Translate

Khamis, 17 September 2009

Bagan Pinang : Bolehkah PR ( PAS ) Menang...........

Perdana menteri masih lagi membisu terhadap banyak kes membabitkan pencabulan undang-undang negara. Maka, tidak ada sebab untuk rakyat mengundi Barisan Nasional di Bagan Pinang, kata AJK PAS Pusat, Datuk Husam Musa.

Husam yang juga Exco kerajaan Kelantan berkata, ketika undang-undang dicabul, negara pula terpaksa berhutang RM95 bilion, pemulihan kedaulatan undang-undang masih belum berlaku walaupun sudah lebih lima bulan Najib Razak berada di puncak kuasa.


Misalnya dalam kes Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sendiri, siasatannya sehingga membawa kepada kematian Teo Beng Hock.


"Seorang pemuda India pula mendakwa diseksa semasa penyiasatan SPRM. Semuanya itu tidak mendapat apa-apa reaksi daripada Perdana Menteri," katanya ketika ditemui selepas menyampaikan sumbangan sempena Hari Raya Aidil Fitri di Masjid Kamil Hassan, Salor baru-baru ini.


Menurut Husam, keadaan ini jelas menunjukkan tidak ada pemulihan dari segi perjalanan kedaulatan undang-undang dalam negara. Manakala dari segi ekonomi, Malaysia kelihatan semakin parah.


Keadaan negara yang setakat tahun ini sahaja telah berhutang RM93 bilion dalam bentuk jualan bon, merupakan satu jumlah yang sangat menakutkan sehingga boleh membawa kepada keruntuhan ekonomi negara.


Ekoran daripada dasar perkembangan itu, beliau yakin tiada sebab untuk rakyat menyokong calon BN di Bagan Pinang pada pilihan raya kecil 11 Oktober ini.


"BN kini sudah tidak mampu lagi memimpin negara ini. Rakyat harus menyedarkan BN dengan memberikan undi alternatif kepada pihak lain," tambahnya.


Ditanya sama ada PAS mampu memecahkan undi penyokong BN di kerusi tersebut, Husam berkata:


"Kalau kita mengatur strategi yang tepat kita ada peluang untuk menang biar kawasan itu mempunyai lebih 4,604 undi pos.

Dengan pengundi berdaftar seramai 13,664 pengundi dan pengundi pos sahaja seramai 4,604 yang mewakili sebanyak 33.69 %.


Satu angka yang besar bagi satu-satu kawasan mengundi yang bertaraf Dewan Undangan Negeri.
Setiap kali belakunya pilihan raya, undi pos sentiasa menghantui parti pembangkang. Ini disebabkan ketidak telusannya kerana nama-nama mereka terlalu mudah untuk di ekses oleh pihak kerajaan kerana mereka bila-bila masa boleh mengugut pengundi pos. Kerana segala maklumat mereka terdapat pada borang yang berserta dengan nombor siri yang terdapat pada borang tersebut.
 Namun, apa yang pasti Pilihan raya kecil kali ini tetap dilihat pemerhati politik sebagai unik kerana, ini :

1. PRK ke -9
2. Berlakunya di N-9
3. Kekosongannya dalam bulan 9
4. Bulan Ramadhan, bulan ke-9 tahun hijrah
5. Pada tahun 2009
6. NS ada 9 Luak
7. Bagan Pinang ada 9 UPU (termasuk 1 undi Pos)
8. Calon BN yang disebut-sebut : Tan Sri Isa Samad – Menteri Besar N9 yang ke-9
9. Tan Sri Isa Samad lahir tahun 1949
Walau apa pun yang berlaku, bolehkah PAS memenanginya dengan majoriti 9 undi atau 99 undi atau 999 undi,  atau pun PAS kalah dengan majoriti 9 undi atau 99 undi atau 999 undi. Tetapi yang pasti PAS tidak akan kalah dengan 9,999 undi. Bukan apa.............. sekadar andaian sahaja.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular