Translate

Senarai Blog Saya

Ahad, 31 Januari 2010

Penyerahan Diri Aduka Di Kelantan Umpama Menegak Benang Basah.

Apabila mendengar akan cerita disebalik penyerahan diri AT di Kelantan bukan di Negeri Sembilan, umpama cuba menipu pentaksudnya. Hakikatnya, itulah sikap sebenarnya Aduka,  manusia yang sentiasa bercakap besar tetapi mempunyai hati yang pengecut. Jika beliau sorang yang berani, kenapa menyusahkan mentuanya walau apa pun alasan yang diberikannya.

Kenapa aku mengatakan begitu, kerana jika beliau tidak pulang ke Kelantan pasti rumah mentuanya tidak digeladah. Mengikut siasatan polis, polis akan mengeledah mana-mana rumah yang menjadi persinggahnya semasa pemburuan sedang dilakukan. Seandainya beliau bersembunyi dirumah kawan-kawannya di Negeri Sembilan pun, polis tetap akan mengeledah sebagaimana pengeledahan dirumahnya adalah sasaran utama.

Sebelum itu yang menjadi kemuskyilan aku lah................ beliau kata dah berkahwin............... tetapi dalam rayuannya pula.............. beliau mengatakan akan melangsungkan perkahwinannya.............. mana satu betul ni.............. bukankah lebih baik kata.............. aku dah nikah............. cuma untuk majlis persandingan sahaja yang belum............. kan senang............... baru orang faham............... Dan untuk makluman aku pulak.......... bersanding ni amalan agama Hindu............ dalam Islam tak ada bersanding-sanding............... ooooooppppppss lupa................ dia ni bukan suka sangat ikut amalan Islam............. kuno katakan.............. kalau tak, takkan Iman-Iman besar 4 mazhad dimaki hamunnya.

Jadi.......... jika orang mengatakan yang beliau cuba melarikan diri ke Siam ada asasnya kerana Kelantan bersempadanan dengan Siam. Mungkin juga atas nasihat mentuanya yang membuatkan beliau menyerah diri. Usahlah memberi berbagai alasan nak hantar isterilah........... nak itulah............. nak inilah.............. hakikat sebenarnya............. memang nak lari............... tetapi bila dah tak ada harapan............... terpaksalah menyerah diri.

Yang lucunya............. geng-geng pencacai dia kata............. macam mana nak lari ke Siam........... duit pun tak ada............. maka mereka pakat-pakat kumpullah sikit sorang............... untuk makan minum dan isi minyak............. hai, takkan sampai gitu sekali pokainya............ dengar-dengar income mengalah elaun exco............. takkan nak makan minum ke Kelantan pun tak ada duit.
Berapalah sangat belanja kalau setakat makan minum sehari untuk pulang ke rumah mentua................ kalau dah sampai kat Kelantan............ takkanlah sampai hati mentua tak nak bagi makan............. yang bebenarnya mesti betul-betul nak larikan diri............... pakat fikirlah sendiri dengan akal yang waras............. lojik akal........... oleh kerana Aduka suka pakai lojik akal.............. jadi kita pakai lojik akal jugalah.

RM 150 tak cukupkah untuk perjalanan dengan Waja (kalau dia pakai kereta Waja)................ campur makan minum............. campur tol dan minyak............... Kalau nak menipu tu biarlah lojik akal.............. usahlah temberang dengan bermacam-macam alasan............... maka mentualah yang menjadi mangsanya............. tempat mengadu katakan.

Mungkin juga bila beliau lari ke rumah mentuanya di Kelantan, beliau telah diperli oleh mentuanya........ kamu macam jantan tak ada anu............ cakap ajer besar............ tetapi di hati sebenarnya pengecut. Lepas itu kerana nak menutup malu........... macam-macam ceritalah dikarangnya. Untuk menunjukkan yang beliau seorang jantan............. berani buat berani tanggung.

Aku rasalah........... sebenarnya beliau memang nak lari ke Siam.................. mungkin nak minta tolong dengan Raja Bhumipol.............. kut-kut raja Bhumipol boleh tolong................. boleh minta suaka politik dengan kerajaan Siam............. manalah tahu............ orang macam ni bukan boleh dipercaya sangat............ autanya lebih............ aku ingat Aduka ni anak jantan............... rupa-rupanya jenis aaauuuuuwwwww jugak.

Macam orang kata le............ tahi je besar.............. hati kecut nak mampooooooos............. oleh kerana Raja Bhumipol tak boleh tolong............. terpaksalah menyerah diri................ nasib kamulah jalob............ kesian tu memanglah kesian sesama blogger.............. tetapi bab-bab hina Sahabat r.a. yang aku tak boleh terima............ yang lain tu............. lantak kamulah nak maki hamun banyak mana............. selagi kamu mampu pikul.

Sabtu, 30 Januari 2010

Biarpun Digantung Matlamat Saya Tercapai: Khalid Samad

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad hari ini berkata beliau tidak kecewa walaupun digantung jawatan sebagai Yang DiPertua Pas Shah Alam dan Ahli Lujnah Politik Pas Pusat selama enam bulan berkuatkuasa semalam kerana matlamatnya telah tercapai. "Ramai yang tidak sedar, tetapi pada hakikatnya matlamat minimum saya telah pun tercapai," katanya di dalam laman blog beliau www.khalidsamad.com hari ini. "Tindakan Datuk PJ (Pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Hasan Mohamed Ali) selama ini yang saya tentang secara terbuka telah diisytihar "salah" dan beliau telah diberi amaran keras serta seterusnya dilarang mengeluarkan kenyataan yang bercanggah dan menjejaskan pakatan pembangkang Selangor," katanya. Beliau berkata Dr Hasan tidak boleh lagi memberikan gambaran bahawa tindakan beliau direstui oleh pemimpin tertinggi. Semalam, Jawankuasa Disiplin Pas Pusat yang dipengerusikan oleh Naib Presiden, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mendapati kedua-duanya bersalah dan Dr Hasan turut dikenakan amaran bertulis. Khalid mengakui walaupun jawatannya digantung tetapi itu tidak sepenting tindakan terhadap Dr Hasan yang telah diberi kata dua berhubung sikap dan tindakannya selama ini. Beliau berkata hukuman gantung jawatan yang dikenakan ke atasnya disebabkan cara beliau menegur Dr Hasan yang dianggap memudaratkan Pas. "Mungkin betul, mungkin tidak. Namun saya telah lama berusaha sebelum itu, secara dalaman, secara surat kepada pihak atasan tetapi semuanya tidak berhasil. Budaya wala'' (taat kepada pemerintah) terlalu menebal. Menghampiri ketaatan membuta tuli," katanya. Khalid berkata akhirnya beliau tidak mempunyai pilihan lain kecuali menghadapi perbalahan secara terbuka. "Memang mengikut budaya Malaysia, apabila melawan ''tauke'' kuli yang akan kena. Ikut macam mana pun pasti akan kena. Tetapi kali ini ''tauke'' pun kena juga. Walaupun hanya sedikit tetapi pada saya sudah mencukupi," katanya. Beliau berkata jika Dr Hasan terus dengan cara lamanya, beliau sendiri akan melaporkan perkara itu kepada Jawatankuasa Disiplin Pas. Katanya beliau juga tidak merasa kecewa di atas penggantungannya itu memandangkan keputusan sudah dibuat tetapi belum memutuskan untuk membuat rayuan. - Bernama

Jumaat, 29 Januari 2010

Kes Aduka : Blogger Terengganu, Kenapa Tidak Menyebut Musafirlalu...(Blog 4U2C)

Berkaitan dengan isu penghina oleh Aduka Taruna, ada penulis yang menyokong tulisan AT membidas blogger dari Terengganu yang tidak dinamakan. Kenapa penulis tersebut tidak terus menyebut blog Musafirlalu, dan usahlah menulis blogger dari Terengganu. Seperti yang ditulis dibawah ini.....

"Kebanyakan pembenci-pembenci Aduka Taruna ini adalah orang/blogger PAS yang "sayang" sangat dengan jemaah. 
Nah, terlalu sayang sehinggakan rela diri menjadi lembu dicucuk hidung, Lebih-lebih lagi yang dari Terengganu itu". 

Penulis tersebut sepatutnya memahami yang tulisan mengkritik beliau bukan bermaksud membenci AT. Tidak timbul 'sayang sangat dengan jemaah' seperti apa yang diperkatakan oleh penulis tersebut. Apakah beliau sentiasa mengikuti corak penulisan Musafirlalu didalam blognya.

Adakah penulis tersebut melihat dan membaca bagaimana Musafirlalu dimaki hamun semata-mata mengkritik pucuk pimpinan PAS. Jika tidak, harap penulis tersebut membaca apa yang telah Musafirlalu tulis dalam artikel-artikelnya yang lepas-lepas, jangan pakai tembak aje.

Penulis tersebut menulis lagi dengan menyatakan...

"Aduka Taruna hanya membuat sedikit kesilapan teknikal pada tulisannya. Tulisannya yang kontroversi itu dia tak nyatakan pun ditujukan kepada siapa. Adakah tulisan tersebut menghina? Bukankah mayat seorang Muslim tidak elok dibiarkan lama-lama? Kenapa tidak membacanya secara tersirat? Tapi itulah, last-last dia keluarkan kenyataan memohon maaf."

Apa yang dimaksudkan dengan 'sedikit kesilapan teknikal pada tulisannya', saya harap beliau tahu apa yang ditulisnya. Apakah beliau ada membaca apa yang AT tuliskan berkenaan dengan Saidina Mauwiyah r.a., Saidina Ali r.a., Ummul Mukminin Aisyah r.a. dan Iman-Iman Besar Empat mazhad. AT memaki hamun Sahabat r.a. bukan sekali, tetapi beberapa kali. Adakah ia dinamakan dengan 'kesilapan teknikal pada tulisannya'.

Jika sekali, mungkin kita boleh menyatakan 'kesilapan teknikal pada tulisanya'. Inikah yang dikatakan sebagai seorang muslim, jika para sahabat r.a. dimaki hamunnya. Bagaimana beliau mengatakan yang Aisyah r.a. menjadi elite kerana mengahwini Rasulullah s.a.w. Andainya Aisyah tidak mengahwini Rasulullah pun, beliau tetap akan diiktiraf sebagai seorang Sahabat r.a.

Pemuja AT itu menulis lagi dengan berkata, "Iya, soal 4 mazhab dan juga Aisyah dan Muawiyah. Sepatutnya mereka bangkitkan isu tersebut sejak dahulu. Kenapa sekarang?". Apakah penulis tersebut tidak membaca komen-komen tersebut telah dilakukan sebelum timbulnya lagi isu menghina Almarhum Sultan Johor. Tetapi apakah AT mengambil peduli dengan nasihat dan kritikkan yang dilontarkan berkenaan isu tersebut.

Kerana sikap keras kepala dan berlagaknya, membuatkan yang beliau mengandaikan apa yang diutarakannya adalah betul. Beliau cuba menunjukkan kepada pemujanya betapa hebatnya beliau apabila berhujah. Tetapi apakah kita boleh mengatakan itu adalah satu hujah?. Belum apa-apa lagi, beliau telah memaki hamun Sahabat-sahabat r.a. sebagaimana belaiu memaki hamun para pemimpin PAS. 

Sedangkan beliau  boleh menulis dan memaki hamum para pemimpin PAS sebanyak mana yang beliau kehendaki kerana kita hidup dialam kebebasan menulis. Tetapi bolehkah kita sebagai seorang yang mengaku Islam boleh berdiam diri dengan penghinaannya terhadap para Sahabat r.a. Apakah beliau merasakan yang ilmunya terlalu tinggi daripada ulama-ulama yang muktabar?.

Sedangkan mengikut satu cerita, seorang ulama pernah ditanya oleh seorang anak muridnya perbandingan diantara Khalifah Umar Abdul Aziz r.a. dengan Saidina Muawiyah r.a.. Guru itu menyatakan bahawa debu dihidung kuda Saidina Muawiyah r.a. pun belum boleh dibandingkan dengan Khalifah Umar Abdul Aziz r.a., kerana beliau adalah Sahabat Rasulullah s.a.w. yang pernah berperang bersama-sama dengan rasulullah s.a.w.

Buat penulis yang memuja AT, apakah tidakkan anda sebagai seorang muslim dengan tulisannya dibawah ini. Anda nilailah sendiri, apakah tindakkan anda membela AT itu betul atau salah? Apakah anda menilainya diatas kebebasan menulis, maka AT boleh menghina dan terus menghina agama anda?

Lu orang lebih elok la ikut ilmuan Islam lain. Tapi gua enggan. Shafie tu ingat dia sorang paling best ke apa? Takda maknanya de. Dia sendiri suruh campakkan pendapat dia ke dinding kalau jumpa dengan yang lebih elok. So, mampos la sama pemuja Shafie. Ada ke sentuh kulit isteri batal wuduk? Niamakahai punya pendapat. Dan gua dipaksa ikut sebab keturunan dan geografi? Tak dapek den do tu bhai..

Samo gak isu perang Muawwiyah-Aishah dgn Ali. Pada gua Aishah dan Muawwiyah manusia stupid dalam tajuk itu. Lu nak hukum gua kapir pun gua no hal punya. Memang 2-2 salah, tapi paling berat kat mangkuk 2 ekor tuh. Apa ingat Aishah isteri Nabi dia maksum. Janji syurga tidak bermaksud dia maksum dalam setiap isu dan dalam setiap tajuk. Lu tunjuk gua ahli syurga yang tepat dalam setiap tajuk ketika di dunia.

Azazil yang lebih mulia dari Aishah pun silap, inikan pulak just seorang pompuan. Kerana perjuangkan individu (khalifah yang kena bunuh), berjuta-juta mampos. Sohai punya 2 ekor. Bodoh piang. Ali lembab siasat pembunuhan memang salah Ali. Tapi apa kes sampai nak berperang? Bodoh.

Siapakah beliau untuk menghina Saidina Ali r.a. yang termasuk dalam 10 Sahabat r.a. yang telah dijanjikan syurga oleh ALLAH s.w.t. Inikah orang yang mengeluarkan kata-kata kesat terhadap Sahabat r.a., maka tidak menjadi satu kesalahan buat Musafirlalu mempertahankan agamanya dari terus dihina oleh manusia Lahanat ini.


Apakah beliau menyangka kerana sudah ramai peminat, maka beliau boleh menulis sesuka hatinya terhadap para Sahabat r.a. Fikirlah dengan akal yang waras dan jangan berfikir dengan hawa nafsu.

Khamis, 28 Januari 2010

Polis Tubuh Pasukan Khas Siasat Kes Kepala Babi

Polis menubuhkan satu pasukan khas bagi menyiasat kejadian empat kepala babi hutan diletakkan di kawasan dua masjid di Petaling Jaya pagi semalam.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman, berkata pasukan khas itu telah dikerahkan mencari setiap maklumat bagi menyelesaikan kes berkenaan.

"Kes ini membabitkan keselamatan dan keamanan negara, dan perlu ditangani segera," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Kewangan Berhemat di sini hari ini.


Muhammad Sabtu berkata, siasatan dijalankan untuk mengesan saksi dan petunjuk kepada kes itu selain mencari motif perbuatan itu.

"Kalau sesiapa ada maklumat, tolong salurkan kepada kita," katanya.

Semalam dua bungkusan kepala babi hutan bersama satu baldi plastik berisi 30 keping wang RM1 diletakkan di pintu masuk belakang ke perkarangan Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Haron manakala dua bungkus lagi serta baldi berisi jumlah wang yang sama dijumpai di hadapan pintu masuk ke perkarangan Masjid Al Imam Al Tirmizi, Taman Sri Sentosa. 


Dalam ucapannya pada majlis itu pula, Muhammad Sabtu berkata penyelia kewangan di setiap balai dan ibu pejabat polis telah diarah untuk mengenal pasti pegawai-pegawai dan anggota di bawah selian masing-masing yang dibebani hutang.

"Langkah perlu diambil agar masalah hutang tidak mendatangkan kesan jangka panjang kepada mereka yang terlibat," katanya.

Muhammad Sabtu berkata, pemantauan secara berterusan dan berkala juga hendaklah dibuat terhadap gaya hidup pegawai dan anggota supaya mereka yang terlibat dengan masalah ini hidup secara sederhana dan mengikut kemampuan. - Bernama 


Ulasan Musafirlalu........

Jika pihak polis boleh menubuhkan pasukan khas untuk menyiasat kes kepala babi dan pasukan khas menyiasat kes menghina Almarhum Sultan Johor. Bagaimana pula dengan pasukan khas untuk menyiasat penghinaan terhadap Sahabat dan Isteri Rasulullah s.a.w.?

Tidakkah penghinaan yang dilakukan terhadap Sahabat r.a. dan Aisyah r.a. juga melibatkan kepentingan awam? Yang mana penghinaan tersebut melibatkan sentiviti umat Islam dan patut juga disegerakan. Apakah kerana tiada laporan polis dibuat, maka siasatan tidak boleh dilakukan. Jika tiada laporan polis, pihak polis sendiri boleh membuat laporan polis seperti yang pihak polis lakukan.

Mungkin juga kerana isu ini terlepas pandang oleh parti Islam Umno kerana tidak dapat mengaitkan mana-mana parti politik pembangkang. Oleh kerana penulis tersebut adalah bukan berada di kem pihak pembangkang, parti Islam Umno rasa ianya tidak menguntungkan untuk dilaporkan.

Maka jadilah Islam sebagai barang dagangan yang boleh dijual beli, hinalah sebanyak mana kamu nak hina. Biarlah akidah melayang asalkan ianya menguntungkan parti Islam Umno. Jika penghinaan tersebut datangnya dari kem pembangkang, pasti beratus-ratus laporan polis akan dibuat.

Macam juga dengan demotrasi, jika ada sekatan jalanraya dan FRU berkawal maka kita boleh agak siapa pesertanya. Kalau tiada sekatan jalan dan FRU, penganjurnya pastilah dari parti Islam Umno dan yang sewaktu dengannya. Jika polis ada pun, mungkin untuk melancarkan perjalanan demotrasi tersebut.

10 Di ISA KAN Kerana TIada Jenayah Di Lakukan Dalam Negara.

 
Setelah menjadi teka keti, akhirnya KDN mengakui menahan 10 individu dibawah akta Drakula ISA. Ianya telah diumumkan oleh menterinya, Tok Hisham. Antara yang ditahan ialah warganegara asing dan tempatan kerana disyaki menjalankan aktiviti keganasan.

 HimpunanbantahISAberjaya4
Mereka ditahan kerana tidak melakukan apa-apa kesalahan di negara ini, Umno sudah mula menunjukkan  taringnya. Apakah yang dilakukannya sebagai satu mesej buat pemimpin Pakatan Rakyat, yang telah menjuarai isu-isu sensitif seperti kalimah ALLAH.

Diharap antara individu tersebut tidak termasuk Aduka Taruna yang sekarang ini menjadi perhatian berkaitan dengan kes penghinaan terhadap Almarhum Sultan Johor. Inilah kelebihan yang ada pada kerajaan Umno/Bn, mereka bagaikan tukang tilik kerana mengetahui apa yang akan berlaku pada masa hadapan.
 
 
 
 
Jika mereka tidak melakukan jenayah di Malaysia, apakah hak kerajaan Umno/Bn menahan mereka. Apatah lagi dengan meng'ISA'kan mereka. Apakah perasaan Najib jika beliau ditahan di Mongolia, sedangkan beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan di negara tersebut. Jangankan dikata kesalahan besar, saman trafik pun tak ada.
 
 
 Adakah semata-mata untuk menjaga hati negara Uncle Sam itu, maka maruah negara tergadai di mata dunia. Jika mereka melakukan jenayah di negara mereka, biarkan negara mereka yang menghukum rakyat mereka sendiri. Atau sekiranya ada kes maka dakwa mereka di Mahkamah, kenapa menganaiya dengan meng'ISA'kan mereka.

Rabu, 27 Januari 2010

Keputusan Permohonan Tengku Muhammad Fakhry Jumaat

Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) di sini menetapkan Jumaat ini untuk membuat keputusan sama ada keputusan Pemangku Raja Kelantan yang membatalkan keahlian Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Sultan Ismail Petra, daripada Majlis Perajaan Negeri boleh diadili.

Hakim Mohamad Ariff Md Yusof berkata beliau perlu membuat keputusan berhubung isu itu terlebih dulu sebelum boleh memberikan kebenaran terhadap semakan kehakiman yang dikemukakan Tengku Muhammad Fakhry untuk membatalkan keputusan abangnya itu.

Aduka Taruna Sememangnya Si Lahanat......

Apabila akal diletakkan ditapak kaki inilah jadinya, sedangkan Allah s.w.t. meletakkan akal ditempat yang paling tinggi. Beliau membuat tafsiran mengikut fahaman Muktazilah yang mengikut logik akal. Beliau menyangkakan pemikiran yang dibawanya itu baharu, konon-kononnya cuba membuka minda cara berfikir.

Sedangkan pemikiran yang cuba dibawanya itu telah lama dibawa oleh golongan Muktazilah, yakni logik akal semata-mata. Maka beliau sanggup menghina Aishah r.a., Sahabat r.a. dan Iman-Iman empat mazhah. Bagi beliau, ia boleh dibawa bergurau atau mempermain-mainkan hukum hakam.

Yang menjadi persoalannya ialah kenapa dengan kenyataan Rais Yatim yang mengatakan bahawa kerajaan tidak akan bertindak jika penulis blog meminta maaf jika terlanjur dalam penulisan. Mudahnya jika begitu keadaannya, selepas menghina Islam secukup-cukupnya, lepas itu minta maaf. Lepas itu tulis lagi, sudah tulis minta maaf lagi dan seterusnya. Apakah itu yang dimaksud oleh  Rais Yatim, jika penulis tersebut meminta maaf, kerajaan tidak akan mendakwanya.

Minta Pak Menteri Rais Yatim tolong baca apa yang ditulis oleh Aduka seperti dibawah ini. Jika Pak Menteri mengaku sebagai seorang Islam, apakah tindakkan Pak Menteri.........

Aishah R.A bangang dalam tajuk.

Oleh : AdukaTaruna


Kerana status elite, Aishah mendapat standard berbeza dari Islam. Aishah wanita biasa. Kalau dia tak kawin dengan Nabi, dia adalah nothing. Seumpama Rosmah tak kawin dengan Najib. Melenting? Tapi fakta tetap fakta. Melenting tidak dapat mengubah fakta.


Aishah ditakdirkan dan dipilih Allah menjadi isteri Nabi Muhammad saw. Tapi Aishah tidak ditakdirkan Allah bijak dan tepat dalam setiap bidang seperti suaminya. Silap tetap silap. Bangang tetap bangang.


Antara Aishah yang tiada darah nabi-nabi, lebih mulia Qabil kerana Qabil adalah darah syurga, darah Adam, darah Hawa, darah makanan syurga, darah udara syurga. Namun, Qabil tetap bangang apabila apabila membunuh satu jiwa.


Jika Qabil yang berdarah Nabi tetap bangang, Aishah berjuta kali lebih bangang (dalam tajuk) kerana penyebab kematian ratus ribu jiwa. Sudahlah tiada pertalian darah, malah menjahamkan banyak nyawa, banyak institusi keluarga. Owh.. lupa. Kerana Aishah kerabat diraja Pahang, maka, askarnya syahid, dan askar kerabat diraja N9 yang diperanginya juga syahid.


What the fuck is that? Ini bahan mentah atau 3rd party ulama? Tentera Ulama Mazhab Hanafi berperang dengan tentera Ulama Mazhab Shafie. Dan Ostad level bawah ulama segan campur pening kepala ambil jalan mudah.


"Kedua-dua mereka benar. Tapi tentera Shafie hampir kepada kebenaran. Tentera yang terbunuh dari kedua-dua belah pihak mati syahid. Ijtihad Aishah dapat 1 pahala, ijtihad Ali dapat 1 pahala. Ijtihad ana kepada ijtihad mereka dapat 2 pahala."
What the hell is this? Salah tajuk A, tetap salah tajuk A. Islam itu tinggi. Bangang tetap bangang.


"Jangan hina sahabat nabi. Ini hadis sahih. Ini bahan mentah."
Yess, hadis itu bahan mentah. Tapi bila lu cedok bahan mentah tu dan hidangkan kat gua dalam tajuk perbahasan ini, dia sudah menjadi 3rd party. Apa takrifan hina? Sekor pemuda angkat pedang untuk luruskan khalifah tu bukan menghina?


Aishah angkat pedang memerangi Ali bukan menghina sahabat nabi? Atau hadis itu Nabi ada letakkan nota kaki yang menjelaskan kecuali sesama sahabat dan isteri gua, maka tidak jatuh takrifan menghina?


Kalau Aishah dan Muawiyah hina Ali dengan mengatakan Ali lembab, pemalas, perut boroi, bodoh tukil, at least tak sia-sia mati tentera. Ini bukan tahap hina dengan lidah lagi, tapi hina dengan senjata.


Kita skang dalam tajuk. So, bangang dan bangsat dalam tajuk. Gua tak pertikai keahlian syurga dan gua tak bahaskan langsung antara diorang dengan gua, siapa ahli syurga. Fakta beb, fakta.


"Lu dapatkan bahan mentah dulu, sebelum kutuk Aishah, aduka."
Lu bawakan kepada gua, bahan mentah yang membuktikan sebenarnya Muawiyah dan Aishah itu benar. Diorang tak terlibat langsung. Tapi ada rupa macam saya, suara macam saya, tapi bukan saya.


Jadi la makmum yang baik wahai Muawiyah dan Aishah... Jika mazhab dan ulama tidak berani menyatakan salah kepada anda, hari ini gua mengatakan anda berdua adalah salah. 2-2 pihak salah, tapi lu berdua lebih dasyat dari salah. Qabil bunuh satu jiwa, dia salah. Aishah dan Muawiyah bunuh ratus ribu jiwa, dia bangang.

Selasa, 26 Januari 2010

AT: Inikah Manusia yang Hendak Di Pertahankan........

Saya nak tanya kepada sesiapa yang cuba mempertahan Si Lahanat Aduka...... Atas dasar apakah beliau dipertahankan. Mungkin ada yang mengatakan atas kebebasan menulis atau pun belum terbukti bersalah. Ini bukan diatas penghinaannya terhadap Almarhum Sultan Johor tetapi penghinaannya terhadap sahabat Rasulullah s.a.w. dan juga Ummi Mukminin r.a.

Sebagai seorang yang mengaku Islam, layakkah manusia seperti ini dipertahankan. Sedangkan apa yang ditulisnya dalam keadaan sedar dan waras, bolehkah beliau dimaafkan diatas penghinaan demi penghinaan terhadap Sahabat r.a.

Tidakkah menghina sahabat r.a. sama seperti menghina Rasulullah s.a.w. Inikah manusia dibela oleh kaum kerabatnya. Kerana terlalu ghairah menulis dan menganggap diri lebih pandai daripada orang lain, maka jadilah seperti penganut Muktazilah. Yang mana dia mengira akan logik akal yang terletak dikepala lututnya.

Oleh itu bagi yang beriya-iya membelanya, anda fikirlah dengan akal yang waras. Apakah beliau patut dibela atau pun tidak dan bacalah apa yang ditulis seperti dibawah ini. Ia menganggap perkara seperti ini boleh dipermain-mainkan. Bagi Jabatan Agama Islam, jangan memandang ringan perkara yang boleh membawa kepada kekufuran. Ini kerana tulisannya dibaca oleh ramai orang, janganlah pergadaikan akidah disebabkan kedangkalannya.........
===============================

Gua bukanlah dari bidang agama. Maka, lebih elokla lu tapis sendiri. Cuma blog gua, suka hati gualah nak cakap fahaman gua. Ada masa gua balun, ada masa gua kena balun.


Pada gua, mazhab2 ni semua bangang nak mampos. Aku mazhab Shafie, ekau mazhab Hambali, dio mazhab Hadari. Kalau mak gua Shafie, gua kena Shafie. Kalau geografi gua Shafie, gua kena Shafie gak (Elin sorang jer Shafie Apdal). Kan ke ketetapan yang baling bongok dalam dunia.


Lu orang lebih elok la ikut ilmuan Islam lain. Tapi gua enggan. Shafie tu ingat dia sorang paling best ke apa? Takda maknanya de. Dia sendiri suruh campakkan pendapat dia ke dinding kalau jumpa dengan yang lebih elok. So, mampos la sama pemuja Shafie. Ada ke sentuh kulit isteri batal wuduk? Niamakahai punya pendapat. Dan gua dipaksa ikut sebab keturunan dan geografi? Tak dapek den do tu bhai..


Samo gak isu perang Muawwiyah-Aishah dgn Ali. Pada gua Aishah dan Muawwiyah manusia stupid dalam tajuk itu. Lu nak hukum gua kapir pun gua no hal punya. Memang 2-2 salah, tapi paling berat kat mangkuk 2 ekor tuh. Apa ingat Aishah isteri Nabi dia maksum. Janji syurga tidak bermaksud dia maksum dalam setiap isu dan dalam setiap tajuk. Lu tunjuk gua ahli syurga yang tepat dalam setiap tajuk ketika di dunia.


Azazil yang lebih mulia dari Aishah pun silap, inikan pulak just seorang pompuan. Kerana perjuangkan individu (khalifah yang kena bunuh), berjuta-juta mampos. Sohai punya 2 ekor. Bodoh piang. Ali lembab siasat pembunuhan memang salah Ali. Tapi apa kes sampai nak berperang? Bodoh.

Ni Semua Sebab Najib.. Ikut Kamulah Jalub

1. KJ kata Pemuda Umno telah berjaya mendaftarkan 25,019 anggota baru sejak Mac tahun lepas.

2. Dilaporkan setakat Disember lepas, anggota Pemuda Umno telah mencecah seramai 703,126 orang.

3. Kata KJ lagi, pertambahan anggota Pemuda Umno Malaysia itu kerana faktor Najib.

4. Satu kenyataan 'merendah diri' yang keluar dari mulut seorang yang angkuh dan sangat berkuasa di Malaysia suatu ketika dulu.

5. Sama ada itu ayat 'cari makan' atau 'mintak puji' sukar untuk dipastikan.

6. Ikhlas atau tidak kenyataan tersebut...wallahualam.

7. Cuma yang menjadi persoalan, "Kalo sumo eh nak mengharapkan Najib, apo bincek eh ekau pogang jawatan Ketua Pemuda Umno Malaysia?"

8. Nak kumpul Ketua Pemuda Umno Bahagian di Janda Baik pun tercungap-cungap.

9. Nak cari orang mudo datang program di Rembau pun poluh jantan tu tak ronti meleleh.

10. Semakin banyak sungutan dalam Umno sendiri mengatakan KJ kini sedang memusnahkan Pemuda Umno secara perlahan-lahan.

11. Bukanlah penyatuan atau perpaduan Pemuda Umno yang dicari, tetapi jawatan menteri pula yang menjadi igauan.

12. Kojo kono ikhlas jang...barulah dapek keberkatan.

13. Kepada Pasukan Khas Polis, jangan hanya dok tumpu pada 'AduKacutTulurnya' tu saja sedangkan kes Namewee dan Surind pula ditutup sebelah mata.

14. Hina Allah dan Islam lebih besar kerosakannya berbanding ke bawah Duli.

15. Seperti pepatah Melayu yang sering dilupakan, "Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa."

16. Dan kerana duit...KJ merana.

(Blog Paneh Miang)

Inilah sikap para blogger BPN terhadap pemimpin mereka bila sudah tidak berkuasa atau pun mempunyai kabel yang kuat. Mereka akan dihentam dan terus di hentam sampai tersubgkur. Semasa pemimpin tersebut mempunyai kuasa, tiada siapa yang berani berkokok.

Siapa kata Aduka Taruna Anak Jantan...........


Shahrul Reezwan Antara Yang Mereka Yang Menghina Almarhum Sultan Johor

 
 Earl Ku Wei Hoong


Pierre Lim
 Untuk makluman gambar dan tulisan digambar adalah sumber dari blog BPN bukan dari blog MUSAFIRLALU


Ingat nak tulis juga akan rasa simpati terhadap AT sebagai sesama blogger, tetapi terpaksalah berubah fikiran apabila terbaca tulisannya yang terbaru. Kenapa beliau dan sesetengah blog yang menyokong beliau bertindak menyerang DPPJ dan DPPWP, berkenaan tulisan beliau itu.

Apa yang dilakukan oleh DPPJ kerana tulisan menghina beliau itu telah disalah anggap oleh kebanyakkan orang dan lebih-lebih lagi dari bloger-blogger BPN dengan menyebut beliau ialah blogger PAS. Jika AT dari PAS pun, perbuatannya patut dibantah sebagai seorang yang mengaku Islam

Sedangkan beliau sendiri telah mengaku tiada kena mengena walau sebesar zarah pun dengan parti PAS. Jadi yang menjadi persoalannya, kenapa ada juga yang 'tumpang sekaki' cuba mempersoalkan kemana perginya DPPJ dan DPPWP bila ada lagi blog yang menghina Almarhum Sultan Johor.



Sememangnya ada beberapa orang penulis termasuk dari bangsa Cina yang turut sama menghina Almarhum Sultan Johor dalam Facebook mereka. Jadi tidak timbul DPPJ dan DPPWP mengeluarkan kenyataan menyelar tulisan beliau itu. Mungkin juga DPPJ dan DPPWJ tidak akan melakukan perkara tersebut jika PAS tidak dikaitkan dengan AT.

Kerana itulah saya berani menulis yang beliau seorang yang tidak boleh dinasihat. Kerana isu ini, beliau dikatakan semakin angkuh dan sombong mungkin juga apabila beliau melihat begitu ramai yang melayari blognya. 

Sebagai seorang yang mengaku Islam, beliau sepatutnya merasa malu dengan tulisannya itu kerana Islam secara terang melarang kita menghina orang yang sudah meninggal sepertimana Rasulullah bersabda yang bermaksud, 
"Janganlah kamu memaki atau mengutuk orang yang telah mati kerana sesungguhnya mereka telah menemui apa yang mereka amalkan". (Sahih Bukhari).

Jadi, anda nilaikanlah sendiri bagaimana sikapnya apabila membaca tulisan terbarunya seperti dibawah ini. Kenapa mempersoalkan makian daripada orang lain sedangkan setiap tulisannya pun mesti disertai dengan makian.

Beliau boleh menghentam seberapa banyak yang beliau mampu terhadap pimpinan PAS atau pun sesiapa sahaja yang tidak sebulu dengannya kerana beliau bukannya ahli PAS. Apa yang dinasihatkan oleh ramai orang ialah cara bahasanya yang keterlaluan sebagai seorang muslim.

Begitu juga dengan PAS Reformnya itu, jika beliau atau pun kawan-kawannya sudah mengaku secara terang lagi bersuluh yang mereka bukannya ahli PAS, kenapa menggunakan  nama dan lambang parti PAS. Apa hak mereka, sedang mereka bukan ahli PAS walaupun mereka menyatakan menyokong PAS. Penyokong dan ahli adalah perkara yang berbeza.

Seperti sebuah rumah tangga, boleh beliau memasuki rumah tersebut dan membuat onar sedangkan mereka bukan ahli keluarga. Jika ingin menjadi ahli keluarga mereka, masuklah meminang dan pasti kamu boleh keluar masuk kedalam rumah tersebut. Baik rumah PAS, PKR ke, DAP ke mahu pun Umno.

Jadi janganlah kamu melakukan perkara yang mengaitkan parti PAS kerana kamu, blogger PAS telah dituduh. Sepatutnya kamu merasa malu (tetapi saya percaya orang seperti kamu semamangnya tidak tahu malu) kerana mencabar DPPJ dan DPPWP. 

Apa keperluannya untuk mereka meyahut cabaran kamu dan juga yang 'tumpang sekaki'. Jika orang mengatakan kamu anak jantan kerana menarik balik artikel tersebut dan menyerah diri. 

Bagi saya kamu bukannya anak jantan, jika kamu anak jantan kamu tidak akan sesekali menarik artikel tersebut dan tidak akan menyerah diri kepada pihak polis. Biar pihak polis sendiri yang datang menangkap kamu disebabkan dalam permohom maaf kamu itu, kamu dengan jelas tetap mempertahankan ideologi kamu.

Tindakkan-tindakkan yang kamu lakukan itu menunjukkan yang kamu sebenarnya seorang yang pengecut. Tetapi apabila isu yang kamu tonjolkan itu ada pro dan kontranya, kamu cuba pula membabitkan pihak ketiga dengan cubaan menunjukkan kejantangan kamu semula. 

Oleh itu parti PAS tiada kena mengena dengan segala tindakkan dan tulisan AT, baik dari depan mahu pun dari belakang seperti tuduhan yang dilemparkan oleh blogger-blogger BPN. Anda baca dan nilailah sendiri tulisannya yang terbaru seperti terpapar dibawah ini.

=====================================

Sultan Johor is Dead. Bravo!

Sebelum lu orang bantai gua untuk round ke lapan belas, gua nak bg tahu lu orang yang tajuk tu bukan gua punya ha. Haha. Gua nak tengok apa tindakan Dewan Pemuda PAS Wilayah (DPPWP) dan Pemuda PAS Johor akan isu ini. Gua baru baca kat blog bro edyesdotcom.

Lagi Blog Hina Almarhum Sultan Johor + Hina Allah Sekali!!

Siapa yang tere english english spiking, boleh baca di guttermalaysia.

http://guttermalaysia.blogspot.com/2010/01/sultan-of-johor-is-dead-bravo.html

Ok geng lu orang boleh serang blog guttermalaysia pulak. Lu orang tak bosan ke maki gua ribu riban kali nih? Wakakakaka. itu pun kalau lu orang spiking maa. Kalau tak, lu orang lepak jer la kat blog gua nih.

Bila semua dah selamat kelak, gua akan buat analisis yang seterusnya tentang hal ini. Gua pelik nih. Komen maki gua sampai dekat 700. Apa kata lu orang kasi glemer blog guttermalaysia tu pulak? Ada berani? Haha.

Isnin, 25 Januari 2010

Aduka Taruna: Dari Projek Langgar Hadi Kepada Projek Langgar Penjara Kajang.


 Saya pernah membidas blog AT diatas tulisan-tulisan dan bahasanya terlalu kesat untuk dibaca. Kritikan saya pernah dipanjangkan oleh blog Albanjari. Memang beliau boleh menulis apa sahaja yang hendak ditulis kerana 'blog gua, ikut suka gua la'.

Oleh kerana tulisan beliau yang kurang ajar itu, banyak pihak menyalahkan parti PAS, sedangkan PAS tiada kena mengena dengan segala tulisan dan beliau sendiri. Ramai menyangka beliau ada kena mengena dengan parti PAS. PAS tidak pernah mengajar ahli dan penyokongnya bersikap kurang ajar seperti mana yang beliau tulis dibawah ini.
___________________________________________________________________________________

Dah mampos buat cara mampus la.


Oleh : Aduka Taruna


Dah mampos buat cara mampos la. Boleh plak simpan mayat nak tunggu Datuk Bendahara balik dari sopping. Boleh meeting isytihar sedang terlentang. Pada hal dah mampos pagi tadi. Pergi mampos sama lu. Bodoh punya kerajaan spesis stupid.
___________________________________________________________________________________

Walau pun beliau sudah membuang artikel tersebut, posting beliau telah sempat di copy oleh kebanyakkan orang sebagai bukti. Telah banyak laporan-laporan polis dibuat kerana tulisan beliau yang tidak beretika itu.  Walau pun beliau telah memohon maaf diatas keterlanjurannya itu, apa orang ramai dan rakyat Johor boleh berdiam diri begitu sahaja.

Bak kata orang-orang tua,'Terlajak perahu boleh diundurkan, tetapi jika terlajak bahasa membawa binasa'. Oleh itu, laporan polis yang dibuat oleh orang ramai adalah satu jalan keluar yang terbaik. Saya juga menyokong penuh setiap laporan polis yang telah dan akan dibuat. Sekurang-kurangnya ia dapat membersihkan nama baik PAS atau pun PKR.

Permohon maaf beliau boleh dibaca sperti dibawah ini.........

___________________________________________________________________________________


Permohonan maaf kepada seluruh rakyat Malaysia.

Oleh : AdukaTaruna


Assalamualaikum kepada muslimin Malaysia dan salam sejahtera kepada bukan muslim Malaysia.


Setelah dinasihatkan rakan, dan kemudiannya di atas kesedaran diri sendiri, dengan rendah dirinya, saya (gua) memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia umumnya dan seluruh rakyat Johor khasnya di atas keterlanjuran saya berkenaan dengan artikel di luar norma kemanusiaan ini.




Dah mampos buat cara mampos la.


Walaupun saya tetap akan memegang idealogi saya, tetapi perbuatan benar tetap benar, dan perbuatan salah tetap salah. Saya mengakui akan kerosakan yang berlaku ke atas kumpulan PAS Reform, masyarakat dan diri sendiri akibat perbuatan tidak bertanggungjawab yang telah saya lakukan.


Walaupun berbeza idealogi politik, saya ucapkan terima kasih kepada blogger UMNO kerana membantah dan menekan keterlanjuran saya. Kemudiannya saya ucapkan terima kasih kepada rakan-rakan yang telah menegur dan menasihati saya.


Apa yang sangat dikesalkan ialah kealpaan saya bahawa saya tidak lagi membawa imej persendirian, sebaliknya membawa imej satu kumpulan jalan sisi untuk Islamic State.


Jadi dengan ini.


1. Saya memohon maaf kepada seluruh warga Malaysia umumnya, warga Johor khasnya atas keterlanjuran saya.


2. Berjanji akan memperbaiki tingkah laku dari masa ke semasa.


3. Menarik semula artikel luar norma kemanusiaan itu dari blog saya sebagai tanda saya akui kesalahan saya.




Yang benar,


AdukaTaruna
___________________________________________________________________________________

Maka bertetapanlah kata orang-orang tua, 'kalau seseorang itu sentiasa bercakap besar, sebenarnya ia seorang pengecut'. Inilah padahnya apabila menulis mengikut hawa nafsu dan bersikap kurang ajar. Apakah beliau rasa beliau boleh berubah? Sedangkan sebelum ini pun ramai yang menegur dan menasihatkan cara penulisannya, adakah beliau mengambil peduli?.

Jangan kata mendengar, orang yang tolong bagi nasihat pun dihamunnya. Itulah sikap besar kepala yang sentiasa ditonjolkannya. Bagi beliau, beliau sahaja yang betul orang lain semuanya tidak betul. Terimalah akibatnya diatas perbuatan sendiri yang beliau lakukan secara sedar dan jangan bagi bermacam-macam alasan. Sendiri buat............. sendiri tanggunglah.

Oleh itu jangan sesekali babitkan PAS dalam isu menghina Almarhum Sultan Johor. Jika beliau seorang ahli PKR atau PAS, PKR dan PAS patut memecat keahliannya. Orang seperti ini hanya sesuai berada didalam Umno kerana itulah sebaik-baiknya.Inilah harga sebuah keangkuhan yang beliau tonjolkan.

Sebagai umat Islam, kta dilarang memaki hamun orang yang sudah meninggal. Betul atau salah simati, bukan pekerjaan kita untuk menilainya. Sedangkan dalam Islam mengajar kita menghormati simati, jangan kata yang beragama Islam, jika simati yang bukan Islam pun kita patut hormati.

Kerana itulah jika kita melihat  mayat bukan Islam diarak, kita diminta berdiri sebagai menghormatinya apatah lagi jika yang seagama..Amat mengaibkan seorang yang mengaku Islam sanggup mengeluarkan kata-kata yang boleh ditarifkan sebagai menghina.

Bila laporan polis dibuat, barulah nampak bagaimana gentar kepala lututnya yang selama ini diibaratkan 'tidak makan saman'. Jadilah 'Tahun 2010 tahun melanggar penjara Kajang' mengantikan 'Tahun 2010 melanggar Hadi'. Itulah balasan di atas kesombongannya yang sentiasa mendabik dada........... akulah jaguh........... akulah juara.......... akulah pakar segala pakar dalam menghentam dan mengutuk.

Sekarang barulah aku rasa bagaimana bangganya aku............. nama aku masuk TV........... orang buat demotrasi depan Istana Johor pasal aku.............. orang buat laporan polis pasal aku............. tidakkah aku menjadi terkenal diseluruh Malaysia. Bukan senang woiiii............ nak jadi terkenal.............. kini nama aku dah dijulang tinggi.

Ahad, 24 Januari 2010

Rosmah Mansor : Jangan Tertipu Dengan Lakonannya.........

Bila disebut Rosmah Mansor, maka beliau tidak boleh tidak............. mesti dikaitkan dengan One Malaysia.. Memanglah............. pasal beliau Laki Najib........... itulah gelaran yang diberikan oleh kebanyakkan penulis blog. Seorang yang dikatakan banyak mencampuri urusan negara daripada menjadi surirumah seperti isteri-isteri bekas Perdana Menteri yang lain.


Mungkin juga idea One Malaysia adalah daripada beliau yang banyak merancang perjalanan  politik Bini Rosmah. Usah anda  terlalu percaya sangat dengan cara beliau melayan rakyat bawahan.

Kita selalu dipertontonkan bagaimana kemesraan yang ditunjukkan terhadap kanak-kanak cacat, anak-anak yatim mahu pun orang-orang tua. Beliau akan ditonjolkan oleh media-media massa arus perdana yang menjadi pencacai-pencacainya.

Itu semua adalah lakonan Laki Najib semata-mata untuk mengaburi mata orang ramai, konon-kononnya beliau seorang yang perihatin. Kerana mengikut cerita yang saya dapat, jika Laki Najib pergi melawat rakyat bawahan seperti kanak-kanak cacat, kita boleh melihat bagaimana ramahnya Laki Najib memeluk membelai kanak-kanak cacat tersebut.

Tetapi apa bila Laki Najib menaiki kereta rasminya, Laki Najib akan mengesat mulutnya dengan perasaan jijik. Kerana itulah bila orang bercerita kepada saya, saya tidak hairan dengan perbuatan Laki Najib itu. Sedangkan dengan ALLAH pun Laki Najib boleh berlakon, inikan pula manusia.

Bagi Laki Najib........... alang-alang nak cium............ ciumlah yang hensom-hensom............... macam hero filem hindustan ke...............

Mungkin Laki Najib merasa jijik bila melihat kanak-kanak cacat muka ke............ otak ke.......... tapi terpaksalah menunjukkan lakonan terbaiknya.............. agar nanti rakyat marhean............. memuji dan memuja beliau........ satu sikap terpuji Laki Najib ialah suka dipuji.

Yang pasti.......... segala perbuatan baiknya mesti dilaporkan.............. jika tidak rakyat tidak tahu. Jika kita sebagai umat Islam diajar............... bagaimana kalau menderma............. tangan kanan memberi.......... pastikan tangan kiri tidak mengetahuinya..

Bagi Laki Najib............ kalau buat macam tu............. orang tak tahu.............. tak glamourlah............... akukan Laki One Malaysia............. derma seratus dua pun........... mesti panggil semua media cetak dan eletronik pencacai datang............... tangkap gambar............ barulah glamour.

Macam aku jumpa kotak putera Arab ari tulah................. dapat USD 2 juta............. heboh satu dunia.......... lepas tu duit hadiah tu aku derma pulak kat persatuan............. bukan main suka Bini aku One Malaysia.......... sekurang-kurangnya naik juga saham aku dengan Bini aku One malaysia.

Yang selama ini cukup tercalar dengan isu C Mongol........... dan C Four............. tambah sikit dengan kapal selam C Pion.............. Apa-apa pun imej mesti jaga............ apa tah lagi............. dua tiga tahun PRU 13 pula.
Tak tahulah boleh menang ke tidak............... jika parti Bini aku One Malaysia kalah.............. alamaknya akulah 'Wanita Pertama'.............  yang menjadi 'Wanita Pertama'............ paling singkat menjadi 'Wanita Pertama'.

Kalaulah aku 'Wanita Pertama' menjadi............. 'Wanita Pertama'  paling singkat........... menjadi 'Wanita Pertama'................ mana aku nak letak semua pakaian-pakaian dan kasut-kasit aku............. mungkin kena beli bangkin banglo sebuah............ khas untuk pakaian-pakaian dan kasit-kasut aku.

Duit USD 2 juta tu............ nasib baik tak luak-luak lagi............. pasal ari tu aku bagi 'Mod Cek" je............... duit betul mana boleh bagi........... rugi oooooiiii............... bukan sikit............. hampir-hampir RM 7 juta.............. kalau persatuan-persatuan tu nak penuhkan tabung mereka............. pandai-pandailah cari sendiri.

Biasalah.............. lakonan mesti real.............. baru orang percaya........ macam Bini aku One Malaysialah...............masa pilihan raya Permatang Pauh ari tu.............. janji bagi geran puluh-puluh ribu kat surau dan masjid............. duit tak ada apa.............. biasalahkan tu.............  bagai perpatah-perpatih orang tua-tua macam mak sedara aku kat N9............  'Ketam mengajar Lakinya berjalan dengan betul'............ atau 'Jika kuah tak tumpah kat nasi, tumpah kat mana lagi'.
http://3.bp.blogspot.com/_Iv3R6_w1SVw/Sqg7jIhAwfI/AAAAAAAAB8Q/QpDYgBQDXxQ/s400/rosmahbacaquran.jpg
Pasal tulah sekarang ini............. kena kuat ngaji dan buat umrah............... minta-minta kat ALLAH............. agar pilihan raya nanti.............. parti Bini aku One Malaysia menang................ Hang tengoklah sendiri betui-betui.............. walau tak tutup aurat pun................ aku tetap ngaji Al-Quran................. hang ingat orang pakai jubah dan jibab saja yang ngaji............... hang kena ingat sikit.............. fesyen tidak menghalang aku dengan ALLAH.....

Ya ALLAH Ya Tuhanku................. menangkan Bini aku One Malaysia............ dalam pilihan raya nanti............. agar aku kekal sebagai 'Wanita Pertama'............... jangan kau jadikan aku.............. sebagai 'Wanita Pertama' yang paling pendek memegang 'Wanita Pertama'............... Aminnnnnnnn.




 
Bye...........bye.............bye............ jumpo laie kat negore sembilan.

Rosmah Mansor adalah isteri PM yang paling boros berbelanja dan menggunakan segala kemudahan milik kerajaan. Beliau semacam menganggap harta kerajaan adalah miliknya. Isteri PM pertama yang mencampuri urusan negara, sehinggakan ianya menjadi tanda tanya, siapakah sebenarnya yang menjadi orang nombor satu.............. Bini Rosmah ke atau Laki Najib. Apakah beliau akan menjadi Imelda Marcos ke 2 ?

Sabtu, 23 Januari 2010

Sultan Johor Mangkat

JOHOR BAHRU: Sultan Johor, Sultan Iskandar Al-Marhum Sultan Ismail mangkat di Hospital Pakar Puteri, jam 7.15 malam tadi.

Kemangkatan baginda diumumkan Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman pada sidang akhbar, sebentar tadi.

Jenazah Al-Marhum Sultan Iskandar akan disemayamkan di Makam Diraja Bukit Mahmoodiah jam 2 petang esok.



Tunku Ibrahim Pewaris Takhta Berjiwa Rakyat.


Tengku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail Sultan Iskandar, yang dilantik Pemangku Raja petang tadi, akan dimahsyurkan sebagai Sultan Johor pada jam 1 petang di Istana Besar esok.

Esok juga diisytiharkan cuti umum untuk seluruh negeri dan Johor akan berkabung selama tujuh hari.


Tunku Ibrahim Ismail ibni Sultan Iskandar yang dilantik sebagai Pemangku Raja Johor hari ini, adalah seorang pewaris takhta yang mempunyai banyak keistimewaan.

Mewarisi sifat prihatin ayahanda baginda, putera sulung Sultan Johor, Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail, itu bukan hanya mempunyai latar belakang akademik dan pencapaian membanggakan tetapi baginda juga cukup disenangi kerana keperibadian yang menawan hati rakyat.

Mesra disapa sebagai TMJ (Tengku Mahkota Johor), Tunku Ibrahim, 51, cukup sinonim dengan Program Kembara Mahkota Johor, aktiviti berteraskan kerja-kerja sosial yang diilhamkan baginda sejak 2001.


Konvoi motosikal berkuasa tinggi itu yang dijadikan acara tahunan, membawa baginda dan rombongan pengiringnya terdiri daripada Menteri Besar dan pegawai negeri lain ke semua lapan daerah di Johor yang menyaksikan Tunku Ibrahim dan rombongan melaksanakan pelbagai projek kebajikan sepanjang laluan konvoi.

Sikap prihatin dan kesungguhan baginda untuk turun padang bagi melihat sendiri kehidupan dan menyelami susah senang masyarakat membina kredibiliti baginda sebagai pewaris takhta yang mesra rakyat.

Semasa kembara pertamanya pada 2001, Tunku Ibrahim tidak kekok untuk mendokong dan mendodoikan seorang bayi yang terlentuk di bahu baginda.

Ketika melawat Kampung Temiang di Muar, baginda sempat menjamah ubi rebus yang menjadi makanan rakyat dengan begitu berselera serta memuji pembuat sambal ubi rebus, iaitu seorang nenek yang terharu dengan pujian Tunku Mahkota Johor.

Kesungguhan baginda untuk merasai kehidupan seharian rakyat jelata di situ jelas terserlah apabila pada satu ketika baginda meneguk air tebu dalam bungkusan plastik yang dihulurkan oleh seorang penduduk.

Tidak bersendirian, aktiviti turun padang itu memecah tembok pemisah antara istana Johor dan rakyat apabila Tunku Ibrahim turut membabitkan isteri, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah, dan putera-puteri baginda dalam ekspedisi itu.

Tunku Ibrahim yang menikahi Raja Zarith Sofiah pada 1982 dikurniakan lima putera dan satu puteri, iaitu Tunku Ismail Idris Abdul Majid Abu Bakar Iskandar, Tunku Amina, Tunku Idris, Tunku Abdul Jalil, Tunku Abdul Rahman dan Tunku Iman.

Diputerakan pada 22 November 1958 di Hospital Sultanah Aminah, Johor Baharu, putera sulung daripada 10 adik-beradik itu dilantik sebagai pewaris takhta Negeri Johor apabila ditabalkan sebagai Tunku Mahkota Johor pada 3 Julai 1981.

Baginda pernah dilantik sebagai Pemangku Raja pada 25 April 1984 semasa Sultan Iskandar dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong Kelapan.

Tunku Ibrahim menerima pendidikan awal di Sekolah Temenggong Abdul Rahman Satu, Johor, dan kemudian belajar di Trinity Grammar School, Australia, pada 1968 hingga 1970 sebelum meneruskan pelajaran menengah di Maktab Sultan Abu Bakar (MSAB).

Pewaris takhta itu menerima pendidikan agama di Sekolah Agama Bukit Zaharah dan Sekolah Agama Air Molek, Johor Baharu.

Setelah tamat pengajian peringkat menengah, Tunku Mahkota dihantar oleh ayahanda baginda ke Pusat Latihan Darat (Pulada), Kota Tinggi untuk menerima latihan asas ketenteraan selama tiga bulan.

Bagi melengkapkan lagi pengetahuan baginda dalam asas ketenteraan, Tunku Ibrahim yang segak itu dihantar ke Fort Bening, Georgia, Amerika Syarikat untuk mengikuti Kursus Asas Pegawai-Pegawai Infantri dan Udara.

Baginda kemudiannya mengikuti latihan lanjut ketenteraan dalam Kursus Pegawai-Pegawai Pasukan Khas di Fort Bragg, Amerika.

Sekembalinya baginda ke tanah air, Tunku Ibrahim dilantik sebagai Timbalan Komander, Angkatan Tentera Johor.

Baginda menghadiri kursus latihan helikopter di Pangkalan Tentera Kluang dan menerima sayap selain menamatkan tugas latihan selama dua bulan dalam Tentera Laut Diraja Malaysia.

Tunku Ibrahim juga sangat berminat dalam bidang sukan, khususnya polo yang telah membawa baginda menyertai kejohanan sehingga ke peringkat antarabangsa, termasuk Singapura, Manila dan Brunei.

Turut menjadi kegemaran baginda ialah sukan tenis, luncur layar, menembak dan memandu kereta.

Tengku Mahkota Johor angkat sumpah Pemangku Raja.

Tengku Mahkota Johor, Tunku Ibrahim Ismail mengangkat sumpah sebagai Pemangku Raja selepas dilantik Jumaah Majlis Diraja Johor bagi menjalankan tugas Raja dalam satu majlis di Istana Besar, di sini petang tadi.

Pelantikan berkenaan disaksikan Raja Muda Johor, Tunku Ismail Ibrahim dan Tunku Bendahara Johor, Tunku Abdul Majid berikutan kegeringan Sultan Johor, Sultan Iskandar yang dimasukkan ke Hospital Pakar Puteri, di sini.

Dalam majlis berlangsung selama 10 minit bermula jam 5.10 petang itu, Tunku Ibrahim yang kelihatan sedih sepanjang upacara dan sesekali mengesat mata itu mengangkat sumpah sebelum menandatangani watikah pelantikan sebagai Pemangku Raja.

Jumaat, 22 Januari 2010

Si Tanggang Dari Serawak, Bagaimana Dengan Si Tanggang Dari N9

Seminggu dua ini kena banyak membaca dan mendengar cerita-cerita yang berkaitan anak 'Derhaka' yang sanggup meningalkan ibubapa mereka. Ada yang meninggalkan ibubapa mereka di rumah jagaan wargatua, ada yang meninggalkan ditepi-tepi jalan terkapai-kapai dan ada yang tidak mengaku mereka itu ibubapa.

Sanggup mereka melakukan perkara-perkara tersebut tanpa ada perasaan belas kasihan, maka jadilah mereka sebagai anak derhaka, atau istilah lebih tepat lagi 'Si Tanggang'. Walau sezalim mana pun anak terhadap ibubapa mereka, kerana sifat keibubapaan......... mereka tetap memaafkan anak-anak mereka.

Apa jenis manusia yang sanggup melakukan perkara tersebut terhadap ibubapa mereka yang mengandung mereka selama 9 bulan dan ditatang bagaikan minyak yang penuh. Sanggup bangun malam bila anak mereka menangis dan bersengkang mata menjaga anak-anak mereka dari gigitan nyamuk. Sungguh tersentuh hati  saya bila melihat dan mendengar perbuatan mereka itu.

Ibubapa sanggup berlapar agar anak-anak mereka tidak kebuluran dan mereka sanggup membela anak-anak mereka walau seberapa ramai sekali pun.  Tetapi yang amat malang sekali ialah dalam ramai-ramai itu, tiada seorang pun yang sanggup menjaga ibubapa mereka setelah mereka dewasa.

Dimanakah silapnya jika perkara seperti ini berlaku?. Bak kata perpatah, 'bukan salah ibu mengandung, tetapi salah asuhan'. Tetapi jika direnungkan kembali akan situasi ini, bolehkah kita meletakkan kesalahan itu kepada ibubapa?. Tidakkah jika  perkara ini berlaku, pihak kerajaan pun patut dipersalahkan? Kita lihatlah bagaimana pemerintah mendidik rakyatnya dalam kehidupan seharian.

Lesen-lesen hiburan, perjudian, minuman keras dan bermacam-macam kemaksiatan berlaku dengan tanpa apa-apa tindakkan daripada pihak kerajaan. malah kerajaan sendiri mengalakkannya, janji mereka bayar cukai. Jika ada pihak cuba menghalang perbuatan tersebut, maka akan kedengaranlah daripada pak-pak menteri dan pemimpin-pemimpin Umno mempertahankan kemaksiatan tersebut. Kenapa ya............ kerana mereka pun terlibat sama dengan kerja-kerja yang tidak bermoral tersebut. Yang terbaru ialah cerita seorang ibu dari Serawak iaitu Tumi Wongsoruju............... dengarlah rintihannya.





Sudah tiga tahun, Tumi Wongsoruju tidak bertemu anak perempuan tunggalnya yang membawa diri tanpa sebarang berita ke Semenanjung.

Jarak yang jauh ditambah pula dengan kesempitan . hidup, membuatkan wanita berusia 52 tahun yanglah  tinggal di Kuching, Sarawak itu tidak berupaya mencari anak kesayangannya.

Namun kerinduan yang tidak tertanggung lagi, akhirnya mendorong Tumi berhutang dengan saudara-mara bagi membeli tiket penerbangan ke Kuala Lumpur untuk menjejaki anaknya.

Berbekalkan duit poket RM150 dan alamat sebuah kawasan perumahan di Serdang dekat sini, dia menyusuli anak perempuannya itu.

Membuang rasa malu dan takut, Tumi yang berasal dari Taman Duranda Emas di Jalan Kuching-Serian memberanikan diri menagih simpati orang ramai untuk membantu mencari rumah anaknya yang berusia 33 tahun.

Setelah puas bertanya, dia yang tiba di Semenanjung kelmarin berjaya menemui anak kesayangannya itu hasil bantuan orang ramai dan anggota dari Balai Polis Seri Kembangan, malam tadi.

Namun, perasaan teruja dan gembira bertemu anak yang cukup dirindui bertukar menjadi kenangan pahit yang tidak mungkin dilupakan sepanjang hayatnya.

Tumi bukan sahaja dihalau bahkan tidak diakui sebagai ibu oleh anak perempuan dan menantunya.

Biarpun bersungguh-sungguh meyakinkan mereka dengan menunjukkan sijil kelahiran anaknya, wanita itu dan suaminya tetap berkeras enggan mengaku Tumi sebagai ibu.


Terkilan dengan sikap anaknya itu, Tumi yang tidak mempunyai saudara-mara di sini akhirnya berputus asa dan bersetuju mengikut anggota polis ke Balai Polis Seri Kembangan.

Simpati dengan nasib Tumi, wartawan Utusan Malaysia dan Kosmo! bersama jurugambar sepakat berkongsi mengeluarkan wang untuk membeli tiket penerbangan dan duit belanja bagi membolehkan dia pulang ke kampung halamannya hari ini.


Dengan kerjasama anggota dari Balai Polis Seri Kembangan, Tumi berjaya mendapat tiket penerbangan pulang ke Kuching menaiki pesawat AirAsia pukul 7.40 malam ini.

Sementara itu, Tumi ketika ditemui dengan berlinangan air mata memberitahu, selain mengubati kerinduan, tujuan dia datang ke Semenanjung adalah untuk memujuk anaknya itu supaya pulang bersamanya ke Kuching.

Katanya, ini bagi menyelesaikan urusan tuntutan hak penjagaan cucu lelakinya hasil perkahwinan anak perempuannya itu dengan suami pertama.

"Sebelum berkahwin dengan suami sekarang, anak saya pernah mendirikan rumahtangga dengan seorang lelaki berketurunan Bidayuh.

"Mereka mempunyai seorang anak yang kini berusia 13 tahun. Kanak-kanak itu dijaga oleh saya selama 11 tahun sebelum diambil oleh bekas menantu yang mendakwa sudah memeluk Islam selepas mereka bercerai," katanya.

Tumi berkata, dia nekad menuntut hak penjagaan cucu kesayangannya itu kerana bimbang akidah kanak-kanak itu terpesong memandangkan cucunya kini tinggal bersama keluarga bekas menantunya yang beragama Kristian di Kampung Tijirak, Kuching.

Katanya, anak perempuannya itu merupakan anak tunggalnya hasil perkahwinan dengan suami pertama. Perkahwinannya dengan arwah suami kedua yang merupakan bekas tentera berasal dari Lenggong, Perak, tidak dikurniakan cahaya mata.

Tumi yang tinggal seorang diri dan menghidap sakit buah pinggang memberitahu, mereka tidak pernah berselisih faham namun dia terkejut apabila anaknya menghilangkan diri bersama suami barunya ke Semenanjung tiga tahun lalu dan langsung tidak menghubunginya sehingga kini.

"Biarpun sedih mengenangkan anak kesayangan yang dikandung selama sembilan bulan enggan mengaku saya sebagai ibu tetapi saya tetap memaafkannya dan berharap dia kembali ke pangkuan saya satu hari nanti.

"Malah, saya ada membawa sepasang baju kurung baru dan sehelai selendang untuk dihadiahkan kepadanya," katanya yang tidak dapat menyembunyikan rasa terkilan dengan kejadian itu.

Itu cerita 'Si Tanggang Dari Sarawak', bagaimana pula dengan 'Si Tanggang Dari N9' pula. Yang mana adiknya terpaksa berhijrah keluar negara, gara-gara kehidupannya sentiasa diselubungi dengan ketakutkan kerana dikacau oleh 'kakak'nya yang menjadi orang paling berkuasa di negara One Malaysia.

Bila berlaku kes-kes seperti ini, terasa macam satu fenomena pula terjadi dinegara One Malaysia ini. Adakah kerana disebabkan 'seseorang' itu, maka ia mempengaruhi RAKYAT IDAHULUKAN dinegara One Malaysia. Macam dunia hiburan pula jadinya, yang mana 'seseorang' itu menjadi ikutan para peminatnya.............. apa nak jadi dengan negaraku One Malaysia.

Ia kes kedua bapa dibuang anak di Perlis selepas nasib sama dialami Abdul Rahman Talib, 57, yang ditinggalkan anak kandungnya di tepi jalan dekat pondok bas, 8 Januari lalu. Othman yang pernah beristeri tiga sekali gus dan memiliki empat cahaya mata mendakwa perubahan sikap anaknya semakin ketara sejak dia perlu menjalani rawatan hemodialisis dua hari sekali.

Cola : Nasib Baik Tidak Dilaksanakan.......

Apabila desas desus yang mangatakan elaun cola dan perumahan kakitangan awan akan dikurangkan, ia betul-betul mencemaskan. Tetapi berita terkini menyatakan tiada surat perkeliling yang dikeluarkan oleh kerajaan mengenai perkara tersebut. Jika benar, ianya pasti satu berita yang melegakan kakitangan awam.

Walau pun ada penafian, kakitangan awam jangan terlalu teruja sangat kerana perkara seperti ini bukannya boleh dimain-mainkan. Jika tiada angin, takkan pokok akan bergoyang melainkan ada tangan-tangan mengoncangkannya.

Tidak mustahil ianya akan menjadi satu modal buat Umno/Bn untuk memainkan isu tersebut menjelang PRU 13 yang akan datang. Dengan sokongan daripada pengundi semakin tidak menyebelahi pihak Umno/Bn, ianya boleh menjadi senjata mereka untuk mengugut kakitangan awam.

Semua orang tahu bagaimana pemainan politik Umno yang memegang ideologi 'Matlamat Menghalalkan Cara'. Bagi pendapat saya, isu ini boleh dikatakan belum lagi di tutup kerana tiada  lagi kenyataan rasmi daripada One Malaysia dan timbalannya.

Penafian tersebut hanya keluar daripada mulut pegawai Perbendaharaan dan pegawai kementerian kewangan. Sedangkan mereka hanyalah pegawai yang mengikut arahan sahaja, bukannya pegawai yang mengeluarkan arahan. Hanya One Malaysia sahaja yang boleh mengeluarkan kenyataan ini kerana One Malaysia yang menjadi menterinya.

Mungkin juga arahan tersebut belum diputuskan lagi kerana One Malaysia masih lagi berada diluar nagara. Jadi, kata putusnya hanya boleh diketahui apabila One Malaysia pulang dari lawatan keluar negara. Walaupun timbalannya ada didalam negara, beliau mungkin tidak berani mengeluarkan apa-apa kenyataan. berkaitan isu yang disifatkan terlalu sensitif.

Ini  memandangkan isu cola dan elaun perumahan kakitangan awam adalah satu isu yang amat besar yang boleh menjadikan  Umno/Bn berada didalam bahaya. Apakah Umno/Bn sanggup menghadapi satu lagi protes RAKYAT DIDAHULUKAN selepas isu 'kalimah ALLAH'.

Berkaitan isu kalimah ALLAH pun, Umno dah hampir-hampir hilang akal kerana mereka bernaung didalam satu parti yang berteraskan perkauman Melayu bukannya parti yang berdasarkan Islam. Kerana itulah kakitangan awam jangan terlalu gembira sangat apabila isu cola hanyalah dikatakan khabar-khabar angin sahaja.

Khamis, 21 Januari 2010

Keluarga Lega Hambali Kena Bicara


Riduan 'Hambali' Isamuddin

CIANJUR: Berita suspek pengganas al-Qaeda, Riduan 'Hambali' Isamuddin bakal hadapi perbicaraan di Amerika Syarikat diterima dengan lega oleh keluarganya di Jawa Barat, menamatkan rasa bimbang kerana tidak pernah menemuinya lebih 10 tahun lalu.

Bagaimanapun, mereka juga tidak percaya bahawa Hambali atau nama sebenarnya Encep Nurjaman yang dilahirkan April 1966, boleh dihukum mati di Amerika atas serangan pengganas yang dilakukan di Indonesia dan berharap tertuduh dibawa kembali ke tanah air untuk perbicaraan.

"Syukur pada Tuhan kerana ada berita mengenai abang saya," kata seorang adik Hambali, Kankan Abdul Qadir, 31, kepada Jakarta Globe ketika temuramah kelmarin di rumah ibu bapanya di sini, kira-kira 100 kilometer dari Jakarta.



"Ibu kami, Mariyani, juga tidak putus-putus berdoa untuk abang saya," katanya lagi.

Walaupun Hambali tidak pernah berjumpa keluarganya sejak melawat seketika isterinya warga Malaysia sekitar 1998, mereka pernah berhubung dengannya ketika ditahan di Teluk Guantanamo menerusi surat yang dihantar menerusi Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC), yang memberitahu mereka tahun lalu bahawa Hambali mungkin dibicarakan di Amerika.

Kali pertama mereka berhubung adalah pada 2006 apabila wakil ICRC melawat keluarga Hambali di sini untuk memaklumkan kesihatan suspek pengganas itu, yang dituduh merancang pengeboman Bali 2002 yang mengorbankan 202 orang. � Agensi
Sejak itu banyak surat dihantar oleh Hambali, yang dibawa ke Guantanamo selepas penahanannya di Thailand pada 2003.

Suratnya, kata Kankan, ditulis dalam bahasa Indonesia, Arab, Inggeris atau Sunda dan jelas ditapis oleh tentera Amerika.

Minggu lalu, keluarga itu menerima sekeping gambar Hambali yang diambil sebelum Jun 2009 bersama sepucuk surat dialamatkan kepada seorang lagi adik lelakinya, Gungun Rusman Gunawan yang menghabiskan tiga tahun di penjara atas pembabitannya dalam pengeboman 2003 di Hotel JW Marriot di Jakarta.

Ditulis dalam bahasa Inggeris, surat itu berbunyi, "Apa khabar Gungun? Saya sihat. Ini adalah gambar terbaru untuk kamu dan anda boleh membaca mengenai saya. Berat terkini saya ialah 65 kilogram."
Jumaat lalu, satu sumber Polis Nasional Indonesia berkata, Hambali akan dibicarakan di Amerika. Dalam perkembangan lain, pegawai Amerika berkata, pentadbiran Obama menimbang supaya Hambali dan suspek pengganas lain dibicarakan di hadapan hakim persekutuan di Washington.

Hambali didakwa orang suruhan Osama bin Laden di Asia Tenggara dan sehingga penahanannya, dia dipercayai orang hubungan utama antara al-Qaeda dan Jemaah Islamiah, rangkaian pengganas serantau yang dipersalahkan atas pengeboman pertama Bali. -Agensi

Ulasan Musafirlalu.......

Bayangkanlah bagaimana sikap 'Penjarah Umat Islam' ( AS) memberi layanan terhadap  individu yang mereka gelarkan sebagai 'Pengganas'. Jika individu tersebut beragama Islam, layanan yang mereka berikan setaraf VVIP seperti di Abu Gharib. 

Kenapa beliau dibicarakan di negara 'Penjarah Umat Islam' (AS) tersebut?  

Kenapa tidak dibicarakan di negara yang beliau dikatakan menjalankan aktiviti 'keganasannya'. Maka jadilah para pemimpin negara umat Islam sebagai pengecut, kerana membiarkan 'Penjarah Umat Islam' tersebut memperlakukan sesuka hati terhadap rakyat mereka. 

Bertambah-tambah besar kepalalah 'Penyembelih Umat Islam' dan 'Penjarah Umat Islam' yang menjadi bonekanya. Masih ingatkah anda pada tahun 80'an, bagaimana Presiden Panama telah ditangkap didalam negaranya sendiri dalam serbuan tentera 'Penjarah Umat Islam'. 

Beliau diculik dan dibawa lari ke negara 'Penjarah Umat Islam', lalu bicarakan atas tuduhan mengedar dadah. Hingga sekarang, beliau masih berada dipenjara.

Apakah 'Hambali' akan mendapat perbicaraan yang adil?

Kita bukannya bersimpati kepada penjenayah, tetapi berilah perbicaraan yang adil kepada mereka, walau apa pun keturunan dan agama mereka. Tidakkah Islam itu adil?.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular