaitan dengan agama, beliau berkata, "Ia bagi menangani sesuatu perkara itu dengan baik dan dapat mengeluarkan fatwa atau pandangan yang selaras dengan zaman dan bertepatan dengan Syariah Islam tanpa menimbulkan kontroversi dalam masyarakat".Nak tanya PM One Malaysia........... bila ulama keluarkan fatwa, apakah One Malaysia and Big Mama ikut ke?. 
Majlis fatwa kata pakai b@#$% haram, muka Big Mama berkilat-kilat.......... Islam kata rambut itu aurat....... Big Mama kata, nanti tak nampak subang belian dan  rantai mutiara........... Islam kata memeluk lelaki yang bukan muhrim haram............ Big Mama kata rugi, pasal dia segak dan lawa........... betul juga kata Big Mama.......... daripada orang lain peluk........... baik aku peluk dulu.Bila masa Umno ikut kata ulama............. ulama masuk Umno dalam keadaan suci tapi keluar pasti akan berbau tahi.
Lihatlah realitinya bagaimana Umno mengambil Islam pedoman, sebagaimana berlaku kepada seorang bekas menteri dari Johor yang tidak perlu saya sebutkan namanya. Dulu isterinya memang memakai tudung yang melambangkan sebagai seorang muslimah................ keturunan Syed katakan. 

Satu masa saya terkejut apabila melihat isterinya hanya memakai topi sahaja dan selepas itu, jika pakai tudung pun hanya menutup rambut semata-mata. Telinga dah tak tutup pasal nanti orang tidak nampak subang dan rantai leher. Itulah Umno............. siapa masuk........... pasti terkena tahinya............. cuma, banyak atau sedikit........... itulah bezanya.

Dan ulama yang berada didalam Umno pasti akan menjadi bisu, walaupun sebelum masuk Umno............... bukan main lantang lagi bercakap.............. Umno............ dulu................ kini................ dan akan ditalkinkan.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular