Translate

Senarai Blog Saya

Rabu, 26 Januari 2011

Dr M : Perbezaan Dalam Pengajaran Dalam Bahasa Asing Vs Belajar Bahasa Asing.

Dr Mahathir Mohamad (AP Photo)

Tun Dr Mahathir Mohamad mengatakan hanya di Malaysia di mana kerajaan membolehkan dan membayar untuk sekolah yang menggunakan bahasa asing untuk mengajar di sekolah-sekolah bertujuan untuk sebuah komuniti yang nenek moyangnya berasal dari negara asing.
 
Dalam posting terbaru di blog-nya pada hari Isnin, Jan 24, bekas Perdana Menteri berkata ada perbezaan antara pengajaran dalam bahasa asing dan belajar dan berbicara bahasa asing.
 
Dia menjelaskan pada wawancara oleh Nanyang Siang Pau dalam masalah ini setelah pembaca akhbar Dr Mahathir mengaku salah kerana di banyak negara, bahasa Cina diajar dan diucapkan.
 
Bolehkah saya menunjukkan bahawa ada perbezaan antara pengajaran dalam bahasa asing dan belajar (dan berbicara) bahasa asing.
 
Saya merujuk pada mengajar (media pengajaran) dalam bahasa asing tidak belajar bahasa asing. Belajar bahasa asing biasanya tidak hanya dibenarkan, tetapi digalakkan, katanya.
 
Dr Mahathir berkata tuntutan bahawa di Thailand ada sekolah yang menggunakan China sebagai media pembelajaran tidak benar.
 
Dia mengatakan ada sekolah antarabangsa yang tidak menggunakan bahasa kebangsaan Thailand, tetapi mereka tidak dibiayai oleh Kerajaan. sekolah antarabangsa serupa untuk melayani ekspatriat ditemui di banyak negara termasuk di Malaysia.
 
Beberapa warga juga pergi ke sekolah ini. Tapi mereka tidak seperti sekolah-sekolah Cina dan Tamil di Malaysia yang dibiayai kerajaan sekolah, katanya.
 
Dr Mahathir berkata bahkan di Singapura ada sekolah kerajaan tidak dibiayai di mana media Arahan adalah Cina atau Tamil.
 
Namun, pelajar harus belajar bahasa lain selain bahasa Inggeris, yang menjadi media pengajaran di Singapura.
 
Kebetulan dasar Kerajaan Singapura untuk menggunakan bahasa Inggeris sebagai media pengajaran daripada Melayu, Cina atau Tamil tidak berdampak di dalamnya yang dituduh sebagai anti-China, anti-Tamil atau anti-Melayu.
 
Secara nasional bahasa kebangsaan Singapura didominasi Cina Melayu tetapi Cina, Tamil dan bahasa Inggeris juga bahasa rasmi yang diajar dan boleh digunakan sebagai pengganti Bahasa Inggeris, katanya.
Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular