Translate

Sabtu, 2 Januari 2010

Letrik........ Oh Elektrik......

Tahun baru 2010 bermula dengan kenaikkan harga minyak........ baru sekejap elektrik kat kawasan Tambun terputus bekalan........... macam gula pulak jadinya............ boleh putus tiada dalam pasaran.......... Memang perkara seperti ini tidak dapat dihalang.......... kerja manusia tak sama dengan Allah............. ada salah dan silap.

Masaalahnya.......... TNB patut mengambil langkah yang sepatutnya.............. seperti sediakan payung sebelum hujan............ Sedangkan pengeluaran elektrik di seluruh Malaysia, baik daripada janakuasa milik TNB dan juga swasta ialah sebanyak 102.9 bilion Kwh.................
Penggunaan di seluruh negara sebanyak 95.98 bilion Kwh...........
Export sebanyak 2.524 bilion Kwh............
Lebihan sebanyak 4.396 bilion Kwh.............
Tetapi masih ada lagi RAKYAT DIDAHULUKAN yang masih belum menikmatinya.............. mungkin bagus juga dari satu aspek........... minda belum tercemar daripada pengaruh media elektronik.......... yang kebelakangan ini banyak kesongsangannya........ darisegi kewangan sudah jimat.

Jika dahulu sebulan dalam lingkungan RM 80-90 sebulan.............. sejak dua mejak ni dah menjadi RM 120-130 sebulan............ itu pun bukan pakai 24 jam sehari............. melainkan peti sejuk yang terpaksa menyambung hayat selagi belum rosak...........

Jika dah ada lebihan sebanyak......... 4.396 bilion Kwh............ kenapa masih ada lagi usaha untuk menambahkan kilang pengeluaran yang baru............. lagi banyak lebihan............ ada cam untuk menaikkan lagi tarif elektrik............ Bila RAKYAT DIDAHULUKAN bersuara............ maka bersuaralah TNB........... dengan alasan terpaksa menampung kenaikkan kos.

Pasal TNB terpaksa membeli elektrik daripada pengeluar swasta............ TNB terpaksa menampung elektrik yang berlebihan............ yang pasti terpaksa membeli kerana ia milik............. Kroni-kroni........... Maka yang menjadi mangsa ialah RAKYAT DIDAHULUKAN.............. One Malaysia and keluarga....... Kroni-kroni.......... yang berada di alam kayangan tidak akan merasa apa-apa impak........... pasal RAKYAT DIDAHULUKAN yang tanggung.

1 ulasan:

Unknown berkata...

Sy setuju sangat,
lg satu kadang2 bil TNB ni mencurigakan juga,
ada org komplain kadang2 jumlah kilowat yg di tulis kat dlm bil bulan lepas tidak dipotong dan terus di campur dgn bulan seterusnya.
mcm nak menipu je ,atau mungkin kerosakan mesin tapi yg jadi mangsa,kita pengguna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular